2017-09-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Här ligger en hund begraven. Eller snarare än hel kennel.

men det där är väl kanske hur många dom trycker, inte hur många som säljs?

Det står så här om svd, 69 600 är prenumeranter som är fullbetalande, jag kan väl inte säga hur mycket det stämmer, men inte är det så väl att fler köper den i en affär, för upplagan är 155 300, så det kanske är så att 155 300 är hur många som trycks, sen hur många som slängs är kanske något de inte berättar?

EDIT; kollade närmare och det står det är 2000 som säljs i butik och så här många som prenumerar om man också ser dom olika rabattskalorna: 69 600 + 51 400 + 12 100 + 6 100 + 4 200

kan inte säga hur troligt det är, känner nog ingen som prenumerar men ja bor heller inte i närheten av stockholm
Senast redigerad av Emma77Linn 2017-09-20 kl. 22:03.
Citera
2017-09-21, 09:27
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Att schibsted flyttar ut finn och blocket är helt naturligt tycker jag. Mer förvånande att man blandar digitala tjänster som "prisjakt" med printmedia. Kanske markerar man att dessa företag är till salu?
Det här är bara ren spekulation från min sida men, kanske är det här en markering att även Aftonbladet är till försäljning nu. Kom ihåg att Aftonbladet i år lämnat kia-index (för att dölja antalet unika besökare). Kanske har den ljusa framtidsbilden mörknat?
Ja, det är ju en intressant utveckling. Lägger man dessutom till att Jan Helin lämnade skeppet så är det ju också en indikation på att något håller på att hända på Aftonbladet.

Det de har idag är ju ett väldigt starkt varumärke och det är troligen det som eventuell köpare skulle vara intresserad av. Dödköttet bakom är ju rätt så ointressant. Skulle kunna tänka mig att någon befintlig, digital nyhetsaktör skulle vara intresserade av att köpa loss varumärket, t ex Nyheter24, och branda sitt befintliga material. Då har man något som är som Aftonbladet till en bråkdel av kostnaden.
Citera
2017-09-21, 10:20
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Men det ligger ju några ex på bibliotek, på tåg och väntrum.

Kan ju gå ihop några Flashbackare och bevaka ett bibliotek under en vecka för att se hur många gånger någon plockar upp ett blad...
Citera
2017-09-21, 10:43
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Kan ju gå ihop några Flashbackare och bevaka ett bibliotek under en vecka för att se hur många gånger någon plockar upp ett blad...

De få gånger man besöker ett bibliotek nuförtiden så brukar det sitta några pensionärer och gratisläsa tidningar.
Citera
2017-09-21, 11:32
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Jag tror inte att den extremt höga räckvidden hos tidningarna som inte vill redovisa sin upplaga varit medvetet påhittad. Det kan istället vara så att personer som blir tillfrågade i konsumentundersökningar om de läser en viss tidning fortsätter svara ja trots att de på senare tid bara gjort det sporadiskt. Speciellt om man frågar äldre som fram till nyligen läst samma tidning i många år. Dvs tidningarnas upplaga sjunker mycket snabbare än vad folk hinner glömma dem. Då får man absurt höga räckviddstal i förhållande till upplagan.

Misstänker det också. Som man frågar får man svar och räckviddsmätning är väl i grunden en konsumentundersökning där folk får två sekunder på sig att uppge sina läsvanor?

Citat:
Jag hittar inte DNs upplaga just nu (dom är inte med i ts) men Dagens industri och Dagens nyheter toppar (men ganska tätt om jag minns rätt), 3an Svd hade 155-158k i upplaga, GP 138-139k, sydsvenskan har 22k. Det är hela dagspressen storstad.
Så några 40,000 har inte DN. Finns ju dessutom stora möjligheter att slå ihop Dagens industri och Dagens Nyheter längre fram. Plus att man lär får några nya kunder den dagen då Svd läggs ner.

DN kommer att överleva länge. Finns heller inget som hindrar att man tar efter ETC-modellen och ger ut DN örebro. Men med mindre inkomster och upplaga blir det naturligtvis en annan tidning.

Vi får rikta in oss på att fira nerläggningen av Aftonbladet, och även sammanslagningen av Expressen/Aftonbladet på vägen.

