Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarvecket
Jag tyckte mer det lät som att du inte var riktigt trygg utan mamma...
Haha, förlåt, men vad fan menar du med detta?^^
Klart jag vill ha det kvinnliga, om det är det du syftar till. Vilken förjävla ful värld vi hade haft om det maskulina hade vart det enda vi hade tillgång till. Så på ett sätt kan jag väl nästan säga, ja, så är det nog. Men jag tror att detta gäller i precis lika stor utsträckning för dig, och alla andra. Och skulle nog vilja påstå, att de som inte ser det så, är antingen omedvetna om sig själva, eller en smula skruvade i huvet.
Citat:
Nämn en enda forskning vi haft nytta av som samhälle från genusvetenskapen som haft flera decennier på sig, men bara åtagit sig en enda uppgift: "bevisa att patriarkatet är på riktigt".
(Utan att lyckas)
Du förstår, man kan inte bara anta att organisationer som fått miljarder i anslag "kan vara viktigt". Man ska ha kvitto och garanti på att det gör nytta, med uppföljning och ansvarsutkrävande om det inte levereras.
Du har en poäng, det kan jag inte säga emot. Jag tycker dock att det finns en verklig och sann poäng, i att ha en förgrening inom samhällsvetenskapen som undersöker sociala mönster män och kvinnor emellan, sen råkar nuvarande genusvetenskap balla ur en smula ibland med detta, vilket i nuvarande socialkulturella praxis ses som okej.
Genusvetenskap, för all del. Men fokusera på rätt saker, och, tjaa, gör den mindre, helt enkelt. För stort fokus.
Citat:
Så du anser att föda barn och amma är förtryck?
Det kallas biologi. De senaste 200 000 åren vet vi att det går till på det viset. Det gäller i alla världens hörn där människor bott och bor. Det gäller dessutom alla våra nära släktingar, utom kanske bananen då.
Nej, men om man säger åt någon att "du får inte jobba, för du ska ta hand om den ungen som du och din man kommer komma att skaffa", så går det ju åt helvete. Så är det inte idag, men det var inte länge sen det var det som var den rådande, allmänt accepterade idéen om hur saker skulle gå till. Och det finns absolut spår kvar av detta än idag, även om mycket mycket ha förändrats.
Det som är grejen nu, är att många av dessa "roller" som spelat en stor funktion i såväl vårt samhälle, som artens direkta överlevnad en gång i tiden, fyller nu inte till närmelsevis samma former av funktion. Förutom att modern behöver amma sitt barn, så finns det inget behov av en hane som beskyddar honan mot lejon längre, och fadern är (så gott som) lika kapabel att ta hand om sina barn som morsan, med bristen att han inte kan amma.
Man bör få göra som man vill. Helt enkelt.
Citat:
Jojo, det är därför man redan på dagis ska lära män att vara mindre toxiska. Det är därför unga män och pojkar får stå tillbaks i skolan. De får exempelvis sämre betyg, även med bättre resultat på proven. De tystas ner och funkar inte det drogar man ner dem och kallar dem sjuka i ADHD eller något annat. Toxiska män är grunden till allt ont, och den allra vanligaste dödsorsaken för unga idag är självmord och nästan åtta av tio som tar livet av sig är män. Det är idel män som dör på arbetet, det är män som blir uteliggare, det är män som ramlar igenom alla de sociala skyddsnäten och det är därför också män som hamnar i fängelser, då de fått slut på alla övriga möjligheter. Det är män som får skulden för allt. Våld, våldtäkter, våld i nära relationer, allt det där läggs på män och ingen är ens intresserad av att mäta eller lyfta frågan om inte även kvinnor kan vara elaka, slåss och bete sig illa.
Där har du din manlighet!
Låt mig säga att du ballar ur rätt hårt här, och tappar en stor del av eftertänksamheten i detta stycke ovan. Kommer till det strax.
Ärligt talat, så är "toxiska män" verkligen så gott som grunden till allt ont. Jävligt mycket av det i alla fall. En viss procent av alla snubbar fuskar upp det för alla andra människor, såväl män som kvinnor. Och det är ett problem jag inte vet hur man ska lösa. Jag har själv upplevt förvirring över detta i min uppväxt, då jag varit en i grunden jävligt snäll snubbe, och därför haft svårt at förstå vissa grejer som man då säger till alla pöjkar, om att visa respekt, gör inte för mycket såhär osvosv.
Du gör några tokiga steg ovan;
Är du medveten om statistiken om mäns och kvinnors olikheter i beteende, begåvning osv? Det är ganska väl konstaterat, att männen spretar och sprider ut sig över skalorna mycket mer än kvinnorna, som tycks centrera sig närmare medelvärdet. Ta IQ-undersökningar, bara för att göra det konkret.
Det vi kan konstatera, är att männen naturligt kommer vara överrepresenterade både i eliten, och i slummen. Så att det är flera män än kvinnor som hamnar i bottenskiktet, är snarast en ren effekt av hur saker och ting faktiskt är. Om man ska vara krass.
Kopplat till detta, så snackar du också om att "männen får skulden för våldtäkter, våld..." och vad det nu är.
