2017-08-29, 17:42
Medlem
Citat:
Sepiritz|61640034]Jösses, nej. Tillståndet, att vara allsmäktig. Demonstrera gärna att det är något som finns eller att något kan vara det eller har observerats vara det. Tills det så är det bara ett ord. Inte ett verkligt tillstånd. Låt oss kalla det allsmäktighet istället då, så du slipper låtsas göra dig dummare än du gjorde i stycket ovan.

Varför kallar du mig för dum? Jag citerade dig utifrån vad du skrev i ord. Du skrev tydligt att ordet allsmäktig är ett påhitt. Jag förklarade att ordet allsmäktig är lika mycket påhitt precis som ordet kärlek, makt osv. Att du sedan menade nåt annat misstänkte jag och jag berättade också för dig vad jag misstänkte men att jag besvarar det skrivna ordet och inte vad jag tror du tänker. Jag har ju redan förklarat varför allsmäktighet måste finnas. Jag har alltså demonstrerat varför allsmäktighet.

Citat:
Mitt svar var är att citera vad du skrev. Vad baserar jag det på? Hänger du inte med alls?
Ditt svar var otydlig. Du pratar om begrepp utan att förklara vad du syftar på. Var tydlig.

Citat:
Du undrar om jag är hemmastadd inom forskningsmetodik...
Du undrar om jag är hemmastadd inom forskningsmetodik.. Och undrar om man forskat i att bevisa ett negativ? Herre gud..

Är det så? Har jag verkligen efterfrågat om man kan forska i ''ett negativ''? Läs igen det jag skrev. Du skrev att ''universum utvidgas och med detta menade du att universum behöver inte en upprätthållare. Korrekt att jag skrev då om du var hemmastadd i forskningsmetodiken. Jag skrev detta för att ge dig e chans att berätta hur man har forskat kring universums utvidgande och hur man kommit fram till att eftersom universum utvidgas så behövs ingen upprätthållare.

Citat:
Det har jag aldrig skrivit. Jag vet inte var du fick för dig det. Förmodligen där jag citerade det du själv skrev. Så du debatterar nu med dig själv? Det kanske kan bli underhållande..
Må hända att jag råkat citera mig själv. Inget som är underhållande dock är jag ganska säker på vad d skriver och har skrivit. Titta igen på kommentarerna.
Citera
2017-08-29, 18:17
Medlem
Citat:
Sepiritz|61639967]"Appropå frågorna, vet vi att det KAN vara på ett annat sätt?"
Detta är verbatim vad jag skrev. Om du tycker det betyder att jag menar att vi kan det så kan jag bara beklaga din brist på läsförståelse.

Beklaga dig inte över min brist på läsförståelse. Det behövs inte. Du frågade inte. Du skrev klart och tydligt att vi vet att det kan vara på ett annat sätt. Läs vad du skriver.

Citat:
Nu kan du gärna svara på min följdfråga som löd:
"Det är ju du, som med finetuning-argumentet menar på att det skulle kunna vara på något annat sätt och sättet det är på nu är perfekt. Om det inte kan vara på något annat sätt, vad finns det för utrymme för "tuning" alls?"

Självklart kunde det vara på vilket annat sätt som helst. Självklart är en fine-tunnig argumentet oslagbart.

Citat:
Det jag citerade. Du skrev "Vi har en enda förklaring till alla dessa frågor som jag ställde. Från första utvidgningen av universum till liv och intelligens på jorden."
Och jag frågade om den enda förklaringen du syftar till har en hållbar förklaring med evidens. Du får gärna svara nu.

Det har jag gjort hela tiden. Nämligen att allt som existerar en skapare och skapare till alltet måste vara evig och allsmäktig.

Citat:
För att slump finns inte, så vitt jag vet. Om du rullar en tärning upprepade gånger så kommer resultatet bli exakt samma om man kan kopiera de exakta förhållandena varje gång. Samma sak är det med universum. Fysiken säger att samma resultat kommer uppnås varje repetition om konstanterna, förhållandena, är likadana. Så, givet alla konstanter så är resultatet oundvikligt.

En tärning måste först och främst existera, en kraft måste kasta tärningen och även upprepningen måste ske av en orsak. Tärningen kan inte ska sig själv, lika lite kasta sig själv i luften, lika lite upprepa detta beteende. Så vitt du vet? Hur resonerar du kring det då? Vad talar om att slump inte existerar?

