Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 12:36
  #10501
Medlem
Wounderingtwos avatar
Skyddstillsyn och samhällstjänst. Vilket skämt alltså.

Skyddstillsyn i sig är ju bara ett jäkla påhitt. På min tid, då jag hade skyddstillsyn MED övervakning så innebar det att jag ibland fick gå på möte på Frivården och med min övervakade samtalade jag i telefonen en gång varannan vecka om allt mellan himmel och jord.

När jag blev frigiven från anstalt så skulle jag ha frivård i ett år tills dess min villkorliga frigivning var "avtjänad". Jag träffade min frivårdsinspektör EN gång i två minuter. Ett år senare landade det ett brev i brevlådan där det stod att min villkorliga frigivning nu var avtjänad. Det var det..

Nu hade ju det här med fängelse förvisso skrämt mig från att någonsin begå brott igen men i alla fall, det kunde knappast någon annan en jag veta.

Jag har svårt att tro att en person som denna kommer att upphöra med sin brottsliga aktiviter. Jag tror inte ens att hon kommer att sköta samhällstjänsten.
Citera
2017-09-21, 14:30
  #10502
Medlem
Nja, jag vet inte om jag håller med om att hon kommer fortsätta med bedrägerier i samma form som innan. Tror att bl.a. den här tråden plus hotet om fängelse faktiskt har skrämt henne. Nu spekulerar jag hej vilt men jag tror hon kommer fortsätta att lura till sig pengar men på andra sätt. Tex skaffa sig en (eller flera) sugardaddies. Alltså lura till sig pengar men på sätt som inte kan dras vidare till polisanmälningar osv.
Citera
2017-09-21, 14:58
  #10503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenKitty
Vem fotar henne naken i badkaret? K1?🤔
Bild?
Citera
2017-09-21, 19:57
  #10504
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Skyddstillsyn och samhällstjänst. Vilket skämt alltså.

Skyddstillsyn i sig är ju bara ett jäkla påhitt. På min tid, då jag hade skyddstillsyn MED övervakning så innebar det att jag ibland fick gå på möte på Frivården och med min övervakade samtalade jag i telefonen en gång varannan vecka om allt mellan himmel och jord.

När jag blev frigiven från anstalt så skulle jag ha frivård i ett år tills dess min villkorliga frigivning var "avtjänad". Jag träffade min frivårdsinspektör EN gång i två minuter. Ett år senare landade det ett brev i brevlådan där det stod att min villkorliga frigivning nu var avtjänad. Det var det..

Nu hade ju det här med fängelse förvisso skrämt mig från att någonsin begå brott igen men i alla fall, det kunde knappast någon annan en jag veta.

Jag har svårt att tro att en person som denna kommer att upphöra med sin brottsliga aktiviter. Jag tror inte ens att hon kommer att sköta samhällstjänsten.

Det låter inte som mycket till innehåll i den skyddstillsynen, eller i övervakningen efter VF. Så ser det inte ut idag. Man träffas mellan en gång i månaden till en gång i veckan beroende på vilken risk för återfall i brott man bedöms ha och hur stora behoven är.

DOCK måste jag tillägga; en skyddstillsyn (eller övervakning vid VF) kan aldrig förhindra någon från att begå brott. Vill personen begå brott så gör hen det oavsett övervakningen. Man är inte övervakad dygnet runt. Vill man däremot förändra sig så kan man få hjälp med detta på frivården.
Citera
2017-09-21, 19:59
  #10505
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Det här var ju tråkigt.

BROTTSOFFER, LÄS DETTA:




...och om hon stuntar i det kan det bli direkt till fängelse utan att passera Gå? Hon kan inte "bli sjuk" eller "akut behöva vabba" eller varannan torsdag, eller skulle man stätta p för det?


Domen har inte vunnit laga kraft än. Det borde gå att överklaga. Ingen som sagt något om att det behövs något särskilt prövningstilsstånd?


Tillägg: Flera av er har redan sagt det, men av ren frustration känner jag också att jag måste säga det: "Skyddstillsyn"? Verkligen? Hur bra gick det förra gången...? Den tillsynen skyddade inte ett jävla dugg.

