2017-09-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Fundera lite över ditt tänkande om det. Du är ingen dumbom, men tyvärr fruktar man ju att du kommer se ett youtubeklipp som hittar på ännu en speciell teori för att kunna förklara vårt väder. Vad gäller väder är det förmodligen inte bara själva stormarna som skvallrar om verkligheten. Allmänna vindmönster kan också vara delvis skapade av jordens rotation.

Du har förklarat basen i ditt tänkande. Det jag kommer ihåg är att folk sliter ihjäl sig för en telefon. Min fråga blir, hur exakt skulle det förändras ifall jorden vore platt? Är det inte så att det i själva verket är den materiella standarden som är det intressanta? Och att jorden lika gärna kan vara en urdrucken nödraket? Dessa människor skulle ändå agera på samma sätt, för vi är sociala varelser som jämför oss med nästan.

Svaret till att någon jobbar 16 timmar om dygnet finns i något helt annat än numerologi, och andra teorier.
Om man jämför klimat och djurliv på södra och norra hemisfärerna så skiljer de sig åt och det skulle kunna betyda att de inte lika i förhållande till solen eller har olika konstruktioner.

Hur vet jag att livet blir annorlunda på en platt jord? Det vet jag ju inte, men mitt liv blev det. Naturligtvis kan ju inte alla reagera som jag och en del skiter säkert i det och fortsätter jaga sina Ipads.

Den runda jorden är lögnernas moder, vi har blivit lurade till att tro saker om oss själva och vårt hem, saker som designade att göra oss illa. Exempelvis är varenda krig som förs idag är baserat på lögner, folk mördas på löpande band för att en handfull individer vill åt en viss resurs. Om du undersöker saker som medicin, sjukvård, hälsa och kost så kommer du också att se mönstret. Det går ut på att en handfull människor ska äga allt och alla ska slava åt dem. Vi ska kriga åt dem, de ska förgifta oss, de ska hela oss med ännu mer gift, och vi betalar för det och deras deras överdådiga uppehälle. Jag har i hela mitt liv drömt om vara oberoende och följaktligen fri, jag har alltid trott att detta är en form av rädsla men genom plattjorden har jag upptäckt vad jag menar är människans rätta tillstånd - oberoende och fri. En oberoende och fri människa behöver inte övermakten. Däremot så tror jag också att det materiella har ett stort värde för människan - ett bra hem är en sådan materiell tillfredställelse.

Den platta jorden är designad för människan och djuren, vi ska leva här och allt har skaparen, vem det nu är, sett till att vi har. På den runda jorden går allt ut på att avskärma oss från jorden och förneka dess fantastiska konstruktion, föreställ dig att någon/något skapat allting du ser och upplever. Någon/något har skapat det för dig. Det är stort! En stor spirituell upplevelse var det för mig att upptäcka det här och alla Flat Earthers som jag känner till säger samma sak. Dock ska man inte blanda ihop detta med religioner, de är drivande i den runda jordens slaveri.

Jag kan ju självklart inte säga att alla ska uppleva det jag upplevt - däremot önskar jag dem det.
Citera
2017-09-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som den breddgrad du befinner dig på. Om du befinner dig på N30 är stjärnan 30 grader över horisonten, är du på N60 är stjärnan 60 grader över horisonten.

Dessa iakttagelser är helt omöjliga på en platt jord. Våra iakttagelser visar att jorden inte är platt.
Våra iakttagelser av stjärnan falsifierar den platta jorden.

https://www.reddit.com/r/flatearth/comments/5d4gvb/flat_earth_cant_explain_why_polaris_is_seen_at_an/
Vi har redan tjatat sönder polstjärnan, se tidigare i tråden. Jag tillförde tråden idéer om hur den platta jordens karta skulle kunna se ut och hur stjärnors rotation på platta jorden skulle kunna förklaras.
Citera
2017-09-23, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vi har redan tjatat sönder polstjärnan, se tidigare i tråden.

Japp och därmed kommit till slutsatsen att jorden inte kan vara annat än sfärisk.