Citat:
Att du är en pöl vatten som förundras över att hålet den ligger i är perfekt formad för just den pölen.
Även vatten är en sammansättning av molekyler. För att vatten ska bli till behövs en struktur, en samansättning osv i rätt mängd och rätt sort. Skulle jag vara en vatten pöl skulle jag inte förundras för då skulle jag sakna insikt och sinnen för att känna förundran. Hoppas du förstår detta.

Citat:
Undviker du ofta att svara på frågorna genom att nitpicka om irrelevanta saker?

Jag tycker att jag har svarat på alla dina frågor men du verkar inte vilja förstå. Tills du är redo att förstå ämnet jag diskuterar spelar det ingen roll även om jag gjorde havens vatten till bläck och skrev så jag tömde allt vatten i haven skulle det inte hjälpa. Och skulle du öppna dina sinnen och vilja lära dig nåt och kanske också bidra med de eventuella kunskaper du kanske besitter skulle jag behöva säga första ordet i en mening och du skulle inte behöva läsa resterande för att förstå meningen.

Citat:
Igen undviker du frågorna för att anmärka på att jag använde namnet Jahweh. Småsint och ohederligt.
Och nej, det är inte likvärdigt. Vad jag försöker påpeka är att ditt ego vill få det till att universum är perfekt skapat för att passa dig, när det i själva verket du som är perfekt anpassad till din närmiljö för att du uppstått på grund av att saker är som dom är. Det är inget mirakel. Du ser det bara från fel höll, pölen.

Kära du. Jag påpekar bara fel du begår i syfte att vi ska nå en punkt där vi kan mötas. Jag vill inte vara ohederlig och småsint. Jag vill besvara dig med kärlek och så mycket jag kan objektivt. Det är du som kallar mig för dum småsint och att du försöker påpeka mitt ego. Ändå påpekar jag inte att du är ohederlig trots att det är du som använder ord om mig som person i negativa syften. Du sprider negativitet för att du bär på negativitet och det är inte ditt fel helt och hållet. Du förstår inte bättre än så och det vore småsint av mig om jag också bevarade dig med negativitet. Jag väljer att ge dig positiv energi medan du ger negativ energi.

Jag måste påpeka när du använder ord som ''jawe'' och ''rymdpappa'' detta gör du eftersom du antar och tar för givet att jag diskuterar utifrån religiösa urkunder men faktum är att ingenstans har jag varken diskuterat eller argumenterat utifrån ett religiöst perspektiv och lite har jag använt ''jawe'' eller ens syftat på ''jawe'' när jag diskuterar Gudsfrågan. Du måste förstå när du gör fel det är därför jag påpekar dina fel och förklarar varför det är fel. Hur kan det vara ohederligt och småsint förstår bara du själv.

Citat:
Förhållandena var rätt för att vi skulle kunna uppstå här.

Vilka förhållanden var rätt för att vi skulle kunna uppstå? Var har du hämtat den infrom? Hur resonerar du?

Citat:
Det du naivt nog kallar "fine tuning".

Varför?

Citat:
För att "naturligt urval", och om du ber mig förklara evolutionsforskning och biologi i två meningar så kan du glömma det. Sån tid har jag inte över för dig.

Okej, du har rätt. Tiden är värdefull och du bör förvalta din tid på bra saker. Du behöver inte förklara hela det naturliga urvalet och förklara hur det funkar. Förklara bara vilken kraft det är som ligger bakom evolution?

Citat:
En evig, allsmäktig skapare av allting? Låter som rymdpappa.

Det låter inte som en rymdpappa. En pappa är en manlig person som har avlat ett barn. En pappa kallas och en manlig person som adopterat ett barn eller tar sig an ansvaret för ett barn som nödvändigtvis inte behöver vara hans biologiska. En allsmäktig och evig Gud kan inte låta som en rymdpappa detta för att allsmäktighet och evighet inte förklarar att Gud måste vara en mansperson.

Citat:
Solen. Via värme och strålning. Detta lär man sig i högstadiet. Det finns säkert sidor på nätet om det.

Du behöver inte vara retorisk och berätta vad man lär sig och inte lär sig i skolan. Jag har master examen på universitetsnivå i bagaget. Du behöver inte förklara för mig sånt som man lär sig i skolan. Hoppas du förstår var jag vill komma med mina frågor och hoppas du förstår att jag förväntar mig tydliga, objektiva och helt akademiska svar på mina frågor.

Citat:
Genom att det finns gott om förklaringsmodeller för detta. Biologi. Det är så det fungerar.

Biologi kommer från latin och betyder läran om livet. Bio= liv logi= läran. Hur är det ett resonemang?