Man kan bli sjuk som på ett vanligt jobb, med läkarintyg för att styrka det om så behövs. Men man kan inte slippa samhällstjänsten genom att regelbundet vabba, vara sjuk eller vad som skulle kunna användas som ursäkt. Då blir det fängelse istället.
Citera
2017-09-21, 20:19
  #10506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boondocksaints
Det låter inte som mycket till innehåll i den skyddstillsynen, eller i övervakningen efter VF. Så ser det inte ut idag. Man träffas mellan en gång i månaden till en gång i veckan beroende på vilken risk för återfall i brott man bedöms ha och hur stora behoven är.

DOCK måste jag tillägga; en skyddstillsyn (eller övervakning vid VF) kan aldrig förhindra någon från att begå brott. Vill personen begå brott så gör hen det oavsett övervakningen. Man är inte övervakad dygnet runt. Vill man däremot förändra sig så kan man få hjälp med detta på frivården.
Klienterna inom frivården måste väl vilja något själva också för att de ska bli förändring.
CH har ju fortsatt sin kriminalitet under sin skyddstillsyn.
Nu blev hon dömd igen till skyddstillsyn.
Hoppas att hon sköter sig denna gång.
Citera
2017-09-21, 20:48
  #10507
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Klienterna inom frivården måste väl vilja något själva också för att de ska bli förändring.
CH har ju fortsatt sin kriminalitet under sin skyddstillsyn.
Nu blev hon dömd igen till skyddstillsyn.
Hoppas att hon sköter sig denna gång.

Precis. Man kan aldrig tvinga någon till förändring. Man kan motivera, men finns ingen egen vilja går det inte att hjälpa någon.
Citera
2017-09-21, 22:27
  #10508
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Det blev som jag (och säkert många andra förespådde) ett erkännande. Hon har inte tålamodet, klarar inte av frustrationen och segheten i tingsrättssalen. Det måste gå snabbt, återfaller hon i brott ser vi nog ett liknande förfarande/modus - kanske överger hon Facebook. Personer har påtalat möjligheten att hon kommer att söka sig till mecenater - här får vi ha i åtanke att relationer är hon väldigt dålig på att upprätthålla, och överlag är hon, skulle jag gissa på, en person som är svår att tycka om.

Hon har uppenbara problem med impulskontrollen, saknar konsekvenstänkande, har svårt att hålla sig till normer, ingen empatisk förmåga. Den utdömda samhällstjänst blir inte helt lätt.

Har ni läst tråden om Mika Wimund? Är det Catrin om ett par år?
Citera
2017-09-21, 22:45
  #10509
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det blev som jag (och säkert många andra förespådde) ett erkännande. Hon har inte tålamodet, klarar inte av frustrationen och segheten i tingsrättssalen. Det måste gå snabbt, återfaller hon i brott ser vi nog ett liknande förfarande/modus - kanske överger hon Facebook. Personer har påtalat möjligheten att hon kommer att söka sig till mecenater - här får vi ha i åtanke att relationer är hon väldigt dålig på att upprätthålla, och överlag är hon, skulle jag gissa på, en person som är svår att tycka om.

Hon har uppenbara problem med impulskontrollen, saknar konsekvenstänkande, har svårt att hålla sig till normer, ingen empatisk förmåga. Den utdömda samhällstjänst blir inte helt lätt.

Har ni läst tråden om Mika Wimund? Är det Catrin om ett par år?
Bra skrivet.
Jag gillar henne inte, av vad jag sett i hennes livesändningar, hon verkar kall och egoistisk.
Har läst lite om MW i den tråden, vet inte om det kan bli Catrin om några år, om hon inte gör något åt sitt kriminella beteende så kan det bli det.
Citera
2017-09-22, 11:14
  #10510
Medlem
henki420s avatar
Citat:
BRÅ konstaterar i en nyligen utkommen analys att män dubbelt så ofta som kvinnor döms till fängelsestraff för likvärdigt brott. Om alla medborgare ska vara lika inför lagen, så måste tingsrätterna antingen börja behandla män med samma mildhet eller bura in fler kvinnor.

https://www.magasinetparagraf.se/nyh...de-sparras-in/

Hade en man blivit fängslad för samma brott som Cattan?
Citera
2017-09-22, 14:09
  #10511
Medlem
Nu är Latrin förlovad?!
Citera
2017-09-22, 14:16
  #10512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenKitty
Nu är Latrin förlovad?!
Okej, är det mannen med skägget som är den lycklige?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback