2017-09-21, 08:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lån tas redan idag delvis upp på den internationella marknaden och förmedlas vidare bl.a. till svenska bostadsköpare.
Det betyder fortfarande inte att staten eller bolånetagare lånar från utlandet.

Om det blir problematiskt att betala tillbaka utlandsskulder så är det ett problem mellan låntagaren och långivaren i det lånet. De som lånar svenska kronor behöver bara betala tillbaka i svenska kronor.
2017-09-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.guld
Nu när staten köpt bostäder för miljard/er, kommer politikerna då upprätthålla prisuppgången så de kan sälja av innan priskorrigering? Eller kommer försäljningarna leda till just platt fall och staten accepterar alla summor?

Staten och kommunerna kommer aldrig att sälja av sina bostadsrätter. Det är bara att titta på Malmö kommun där 75% av kommunens alla ägda bostadsrätter så har den boende fått besittningsskydd. Där kommer de boende att bo kvar tills de dör, och då kommer antagligen de ha fixat så att deras barn har besittningsskydd, och även om lägenheten blir tillgänglig då kommer den säkert behövas till någon annan i behov av socialt boende.

Nä dessa bostadsrätter kommer bara i undantagsfall komma ut på marknaden igen.
2017-09-21, 09:55
Medlem
Citat:
Nu när staten köpt bostäder för miljard/er, kommer politikerna då upprätthålla prisuppgången så de kan sälja av innan priskorrigering? Eller kommer försäljningarna leda till just platt fall och staten accepterar alla summor?

Det är svårt att veta hur det kommer sluta när politiker pumpar in pengar på en överhettad bostadsmarknad, då detta är att missbruk av skattemedel vi inte sett förut. Varje bubbla och ekonomisk kris har olika mekanismer av vansinne, där marknadskrafterna till slut vinner.

Jag vet om många unga i dag som vägrar köpa bostad till de priser vi har i dag. Men det är ett problem, då de måste ha en bostad. Problemen på bostadsmarknaden, orsakade av politiskt megalomani leder till olika känslor hos goda medborgarna som är skadliga i ett samhälle.

Om man går in och köper en liten lägenhet i dag för flera miljoner, riskerar man ju att bli fast i trångboddhet för resten av livet. Jag vet om flera högutbildade unga människor i 30 årsåldern som lämnat Stockholm för andra orter i Sverige.

Om några år kommer vi se en stor utflyttning från Sverige, av de mest högutbildade ungdomarna till andra länder. Många unga planerar en framtid bort från Sverige och tänker på det när de väljer yrke och utbildning.
2017-09-21, 10:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Staten och kommunerna kommer aldrig att sälja av sina bostadsrätter. Det är bara att titta på Malmö kommun där 75% av kommunens alla ägda bostadsrätter så har den boende fått besittningsskydd. Där kommer de boende att bo kvar tills de dör, och då kommer antagligen de ha fixat så att deras barn har besittningsskydd, och även om lägenheten blir tillgänglig då kommer den säkert behövas till någon annan i behov av socialt boende.

Nä dessa bostadsrätter kommer bara i undantagsfall komma ut på marknaden igen.
Jag har för mig att det finns en specialregel för tillfälliga sos placeringar. De får inte besittningsrätt.

Kommuner kan också tänka sig att byta strategi och bygga egna hyreshus. Jag tycker spontant att det borde bli billigare eftersom det varken behöver byggas centralt eller ha bra kommunikationer.

Det finns en risk att någon BRF försöker blockera kommunernas köp av lägenheter genom att driva det till domstol eftersom det strider mot grundlagen. Vore väldigt intressant att se vart en sådan dom landar.
2017-09-21, 10:47
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Antar att din sista mening svarade på din egen fråga.

Jag som "domedagsprofet" har inga skulder och är överjävligt nöjd över det.

Dessutom är alla mina placeringar numera i räntefonder även om jag är orolig över att det inte är helt säkert.

Jag tror ändå att hela skiten går åt helvete till slut "domedagsprofet" som jag är.