Citat:
Ökande komplexitet.
Kan bero på att du inte förstår det. Det är tydligt genom ditt undvikande av frågor. Jag visste inte att jag var inför en disputation. Jag trodde det var du som skulle definiera Gud, och inte jag som skulle demonstrera alla grunder för naturvetenskap eftersom du tror att du hittat svaren i vidskeplighet. Det är vart du vill komma. Du läser ju upp apologetik for dummies från varje kristen flumsida på Internet. Jag har bara sparat oss alla tid genom att fråga om du har belägg för rymdpappan Jahweh. Har du inte det så kan du ju lägga ner direkt. Du förstår inte högstadiefysik, biologi eller logik. Enligt ovan diskussion. Du argumenterar utifrån ett argument from incredulity där du föreslår att för att du inte förstår hur universum fungerar, så måste det vara intelligent design. Det sedvanliga.

Ingenstans har jag diskuterat om den Gud som beskrivs i kristendomen. Ingenstans har jag pratat om ''jawe'. Det är ju du som antar att jag gör det trots att jag ingenstans har skrivit nåt om dom. Jag har inte heller diskuterat biologi, högstadiefysik eller logik med det. Återigen antar du att jag inte kan nåt om dessa trots att jag inte uttalat mig nåt om dessa. Allt jag har diskuterat är att allting måste ha en skapare och även universum måste ha en skapare vidare har jag diskuterat att vid en punkt måste vi acceptera att skaparen till alltet måste vara allsmäktig och evig. Jag har också förklarat varför det måste vara så. Med andra ord har inte diskuterat biologi, fysik eller logik i sig. Hur kan du tro att jag inte förstår nåt som jag inte har uttalat mig om? Märkligt.
Citera
2017-08-30, 09:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Varför kallar du mig för dum? Jag citerade dig utifrån vad du skrev i ord.
Din brist på läsförståelse måste vara av olympiska mått. Jag beklagar. Att "låtsas göra sig dum" betyder något annat än vad du verkar tro. Om du inte gör det samma igen.
Citat:
Du skrev tydligt att ordet allsmäktig är ett påhitt. Jag förklarade att ordet allsmäktig är lika mycket påhitt precis som ordet kärlek, makt osv.
Ord beskriver. Allsmäktig beskriver inte något vi observerat. Det är skillnad. Demonstrera att det finns.
Citat:
Att du sedan menade nåt annat misstänkte jag och jag berättade också för dig vad jag misstänkte men att jag besvarar det skrivna ordet och inte vad jag tror du tänker.
MAO gör du dig dum, så som jag skrev innan. Uppfattat.
Citat:
Jag har ju redan förklarat varför allsmäktighet måste finnas. Jag har alltså demonstrerat varför allsmäktighet.
För att lösa ett annat postulat du gjort, som inte heller är grundat. Bra cirkeltänk.

Citat:
Ditt svar var otydlig. Du pratar om begrepp utan att förklara vad du syftar på. Var tydlig.
Ditt oförstående är inte mitt ansvar. Citattecken tyder på citat. Vet inte vad mer man kan göra för att tydliggöra det. Dessutom skrev jag även "skrev du". Om du då inte förstår, tja..

Citat:
Är det så? Har jag verkligen efterfrågat om man kan forska i ''ett negativ''?
Ja, det är precis det du gjorde. Du efterfrågade om man forskat i om universum saknar en upprätthållare.
Citat:
Läs igen det jag skrev.
Gjort. Du efterfrågade definitivt det jag skrev.
Citat:
Du skrev att ''universum utvidgas och med detta menade du att universum behöver inte en upprätthållare.
Det skrev jag inte. Jag citerade det du skrev och frågade om du ville ändra på det. På inget ställe påstod jag något om en upprätthållare eller expansion. Det var dina ord.
Citat:
Korrekt att jag skrev då om du var hemmastadd i forskningsmetodiken. Jag skrev detta för att ge dig e chans att berätta hur man har forskat kring universums utvidgande och hur man kommit fram till att eftersom universum utvidgas så behövs ingen upprätthållare.
Igen. Det är inget jag skrivit. Din läsförståelse har brister.

Citat:
Må hända att jag råkat citera mig själv. Inget som är underhållande dock är jag ganska säker på vad d skriver och har skrivit. Titta igen på kommentarerna.
Uppenbarligen inte. Rannsaka dig själv.
Citera
2017-08-30, 10:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Beklaga dig inte över min brist på läsförståelse. Det behövs inte. Du frågade inte. Du skrev klart och tydligt att vi vet att det kan vara på ett annat sätt. Läs vad du skriver.
Jag skrev "Appropå frågorna, vet vi att det KAN vara på ett annat sätt?".
Detta är en fråga. Meningen avslutas med ett frågetecken. Ingenstans påstod jag att vi vet att det kan vara på ett annat sätt.

