2017-09-19, 11:05
Medlem
ImAFlirts avatar
När jag började löpa för två-tre veckor sen så kände jag hur hela vänstra vaden och musklerna runt foten fick jobba mycket hårdare än högra. Kan ha varit på grund av asymmetrisk muskelbalans eller något men det har fixat sig. Kroppen verkar vänja och bygga upp sig rätt snabbt.
Även lungkapaciteten har förbättrats rejält på mindre än en månad.

Är det någon här som vet om kroppen har något minne över tidigare fysisk aktivitet i livet och därmed anpassar sig snabbare?
Senast redigerad av ImAFlirt 2017-09-19 kl. 11:08.
Citera
2017-09-19, 11:58
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImAFlirt
När jag började löpa för två-tre veckor sen så kände jag hur hela vänstra vaden och musklerna runt foten fick jobba mycket hårdare än högra. Kan ha varit på grund av asymmetrisk muskelbalans eller något men det har fixat sig. Kroppen verkar vänja och bygga upp sig rätt snabbt.
Även lungkapaciteten har förbättrats rejält på mindre än en månad.

Är det någon här som vet om kroppen har något minne över tidigare fysisk aktivitet i livet och därmed anpassar sig snabbare?

Det finns muskelminne, när det gäller styrka/muskelmassa, kondition är mer en färskvara.

http://tyngre.se/artiklar/finns-det-verkligen-ett-muskelminne/

http://traningslara.se/effekter-av-uppehall-periodisering-och-traning-av-ungdomsidrottare/
Citera
2017-09-19, 18:21
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Spring inte, 3 mil på en sjukdoms-recovery är inte att rekommendera. Snorigheten + tröttheten är väl ytterliggare tecken på det?

Bryt ihop och kom igen. Ingen kommer ihåg en fegis, men alla minns den som dör.

Edit: Ska tilläggas att alla återhämtar sig olika, och om du nu mot förmodag känner dig någorlunda frisk så testa en kort tröskel (3k) insprängt i ett 10k-pass där du ligger på förväntad ansträngningsnivå.

Jo, men tjurskamligheten är svår att tackla Tog min kortrunda för att känna på, jobbigt värre (inte så oväntat) men det kan bara sluta på två sätt, antingen mår jag tusen resor värre imorgon eller så är jag frisk. Blir till att avvakta till imorgon ändå. Springer gbg halvmara i mitten av oktober ändå, har iaf den att se fram emot om jag ställer in. Om jag hinner återhämta mig till dess dårå...
Citera
2017-09-20, 06:52
Medlem
dödsknivens avatar
Nä fan, det blir lidingöloppet 2018 att satsa mot istället... Jävla förskoleunge, tur att jag tycker om dig ändå
Citera
2017-09-20, 08:31
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Nä fan, det blir lidingöloppet 2018 att satsa mot istället... Jävla förskoleunge, tur att jag tycker om dig ändå
Tråkigt! Hade inte du en jäkla otur med sjukdom i våras också eller blandar jag ihop dig med någon annan i tråden?
Citera
2017-09-20, 15:54
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:

Trist, men du får se fram emot Göteborg halvmaraton istället.

Tyvärr ställer jag in den på grund av knäskadan jag fått. Jag börjar bli bättre och vågar nog snart springa korta sträckor igen men det känns varken kul eller klokt att tävla så långt just nu.

Vi kanske ses på Sylvesterloppet eller något
Citera
2017-09-20, 16:48
Medlem
ImAFlirts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det finns muskelminne, när det gäller styrka/muskelmassa, kondition är mer en färskvara.

http://tyngre.se/artiklar/finns-det-verkligen-ett-muskelminne/

http://traningslara.se/effekter-av-uppehall-periodisering-och-traning-av-ungdomsidrottare/
Tackar för läsningen.
Muskelminnet verkar vara lite omdiskuterat. Man kanske inte ska dra några stensäkra slutsatser än.
Citera
2017-09-20, 18:50
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Tråkigt! Hade inte du en jäkla otur med sjukdom i våras också eller blandar jag ihop dig med någon annan i tråden?

Jo det stämmer. Jag gillar inte att skylla på otur, men när det kommer till sjukor så börjar jag nästan tro att någon högre makt har ett horn i sidan till mig...

Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII

Tyvärr ställer jag in den på grund av knäskadan jag fått. Jag börjar bli bättre och vågar nog snart springa korta sträckor igen men det känns varken kul eller klokt att tävla så långt just nu.

Jo, jag hoppas på den istället. Har tyvärr mest satsat mot LL, dvs längre och kuperade distanser, så inget perfekt upplägg för en snabb halvmara, men det blir nog bra ändå. Bra där att du tar det lugnt, även om det är motigt när en är pepp...

Sylvesterloppet räknar jag med, ses där
Citera
2017-09-20, 20:24
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII

För att se det positivt så bidrar mina långa sega utdragna jävla förkylningar till att veckodistanserna i alla fall inte blir tillräckligt långa för att riskera några skador eller överbelastningar... Kämpa på, hoppas att knäna blir bättre
Citera
2017-09-22, 01:13
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Hur lägger ni upp er styrketräning? Styrka eller uthållighet? Vad tror ni är mest gynnande ifall man hoppas på att ha nytta av styrketräningen i sin löpning, tunga vikter med få reps eller lätta vikter med många reps?
Citera
2017-09-22, 07:02
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Hur lägger ni upp er styrketräning? Styrka eller uthållighet? Vad tror ni är mest gynnande ifall man hoppas på att ha nytta av styrketräningen i sin löpning, tunga vikter med få reps eller lätta vikter med många reps?

Det beror ju lite på vad man har för mål med sin träning, hur gammal man är o.s.v.

Generellt kan man säga att en löpare inte direkt tjänar på att bygga muskler. Ska du springa triathlon eller bergslöpning så kanske det kan behövas. Har du svaga länkar i kroppen tjänar du förmodligen på att komplettera med styrketräning. Tåhävningar är väl nåt som alla löpare tjänar på iallafall.

Går livet inte bara ut på att springa så är det ju självklart utmärkt att även träna styrka
Citera
2017-09-22, 16:18
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
För att se det positivt så bidrar mina långa sega utdragna jävla förkylningar till att veckodistanserna i alla fall inte blir tillräckligt långa för att riskera några skador eller överbelastningar... Kämpa på, hoppas att knäna blir bättre

Det är klart, men kontinuitet är ju också viktigt. Ja ja, det viktigaste är väl att inte tappa kärleken till löpningen eller hur man ska uttrycka det.

Igår när jag var på väg att promenera hem från gymmet blev jag så less på att inte få löpträna att jag spontansprang uppför backarna hem. Ungefär två kilometer, och det kändes fantastiskt. Idag körde jag nästan fem kilometer i 4:17-tempo, knäet märkte jag inte av och jag var inte särskilt trött efteråt. Skönt att två veckors löpvila inte verkar ha förstört allt i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in