Att schibsted flyttar ut finn och blocket är helt naturligt tycker jag. Mer förvånande att man blandar digitala tjänster som "prisjakt" med printmedia. Kanske markerar man att dessa företag är till salu?
Det här är bara ren spekulation från min sida men, kanske är det här en markering att även Aftonbladet är till försäljning nu. Kom ihåg att Aftonbladet i år lämnat kia-index (för att dölja antalet unika besökare). Kanske har den ljusa framtidsbilden mörknat?

Sydsvenskan/SDS 22k i printupplaga?

Snälla, en källa så att det kan firas! De har förstås lämnat TS.

95.000 i början av 2015 enligt
http://www.rapidus.se/sa-slar-tidningskrisen-i-skane/
Senast redigerad av pudellus 2017-09-21 kl. 11:46.
Citera
2017-09-21, 13:41
Medlem
Behövde se på en utrikesartikel i DN på jobbet, på en dator där vi inte har Adblock. Tre (!) olika videoklipp startade i tur och ordning, och då räknar jag bara de som hade högt och tydligt ljud. Alla tre öppnade därtill med en reklamfilm som inte kunde stängas av eller kortas. Ett av klippen som skulle visas var en tv-nyhetsbit, helt meningslös och utan värde, en annan var en annons för att prenumerera på DN (?!). Enormt irriterande, dessutom trafikslukande för folk som kör på mobilt bredband och inte har öppet tak för mängden surftrafik.

Hur tusan kan DN tro att läsarna skulle uppskatta eller aceptera denna nerskräpning?
Senast redigerad av HepCat-X 2017-09-21 kl. 13:58.
Citera
2017-09-21, 20:53
Medlem
Klas-Vegass avatar

Fel av mig. Blandade ihop alla skånska tidningar. Rätt skall vara:
Tillsammans har HD/Sydsvenskan en upplaga på 160 000 fördelade på fem editioner och åtta redaktioner. Två ledar- och kulturredaktioner har slagits samman till en medan nyhetsredaktionerna finns kvar i Malmö, Lund, Helsingborg, Ängelholm, Höganäs, Klippan och Landskrona. De två olika varumärkena finns också kvar och redigeras olika, men innehållet är i princip detsamma.
Citera
2017-09-21, 23:44
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:

Fel av mig. Blandade ihop alla skånska tidningar. Rätt skall vara:
Tillsammans har HD/Sydsvenskan en upplaga på 160 000 fördelade på fem editioner och åtta redaktioner.
Var får du dina källor från??
Citera
2017-09-22, 06:35
Medlem
ace_secs avatar
https://www.journalisten.se/nyheter/kanske-var-jag-fafang

Journalisten och Göteborgsprofilen Kai Martin, 60, lämnade GT i april 2014 efter 35 år i tjänst. Men det var inte så lätt som han hade trott att hitta ett nytt jobb. Tre år och 150 sökta jobb senare har han nu ett nytt jobb - deltid hos Göteborg Direkt.
Citera
2017-09-22, 09:27
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
https://www.journalisten.se/nyheter/kanske-var-jag-fafang

Journalisten och Göteborgsprofilen Kai Martin, 60, lämnade GT i april 2014 efter 35 år i tjänst. Men det var inte så lätt som han hade trott att hitta ett nytt jobb.
Hahaha!

Trodde han det skulle bli lätt att hitta nytt jobb som journalist? Hur jävla oinsatt kan man vara?

Och vem säger upp sig utan att ha ett nytt jobb säkrat?
Citera
2017-09-22, 09:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Hahaha!

Trodde han det skulle bli lätt att hitta nytt jobb som journalist? Hur jävla oinsatt kan man vara?

Och vem säger upp sig utan att ha ett nytt jobb säkrat?
Undrar varför han slutade efter 35 år? Det framgår inte riktigt av artikeln.
Citera
2017-09-22, 10:05
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Undrar varför han slutade efter 35 år? Det framgår inte riktigt av artikeln.
”Efter några hektiska år, främst känslomässiga, i slutet på min GT-bana valde jag att ta det lite lugnt ett tag.”

Verkar som att det kanske var för mycket stress och dålig stämning och arbetsmiljö på redaktionen. Det skulle ju stämma överens med tidigare rapporter om hur det är att vara journalist i dagens Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in