2017-09-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Åklagarna koncentrerar sig på Johanna Möller,s orimliga förklaring och det är bra, bara det faktum att hon uppgav vad jag nu kommer ihåg fem eller sex olika versioner beroende på vem som skulle delges om hur A*i dog borde räcka för att döma henne för det, det är ju helt djävla sanslöst hur det har ljugits och betett sig från Johanna Möller,s sida när det gäller A*i.

Bra att de vill visa att hon inte har sovit, har ju svårt att tro att hennes telefon lever ett eget liv och temsingen visar ju att åtminstone telefonen har varit mobil under natten.
Det var väl åtta eller nio versioner har jag för mig men det var kanske mordet på GM det.
Hon ljuger så hon tror sig själv, JM.
Citera
2017-09-21, 21:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lika länge som i TR då, det är ju ett stort mål som har överklagats så det är ju inte så konstigt, vi får se om vakterna är mer alerta den här gången och inte somnar på sin post.
Långt men inte mkt liverapport hittills, vad blir det för kompletteringar?
Jag hoppas även på en starkare plädering ang Aki, drömmen vore ju om analyser ger mer. Nåt som ger en rejäl skjuts framåt.
Citera
2017-09-21, 21:45
Medlem
develis avatar
Pratar MR och JJ identiskt samma språk? Att de kan babbla med varandra utan större bekymmer begriper jag men jag tänker på dialekt, uttal av ord och sånt. Är de från samma ställe?
Vad är skillnaden mellan dari, farsi, persiska och allt vad det nu heter där borta?
Jag fatar itne rgtigt.
Citera
2017-09-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Pratar MR och JJ identiskt samma språk? Att de kan babbla med varandra utan större bekymmer begriper jag men jag tänker på dialekt, uttal av ord och sånt. Är de från samma ställe?
Vad är skillnaden mellan dari, farsi, persiska och allt vad det nu heter där borta?
Jag fatar itne rgtigt.

Dari (Afghanistan) är en språkvariant av farsi (persiska) och förstås av varandra. MR t ex har ju haft tolkar till båda språken om man kollar polisförhören och förhören i TR.
Citera
2017-09-21, 21:57
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Jag fatar itne rgtigt.

Min svärson är ifrån Libyen, han har sagt att ex arabiska och persiska är som svenska och norska ungefär, att all slags arabiska är dialekter .

Det är det enda jag vet
Citera
2017-09-21, 21:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Dari (Afghanistan) är en språkvariant av farsi (persiska) och förstås av varandra. MR t ex har ju haft tolkar till båda språken om man kollar polisförhören och förhören i TR.
Ja, precis, det är detta som förvirrar. Är det som dialekt eller som att vi begriper norska?
Seså, hjälp mig nu. Jag är nyfiken om det kan bli viss språkförbistring på enstaka ord. Man ser man ju även att vissa ord kan betyda flera saker (han, hon verkar snurrigt tex).
Citera
2017-09-21, 21:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Min svärson är ifrån Libyen, han har sagt att ex arabiska och persiska är som svenska och norska ungefär, att all slags arabiska är dialekter .

Det är det enda jag vet
Aaa, lite som jag funderar kring.
Glömde. Är de från samma ställe? MR o JJ alltså.
Senast redigerad av develi 2017-09-21 kl. 22:03.
Citera
2017-09-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, precis, det är detta som förvirrar. Är det som dialekt eller som att vi begriper norska?
Seså, hjälp mig nu. Jag är nyfiken om det kan bli viss språkförbistring på enstaka ord. Man ser man ju även att vissa ord kan betyda flera saker (han, hon verkar snurrigt tex).
Jag gissar att det är som norska och svenska, alltså ganska lika varandra.
Citera
2017-09-21, 22:40
Medlem
Citat:

Någonstans i FUPen står det vilket av språken JJ o MR använder när de snackar med varandra. Jag kan inte svära på det men har för mig att det var dari.
Citera
2017-09-21, 22:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:

Jag vet inte riktigt, men jag har för mig att det stod någonstans att de båda är ifrån Afghanistan, och hazarer. Utseendemässigt stämmer väl det egentligen.

JJ var ju "anställd" som tolk av JM, just för flyktingpojkar ifrån Afghanistan.

Min egna erfarenhet är med Migrationsverkets tolk, min svärson klagade mycket på den tolken, inte direkt på att språket/ord var direkt felöversatta mer på folkgruppshat, klasstänkande, snobbighet. En rasism inom mellanösternfolkgrupperna och klass. Den språkliga semantiken.
Citera
2017-09-21, 22:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Någonstans i FUPen står det vilket av språken JJ o MR använder när de snackar med varandra. Jag kan inte svära på det men har för mig att det var dari.
Okej, tack. Funderade nämligen kring ordet för "döda", "eliminera" när MR snackar om att skjuta ihjäl några i avlyssning.
Alltså det blir många variabler utifrån ordagrann betydelse "fick deras huvud under vatten".
Snackade han sen med JJ gällande Aki i samma termer kan det ju bli konstigt.
MR vet ju att han drunknat, att JM sägs ligga bakom, att Granliden inkluderar sjö och båt. Han o JM var där nere enligt DB då de hämtade saker i förrådet.
Funderade på om det detaljrika var antaganden, nåt han la ihop själv, drog en slutsats från grundmeningen.
Senast redigerad av develi 2017-09-21 kl. 23:00.
Citera
2017-09-21, 23:00
Medlem
Citat:
Okej, tack. Funderade nämligen kring ordet för "döda", "eliminera" när MR snackar om att skjuta ihjäl några i avlyssning.
Alltså det blir många variabler utifrån ordagrann betydelse "fick deras huvud under vatten".
Snackade han sen med JJ gällande Aki kan det ju bli konstigt.
MR vet ju att han drunknat, att JM sägs ligga bakom, att Granliden inkluderar sjö och båt. Han o JM var där nere enligt DB då de hämtade saker i förrådet.
Funderade på om det detaljrika var antaganden, nåt han la ihop själv.

Jag tror också att det är antaganden han gör givet att han vet om att det gäller drunkning. Det tar ju några förhör innan berättelsen om att JJ från båten dränker Aki kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in