Citat:
Självklart kunde det vara på vilket annat sätt som helst.
Självklart är en fine-tunnig argumentet oslagbart.
Universums konstanter kunde vara på vilket annat sätt som helst? Wow. Om du kan belägga detta skulle du revolutionera forskningen. Har du publicerat dina fynd ännu?

Citat:
Det har jag gjort hela tiden. Nämligen att allt som existerar en skapare och skapare till alltet måste vara evig och allsmäktig.
Jag skrev "en hållbar förklaring med evidens". Detta innehåller inte endera. Försök gärna igen. Belägg påståendet med bevis.

Citat:
En tärning måste först och främst existera, en kraft måste kasta tärningen och även upprepningen måste ske av en orsak. Tärningen kan inte ska sig själv, lika lite kasta sig själv i luften, lika lite upprepa detta beteende.
Tärningen är ett exempel. När du inte klarar av konversationen reverterar du till något helt irrelevant? Håll dig till vad vi diskuterar. Om du vill diskutera en "prime mover" är det något helt annat än slump.
Citat:
Så vitt du vet? Hur resonerar du kring det då? Vad talar om att slump inte existerar?
Det faktum att inget talar FÖR att det existerar. Annars, presentera ett exempel på äkta slump i verkligheten, tack.

Citat:
Även vatten är en sammansättning av molekyler. För att vatten ska bli till behövs en struktur, en samansättning osv i rätt mängd och rätt sort. Skulle jag vara en vatten pöl skulle jag inte förundras för då skulle jag sakna insikt och sinnen för att känna förundran. Hoppas du förstår detta.
Har du svårt för liknelser? Har du en diagnos? Jag undrar på riktigt.

Citat:
Jag tycker att jag har svarat på alla dina frågor men du verkar inte vilja förstå. Tills du är redo att förstå ämnet jag diskuterar spelar det ingen roll även om jag gjorde havens vatten till bläck och skrev så jag tömde allt vatten i haven skulle det inte hjälpa. Och skulle du öppna dina sinnen och vilja lära dig nåt och kanske också bidra med de eventuella kunskaper du kanske besitter skulle jag behöva säga första ordet i en mening och du skulle inte behöva läsa resterande för att förstå meningen.
Du överskattar din förmåga. Läst om Dunning-Kruger?

Citat:
Kära du. Jag påpekar bara fel du begår i syfte att vi ska nå en punkt där vi kan mötas. Jag vill inte vara ohederlig och småsint. Jag vill besvara dig med kärlek och så mycket jag kan objektivt. Det är du som kallar mig för dum småsint och att du försöker påpeka mitt ego. Ändå påpekar jag inte att du är ohederlig trots att det är du som använder ord om mig som person i negativa syften. Du sprider negativitet för att du bär på negativitet och det är inte ditt fel helt och hållet. Du förstår inte bättre än så och det vore småsint av mig om jag också bevarade dig med negativitet. Jag väljer att ge dig positiv energi medan du ger negativ energi.
Den negativa energi du uppfattar är den som uppstår när smärtan av att din bubbla utmanas. Det kan manifestera motsvarande fysisk smärta och du känner dig "under attack". Detta är ett psykosomatiskt fenomen som är observerbart.

Citat:
Jag måste påpeka när du använder ord som ''jawe'' och ''rymdpappa'' detta gör du eftersom du antar och tar för givet att jag diskuterar utifrån religiösa urkunder men faktum är att ingenstans har jag varken diskuterat eller argumenterat utifrån ett religiöst perspektiv och lite har jag använt ''jawe'' eller ens syftat på ''jawe'' när jag diskuterar Gudsfrågan. Du måste förstå när du gör fel det är därför jag påpekar dina fel och förklarar varför det är fel. Hur kan det vara ohederligt och småsint förstår bara du själv.
Skriver man Gud med stor bokstav är det ett namn och då menar man i regel Jahweh. Den Kristna guden. QED.

Citat:
Vilka förhållanden var rätt för att vi skulle kunna uppstå? Var har du hämtat den infrom? Hur resonerar du?
De förhållandena via uppstod under. Saker som temperaturer, näringstillgång, strålning och liknande.

Citat:
Varför?
Vet inte, förmodligen för att du inbillar dig att det är logiskt.