Min käre vän. Det ÄR så. En obestridda majoritet av de som gör dessa typer av brått ÄR män. Varför säger du emot detta, det är ju statistik, siffror på papper? Om du vill argumentera med fakta, så blir det inte mycket klarare än så.
Självklart ska inte ALLA män beskyllas för detta. Det är väl det som folk blir arga på ibland, när någon säger att "män är taskiga", och så säger många dudes att "jag är faktiskt inte taskig". Och från båda sidornas håll, så är det ju både rätt, och besvärligt. Men problemet med destruktivt våld, det ligger på den procentandelen av män som sabbar för oss andra. Precis den destruktiva maskuliniteten som jag pratar om, som jag problematiserar, och som jag anser att vi måste göra något åt.
Klart tjejer kan vara våldsamma. Klart tjejer kan göra dåliga saker. Det handlar inte om det, det tror jag att du förstår också.
Citat:
Johanna Möller våldtog småpojkar under sin tid som chef för ett HVB-hem. En av pojkarna använde hon senare för att mörda sin make och sina föräldrar, varav endast en dog. Tror du hon syns i någon statistik?...........
...........
Jamen kom igen nu, sänk dig inte till den här nivån. Nu resonerar du precis på samma sätt som den typen av feminism du försöker argumentera emot. Att plocka exempel på människor hit och dit är meningslöst, och ett stort dimmoln. Jag föreslår att vi släpper den här tråden, för jag tror du vet likväl som jag att du famlar runt lite här.
Varför du gör det, förstår jag faktiskt inte. Varför använder du dig av samma logik som du försöker argumentera emot?
Citat:
Nu ska du få min version av manlighet och deras värde:
Män har bokstavligen byggt hela vårt samhälle. Nästan varenda spik, nästan varenda gjutform, nästan varenda takstol har satts upp av män. Varenda värmepanna, element och elinstallation har gjorts av idel män. Varenda väg, gruslass till grunden och kran har körts av mest män. Ditt avlopp och dina sopor töms av män. De som dör för din bekvämlighet är nästan alltid bara män.
Kvinnor tar helst varma inomhusjobb, där de ser till att "någon annan har skyldighet" att se till att deras rättigheter bevakas. Det i sin tur leder till en massiv statsapparat för att skydda deras intressen. Denna appar är omättlig på skattepengar.
Så är det såklart, eftersom att männen historiskt sett är de som haft kontrollen över allt. Där har ju feminismen rätt till 100%. Man kan återigen resonera om anledningar till detta, jag menar som sagt att det finns naturliga och förklarliga anledningar till att de strukturer som har funnits har funnits, och jag anser att de har fyllt en viktig funktion i vår arts överlevnad.
MEN VÄRLDEN FÖRÄNDRAS. Det ser inte ut så längre. Vi lever inte längre i en värld där varje dag är en kamp för överlevnad, och där kvinnan måste syddas från omvärlden. Självklart har vi beskyddat kvinnan i farliga tider, iför rent instinktivt har vi vetat att säkra arten, våra gener osvosv.
Enkelt och logiskt;
I en stam med 20 individer, var man måste kämpa var dag för att överleva, blir det en prioriteringsfråga.
"Vilka behövs för att arten ska överleva?" Om vi skickar kvinnorna på jakt, och hälften dör, vad händer då? Jo, reproduktionskvoten går åt helvete. EN man kan göra samma jobb som 10, har du en kvinna och 10 män dock, så kommer det gå åt helvete, och förmodligen kommer stammännen ifråga att slå ihjäl varandra i kamp om vem som ska "få" denna kvinna.
Och återigen, så är ju kvinnan, till skillnad från mannen, avgörande för ett barns överlevnad även efter födsel. SJÄLVKLART premierar vi såväl kvinnor som barn över män traditionellt här, för vore det inte så, hade vi förmodligen inte levt idag. Evolutionen och livet har sina sätt.
Men återigen, saker är annorlunda idag. Jag har redan skrivit om detta.
Citat:
När det gäller "kvinnoyrken" får man väl anta att du menar vårdyrken och liknande?
Det finns få yrken som har lika många som talar för dem...............
Jag tar resten sen, eller om någon annan vill ta över om resten så är ni välkomna. Den här unga damen har gått på allt valfläsk vänstern, MP, S och FI har matat henne med.
Jag är man. Käre herr filur bakom datorn.
Jag vet inte vad jag ska svara på här riktigt.
Poängen, är att det maskulina, det aktiva, det produktiva värderas högre, och jag tycker detta är fel. Vi behöver inte ökad produktion, vi behöver inte fler telefoner snabbare, vi behöver balans och ett lugn i samhället och världen över. Vi behöver en större dos kvinnlighet i vart vi än vänder oss.
Det är dags att börja omvärdera gamla idéer om hur saker ser ut och ska vara. Vi lever i nya tider, det är dags att anpassa sig och förändra synen på hur världen och samhället ska och skulle kunna se ut.
"Gått på valfläsk"? "Unga damen"? Det är ju du som sitter och använder dig av felaktiga och bristande, resonemang, som kul nog är likadana som dem som används av den form av feminism du vill distansera dig ifrån? Är herrn själv måhända en smågrisig medelålders herre av den äldre värdegrundskolan?