2017-09-21, 02:35
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
De får gärna leverera i CL. Hellre det än vinna över Lazio.

De får gärna vaska CL som jag ser det. De få koefficientpoäng de kan vinna med en framgång i Europa kan inte mätas mot den sensation en napolitansk seger i Serie A skulle innebära. Det skulle ge ny energi åt hela ligan.

Fyfan vad bra Mertens är förresten.
Citera
2017-09-21, 16:23
Medlem
Fantantonios avatar
Hörde att Åslund tyckte att Atalanta har ett bättre lag denna säsong än förgående och knappast en förlust att tappa Conti (8 mål, 5 assist. 16/17) eftersom centrallinjen är det allra viktigaste. Ett klassiskt Åslund citat, drar sina snabba slutsatser och säger bara något helt plötsligt. En av hans motiveringar är tridenten Gomez-Petagna-Ilicic. Notera att dem två förstnämnda spelade i Bergamo förra säsongen.
Citera
2017-09-21, 17:10
Medlem
Dillar ju ibland om spelare som bara fortsätter spela.

En var Luis Oliveira, från 2011-04-13:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Även Oliveira spelade i Como året före överfallet, dvs tillsammans med Fonseca. Fast han var inte från Uruguay, utan Belgare, fast född i Brasilien... 1969... Han gjorde sammanlagt 5-6 säsonger för Cagliari och ganska många matcher för Belgiska landslaget. Det som är lite kul är att det verkar som att han fortfarande spelar, även om det är på ganska låg nivå i Eccellenza Sarda för Muravera Calcio. Det är ju lite häftigt med tanke på att han spelat med Francescoli (Cagliari), Scifo (Belgien), Rui Costa och Batistuta (Fiorentina) osv.

Hans fru kommer från den lilla hålan Muravera (5000 inv), kan tänka mig hans barns min då gubben dunkar in ännu ett mål, eller två.
...
Luis Oliveira är huvudtränare för just Muravera. Man åkte ur Serie D förra säsongen och spelar därmed åter i Eccellenza. Men de har svårt att få ihop fullt lag, bl a hämtar de upp Airton Oliveira (rimligen son till Luis?!) från juniorerna, samt använder sig av en spelande tränare, Andrea Picarrete, född 1972…

Andrea föddes i Genua och spelade i Serie D då han valde att utbilda sig till Carabiniere 1991, där han förflyttades till Sardinien. Därför har han harvat runt i olika småklubbar på ön. Han hade egentligen slutat spela, men kommenterar denna säsong med att han hjälper Muravera då de är i problem, eftersom de hjälpte honom… Hans 16-åriga dotter dog i en olycka i januari.
Citera
2017-09-21, 17:14
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
De får gärna vaska CL som jag ser det. De få koefficientpoäng de kan vinna med en framgång i Europa kan inte mätas mot den sensation en napolitansk seger i Serie A skulle innebära. Det skulle ge ny energi åt hela ligan.

Fyfan vad bra Mertens är förresten.
Det är lite frustrerande med mertens. Jag har velat ha honom i startelvan sen han kom. Han har alltid varit den bästa yttern i laget, tråkigt att få sitt erkännande vid så hög ålder. Med honom på plan kanske napoli redan hade vunnit en scudetto.
Citera
2017-09-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantantonio
Menar du mig eller geniet från Bari?
Ha ha jag tänkte främst på il Fantasista barese.
http://thesefootballtimes.co/wp-content/uploads/2015/04/hi-res-153621805_original.jpg

«Lo Scudetto? Lo vince l'Inter perché ha un genio in panchina, Spalletti, che riesce a stimolare tutto l'ambiente e che ha solo una partita a settimana. Poi Juve e Napoli»

http://www.corrieredellosport.it/news/calcio/serie-a/2017/09/19-30936529/cassano_scudetto_allinter_higuain_top_dybala_sembr a_montella/
Citera
2017-09-21, 18:07
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Dries Mertens mål är faktiskt helt otroligt. Var tvungen att ställa mig upp och gnugga ögonen likt en tecknad figur i en Hanna Barbera-film.

