2017-09-20, 15:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nä kanske inte din erfarenhet. Men du begriper att en förening med 100 miljoner i lån och en fastighet som säkerhet har ett annat förhandlingsläge än en BR-innehavare med 2 miljoner i lån och sin andel som säkerhet? Eller?

Inte alls säkert eftersom du som privatperson kan få bättre villkor genom att samla dina tjänster till din bank. Om det fanns betydande vinster att göra genom att gå ihop kan kunder göra det också. Du kan skapa en tjänst på nätet för det om du tror på den idén.

Och det krävs betydligt lägre räntor för föreningen för att det ska bli bättre efter skatt pga ränteavdraget. Själv lånar jag till 0,55% efter skatt och det där inte många föreningar om ens någon.

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Föreningen har dock ofta lån på längre löptider och de senaste 10 åren har det inte varit ekonomiskt gynnsamt, men det är ju en ekonomisk trygghet i viss långsiktighet som även en förening kan välja bort om medlemmarna kommit överens om det.

Här har du en annan fördel med att låna upp pengarna själv. Långa löptider kostar betydligt mer och argumentet att det ger lägre risk är väldigt ihåligt, men det är förstås bra att varje låntagare kan avgöra det individuellt.
2017-09-20, 16:12
Medlem
sasos avatar
angående varför många lediga bostadsrätter ligger ute just nu är pga byte och köp av nyproduktion enligt en nära bekant som jobbar som mäklare
2017-09-20, 16:46
Medlem
Sperssons avatar
.
Bostadspriserna fortsätter upp enligt statistik.
Fortfarande billigt i Sverige jämfört med övriga EU.

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/priserna-pa-bostadsratter-uppat-villor-oforandrade-senaste-manaden/
2017-09-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/priserna-pa-bostadsratter-uppat-villor-oforandrade-senaste-manaden/

BR upplands bro -14% / 3 mån.

Skadar ju inte med lite nyans.
2017-09-20, 17:14
Medlem
Citat:
.

Ja, det är ju inte så underligt, om kommuner typ Nacka går in på bostadsmarknaden och budar på tre bostadsätter som de köper, till en syrier och hans tre fruar. Och illbattingar.

Då håller man ju uppe priserna för svenska unga bostadstorskar som får betala ett högre pris än vad ett sunt marknadspris hade varit. När kapital på 100 miljoner kronor går in på en begränsad marknad som trots allt Nackas bostadsrätter är, blir det konsekvenser idioter inte kan förutse.

Jag vet inte om det är så billigt när många tidigare bra bostadsområden i Nacka nu förslummas. Eller får man inte ens tänka det uppenbara längre, i detta land?
2017-09-20, 18:02
Medlem
Citat:
.

Nej det står i stort sett still räknat för hela riket för BR tre senaste månaderna (-0,1%).
Spretar mycket, men ner i Stockholm, upp i GBG och Malmö. Stora skillnader i landet.

Dalarna -20,3 BR tre mån

Jönköpings län +15,2

Västerbotten +16,6

Västernorrland -9.7
Senast redigerad av Alpoxen 2017-09-20 kl. 18:49.
2017-09-20, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej det står i stort sett still räknat för hela riket för BR tre senaste månaderna (-0,1).
Spretar mycket, men ner i Stockholm, upp i GBG och Malmö. Stora skillnader i landet.

Dalarna -20,3 BR tre mån

Jönköpings län +15,2

Västerbotten +16,6

Västernorrland -9.7

Det står att dalarnas län är +12.3% på 12 månader, men -20.3% på 3 månader. Väldigt stor varians så jag skulle gissa att mäklarstatistik inte viktar siffrorna på något sätt. För lite data när man går in på sådan lokalnivå.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/dalarnas-lan/#/bostadsratter/prisutveckling
2017-09-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Det står att dalarnas län är +12.3% på 12 månader, men -20.3% på 3 månader. Väldigt stor varians så jag skulle gissa att mäklarstatistik inte viktar siffrorna på något sätt. För lite data när man går in på sådan lokalnivå.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/dalarnas-lan/#/bostadsratter/prisutveckling
http://www.penates.se/sverige/

Priser justerade efter priser i försäljningsområdet där. En annan bild.
2017-09-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sterlinkarcher
Herregud, hur kan du vara så urbota korkad?
Är det så det känns?

Citat:
Marknadspriset är uppblåst på grund av kvantitativa lättnader, låga räntor, skatteavdrag & spekulation
Här hade jag väntat mig att du hade redogjort för hur du räknat ut det.
Men var är dina beräkningar?

Citat:
kortfattat det har ingenting med fundamentala värdet att göra.
Nu var det Benitopolymem som definierade bubbla som avvikelse från fundamentalt värde. Inget som jag har introducerat.

