Citat:
Ursprungligen postat av
Sugar-Daddy
Elon Musk har et privat selskap, de har akkurat utviklet en rakett som kan lande på jorden igjen. NASA er ikke i nærheten en gang.
Det är fel, Elon Musk har fått mycket gratis ifrån NASA i form av beräkningsmodeller för raketer osv. Och gratis ingenjörskunnande ifrån NASA, och tex Lockheed som har byggt många sådana här motormodeller etc. Skulle Elon Musk börjat ifrån scratch med inget annat än prylar ifrån JULA, RUSTA, Kjell & Company, Clas Ohlson, osv så skulle de nog legat i fas med varandra, Raket-Madsen och PM alltså.
Elon Musk har haft en jäkla tur med att kunna tjänat pengar på sina projekt, det är få som haft den möjligheten.
Skillnaden mellan NASA och Elon är att NASA varit tvungen att binda sig till statliga långa anställningsavtal fram tills pensionen plus att betala pension livet ut för sina anställda. Så ligger det inte till för Elon, han kan sparka sina anställda när han vill.
Likadant har det varit när det gäller NASAs kontrakt med leverantörer att de varit tvungna att binda sig till långa statliga kontrakt med leverantörer, något som Elon Musk inte behöver följa slaviskt.
Elon Musks bil Tesla tycker inte jag är så imponerande faktiskt, det är en liten bil faktiskt, det finns inte mycket utrymme eller lastförmåga i den. Den går heller inget bra på slaskiga och hala vintervägar. Teslan är en sommarbil helt enkelt. Dessutom har den avsaknad av lyxbilskänsla. Jag menar jämför man med bilar i samma prisklass så känns tex Mercedes betydligt rejälare byggd än Teslan.
Det är nog bättre att köpa tex aktier i Tesla än att köpa en Tesla-bil skulle jag tro...
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Elon Musk har allt som PM inte har.
Enorm begåvning (nästan ett underbarn)
Jag har sett lite kod som Elon påstås ha skrivit länge sedan, men så där jätteimpad vart jag inte av den, men hursomhelst var den ju inte dålig, den var välskriven. Men inte genial. Vanlig *nix kod, typ.
Av de mer kända programmerarna så är
tex Charles Simonyi, Microsoft, klassen bättre än Elon Musk...
Alan Turing och gruppen i Bletchley Park under WW2 var ju riktiga snillen även om de hade mycket långsammare maskiner än dagens, och helt andra arbetsmetoder.
Om det nu blir ett långt fängelsstraff så kan ju PM slutföra sin ingenjörsexamen där.
Ni som diskuterar om att PM bara döms för griftefridsbrottet tycker jag att ni kan lägga ner detta !!! Danska medier diskuterar väl inte detta ämne så uttömmande, eller hur ?
PM kommer att dömas enligt dansk rättspraxis och tradition och de ser nog inte lika blödigt på GM , och tycka synd om GM, som svenska mesiga PK-Korrekta domstolar gör. Och det är möjligt att de inte lägger ner så mycket möda på att fundera på om hur hon dog, enligt dansk rättspraxis, konstaterar de ju att hon blivit styckad och det kan räcka för dem, rent principiellt.
Man anser väl ifrån de danska åklagarna att bara motbevisa PMs påståenden så långt det går, och därmed slå hål på PMs "förklaringar" - Jag antar att den danska domstolen kommer att dra till med ett hårt straff.
En del av er som skriver här tror att det danska rättsväsendet resonerar som det svenska, tex transportstyckning, men danskarna tycker väl kanske att styckning som styckning, so what ?
Sen det här med överklaganden: - I Sverige så överklagas en hel del domar, Men ändock är det rätt många
som inte överklagas, dvs i de fall där de är självklara, och en ny förhandling inte skulle ge något väsentligt nytt.
Samma sak kan komma att gälla här, att det inte blir någon mammutprocess av detta, med flera överklaganden, tex med hänsyn till anhöriga.
Det kan också hända att PM avstår ifrån att överklaga helt eftersom han ser sina chanser som helt obefintliga, Och inget väsentligt nytt kan tillföras.
Ni som istället vill ha kriminalunderhållning kan inte begära att Polisen och rättsväsendet ska stå för detta nöje !!! Jag tycker att ni ska plocka fram någon bra film i stället om nu ni vill ha underhållning.
Eller se fler avsnitt av CSI istället. I verklighetens CSI är arbetet dock metodiskt och tråkigt, och ytligt sett ganska intetsägande och oförståeligt för den som inte är insatt.
Rättsväsendet och Polisen finns inte till för att leverera lättsmält underhållning till allmänheten
Vi kommer tids nog att få fler detaljer och vad man har klurat ut hos Polisen, och jag gissar att bevisningen blir mycket tung och svårslagen ur en försvarsadvokats perspektiv.
Det enda som advokaten som jag ser det kan göra - Är att anföra argument för att inte utdela livstidsstraff, eller längsta möjliga straff. PM har ju inte precis hanterat KWs kropp med någon större aktning och vördnad över en Guds skapelse. Och heller inte visat någon ånger över det inträffade...
Jag gissar att även om när huvuddelen av utredningen är gjord så låter man PM sitta häktad ytterligare en tid för att "mjuka upp" honom, och förhoppningsvis kan komma att visa någon form av ånger
Allt BS om att han skulle ha behandlat KW värdigt med
sjöbegravning mm kan vi helt glömma tycker jag... Då borde han väl ha filmat den så att han kunde visa anhöriga, typ... Vilket är brukligt idag vid liknande situationer