2017-11-05, 20:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du inhämtade globjorden i skolan och tror fortfarande på den, självständigt tänkande har din elementära skolgång inte gett dig. Självständigt tänkande får man skaffa själv, det är liksom då det blir självständigt. Att upprepa lögner från ens barndom är inte självständigt tänkande.
Ja kan självständigt med mina egna ögon se att solen går ner med oförminskad storlek vilken den inte skulle kunna göra om den svävade runt ovanpå en platt jordskiva. Jag kan med egna ögon se att polstjärnans läge på himlen är proportionerligt mot breddgraden vilken inte stämmer med plattjordshypotesen och jag anser att det är helt orimligt med havsströmmar så starka att 12000 mil kan uppfattas som omkring 2000 mil. Vad händer den dag som någon försöker segla rutten åt andra hållet?
Så här starka havsströmmar skulle ju innebära att den seglaren skulle åka åt motsatt håll jämför med vad han seglar åt. Skulle han inte märka att han åker åt motsatt håll jämfört med vad han seglar åt? Jag kan även se att parabolerna inte riktas in mot en mast som står på marken. Behövs ingen indoktrinering för detta.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-11-05 kl. 20:23.
Citera
2017-11-05, 20:19
Medlem
Ratozs avatar
Om jorden vore platt med nordpolen i centrum enligt den klassiska plattjordsmodellen så skulle landmassorna för odlingsbar mark kraftigt ändra omfattning.

Ändå kan vi föda 7,5 miljarder människor.

Är storleken på jordens befolkning också en bluff?
Citera
2017-11-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Om jorden vore platt med nordpolen i centrum enligt den klassiska plattjordsmodellen så skulle landmassorna för odlingsbar mark kraftigt ändra omfattning.

Ändå kan vi föda 7,5 miljarder människor.

Är storleken på jordens befolkning också en bluff?
Hur och var ändrar den i omfattning?
Citera
2017-11-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja kan självständigt med mina egna ögon se att solen går ner med oförminskad storlek vilken den inte skulle kunna göra om den svävade runt ovanpå en platt jordskiva. Jag kan med egna ögon se att polstjärnans läge på himlen är proportionerligt mot breddgraden vilken inte stämmer med plattjordshypotesen och jag anser att det är helt orimligt med havsströmmar så starka att 12000 mil kan uppfattas som omkring 2000 mil. Vad händer den dag som någon försöker segla rutten åt andra hållet?
Så här starka havsströmmar skulle ju innebära att den seglaren skulle åka åt motsatt håll jämför med vad han seglar åt. Skulle han inte märka att han åker åt motsatt håll jämfört med vad han seglar åt? Jag kan även se att parabolerna inte riktas in mot en mast som står på marken. Behövs ingen indoktrinering för detta.
Jag har inte nämnt några siffror för seglats kring Antarktis, däremot siffror i hypotetiska resonemang så att tillskriva mig sådana är fel.
Citera
2017-11-05, 21:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det har ingenting med din kod att göra. Om du konstruerar en modell som är rund och ett koordinatsystem för den modellen behövs ingen manipulation av källkod till GPS, koordinatsystemet var känt innan GPS.

Det du säger är helt obegripligt.

Mitt "konstruerade" koordinatsystem och min "konstruerade" modell stämmer överens, till 100%, med verkligheten.

Du måste därmed bestämma dig för om du tror på verkligheten eller inte. Om du bestämmer dig för att tror på verkligheten följer min modell med som ett brev på posten. Min modell speglar verkligheten, du måste välja om du kan hantera vekligheten eller inte.
Citera
2017-11-05, 21:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Några knop hit och dit är verkligen inte oväsentligt. Som exempel så är det sällan man korsar atlanten med segel över den norra delen trots att den är kortare då du får Golfströmmen emot dig och missar de vindar som går västerut längre söderut. Fartyg med motordrift lägger sig inte heller frivilligt i motström eller vind vid korsande av oceaner.
.

Om du bemödar dig på att räkna på ditt problem, i stället för att bara tro, så inser du snart att några knop är fullständigt försumbart.

