2017-09-15, 11:08
  #17377
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Även 4,25 i räckvidd per ex låter högt. Men visst, jag har inga hårda bevis som kan peka på motsatsen.

Det kanske har varit uppe tidigare i tråden men vad menar de egentligen med räckvidd? Är det faktiska läsare per exemplar de menar eller är det potentiella läsare? Borde vara av stort intresse för t ex annonsörer hur det ser ut på den punkten.

Ber om ursäkt ifall detta varit uppe tidigare. Tråden är ganska lång

Räckvidd = Uppskattat antal läsare per exemplar.
Citera
2017-09-15, 11:18
  #17378
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Räckvidd = Uppskattat antal läsare per exemplar.

Ah, tack. Kvalificerade gissningar med andra ord
Citera
2017-09-15, 14:55
  #17379
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Även 4,25 i räckvidd per ex låter högt. Men visst, jag har inga hårda bevis som kan peka på motsatsen.

Det kanske har varit uppe tidigare i tråden men vad menar de egentligen med räckvidd? Är det faktiska läsare per exemplar de menar eller är det potentiella läsare? Borde vara av stort intresse för t ex annonsörer hur det ser ut på den punkten.

Ber om ursäkt ifall detta varit uppe tidigare. Tråden är ganska lång
Ja, med räckvidd avses antalet läsare per ex. Det är intressant för Aftonbladet har nu i flera år vägrat uppge hur många exemplar dom säljer och istället skapat det missvisande begreppet räckvidd. Och man har även påstått att räckvidden är 7ggr upplagan.
Klart att 4,25 läsare per ex låter högt när den genomsnittlige köparen är 76 och på sin höjd har make/makan kvar i livet. Men det ligger ju några ex på bibliotek, på tåg och väntrum.
Citera
2017-09-15, 14:59
  #17380
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det är intressant för Aftonbladet har nu i flera år vägrat uppge hur många exemplar dom säljer
De redovisar upplaga varje kvartal...?
Citera
2017-09-15, 15:04
  #17381
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Räckvidd = Uppskattat antal läsare per exemplar.

Gissningar.

Jag tror dock inte att det är så många som dom vill påskina, med tanke på att det till största delen är äldre som fortfarande köper. Då är det möjligen två läsare eller kanske bara en enda om det är en ensamstående. I så fall måste ett rätt sort antal tidningar exempelvis ligga framme på en arbetsplats och bläddras i av många, för att räta upp den statistiken.
Citera
2017-09-15, 15:05
  #17382
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
De redovisar upplaga varje kvartal...?
Nej, aftonbladet har lämnat ts. Av någon anledning redovisas den korrekta upplagan en gång om året precis efter nyår. Hela tappet redovisas första kvartalet. Men nu fyller vi bara tråden med samma skit. Har man följt tråden förstår man vad som avses...men visst kan det bli lite knepigt annars.
Citera
2017-09-15, 15:15
  #17383
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nej, aftonbladet har lämnat ts. Av någon anledning redovisas den korrekta upplagan en gång om året precis efter nyår. Hela tappet redovisas första kvartalet. Men nu fyller vi bara tråden med samma skit. Har man följt tråden förstår man vad som avses...men visst kan det bli lite knepigt annars.
Jo, att upplagan rasar extremt mellan Q4 och Q1 vet jag, men då redovisas ju upplagan åtminstone under Q1.
Citera
2017-09-16, 08:14
  #17384
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nej, aftonbladet har lämnat ts. Av någon anledning redovisas den korrekta upplagan en gång om året precis efter nyår. Hela tappet redovisas första kvartalet. Men nu fyller vi bara tråden med samma skit. Har man följt tråden förstår man vad som avses...men visst kan det bli lite knepigt annars.

Det hade varit roligare att kunna följa nedgångarna per kvartal. Att vänta till nästa år gör att det blir glest mellan högtiderna.

Vad som dock får mig att lyfta lite på ögonbrynet när jag ögnar igenom tidningarna är att upplagan fortfarande var 3200 på en så gammal tidning som Flamman! Finns det verkligen så många gammelkommunister kvar idag!?

http://ts.se/mediefakta-upplagor/dagspress/
Citera
2017-09-16, 08:37
  #17385
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Vad som dock får mig att lyfta lite på ögonbrynet när jag ögnar igenom tidningarna är att upplagan fortfarande var 3200 på en så gammal tidning som Flamman! Finns det verkligen så många gammelkommunister kvar idag!?

http://ts.se/mediefakta-upplagor/dagspress/

Var det den här tidningen som Göran Greider i Expressens diskussion om bokmässan, menade på att nästan ingen läser?

Han kan väl inte ha menat nationalistiska Nya Tider som är mer än dubbelt så stor? Eller sin egen tidning Dala-demokraten som har färre prenumeranter än den?
Citera
2017-09-16, 09:15
  #17386
Medlem
oberoendemedias avatar
Minns att det diskuterats tidigare men i veckan gick Google ut med att man från och med januari kommer stänga av autoplay på videor med ljud. Det är Expressens snabbast växande intäktskälla och förhoppningsvis sätter det stop för deras ofog. Risken är väl att de lyckas utnyttja undantagen såsom att stänga av ljud men ändå fortsätta fakturera företag för annonser som varken syns eller hörs.
Citera
2017-09-17, 18:27
  #17387
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia
Minns att det diskuterats tidigare men i veckan gick Google ut med att man från och med januari kommer stänga av autoplay på videor med ljud. Det är Expressens snabbast växande intäktskälla och förhoppningsvis sätter det stop för deras ofog. Risken är väl att de lyckas utnyttja undantagen såsom att stänga av ljud men ändå fortsätta fakturera företag för annonser som varken syns eller hörs.
Apple hade ju presskonferens nyligen där man bland annat gick igenom den senaste versionen av Safari. Det som är intressant för tråden är att du i webbläsaren kommer kunna blocka/kraftigt begränsa reklambolags förmåga att samla statistik på dig som användare. Detta är givetvis ett stort bakslag för reklambolagen och i förlängningen de webbsidor som lever på annonsintäkter.
Citera
2017-09-17, 18:35
  #17388
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Är det någon som har någon koll på vad DN:s upplaga ligger på? Försökte kolla upp men de har tydligen inte redovisat sin upplaga sedan 2013 (lol, fegisar).

Eftersom Aftonbladet, Sveriges största tidning ligger på runt 80 000 exemplar kan väl knappast DN ligga på över 40 000? De kan inte ha många år kvar heller. Jag tippar att de lägger ner papperstidningen tidigt 2019.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in