Citat:
Okej, du har rätt. Tiden är värdefull och du bör förvalta din tid på bra saker. Du behöver inte förklara hela det naturliga urvalet och förklara hur det funkar. Förklara bara vilken kraft det är som ligger bakom evolution?
Tack.
Naturligt urval. Selektionstryck. Det är vad som avgör vilken form liv tar. Exempel på det är djurarter som hittat en ny nisch i mörker eller under jord och selekterat bort synen och blivit blinda eftersom det är mer effektivt att inte ha ögon i mörker.

Citat:
Det låter inte som en rymdpappa. En pappa är en manlig person som har avlat ett barn. En pappa kallas och en manlig person som adopterat ett barn eller tar sig an ansvaret för ett barn som nödvändigtvis inte behöver vara hans biologiska. En allsmäktig och evig Gud kan inte låta som en rymdpappa detta för att allsmäktighet och evighet inte förklarar att Gud måste vara en mansperson.
Du har verkligen problem med liknelser, va? Autism?

Citat:
Du behöver inte vara retorisk och berätta vad man lär sig och inte lär sig i skolan. Jag har master examen på universitetsnivå i bagaget. Du behöver inte förklara för mig sånt som man lär sig i skolan. Hoppas du förstår var jag vill komma med mina frågor och hoppas du förstår att jag förväntar mig tydliga, objektiva och helt akademiska svar på mina frågor.
Varsågod, då. Tur att du fick det du ville ha, en förklaring på hur energi tillförs. Nyfiken på om den master examen är på något som är relevant.

Citat:
Biologi kommer från latin och betyder läran om livet. Bio= liv logi= läran. Hur är det ett resonemang?
För att det är vad du efterfrågade. Om du tror att du kan styra bort diskussionen genom att efterfråga att jag ska förklara hur precis allt fungerar i detalj istället för att du bevisar ditt eget postulat, så tror du fel.

Citat:
Ingenstans har jag diskuterat om den Gud som beskrivs i kristendomen. Ingenstans har jag pratat om ''jawe'. Det är ju du som antar att jag gör det trots att jag ingenstans har skrivit nåt om dom. Jag har inte heller diskuterat biologi, högstadiefysik eller logik med det. Återigen antar du att jag inte kan nåt om dessa trots att jag inte uttalat mig nåt om dessa. Allt jag har diskuterat är att allting måste ha en skapare och även universum måste ha en skapare vidare har jag diskuterat att vid en punkt måste vi acceptera att skaparen till alltet måste vara allsmäktig och evig. Jag har också förklarat varför det måste vara så. Med andra ord har inte diskuterat biologi, fysik eller logik i sig. Hur kan du tro att jag inte förstår nåt som jag inte har uttalat mig om? Märkligt.
Enkelt. Eftersom du ställer dumfrågor om det. Och nej, det är inte att kalla dig dum. Frågan är medvetet dum.
Citera
2017-08-30, 12:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har inte ens definierat Gud.

Men då är det väl dags att du försöker göra det ... även om det t.ex. rör sig om ett abstrakt , möjligen transcendent, 'guds'-koncept.

Så behövar vi andra inte att gräva oss genom dina berg av missionsmanuals-"argument", som tills vidare är helt irrelevante.
Citera
2017-08-30, 13:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Självklart är en fine-tunnig argumentet oslagbart.

Inte alls.

Citat:
Nämligen att allt som existerar en skapare och skapare till alltet måste vara evig och allsmäktig.

Vilket är ett ad hoc-premissat cirkelargument.

Citat:
En tärning måste först och främst existera, en kraft måste kasta tärningen och även upprepningen måste ske av en orsak. Tärningen kan inte ska sig själv, lika lite kasta sig själv i luften, lika lite upprepa detta beteende. Så vitt du vet? Hur resonerar du kring det då? Vad talar om att slump inte existerar?

Även vatten är en sammansättning av molekyler. För att vatten ska bli till behövs en struktur, en samansättning osv i rätt mängd och rätt sort. Skulle jag vara en vatten pöl skulle jag inte förundras för då skulle jag sakna insikt och sinnen för att känna förundran.

Citat:
Hoppas du förstår detta.

Det är inte särskild svårt att "förstå", att du användar pseudo-logik som underlag för dina "argument".

Citat:
Jag har master examen på universitetsnivå i bagaget.

Meningslöst auktoritets-argument. Iövrigt är det tydligt, att dina "argument" är pseudo-logiska.

