Citat:
Sepiritz|61645258]Jag skrev "Appropå frågorna, vet vi att det KAN vara på ett annat sätt?".
Detta är en fråga. Meningen avslutas med ett frågetecken. Ingenstans påstod jag att vi vet att det kan vara på ett annat sätt.
Jag tänker inte tjafsa om detta. Du skrev klart och tydligt några inlägg tillbaka att vi vet att det kan vara på ett annat sätt.
Citat:
Universums konstanter kunde vara på vilket annat sätt som helst? Wow. Om du kan belägga detta skulle du revolutionera forskningen. Har du publicerat dina fynd ännu?
Du påstår att det inte kunde vara på ett annat sätt. Detta är ett helt orimligt påstående. Vi vet oavsett vilken världsåskådning vi accepterar att universum har haft en början, alltså att det fanns inte där men kom till existens. Det är miljoner och åter miljoner processer som har skett under tidens gång sen universums tillblivelse, att hävda så som du gör, nämligen att universum inte kunde bete sig på ett annat sätt är bara orimligt just för att det inte har funnits några naturlagar eller andra principer i den fysiska världen som gjort att universum måste rätta sig efter lagar och principer. Universum kunde alltså bete sig hur som helst. Och varför skulle detta vara en revolution för forskningen? Är det vanligt att det hävdas inom forskarvärlden att universum är för att det inte kunde bli på ett annat sätt? Presentera gärna dessa isf. Det du säger är att eftersom universum är som det är så kunde inte det bete sig på ett annat sätt. Du förbiser helt orsak och verkan och mekanismerna däremellan. I din värld är saker och ting är för att de inte kunde vara på ett annat sätt och detta hävdar du för att du observerar att det är så men du bortser från alla mekanismer orsak och verkan som sagt var.
Citat:
Jag skrev "en hållbar förklaring med evidens". Detta innehåller inte endera. Försök gärna igen. Belägg påståendet med bevis.
Hållbar? Är hållbar sådana som du har möjlighet till att kritisera? När jag presenterar sånt som du inte har möjlighet till att kritisera så är de inte hållbara. Det är presenterar är logiska och matematiska slutsatser och dessa kan du inte kritisera därför är de inte hållbara.
Citat:
Tärningen är ett exempel. När du inte klarar av konversationen reverterar du till något helt irrelevant? Håll dig till vad vi diskuterar. Om du vill diskutera en "prime mover" är det något helt annat än slump.
Det faktum att inget talar FÖR att det existerar. Annars, presentera ett exempel på äkta slump i verkligheten, tack.
Jag vill inte vara den som slänger de skit du slänger, tillbaka på dig. Men jag måste ändå påpeka att det är du som flera gånger glidit ifrån diskussionen. Ett gott exempel på detta var när du blandade in rymdpappa, jawe och kristendomen i en diskussion som handlade om Gud och inte religion eller någon specifik beskrivning av Gud. Med detta sagt måste jag påpeka dina fel och brister i de få resonemang du för. Du pratar om en tärning som kastas flera gånger men det du utesluter är att tärningen redan finns och måste ha kommit nånstans, kastningar måste ske på grund av en kraft. Att utesluta dessa variabler är inte korrekt.
Citat:
Har du svårt för liknelser? Har du en diagnos? Jag undrar på riktigt.
Nej, jag har ingen diagnos och jag har klarat mig ypperligt hittills i arbetslivet och studier. Det du måste göra är att vara tydlig och läsa det jag skriver mer noggrant. Hur är det fatt med dig? Vad arbetar du med och vad är dina meriter utbildningsmässigt? En seriös fråga för att du i dina diskussioner visar stora tecken på okunskap. Det verkar som att du upprepar vad du lärt dig genom att läsa men inte förstått det du läst.
Citat:
Du överskattar din förmåga. Läst om Dunning-Kruger?
Hur har jag gjort det? Och varför handlar diskussionen om mig? Jag trodde att vi diskuterade nåt helt annat.
Citat:
Den negativa energi du uppfattar är den som uppstår när smärtan av att din bubbla utmanas. Det kan manifestera motsvarande fysisk smärta och du känner dig "under attack". Detta är ett psykosomatiskt fenomen som är observerbart.
Nu blandar du ihop massa saker. Pratar vi om smärta? utmana mig gärna. Jag gillar det. Det innebär att jag måste tänka och reflektera men hittills har du inte utmanat mig och jag har nästan uteslutande bara korrigerat dina fel och brister.
Citat:
Skriver man Gud med stor bokstav är det ett namn och då menar man i regel Jahweh. Den Kristna guden. QED.
Aha, det var den stora bokstaven som ställde till det för dig. Bra försök men vi har inte diskuterat någon religion i sig, någon specifik beskrivning på Gud endast varför det är nödvändigt att en Gud finns. Du glider bort från diskussionen när du pratar om Jawe, rymdpappa, kristendomen osv. Var och en av dessa är en diskussion för sig. Dessutom finns det många religioner där Gud stavas med stort G. Hur du trillade in på kristendomen är och förblir för mig en gåta. Men hur som helst begick du en sakfel och det spelar ingen roll om du vill erkänna eller förneka.