Räntefonder är direkt dumt i en brinnande högkonjunktur och minusränta.. Trappa istället ned aktieinnehavet och ligg likvid för pengar du inte vill riskera. Det finns ingen enorm bubbla som är direkt överhängande. Börsen ligger på P/E 17-19.. Något högt, men inte alarmerande,, finns fortfarande mycket att hämta.

Angående bostadsbubbla så har vi en med största säkerhet. FED har nu börjat trappa ned sin balansräkning (10 miljarder i månaden). Det kommer så småning om leda till en räntehöjning i Sverige. Förmodligen i april/maj 18. Efter det tror jag vi har 2-3 år kvar innan en rejäl nedgång syns på bostadsmarknaden ~30 - 40 procent. Inflationen kan mycket väl stiga oväntat med tanke på såssarnas enormt expansiva budget.. (istället för att spara inför kommande lågkonjunktur).
Räntehöjningarna kan därför börja dugga tätt här framöver och då är det roliga definitivt över. Speciellt med tanke på byggtakten...
Senast redigerad av Bennermann 2017-09-21 kl. 11:09.
2017-09-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag har för mig att det finns en specialregel för tillfälliga sos placeringar. De får inte besittningsrätt.

Kommuner kan också tänka sig att byta strategi och bygga egna hyreshus. Jag tycker spontant att det borde bli billigare eftersom det varken behöver byggas centralt eller ha bra kommunikationer.

Det finns en risk att någon BRF försöker blockera kommunernas köp av lägenheter genom att driva det till domstol eftersom det strider mot grundlagen. Vore väldigt intressant att se vart en sådan dom landar.

Man hade ju hoppats att det vore så men tydligen har det inte funkat i Malmö.

https://www.sydsvenskan.se/2016-12-07/kommunens-hyresgaster-kan-gora-lagenhetsklipp

https://www.sydsvenskan.se/2016-12-05/268-bostadsratter-kopta-for-skattemiljoner-nodlosningarna-har-blivit-permanenta

Men kanske har rutinerna förbättrats nu.
2017-09-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, det är ju inte så underligt, om kommuner typ Nacka går in på bostadsmarknaden och budar på tre bostadsätter som de köper, till en syrier och hans tre fruar. Och illbattingar.

Då håller man ju uppe priserna för svenska unga bostadstorskar som får betala ett högre pris än vad ett sunt marknadspris hade varit. När kapital på 100 miljoner kronor går in på en begränsad marknad som trots allt Nackas bostadsrätter är, blir det konsekvenser idioter inte kan förutse.

Jag vet inte om det är så billigt när många tidigare bra bostadsområden i Nacka nu förslummas. Eller får man inte ens tänka det uppenbara längre, i detta land?

Så hur många bostadsrätter har Nacka kommun köpt? Det har enligt mäklarstatistik sålts 1 844 st den senaste 12 månaders perioden, 3 st är alltså en väldigt liten andel av den totala volymen under perioden. Sedan varierar det givetvis hur kommunerna löser bostadssituationen för de kommunanvisade flyktingarna, för att bostadsköp skall godkännas krävs det ett politiskt beslut i t ex en kommunal fastighetsnämnd. I min kommun fanns det som förslag från tjänstemännen, men röstades ner i fastighetsnämnden, hela bostadsförsörjningen är ett totalt fiasko här. Av de temporära bostäderna som planerades(påbörjades hösten 2015) så har bara 5,7% av totalen påbörjats/fått bygglov, de resterande projekten är nu vilande, kommer inte bli av. Det är möjligt att man kan hitta nya platser där det skulle kunna gå att uppföra dom dock, men det är inte aktuellt just nu, istället bor dom på t ex campingplatser. Allmännyttan avsätter också en viss procentandel av de lägenheter som blir utflyttade.

