2017-09-23, 10:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Se på fan!! Jag hittade det, det ligger kvar på tv2/lorry.

Kurt Kragh:*Jeg tror ikke, at Peter Madsen var klar over, at politiet var inde i sagen, da han gik i land fredag den 11. august. Det var Kim Walls kæreste, der, efter et sidste opkald fra Kim Wall, slog alarm hos politiet. De satte efterfølgende en stor efterforskning i gang. Det gør politiet kun, hvis der er tale om en alvorlig anmeldelse.
https://www.tv2lorry.dk/artikel/tidligere-efterforskere-her-halter-peter-madsens-forklaring

Man har alltså gått in och tagit bort uppgifter i media igen, detta förändrar ju en hel del, att Kim Wall ringde sin pojkvän, hon bör alltså varit vid liv 02:30 när han larmade, alternativt lyckades mobilen skicka ett sms som skrivits tidigare av KW, när Madden kastade bort mobilen hennes.

Detta är för mig en helt ny uppgift och väldigt intressant.
Citera
2017-09-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Detta är för mig en helt ny uppgift och väldigt intressant.
Nytt för mig med. Om det stämmer. Jag läste i början i aug att han försökt nå Kim från 22-tiden och fick inte kontakt efter otaliga sms och försök att ringa. Och sen, vid 02-tiden larmat polisen.
Vilken röra!
Citera
2017-09-23, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.bt.dk/krimi/klar-til-loerdag-nye-detaljer-raket-madsens-nye-liv-bag-tremmer

Ny info, om vad Madsen gör i häktet! Han har bett att få papper, blyertspennor och miniräknare, så att han hålla hjärnan igång och arbeta vidare på sina projekt!

Han kanske för logg på personalens rutiner, så han kan smita, och räknar på sin brintballon som ha ska flyve ind over København med, medans ett hav av polisbilar jagar honom.
Citera
2017-09-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, jag gissar inte även om jag var lite slarvig med språkbruket. Det är framförallt

Förundersökningssekretess

Det innebär att uppgifterna i en förundersökning inte lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen.

För att en utredning inte ska förstöras eller försvåras är det inte sällan viktigt att de misstänkta inte vet vad vittnen och målsäganden har sagt. Det kan annars finnas risk för att misstänkta försöker anpassa sina berättelser till vad andra personer har berättat. Det kan också leda till att misstänkta eller andra personer försöker påverka målsäganden och vittnen att lämna felaktiga uppgifter till polisen.
Källa.https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/

Yppandeförbud
Även om det råder förundersökningssekretess i en brottsutredning omfattar sekretessen inte andra personer än de offentliga tjänstemännen, vilket innebär att bland annat vittnen kan berätta om de förhör som de har deltagit i. Åklagare har rätt att besluta om yppandeförbud vid polisförhör.

Ett beslut om yppandeförbud utvidgar och förstärker skyddet för uppgifter som omfattas av sekretess. Inte bara myndighetspersoner, utan alla som deltagit vid förhandlingen eller förhöret, förbjuds att berätta om det som sekretessen ska skydda.
Källa. https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/forundersokningen/yppandeforbud/

Hoppas det blev klarare.
Det där är svenska regler. Jag kan också tillägga att väldigt ofta beläggs häktade i Sverige med restriktioner. Det sker endast i undantagsfall i Danmark.
Citera
2017-09-23, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror att mobilen skickade ett tidigare skrivet sms när Madsen tog upp hennes mobil upp från ubåten för att kasta den i vattnet. De sekunderna från den kom upp från kabinen till den hamnade i vattnet räckte kanske för mobilen att koppla upp sig och skicka?

Ja, vad är alternativet, att hon blev kidnappad? Det står ju faktiskt att hon ringde upp, och det måste alltså ha varit 02:30, när pojkvännen kastade sig på telefon och ringde polisen. Eller hur var detta nu, var det polisen som kontaktades först? Eller var det sjöräddningen? Minnet sviker i alla dessa turer.
Citera
2017-09-23, 11:08
Bannlyst
Citat:
Nytt för mig med. Om det stämmer. Jag läste i början i aug att han försökt nå Kim från 22-tiden och fick inte kontakt efter otaliga sms och försök att ringa. Och sen, vid 02-tiden larmat polisen.
Vilken röra!