Citat:
Allt jag har diskuterat är att allting måste ha en skapare och även universum måste ha en skapare vidare har jag diskuterat att vid en punkt måste vi acceptera att skaparen till alltet måste vara allsmäktig och evig.

"Intelligent Design" är lika kass som "finetunings-argumentet".
Citera
2017-09-01, 23:14
Medlem
Citat:
Sepiritz|61645258]Jag skrev "Appropå frågorna, vet vi att det KAN vara på ett annat sätt?".
Detta är en fråga. Meningen avslutas med ett frågetecken. Ingenstans påstod jag att vi vet att det kan vara på ett annat sätt.
Jag tänker inte tjafsa om detta. Du skrev klart och tydligt några inlägg tillbaka att vi vet att det kan vara på ett annat sätt.

Citat:
Universums konstanter kunde vara på vilket annat sätt som helst? Wow. Om du kan belägga detta skulle du revolutionera forskningen. Har du publicerat dina fynd ännu?

Du påstår att det inte kunde vara på ett annat sätt. Detta är ett helt orimligt påstående. Vi vet oavsett vilken världsåskådning vi accepterar att universum har haft en början, alltså att det fanns inte där men kom till existens. Det är miljoner och åter miljoner processer som har skett under tidens gång sen universums tillblivelse, att hävda så som du gör, nämligen att universum inte kunde bete sig på ett annat sätt är bara orimligt just för att det inte har funnits några naturlagar eller andra principer i den fysiska världen som gjort att universum måste rätta sig efter lagar och principer. Universum kunde alltså bete sig hur som helst. Och varför skulle detta vara en revolution för forskningen? Är det vanligt att det hävdas inom forskarvärlden att universum är för att det inte kunde bli på ett annat sätt? Presentera gärna dessa isf. Det du säger är att eftersom universum är som det är så kunde inte det bete sig på ett annat sätt. Du förbiser helt orsak och verkan och mekanismerna däremellan. I din värld är saker och ting är för att de inte kunde vara på ett annat sätt och detta hävdar du för att du observerar att det är så men du bortser från alla mekanismer orsak och verkan som sagt var.

Citat:
Jag skrev "en hållbar förklaring med evidens". Detta innehåller inte endera. Försök gärna igen. Belägg påståendet med bevis.

Hållbar? Är hållbar sådana som du har möjlighet till att kritisera? När jag presenterar sånt som du inte har möjlighet till att kritisera så är de inte hållbara. Det är presenterar är logiska och matematiska slutsatser och dessa kan du inte kritisera därför är de inte hållbara.

Citat:
Tärningen är ett exempel. När du inte klarar av konversationen reverterar du till något helt irrelevant? Håll dig till vad vi diskuterar. Om du vill diskutera en "prime mover" är det något helt annat än slump.
Det faktum att inget talar FÖR att det existerar. Annars, presentera ett exempel på äkta slump i verkligheten, tack.

Jag vill inte vara den som slänger de skit du slänger, tillbaka på dig. Men jag måste ändå påpeka att det är du som flera gånger glidit ifrån diskussionen. Ett gott exempel på detta var när du blandade in rymdpappa, jawe och kristendomen i en diskussion som handlade om Gud och inte religion eller någon specifik beskrivning av Gud. Med detta sagt måste jag påpeka dina fel och brister i de få resonemang du för. Du pratar om en tärning som kastas flera gånger men det du utesluter är att tärningen redan finns och måste ha kommit nånstans, kastningar måste ske på grund av en kraft. Att utesluta dessa variabler är inte korrekt.

Citat:
Har du svårt för liknelser? Har du en diagnos? Jag undrar på riktigt.

Nej, jag har ingen diagnos och jag har klarat mig ypperligt hittills i arbetslivet och studier. Det du måste göra är att vara tydlig och läsa det jag skriver mer noggrant. Hur är det fatt med dig? Vad arbetar du med och vad är dina meriter utbildningsmässigt? En seriös fråga för att du i dina diskussioner visar stora tecken på okunskap. Det verkar som att du upprepar vad du lärt dig genom att läsa men inte förstått det du läst.

Citat:
Du överskattar din förmåga. Läst om Dunning-Kruger?

Hur har jag gjort det? Och varför handlar diskussionen om mig? Jag trodde att vi diskuterade nåt helt annat.