Citat:
De förhållandena via uppstod under. Saker som temperaturer, näringstillgång, strålning och liknande.
Menar du alltså att temperatur, näringstillgång, strålning m.m. blev till helt sonika eller att det inte kunde vara på ett annat sätt?
Citat:
Vet inte, förmodligen för att du inbillar dig att det är logiskt.
Kanske är det så men dina förmodande är inte värt vatten om du inte ger ett motresonemang.
Citat:
Tack.
Naturligt urval. Selektionstryck. Det är vad som avgör vilken form liv tar. Exempel på det är djurarter som hittat en ny nisch i mörker eller under jord och selekterat bort synen och blivit blinda eftersom det är mer effektivt att inte ha ögon i mörker.
Hur kom du fram till det? Vilka forskningsmetoder har använts för att upptäcka att det är så?
Citat:
Du har verkligen problem med liknelser, va? Autism?
Det finns ett begrepp inom psykologin som heter Projektion. Slå upp det och läs försiktigt om det så att du förstår. Jag kan försäkra dig om att jag inte har någon diagnos. Jag kan försäkra dig om att det är du som har problem med att förstå.
Citat:
Varsågod, då. Tur att du fick det du ville ha, en förklaring på hur energi tillförs. Nyfiken på om den master examen är på något som är relevant.
Det spelar ingen roll om master examen är relevant i vår diskussion eller inte. Jag erkänner att jag inte har en master examen i varken fysik, kemi eller religion dock är jag mer säker än nåt annat att du inte har någon merit ens på gymnasial nivå. Det du skriver har du läst om och om på internet och du förstår själv inte att det du lärt dig genom upprepande läsning på internet gäller inte ännu mindre har du förstått vad du har läst på internet. Bra! Var är förklaringen?
Citat:
För att det är vad du efterfrågade. Om du tror att du kan styra bort diskussionen genom att efterfråga att jag ska förklara hur precis allt fungerar i detalj istället för att du bevisar ditt eget postulat, så tror du fel.
Du har bara larvat dig. Hur kan du inte förstå detta?
Citat:
Enkelt. Eftersom du ställer dumfrågor om det. Och nej, det är inte att kalla dig dum. Frågan är medvetet dum.
Kära du! Jag har diskuterat med dig förr och jag ställde samma frågor till dig som jag kommer att ställa dig här. Inte för att jag tror att jag kommer att få svar men ställer dom ändå.
Du skriver saker som du sedan lätt förvränger när man svarar på de och du inte har nåt att komma med. Tex skrev du för några inlägg sen att du ''vi vet att de kunde ha gått till på ett annat sätt'' Det var ingen fråga utan ett påstående. Du skrev så och när jag påpekade det skrev du att det var en fråga. Några inlägg tillbaka skrev du att jag behöver inte leka dummare än vad jag är och när jag frågar dig varför du skriver att jag är dum svarar du nu med att frågan är dum. Du har kallat mig för småsint, ohederlig, har autism, diagnos osv. Enda anledningen till att jag diskuterar med dig är för att jag har läst psykologi och är intresserad av människans psyke men också är jag väldigt intresserad av teologi dock har jag inte läst teologi utan bara amatörmässigt. Det är så många saker som gör just dig intressant ur ett psykologiskt synvinkel. Du bär på en massa negativitet som tynger dig. Detta kan jag se tydligt. Du är inte här för att diskutera varken religion eller Gud. Det du har gjort är att skapa dig en skugga som inte existerar och attackerar den och den skuggan du har skapat har du förväxlat med Gud.
Detta är väldigt viktigt för dig att göra för att kunna överleva all dessa negativitet. Du projicerar alla dina tillkortakommanden, brister och fel på den här skuggan som inte existerar och som du förväxlat med Gud. Och varje diskussion som råkar skada din påhittade skugga försvarar du med allt vad det innebär. Detta har jag märkt hos dig ganska länge och anledningen till att jag fortsätter svara dig och inte ignorerar dig är för att jag vill se hur långt du är beredd att gå och om det kommer fram nåt nytt. För mig är det väldigt lärorikt att diskutera med dig. Vad gäller Gudsfrågan är jag beredd att diskutera den med dig ur ett teologiskt perspektiv om du är kapabel till detta gör jag det gärna men då vill jag att du endast diskuterar ämnet ''definiera Gud'' inte rymdpappa, Jawe kristendomen eftersom dessa är inte vad ämnet definiera Gud handlar om. Detta är för mycket begärt eftersom jag vet att du är inte ett dugg intresserad av teologi utan det handlar enbart om din påhittade skugga. Vill du diskutera din situation med mig är jag beredd att göra det på PM. Vore väldigt intressant.