2017-09-21, 19:37
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Eftersom det är en allroundsåg kan han ju haft den av annan anledning med ombord på sin dykbåt.
Det går ju hjälpligt att såga i metall också. Han skulle kanske fixa någon liten skitbagatell på båten.
Om han planerat mord samt styckning så borde han ju haft en batteridriven motorsåg med. Eller en bensin eller dieseldriven. Jag är ej så insatt i motorsågar men jag läste på här nyss:
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5g/0110/Motors%C3%A5g-f%C3%B6r-hem-och-fritid.aspx
Jag är ganska övertygad om att det finns motorsåg i PM:s verkstad.

En bensin-/dieseldriven motorsåg i en trång båt i undervattensläge låter som en dålig idé om man inte vill dö i co-förgiftning.
Citera
2017-09-21, 19:38
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det där är väl inte riktigt samma sak.
Nä just det!
Citera
2017-09-21, 19:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom han nekar till att den ens burits ner till båten den dagen så lär ingen förklaring ges.
Jo men det känns väl ändå som att PM så småningom kommer att bli tvungen att erkänna styckningen väl?! Alternativet är ju att domstolen inte kommer att tro på nån av hans övriga historier heller. Han hävdar ju typ hjärnsläpp på allting som är känsligt. Tex varför han inte direkt larmar räddningstjänst när "olyckan" sker. Vem fan skulle tro på det när han ljuger om styckningen? Knappast troligt heller att ett hjärnsläpp kan vara så stort att man styckar någon för en olycka men det blir en senare fråga som PM kommer att få svårt att bortförklara.
Citera
2017-09-21, 19:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
+1000 på den.

Så irriterande när folk ska prova briljera med att använda fackuttryck i en miljö där det borde vara relativt självklart att en hel del inte är medvetna om innebörden. Tror den irriterande trenden sköt i vädret efter alla dessa värdelösa renovering- och byggprogrammen började visas på TV. De tycks tro att spy ut massa facktermer i onödan på något sätt skulle bevisa att det är praktiskt kunniga inom den aktuella branschen, men ofta är den raka motsatsen tillfälle.

Folk flest kallar det som tydligen enligt fackuttryck är en fogsvans för såg. Det är det inget fel med! Det är inte en tävling i att prova använda fackuttryck utanför området där de används (även om många av någon märkvärdig anledning tycks ha fått för sig det på de senaste åren).

Men sluta. Alla har väl gått i skolan och haft träslöjd åtminstone? Fogsvans är ingen apart specialuttryck bland fackmän.

Om inte annat här ni väl lärt er ordet nu, så kan vi fortsätta att kalla en fogsvans för en fogsvans.
Citera
2017-09-21, 19:40
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Jag hörde från någon att PM har tillgång till media, till skillnad från misstänkta i Sverige som hålls isolerade från tidningar och internet, är det en missuppfattning eller kan han läsa vad vi skriver?
Citera
2017-09-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Att såga metall med fogsvans har jag aldrig hört talas om innan. Men det kan ju finnas detaljer i trä och plast på ubåten som fogsvansen har använts till. Att såga med motorsåg i ubåt funkar inte för det hade stänkt omkring och stökat ner så det kan du glömma. Det kan vara en ren tillfällighet att PM tar med fogsvansen till ubåten just denna dag men då vill man ju också höra en jäkligt bra förklaring för det.

Har inte sett något nämnas om att det fanns någon bärbar motorsåg i verkstan heller. Däremot så fanns det några fler handsågar förutom den numera försvunna fogsvansen.

"Att såga med motorsåg i ubåt funkar inte för det hade stänkt omkring och stökat ner så det kan du glömma."
Det var en lustig tanke med hur nedsölat det blev i ubåten ändå. Han blev ju tvungen att sänka den i vilket fall som helst. Nu tål jag inte blod men om jag var mordiskt lagd skulle jag definitivt kört på med en motorsåg för att snabbt få det överstökat. Jag bara tycker att det borde vara rimligt med en motorsåg i en verkstad när de bygger raketramper och sådant. Kanske även andra snickerimaskiner. Tid är ju pengar. Så det är bara vad jag själv förmodar. Och inget påstående.
Citera
2017-09-21, 19:43
Medlem
Hallongass avatar
Edit: 2:a

I en tråd som hejdlöst spekulerar olyckor, mord, radarspaning, mobiltriangulering, motiv och styckning kan man nog förvänta sig att deltagarna engagerar sig i skillnader mellan olika metoder och verktyg till den grad att man också kan benämningar på dem. Det är inte svårt att ta reda på skillnaden mella fogsvans och bågfil, för att sedan hänga med i diskussionen utan att bli förnärmad, eller tro att någon försöker rida på höga hästar
Senast redigerad av Hallongas 2017-09-21 kl. 19:45.
Citera
2017-09-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Hittade ingenting dekadent. Eller menar du att den barbröstade tjejen var dekadent?
Det här var en helt vanlig kulturföreställning, dessutom underbart framförd på en ubåt. Gillade det jag såg. Kreativt, annorlunda och roligt

Precis var är det dekadenta?