Citat:
Den negativa energi du uppfattar är den som uppstår när smärtan av att din bubbla utmanas. Det kan manifestera motsvarande fysisk smärta och du känner dig "under attack". Detta är ett psykosomatiskt fenomen som är observerbart.
Nu blandar du ihop massa saker. Pratar vi om smärta? utmana mig gärna. Jag gillar det. Det innebär att jag måste tänka och reflektera men hittills har du inte utmanat mig och jag har nästan uteslutande bara korrigerat dina fel och brister.

Citat:
Skriver man Gud med stor bokstav är det ett namn och då menar man i regel Jahweh. Den Kristna guden. QED.

Aha, det var den stora bokstaven som ställde till det för dig. Bra försök men vi har inte diskuterat någon religion i sig, någon specifik beskrivning på Gud endast varför det är nödvändigt att en Gud finns. Du glider bort från diskussionen när du pratar om Jawe, rymdpappa, kristendomen osv. Var och en av dessa är en diskussion för sig. Dessutom finns det många religioner där Gud stavas med stort G. Hur du trillade in på kristendomen är och förblir för mig en gåta. Men hur som helst begick du en sakfel och det spelar ingen roll om du vill erkänna eller förneka.

Citat:
De förhållandena via uppstod under. Saker som temperaturer, näringstillgång, strålning och liknande.

Menar du alltså att temperatur, näringstillgång, strålning m.m. blev till helt sonika eller att det inte kunde vara på ett annat sätt?

Citat:
Vet inte, förmodligen för att du inbillar dig att det är logiskt.

Kanske är det så men dina förmodande är inte värt vatten om du inte ger ett motresonemang.

Citat:
Tack.
Naturligt urval. Selektionstryck. Det är vad som avgör vilken form liv tar. Exempel på det är djurarter som hittat en ny nisch i mörker eller under jord och selekterat bort synen och blivit blinda eftersom det är mer effektivt att inte ha ögon i mörker.

Hur kom du fram till det? Vilka forskningsmetoder har använts för att upptäcka att det är så?

Citat:
Du har verkligen problem med liknelser, va? Autism?
Det finns ett begrepp inom psykologin som heter Projektion. Slå upp det och läs försiktigt om det så att du förstår. Jag kan försäkra dig om att jag inte har någon diagnos. Jag kan försäkra dig om att det är du som har problem med att förstå.

Citat:
Varsågod, då. Tur att du fick det du ville ha, en förklaring på hur energi tillförs. Nyfiken på om den master examen är på något som är relevant.

Det spelar ingen roll om master examen är relevant i vår diskussion eller inte. Jag erkänner att jag inte har en master examen i varken fysik, kemi eller religion dock är jag mer säker än nåt annat att du inte har någon merit ens på gymnasial nivå. Det du skriver har du läst om och om på internet och du förstår själv inte att det du lärt dig genom upprepande läsning på internet gäller inte ännu mindre har du förstått vad du har läst på internet. Bra! Var är förklaringen?

Citat:
För att det är vad du efterfrågade. Om du tror att du kan styra bort diskussionen genom att efterfråga att jag ska förklara hur precis allt fungerar i detalj istället för att du bevisar ditt eget postulat, så tror du fel.

Du har bara larvat dig. Hur kan du inte förstå detta?

Citat:
Enkelt. Eftersom du ställer dumfrågor om det. Och nej, det är inte att kalla dig dum. Frågan är medvetet dum.
Kära du! Jag har diskuterat med dig förr och jag ställde samma frågor till dig som jag kommer att ställa dig här. Inte för att jag tror att jag kommer att få svar men ställer dom ändå.

Du skriver saker som du sedan lätt förvränger när man svarar på de och du inte har nåt att komma med. Tex skrev du för några inlägg sen att du ''vi vet att de kunde ha gått till på ett annat sätt'' Det var ingen fråga utan ett påstående. Du skrev så och när jag påpekade det skrev du att det var en fråga. Några inlägg tillbaka skrev du att jag behöver inte leka dummare än vad jag är och när jag frågar dig varför du skriver att jag är dum svarar du nu med att frågan är dum. Du har kallat mig för småsint, ohederlig, har autism, diagnos osv. Enda anledningen till att jag diskuterar med dig är för att jag har läst psykologi och är intresserad av människans psyke men också är jag väldigt intresserad av teologi dock har jag inte läst teologi utan bara amatörmässigt. Det är så många saker som gör just dig intressant ur ett psykologiskt synvinkel. Du bär på en massa negativitet som tynger dig. Detta kan jag se tydligt. Du är inte här för att diskutera varken religion eller Gud. Det du har gjort är att skapa dig en skugga som inte existerar och attackerar den och den skuggan du har skapat har du förväxlat med Gud.