Citat:
Jag tillförde tråden idéer om hur den platta jordens karta skulle kunna se ut och hur stjärnors rotation på platta jorden skulle kunna förklaras.

Nej, du kopierade nåt svammel om elektromagnetism eller liknande, det var inte dina idéer och du förstod dem inte. Inte jag heller eftersom det var svammel.
Citera
2017-09-23, 13:04
Medlem
Citat:
Om man jämför klimat och djurliv på södra och norra hemisfärerna så skiljer de sig åt och det skulle kunna betyda att de inte lika i förhållande till solen eller har olika konstruktioner.

Hur vet jag att livet blir annorlunda på en platt jord? Det vet jag ju inte, men mitt liv blev det. Naturligtvis kan ju inte alla reagera som jag och en del skiter säkert i det och fortsätter jaga sina Ipads.

Den runda jorden är lögnernas moder, vi har blivit lurade till att tro saker om oss själva och vårt hem, saker som designade att göra oss illa. Exempelvis är varenda krig som förs idag är baserat på lögner, folk mördas på löpande band för att en handfull individer vill åt en viss resurs. Om du undersöker saker som medicin, sjukvård, hälsa och kost så kommer du också att se mönstret. Det går ut på att en handfull människor ska äga allt och alla ska slava åt dem. Vi ska kriga åt dem, de ska förgifta oss, de ska hela oss med ännu mer gift, och vi betalar för det och deras deras överdådiga uppehälle. Jag har i hela mitt liv drömt om vara oberoende och följaktligen fri, jag har alltid trott att detta är en form av rädsla men genom plattjorden har jag upptäckt vad jag menar är människans rätta tillstånd - oberoende och fri. En oberoende och fri människa behöver inte övermakten. Däremot så tror jag också att det materiella har ett stort värde för människan - ett bra hem är en sådan materiell tillfredställelse.

Den platta jorden är designad för människan och djuren, vi ska leva här och allt har skaparen, vem det nu är, sett till att vi har. På den runda jorden går allt ut på att avskärma oss från jorden och förneka dess fantastiska konstruktion, föreställ dig att någon/något skapat allting du ser och upplever. Någon/något har skapat det för dig. Det är stort! En stor spirituell upplevelse var det för mig att upptäcka det här och alla Flat Earthers som jag känner till säger samma sak. Dock ska man inte blanda ihop detta med religioner, de är drivande i den runda jordens slaveri.

Jag kan ju självklart inte säga att alla ska uppleva det jag upplevt - däremot önskar jag dem det.

Din religiösa tro/politiska filosofi har med andra ord bestämt jordens form åt dig. Eftersom vetenskapen säger att jorden är sfärisk och din tro/filosofi säger att den SKA vara platt, så MÅSTE det vara vetenskapen som har fel, oavsett bevis. Det är alltså meningslöst att ha en givande diskussion med dig eftersom så fort ett av dina halmstrån överbevisas slänger du dig över nästa då din tro/filosofi KRÄVER det.
Citera
2017-09-23, 13:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vi har redan tjatat sönder polstjärnan, se tidigare i tråden.

Men det tål att upprepas för att Polstjärnans vinkel över horisonten är ett av det tydligaste och mest visuella bevisen för att jorden är en sfär.

Citat:
Jag tillförde tråden idéer om hur den platta jordens karta skulle kunna se ut och hur stjärnors rotation på platta jorden skulle kunna förklaras.

Som sagt, eftersom både jordgloben och WGS84 är korrekta avbildningar av jorden så är det fullständigt meningslöst att försöka ta fram kartor av den platta jorden, vi vet ju redan nu att om de inte är lika WGS84 så kommer de vara felaktiga.

