Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ok, utanför hissen. Då är det ju inte så uppseendeväckande. Så då blir ju observationen plötsligt inte lika säker. Betyder ju inte förstås att den inte är sann.
Ett tänkbart scenario?
* Tänker att han pratar med sin mamma, blir helt koncentrerad på samtalet och tänker inte på var han är.
* Eftersom han inte mår bra, är redan i stressläge, blir han förvirrad av att upptäcka att tåget står still, tågföraren går förbi utanför för att sätta i andra änden av tåget( var det så du sa evaveva?) för att tåget byter riktning i Hallsberg.
* Han tänker inte på att kvinnan sitter kvar, eller att killarna klivit på, han är stressad och helt inne i sin stress av att han är framme. Han säger till sin mamma att han tror att han är framme i Mjölby (är killarna hörda? De borde hört honom säga att han trodde att han var framme?). Samtidigt ha han ju egentligen inte särskilt bråttom. Visserligen hade han ju suttit redan 10-15 minuter, med om han varit i Mjölby på riktigt, skulle Malmötåget inte gå direkt, utan det var ett glapp på 30-60 minuter(?) mellan tågen. Men har han koll? Kanske inte.
* Väl ute borde han ju upptäckt att han inte alls är i Mjölby. Är han så redan så stressad/förvirrad/får ångest/psykos(?) av all press, att han inte märker att han går av fel?
* Ca två minuter senare därefter går tåget vidare.
* Blir det kaos i hans huvud? Går bara vidare utan att riktigt veta var han är på väg. Tar sig upp till pylontunneln, åker hissen ned.
* Kanske han ändå inte väntade sig att komma ut till en parkering vid ett industriområde. Blir det total kaos nu?
* Sätter sig på bänken. Försöker ringa sin mamma? Tänker att nu klarar jag inte av det här? De får hjälpa mig, hämta mig? Men telefonen är död....
* Helt förvirrad vandrar han bara iväg.....dit näsan pekar. Lämnar först ena väskan, sedan den andra. Går och går....
Kan också vara så att han fick panikattack när killarna klev på, tänkte ringa mamman för att be om hjälp när han väl kommit ut. Då dör telefonen. Och psykosen bryter ut.
Det andra alternativet som jag ser det är att han bestämmer sig redan på tåget för att avsluta sitt liv.
Man blir inte riktigt klok på det hela.
jo precis ,lokföraren går ut ur tåget för att promenera till den andra änden på tåget ,för Patrik blir det ju sista vagnen ,som sen när lokföraren börjar åka iväg ,blir första vagnen ,men som jag sagt ,även jag ,blev förvirrad när denne lokförare gjorde så ,så jag sprang och frågade konduktören varför lokföraren stack iväg ,och fick då svaret som vi nu vet .
Så hela den där Bergslagstågs-situationen har fått många resenärer att bli mer eller mindre psykotiska på kuppen ,och om man då redan är på väg att få en psykos ,då lär det ju bli sju tunnor värre om lokföraren beter sig så !
Som när en kapten lämnar skeppet ,INNAN resenärerna kommit i livbåtarna ..hmm ...finns ju ingen logik i det ,eller hur ,så vad skulle Patrik tro i det han såg ?
De andra killarna som gick på ,kanske pendlar ständigt med det tåget så de hade ju inga som helst problem med det, antar jag ,många som är vana att resa med Bergslagståget ,brukar passa på (om ifall de är rökare ) ,att ta sig ett välbehövligt bloss innan avfärd ,för efter Hallsbergs station tar ca en timme till nästa ,som är Motala .
Och det anar jag att ingen rökare är speciellt okej med ,en timme är lång tid för dem ,har jag förstått .
så när det gäller just det här tågets tåg-gång , så vet lokförare +konduktörer att folk gärna vill gå ut och "lufta sig" om man säger så ,den lilla kvart det är ,och då har jag sett att ,konduktören brukar kliva in i lokförarens förarhytt ,till den som lokföraren just gått till ,för att få sig en liten pratstund medans tågresenärerna förpestar luften utanför med sitt rökande ,haha .
Därav blir det ingen direkt att fråga ,om tågtid eller avresa osv. eftersom i denna stund på denna plats brukar inte konduktören stå speciellt lång tid utanför tåget , som de gör på andra stationer ,men då brukar det ju vara mindre uppehåll ,så då hinner de ju inte göra annat än titta ut ur dörren typ . I denna situation kan de ju till och med ta en snabb kopp kaffe inne hos lokföraren .