Merwinna ger sken av att vara en person med skinn på näsan men här misstog hon sig 😆

Det är ju bara lite teatraliskt utklädda personer med dragning åt det kulturella.
Tolkar någon in oerhörd dekadens i detta så tror jag inte denna någon har varken världsvana eller livserfarenhet att tala om.
Citera
2017-09-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
En bensin-/dieseldriven motorsåg i en trång båt i undervattensläge låter som en dålig idé om man inte vill dö i co-förgiftning.

Då tar vi den batteridrivna motorsågen istället.
Citera
2017-09-21, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
OM du vill fördjupa dina kunskaper om sågar så rekommenderar jag att penetrera följande fokusområden och övergripande historia:

Bågsåg används till tjockare grenar och ved samt annan grövre aptering av virke. Bågsågen har även tidigare använts till avverkning.

Fanersåg används till att såga faner och andra tunnare trämaterial och är därför fintandad.

Figursåg används till sågning av figurer och efter oregelbundna linjer. Kallas även rundsåg och karaktäriseras av ett smalt blad.

Fogsvans används för att såga av brädor, reglar och plank. Namnet är en försvenskning av tyskans "Fuchsschwanz", Den avsmalnande formen påminner om en rävsvans.

Sticksågen är formad som en mycket liten fogsvans, men starkt avsmalnande till en spets. Handtaget är något enklare gjort än fogsvansens. Sticksågen används då man från ett i arbetsstycket borrat hål ska såga upp ett större hål. När det upptagna spåret blivit tillräckligt stort kan man vid behov fortsätta med en ordinär fogsvans.

Geringssåg används för att kapa trälister i exakta vinklar, t.ex. vid tillverkning av tavelramar.

Gradsåg används vid sammanfogningsmetoden gradning. Den kan ställas in i bestämda vinklar mot det ämne som skall sågas och används i klyvriktning.

Grensåg används vid trädbeskärning. Den kan vara försedd med ett skaft, som ibland kan vara teleskopiskt. Bladet kan vridas i förhållande till bågen, så att man vid beskärningen kan komma åt att lägga snittet på ett beskärningsriktigt sätt.

Guldsmedssåg är en variant på lövsåg, där bågen kan ställas in för sågblad av olika längd.
Hålsåg används för att göra hål, ofta i trä eller plast samt metall. Hålsågens blad är cirkelformat.

Japansåg används när man vill ha ett rent snitt i tunna material. En japansågs blad är tunnare än de flesta andra sågar och man drar sågen mot sig vid dess användning.

Kranbalksåg kan även kallas kransåg, används för att såga upp timmer för hand. Stocken läggs på höga bockar och klyvsågas med lång tvåmanssåg genom att en står ovanpå stocken och en under och drar sågen upp och ner. Användes i Sverige för att tillverka bräder och plank fram till slutet av 1800-talet.

Lövsåg har samma användning som en figursåg.

Ryggsåg har förstärkning av en skena på ryggsidan. Används som geringssåg oftast tillsammans med en geringslåda.

Stocksåg äldre tvåmanssåg för avverkning av timmer. Ersatte på 1860-talet yxan i Sverige.

Timmersvans, enmanssåg för avverkning av timmer. Den har i ytteränden ett hål, avsett för fäste av ett extra handtag. Sågen kan då användas som tvåmanssåg för att underlätta avverkningen. Ersatte på 1890-talet i Sverige stocksågen för två man och var den rådande fram till 1950-talet då motorsågen slog igenom. Till timmersvansen kom sågkamraten cirka 1920 att underlätta fällning och kapning av timmer. Idag är timmersvansen väldigt ovanlig men det finns ett fåtal tillverkare kvar såsom Willhelm Putsch som går att anskaffa från Tyskland via t.ex. företaget Fine tools.
Hahaha! Underbart!
Citera
2017-09-21, 19:47
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Då tar vi den batteridrivna motorsågen istället.
Ja, eller så säger vi bara såg, ifall någon inte förstår skillnaden. 😜
Citera
2017-09-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Jag hörde från någon att PM har tillgång till media, till skillnad från misstänkta i Sverige som hålls isolerade från tidningar och internet, är det en missuppfattning eller kan han läsa vad vi skriver?
Bara tillgång till tidningar och tv. Inte internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in