När nu Benitopolymem definierat fundamentalt värde som något man känner så skulle jag säga att Benitopolymem träffar nog ganska mitt i prick. (Oavsiktligt rimligen).

Enligt hen blir då Bubbla = avvikelse från känslobaserad föreställning.

Och det är väl precis vad tråden handlar om. Och det är därför ingen kan redogöra för något.
Lite förenklat handlar tråden om: "Öööh vad dyrt det är liksom".

Citat:
Bostadspriserna har mer än femdubblats sedan 90-talet. Lönerna har inte femdubblats... punkt slut detta är odiskutabelt, om detta inte signalerar en övervärderad bostadsmarknad eller bubbla så finns inget hopp för dig.
Signalerar??
Jag är mer intresserad av det beräkningsbara.

Citat:
Hur mäts en bubbla har du frågat 1 miljon gånger och fått svaret lika många gånger.
Jag har inte fått något fungerande svar. Mest har det varit varianter på: "Öööh det är dyrt liksom".
Sedan har några mumlat om prisavvikelse mot lön eller KPI. Men utan att kunna förklara varför det skulle vara en bubbla.

Jag skulle kunna köpa en definition som säger bostadspris/produktionskostnad>X. Där alla relevanta kostnader ingår, även en rimlig vinst. Frågan är de vad vi ska ha för värde på X innan man vill tala om bubbla. Blir X >1 bör vi se en eskalerande produktion. Så en bubbla kan det bara vara temporärt för producerbara varor.
(Icke producerbara varor varor som gamla frimärken däremot får man ha en annan definition för).

Jag ser inte att man kan tala om en bubbla om man just precis går runt på att nyproducera.

Citat:
Nedan är fyra simpla sätt att värdera en bostad.
Demand - the desire or need for ownership supported by the financial means to satisfy the desire;
Utility - the ability to satisfy future owners' desires and needs;
Scarcity - the finite supply of competing properties and
Transferability - the ease with which ownership rights are transferred.

Demand: Vi har i Sverige ingen bostadsbrist, det finns tusentalsobjekt till salu och det byggs konstant. Problemet är att bostadsmarknaden endast är tillgänglig för dem med kapital nog att betala priset.

Utility: Exemplet med det garaget är att det inte tillfredsställer ägarens behov, då det saknas det mest basala som toalett och dusch.

Scarcity: Vi har överproduktion idag, vilket innebär att priserna borde sjunka.

Transferability: Det är mycket trögt på bostadsmarknaden just nu.
Tja, det ser ut som tyckande i stor utsträckning. Nu är just jag inte i den branschen.
2017-09-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Särskilt som jag läste i SvD (som jag inte hittar nu) där en jurist som arbetade med att godkänna ekonomiska planer för nya föreningar vittnade om att 10-15% skillnad i andelstal gentemot boyta varit vanligt länge (och kan motiveras med att gemensamma utrymmen skall delas mer lika) men att han börjat vägra godkänna planer med uppemot 80% skillnad det senaste året. han visste även att byggherrerna i de fallen gått vidare och fått planerna godkända av en annan jurist istället.
Det finns rättsfall med lägenheter som varit kommersiella lokaler tidigare (senare omgjorda till bostäder) och därför haft relativt högt andelstal. Det var inget bekymmer ända tills man skulle ta större renoveringar och de åkte på betydligt större ökning i månadsavgift. Men jag tror de förlorade målet. Andelstalet var något köparna visste när de köpte bostaden.
2017-09-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Var då någonstans? Har sökt efter ägarlägenhet men tyvärr inte hittat några och det är en boendeform jag gillar!
Om du tittar i detta dokument från SCB så lär det vara ägarlägenheter du se under äganderätt.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/bostadsbestand/pong/tabell-och-diagram/bostadsbestand-efter-hustyp-upplatelseform-och-region/
2017-09-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Gillade du beatles eller föredrog du rolling stones? Varför? Ge mig kvantifierade mätdata på det.

Man kan inte mäta sånt. Bara låta folk ge sina omdömen. Nu råkar de här grupperna vara omtyckta av väldigt många men det är kört att mäta exakt vad det är som är "bra".

På samma sak är det med ekonomi. I grunden byggs prisbildningen upp av summan av subjektiva värderingar. Men det här begriper inte du, eller hur?
Visst är det så att musik är beräkningsbar i viss mån. Går ju köra fft och så.
Men Ekonomi är iaf i vanligt bruk något mer kvantifierad. (Hade du sagt ovanstående till en kamrer hade väl denne strypt dig).

Man vad du säger så kan platt-tv utan problem eskalera upp i pris på begagnat marknaden. Att producenterna producerar för brinnande livet till ett lägre pris har ingen påverkan enligt dig då?

Du skulle inte kunna utveckla detta lite närmare. Jag får stilla medge att jag inte riktigt inser hur prisskillnaden skall kunna bestå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in