Du hävdar att det är 12000km runt Antarktis vilket uppenbarligen är ett absurt påstående.

Citat:
Men om man vänder blir ju effekten den motsatta. Rutter för sådan trafik vore intressant att undersöka.

Lycka till. Hör av dig när du gjort det.
Citera
2017-11-05, 21:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har inte nämnt några siffror för seglats kring Antarktis, däremot siffror i hypotetiska resonemang så att tillskriva mig sådana är fel.
Du hävdar ju att jorden ser ut som Gleasons och då blir det väl ungefär sådana avstånd om man skulle segla runt längs med Antarktis? Faktum kvarstår. Så fort någon försöker sig på att segla runt åt andra hållet så lär han upptäcka huruvida det är strömmarna eller om jordgloben faktiskt stämmer. Är ju knappast rimligt att alla som seglat runt där nere gjort det åt samma håll vilket skulle krävas om det var strömmarna.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-11-05 kl. 21:16.
Citera
2017-11-05, 21:11
Medlem
madtops avatar
Citat:

Okay. Så hur långt är det då runt Antarktis?

Nu vet jag att du kommer att svara "vet inte".
Och anledningen till att jag vet detta är att i samma sekund du blir konkret kommer jag visa att ditt påstående är falskt. Du vågar helt enkelt inte konkretisera för du vet innerst inne att du kommer bli överbevisad.
Citera
2017-11-05, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det du säger är helt obegripligt.

Mitt "konstruerade" koordinatsystem och min "konstruerade" modell stämmer överens, till 100%, med verkligheten.

Du måste därmed bestämma dig för om du tror på verkligheten eller inte. Om du bestämmer dig för att tror på verkligheten följer min modell med som ett brev på posten. Min modell speglar verkligheten, du måste välja om du kan hantera vekligheten eller inte.
Du säger att jag är obegriplig och sen förklarar du hur mitt resonemang är inte håller. Är jag obegriplig eller inte?

Jag behöver inte göra nånting som innefattar din tro.
Citera
2017-11-05, 21:31
Medlem
Citat:
Okay. Så hur långt är det då runt Antarktis?

Nu vet jag att du kommer att svara "vet inte".
Och anledningen till att jag vet detta är att i samma sekund du blir konkret kommer jag visa att ditt påstående är falskt. Du vågar helt enkelt inte konkretisera för du vet innerst inne att du kommer bli överbevisad.
Jag har fört ett hypotetiskt resonemang där området kring Antarktis kan vara en nyckel till hur bluffen om rund jord har tillverkats. Jag har aldrig hävdat att jag vet eller har siffror att visa på. Du har försökt att visa att jag har fel men det har bara resulterat i retorik från din sida. Det senaste med något om att jag måste bestämma mig för något.

Du vill bara svämma över tråden med upprepningar och floskler för att sabotera diskussionen, precis som du fått lära dig.
Citera
2017-11-05, 21:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du säger att jag är obegriplig och sen förklarar du hur mitt resonemang är inte håller. Är jag obegriplig eller inte?

Du är fullständigt obegriplig.
Men visst, jag försökte förstå dina tankebanor. Men det är nog bättre du förklarar själv.

Hur långt är det runt Antarktis?

Citat:
Jag behöver inte göra nånting som innefattar din tro.

Jag lutar mig mot kunskap och fakta. Det är du som tror en massa vansinnigheter.
Senast redigerad av madtop 2017-11-05 kl. 21:51.
Citera
2017-11-05, 21:34
Medlem
Citat:
Om du bemödar dig på att räkna på ditt problem, i stället för att bara tro, så inser du snart att några knop är fullständigt försumbart.

Du hävdar att det är 12000km runt Antarktis vilket uppenbarligen är ett absurt påstående.

Lycka till. Hör av dig när du gjort det.
Ett par knop är inte försumbart på längre resor. Du bemödar ju inte dig att presentera dina siffror för hur försumbart ett par knop är vilket visar på att du inget har annat än floskler och retorik.

Jag hävdar inga siffror överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in