Frågan är om han inte slår Luca Toni i late bloomer-kategorin. Helt magisk spelare och en spelare som gör mig genuint rädd att Juventus ska förlora Scudetton.
Citera
2017-09-21, 18:28
Medlem
Citat:
Hörde att Åslund tyckte att Atalanta har ett bättre lag denna säsong än förgående och knappast en förlust att tappa Conti (8 mål, 5 assist. 16/17) eftersom centrallinjen är det allra viktigaste. Ett klassiskt Åslund citat, drar sina snabba slutsatser och säger bara något helt plötsligt. En av hans motiveringar är tridenten Gomez-Petagna-Ilicic. Notera att dem två förstnämnda spelade i Bergamo förra säsongen.
Jag tippade Atalanta på en tionde plats.

Vilket kanske ansågs vara onödigt pessmistiskt? Men ett par veckor senare offentliggjordes lönerna i Serie A. Och där hamnar Atalanta på 12:e plats.

Citat:
Lönekostnad per klubb i Serie A:

Juventus 164 miljoner euro
Milan 117
Roma 91
Inter 82
Napoli 81
Lazio 62
Torino 45
Sampdoria 37
Fiorentina 35
Bologna 29
Sassuolo 29
Atalanta 27
Genoa 26
Udinese 21
Verona 22
Spal 21
Cagliari 21
Chievo 18
Benevento 15
Crotone 12

De stora förändringarna är Milan (upp från 80 milj euro till 117) och Inter (ner från 120 till 82). Intressant är också att Torino ökar (upp från 32 till 45) och att Fiorentina minskar (ner från 44 till 35).

Atalanta tappade flera duktiga spelare, och är ett lag som slår underifrån, med möjlighet att överraska uppåt. Två raka förluster i början av säsongen mot Roma och Napoli dämpade kanske humöret. Men sedan har man vunnit i cupen, tagit sju poäng av nio möjliga i Serie A samt besegrat Everton med 3-0 i EL.
Citera
2017-09-21, 18:46
Medlem
Ytterligare så har Atalanta Gasperini.

Och dessutom eftersom vi dillade om förlusten av Conti, så är han långtidsskadad vilket gör att Milan spelar med Abate/Calabria istället.
Citera
2017-09-21, 20:19
Medlem
Fantantonios avatar
Citat:
Ytterligare så har Atalanta Gasperini.

Och dessutom eftersom vi dillade om förlusten av Conti, så är han långtidsskadad vilket gör att Milan spelar med Abate/Calabria istället.
Gasperini förtjänar en storklubb (sejouren i Inter räknas ej). Har aldrig fått chansen att behålla spelare och bygga något.
--
Problemet jag hade med Åslunds kommentar var att han helt plötsligt, efter 5 omgångar(!), hävdar att Atalanta har ett bättre lag än fjolåret, som slutade på en femte position. Det är så jävla typisk Martin, drar alltid så snabba slutsatser. Bättre att invänta några månader innan man hävdar något liknande.
Citera
2017-09-21, 21:25
Medlem
Citat:
Gasperini förtjänar en storklubb (sejouren i Inter räknas ej). Har aldrig fått chansen att behålla spelare och bygga något.
--
Problemet jag hade med Åslunds kommentar var att han helt plötsligt, efter 5 omgångar(!), hävdar att Atalanta har ett bättre lag än fjolåret, som slutade på en femte position. Det är så jävla typisk Martin, drar alltid så snabba slutsatser. Bättre att invänta några månader innan man hävdar något liknande.

Jag håller med, och det är osannolikt att Atalanta kan upprepa sin placering i tabellen. Samtidigt är miljön föränderlig vilket gör att om Serie A i stort blir bättre (inte minst Milano-lagen) så kan ett bättre Atalanta-lag sluta på en sämre placering. Allt hänger på hur man resonerar. Inte att slänga ur sig billiga kommentarer...
Citera
2017-09-22, 00:44
Medlem
Eftersom bratwurstrunkarna fått tillåtelse av moderatorerna att fortsätta sin tråd, så kan vi konstatera att den italienska just nu har flest inlägg sett över de senate två åren. Sedan följer såklart England och Tyskland. La Liga som är i särklass bäst just nu fungerar inte riktigt hos vuxna personer…
Citera
2017-09-22, 00:50
Medlem
Publiksnittet efter fem omgångar i Serie A är 24.000. Inte särskilt briljant men bättre än de senaste åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in