Beslutet angående köp av BRF bostäder blev likt nedan.
Citat:
FÖRSLAG TILL BESLUT
Fastighetsnämnden föreslås besluta:
Att revidera förslaget så att köp av bostadsrätter utgår
Att med denna ändring bifalla förslaget

Bifall till yrkande från M, L, S, MP, V.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-09-21 kl. 16:12.
2017-09-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Så hur många bostadsrätter har Nacka kommun köpt? Det har enligt mäklarstatistik sålts 1 844 st den senaste 12 månaders perioden, 3 st är alltså en väldigt liten andel av den totala volymen under perioden. Sedan varierar det givetvis hur kommunerna löser bostadssituationen för de kommunanvisade flyktingarna, för att bostadsköp skall godkännas krävs det ett politiskt beslut i t ex en kommunal fastighetsnämnd. I min kommun fanns det som förslag från tjänstemännen, men röstades ner i fastighetsnämnden, hela bostadsförsörjningen är ett totalt fiasko här. Av de temporära bostäderna som planerades(påbörjades hösten 2015) så har bara 5,7% av totalen påbörjats/fått bygglov, de resterande projekten är nu vilande, kommer inte bli av. Det är möjligt att man kan hitta nya platser där det skulle kunna gå att uppföra dom dock, men det är inte aktuellt just nu, istället bor dom på t ex campingplatser. Allmännyttan avsätter också en viss procentandel av de lägenheter som blir utflyttade.

Beslutet angående köp av BRF bostäder blev likt nedan.

För mig de stod på nyheterna iförrgår att nacka hade köpt för 350miljoner
2017-09-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ganska många inlägg igår? Tycker det räcker med att trycka på din profil sedan inläggshistorik för att se att 99% av dina inlägg angående priserna på bostadsmarknaden idag handlar om produktionskostnader. Om jag missförstått dina inlägg varför ligger priserna där dom gör idag?
Jag tittade igenom mina senaste 20 inlägg. 2 av dessa så nämnde jag produktionskostnad. Och det var för att du och den andra jag besvarade släpade fram det.

Dvs ytterst långt från några 100% eller 99% som du nu prutat ned det till.
När en enkel check visar att du är 180 grader helt fel, varför i all världen framhärdar du då.

Går inte att ta något du skriver på allvar när du gör så grova fel, och inte ens klarar av att rätta dig själv när det blir påtalat.
2017-09-21, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du postar på fel forum, det här är nationalekonomi. Prova matematik eller aspergerforumen i stället.
Det har aldrig slagit dig att det är tvärtom så att tråden borde innehålla mer ekvationer och beräkningar just för att den ligger i Nationalekonomi delforum.

Och att du borde skriva i något annat delform där det mer handlar om tyckande.
2017-09-21, 19:41
Medlem
Citat:
För mig de stod på nyheterna iförrgår att nacka hade köpt för 350miljoner

Nästan, 305 miljoner, det beslutet måste ju ifrågasättas, sedan är väl frågan om det rent kommunalekonomiskt är billigare eller dyrare än att inhysa dom på andra sätt. Har faktiskt missat detta, har fullt upp med mycket annat. 52 av landets 290 kommuner har köpt bostäder enligt boverket, hälften av kommunerna i Stockholms län har köpt.

Citat:
Nacka kommun har köpt 94 bostadsrätter för 305 miljoner kronor sen 2016 fram till nu - majoriteten av dessa hyrs ut till nyanlända.

Mats Gerdau, M, kommunstyrelsens ordförande, är själv kritisk mot köpen.

– Vi varnade för de här konsekvenserna med kortsiktiga, dyra och ibland dåliga lösningar. Men vi kan inte välja vilka lagar vi ska följa och vilka vi ska strunta i, säger han.
http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/nacka-kommun-kopte-bostadsratter-for-305-miljoner/
2017-09-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tycker du att polis, sjukvård, skola, försvar, rättsväsende och infrastruktur är välfungerande idag? Känns det som att resurserna räcker?
Gissa hur det kommer se ut om 10-15 år.
Gissa hur det kommer påverka den egna plånboken och välståndet.
Gissa hur det kommer påverka förmågan att fortsätta bygga privata skuldberg och finansiera bostäder till allt högre prisnivåer.
Fel forumsdel. Du får leta upp något ställe där man ägnar sig åt tyckande.

* Det du drar upp här om att offentlig sektor är urusel på att sköta sina sysslor, kanske mer är något för politik/inrikes. Det är iaf en politisk fråga. (Mäter man ens offentlig sektor med KPI'er)?

* Lite svårt att tala om skuldberg då soliditeten är så hög och dessutom svagt stigande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in