Detta förklarar ju det stora pådraget direkt, att Kim Wall meddelat att det pågick något allvarligt på dykbåten. Precis som Kurt Kragh säger: De satte efterfølgende en stor efterforskning i gang. Det gør politiet kun, hvis der er tale om en alvorlig anmeldelse.
Citera
2017-09-23, 11:09
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Her er videoer fra Manifest

Det er åpenbart at den øverste videoen forestiller et drap og styckning av en kvinne.

http://lilit.dk/index.php/soundslides/22-video-manifest-10-okt-2009-bite-the-apple

Har funderat över den här videon, sen igår.

BDSM är en sak, men om man anser det tändande med ett spelat mord - vad innebär det egentligen? Att borra någon i huvudet medan den dör i skakningar - är IMHO inte något som någonsin bör kopplas ihop med sex.
Citera
2017-09-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ja, vad är alternativet, att hon blev kidnappad? Det står ju faktiskt att hon ringde upp, och det måste alltså ha varit 02:30, när pojkvännen kastade sig på telefon och ringde polisen. Eller hur var detta nu, var det polisen som kontaktades först? Eller var det sjöräddningen? Minnet sviker i alla dessa turer.
Märkligt om hon ringde upp. Men om jag minns rätt så ringde han polisen och de i sin tur drog in sjöräddningen.
Citera
2017-09-23, 11:19
Medlem
Citat:
Det står "samtal". Det behöver inte vara röstsamtal. Det kan vara Madsen som skickade sms från hennes mobil? Och pojkvännen visste att nåt var riktigt åt helvete efterdom ubåten inte dykt upp (!). Men denna uppgift om samtal tar jag med en nypa salt. Det framkom inte tidigare.
Citera
2017-09-23, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Detta förklarar ju det stora pådraget direkt, att Kim Wall meddelat att det pågick något allvarligt på dykbåten. Precis som Kurt Kragh säger: De satte efterfølgende en stor efterforskning i gang. Det gør politiet kun, hvis der er tale om en alvorlig anmeldelse.

Fast detta KAN även avse den stora sjöräddningsaktionen. För självklart är det ett allvarligt ärende även när två personer kanske sitter fast på havets botten och kvävs.

Citat:
Han kanske för logg på personalens rutiner, så han kan smita, och räknar på sin brintballon som ha ska flyve ind over København med, medans ett hav av polisbilar jagar honom.

...mellan tornen på Roskildes domkyrka..? Det märkliga är, att det är inte helt omöjligt när det gäller honom!
Citera
2017-09-23, 11:25
Medlem
Citat:

Hon kanske meddelade pojkvännen att hon hade blivit våldtagen?

Eller sen hade de redan i förväg (inte bara för denna händelse) överenskomna kod som betyder olika saker - typ: 1 = kalla på polisen jag är i livsfara, 2 = ring till en viss person, 3= kommer en timme senare än lovat (så slipper man skriva en lång harang varje gång det händer).

Om pojkvännen mottog nr 1 då visste han att det inte var frågan om lek utan att något fruktansvärt hade hänt. Särskilt om de två hade kommit överens om att man använder koden bara då när man av någon anledning inte kan skriva hela meningar och förklara närmare.
Citera
2017-09-23, 11:29
Medlem
Citat:
Det står "samtal". Det behöver inte vara röstsamtal. Det kan vara Madsen som skickade sms från hennes mobil? Och pojkvännen visste att nåt var riktigt åt helvete efterdom ubåten inte dykt upp (!). Men denna uppgift om samtal tar jag med en nypa salt. Det framkom inte tidigare.

Eller "samtal" så att Kim satte mobilen på så att pojkvännen skulle höra hur Madsen skrek alternativ hur han utövade utpressning gentemot henne. Hon kanske inte hade möjlighet att ringa ett riktigt samtal och säga att nu jävlar måste polisen komma och rädda mig för den här snubben är sprittsprångande galen, men hon kanske lyckades fånga något eller skicka ett kodat meddelande.

Om Madsen märkte detta då kan det vara orsaken varför Kims mobil åkte raka vägen till havets botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in