Detta är väldigt viktigt för dig att göra för att kunna överleva all dessa negativitet. Du projicerar alla dina tillkortakommanden, brister och fel på den här skuggan som inte existerar och som du förväxlat med Gud. Och varje diskussion som råkar skada din påhittade skugga försvarar du med allt vad det innebär. Detta har jag märkt hos dig ganska länge och anledningen till att jag fortsätter svara dig och inte ignorerar dig är för att jag vill se hur långt du är beredd att gå och om det kommer fram nåt nytt. För mig är det väldigt lärorikt att diskutera med dig. Vad gäller Gudsfrågan är jag beredd att diskutera den med dig ur ett teologiskt perspektiv om du är kapabel till detta gör jag det gärna men då vill jag att du endast diskuterar ämnet ''definiera Gud'' inte rymdpappa, Jawe kristendomen eftersom dessa är inte vad ämnet definiera Gud handlar om. Detta är för mycket begärt eftersom jag vet att du är inte ett dugg intresserad av teologi utan det handlar enbart om din påhittade skugga. Vill du diskutera din situation med mig är jag beredd att göra det på PM. Vore väldigt intressant.
Citera
2017-09-01, 23:21
Medlem
Citat:
Sepiritz|61645105]Din brist på läsförståelse måste vara av olympiska mått. Jag beklagar. Att "låtsas göra sig dum" betyder något annat än vad du verkar tro. Om du inte gör det samma igen.
Ord beskriver. Allsmäktig beskriver inte något vi observerat. Det är skillnad. Demonstrera att det finns. MAO gör du dig dum, så som jag skrev innan. Uppfattat. För att lösa ett annat postulat du gjort, som inte heller är grundat. Bra cirkeltänk.

Ditt oförstående är inte mitt ansvar. Citattecken tyder på citat. Vet inte vad mer man kan göra för att tydliggöra det. Dessutom skrev jag även "skrev du". Om du då inte förstår, tja..

Ja, det är precis det du gjorde. Du efterfrågade om man forskat i om universum saknar en upprätthållare.Gjort. Du efterfrågade definitivt det jag skrev. Det skrev jag inte. Jag citerade det du skrev och frågade om du ville ändra på det. På inget ställe påstod jag något om en upprätthållare eller expansion. Det var dina ord.Igen. Det är inget jag skrivit. Din läsförståelse har brister.

Uppenbarligen inte. Rannsaka dig själv.

Du projicerar för mycket märker jag. Låt oss diskutera ämnet definiera Gud. Är du med på detta? Jag orkar inte längre påvisa alla dina fel och brister och du är så förvirrad så man blir paff. Du skriver att ''Jag låtsas att vara dum'' Du har fortfarande kallat mig för dum att du försöker försvara detta med ett svar som är ännu mindre intressant och destruktivt, nämligen att min läsförståelse ska vara bristfällig, är bara för gulligt. Låt oss antingen diskutera ämnet definiera Gud. Vill du det?
Citera
2017-09-02, 07:41
Medlem
Spud-boys avatar
"Have you ever seen god - a mandala, symetrical angels"

Min personliga uppfattning av gud, är den store anden; WAKAN TANKA. Och jag ser inte gud direkt som nått som finns i skyn, utan snarare överallt, här på jorden..

Jag har samma uppfattning om Asagudarna och Allah.

"Jesus is everywhere": https://www.youtube.com/watch?v=644xzRUNw2w
Senast redigerad av Spud-boy 2017-09-02 kl. 07:47.
Citera
2017-09-04, 20:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
"Have you ever seen god - a mandala, symetrical angels"

Min personliga uppfattning av gud, är den store anden; WAKAN TANKA. Och jag ser inte gud direkt som nått som finns i skyn, utan snarare överallt, här på jorden..

Jag har samma uppfattning om Asagudarna och Allah.

Citat:
"Jesus is everywhere"

Så enligt din 'guds'-defintion är Jesus överallt, men det samma gäller för Asa'gudarna' och koran-'guden' ... trots att dessa olika 'gudar' egentligen inte är kompatibla.

Låter som new age religions-synkretism för mig.
Citera
2017-09-21, 22:23
Medlem
Spud-boys avatar
Som jag ser det, så har allting en ande - stenar, sand, träd, växter, ALLT, håller en andlighet.. Allting är heligt.
Citera
2017-09-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Som jag ser det, så har allting en ande - stenar, sand, träd, växter, ALLT, håller en andlighet.. Allting är heligt.
Om jag delar en sten i tusen bitar, får varje bit en ande då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in