Vi vet empiriskt att WGS84 är en korrekt modell av jorden.
Citera
2017-09-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Din religiösa tro/politiska filosofi har med andra ord bestämt jordens form åt dig. Eftersom vetenskapen säger att jorden är sfärisk och din tro/filosofi säger att den SKA vara platt, så MÅSTE det vara vetenskapen som har fel, oavsett bevis. Det är alltså meningslöst att ha en givande diskussion med dig eftersom så fort ett av dina halmstrån överbevisas slänger du dig över nästa då din tro/filosofi KRÄVER det.
Det du kallar vetenskap säger inte att jorden är rund, den säger att alla måste tycka att jorden är rund. Det genomsyrar hela din tro, tror man inte på den är man sinnessjuk, komplett idiot, föremål för akademisk studie om mental obalans. Skillnaden mellan dig och bibelförsäljare likt Jehovas vittnen kan endast urskiljas av fasaden.
Citera
2017-09-23, 14:38
Medlem
Citat:
Men det tål att upprepas för att Polstjärnans vinkel över horisonten är ett av det tydligaste och mest visuella bevisen för att jorden är en sfär.

Som sagt, eftersom både jordgloben och WGS84 är korrekta avbildningar av jorden så är det fullständigt meningslöst att försöka ta fram kartor av den platta jorden, vi vet ju redan nu att om de inte är lika WGS84 så kommer de vara felaktiga.

Vi vet empiriskt att WGS84 är en korrekt modell av jorden.
Eftersom globjorden har visat sig ha mängder av hål i sin konstruktion, tex polstjärnan, indikerar det att globkartan är felaktig.
Citera
2017-09-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Japp och därmed kommit till slutsatsen att jorden inte kan vara annat än sfärisk.

Nej, du kopierade nåt svammel om elektromagnetism eller liknande, det var inte dina idéer och du förstod dem inte. Inte jag heller eftersom det var svammel.
Hur vet du att jag inte förstod om du inte själv förstod "svamlet"?
Citera
2017-09-23, 14:41
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är ett mycket bra bevis. Varför inte lita på det du ser?
Nej det är inget bra bevis. Vi ser i allmänhet för liten del av jordytan för att kunna avgöra om ytan är platt eller rund. Man måste tänka på att det är hela 4000 mil runt jorden.
Citat:
Eftersom globjorden har visat sig ha mängder av hål i sin konstruktion, tex polstjärnan, indikerar det att globkartan är felaktig.
På vilket sätt skulle polstjärnan vara ett bevis för att globkartan skulle vara felaktig? Att polstjärnan är precis lika högt som den breddgrad du befinner dig på är ju tvärtom det tydligaste beviset att plattjorden inte fungerar.
Citat:
Det du kallar vetenskap säger inte att jorden är rund, den säger att alla måste tycka att jorden är rund. Det genomsyrar hela din tro, tror man inte på den är man sinnessjuk, komplett idiot, föremål för akademisk studie om mental obalans. Skillnaden mellan dig och bibelförsäljare likt Jehovas vittnen kan endast urskiljas av fasaden.
Varför börja med sånt här svammel i stället för riktiga argument?
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-23 kl. 14:46.
Citera
2017-09-23, 14:47
Medlem
Citat:
Nej självklart är inte "det ser platt ut" något bra bevis, det är faktiskt inte ens ett bevis av den enkla anledningen att det ser platt ut även på en stor sfärisk yta.

Ett betydligt bättre bevis är att vi både kan mäta och se att jorden kröker sig. Vem som helst kan se att solen, berg och båtar försvinner bakom horisonten.
Var det inte du som sa att du hade bevittnat krökningen?
Citera
2017-09-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej det är inget bevis alls.
Jag vet att det finns synvillor, därför litar jag inte enbart på vad (jag tror att) jag ser.

I så fall skulle jag tro att denna bild består av krökta linjer, för det är ju det jag ser:
http://faktabanken.nu/syn/syn1.htm
Jordens påstådda krökning, är det en synvilla?
Citera
2017-09-23, 14:54
Medlem
Citat:

Jag har aldrig använt några sådana termer här, men hävdar man att något uppenbart inte bara är fel utan också del i en världsomspännande, mångtusenårig konspiration ska man nog inte bli sur över att folk ifrågasätter ens mentala hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in