2017-09-21, 00:44
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jo, det är faktiskt en bugg i citatfunktionen. Det är massvis med inlägg som blivit fel under kvällen och jag har själv noterat att direkt efter att jag tryckt på citatlänken, så har inlägget presenterats med två stycken quotes i inledningen, från två olika personer. Så det är definitivt en bugg, och det är det flera som har noterat!

Så just nu är det du som står för "Uselt underbyggda spekulationer"

Nej. Citerar du ett trasigt inlägg, så kommer det fortsätta vara trasigt. Kolla. Rätta. Jätteenkelt. Man kan inte lura html. Html tänker inte.
Citera
2017-09-21, 00:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nu är det ju så, att båten kördes från tornet. Så motorljudet när inte ha varit något problem. Ej heller att köra en sådan båt och samtidigt konversera en person. Det är inga som helst problem. Jag har seglat både motorbåtar och segelbåtar i den storleken, och det är väldigt mycket mer att hålla reda på ombord på en segelbåt, än på en ubåt a'la Nautilus, under färd i övervattensläge. Så det hade inte varit några som helst problem att prata med PM under färden. Det finns väl dessutom filmer som visar att det inte är något problem, vare sig vid färd i övervattensläge, som när de dyker med ubåten. FIlmen från premiärturen med journalisterna ombord är väl bara ett exempel på det.

Enligt den tyske ubåtskaptenen är det det. Han skrev ju att de alltid är minst 2-3 besättningsmän på hans ubåt av samma storlek, för att det är så ansträngande och farligt att klara av allting ensam. På en segelbåt/liten motorbåt har du ju inget maskinrum och inga instrument att hålla koll på exempelvis, så jag vet inte vad du pratar om? Snart säger du väl att du förstår detta bättre än ubåtskaptenen för att du har paddlat kanot?

Då dök de ju bara rakt ner i hamnen. Vi vet inte heller om inte en av personerna som skymtar är en besättningsman.
Citera
2017-09-21, 00:49
Medlem
Vekrusets avatar
God nyhet med likhundarna, förresten! Det enda positiva jag fick ut av att läsa ikapp mig i tråden.

Hoppas innerligt att de hittar mer av KW, och kan binda PM hårdare till brottet. Han får inte komma undan.
Citera
2017-09-21, 00:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men lanternor vid gång i mörker är ett krav och likså uppsikt omkring fartyget. Inte heller får man stycka passagerare som råkat dö av en lucka i huvet, som borde varit säkrad så att den inte kunde falla i huvet på mån

På tal om detta med att säkra luckan, så skrev den tyske ubåtskaptenen (jag kan hämta inlägget och översätta det om någon vill, orkar inte nu), att det finns en anledning till att man inte fäster upp luckor på ubåtar i öppet läge. Nämligen att man måste kunna stänga luckan blixtsnabbt, om det skulle komma ett fartyg och ramma ubåten. Om luckan är stängd så har de ombord en lite bättre överlevnadschans. Om någon måste upp först och krångla med mekanismen som håller luckan låst i öppet läge, så kan det ta dom där sekunderna som var skillnaden mellan liv och död för hela besättningen.
Citera
2017-09-21, 00:59
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
PM får ta emot överbevakade besök i häktet. Så helt isolerad från omvärlden är han inte. Tydligen har fått stopp på "älskarinnans" pladder nu iallafall.

Älskarinna? Han är väl för f-n inte någon älskarinna? Skärp er nu...
Citera
2017-09-21, 01:00
Medlem
Är det dags för en ny "säkerhetsnivå" i diskussionen ( jag tar inspiration av postkods-lotteriets "heta stolen", men där slutar lik-heterna...).

Två dyk är bekräftade, någon gång mellan 20.30 och 9-10 på morgonen efter, fredagen. Det andra dyket skedde på natten och var längre.

Kan vi enas om att "olyckan"/dödsfallet/mordet, eller vad som hände, skedde under det första dyket? Jag tror de flesta är med, säkert en 95-98% av följarna i tråden.

Om det är så, betyder det att KW och PM gått ner under däck, stängt luckan, och PM har släppt in vatten i tankarna, fartyget har sjunkit, eventuellt på sitt karaktäristiska, ojämnt i vågräta koordinater, d.v.s akter före fören, eller tvärt om.

De har varit nere en "kortare" stund, oklart hur kort i tid, och när de åter är i ytläge och klättrar upp till tornet, är KW redan död, eller skadas svårt av luckan vid utgången ( PM's version).

Frågan, att spekulera i, är isåfall vad hände under det ganska "korta" dyket? Gick det sämre att sjuka ner på stället, än det brukade, hur upplevde KW att vara under vatten ( hade hon varit det förut?), startade kanske PM sin sjuka "henne ska jag ha" ide, eller vad?

Detta är kärnan i hela den minst sagt udda händelsen, och det som rättegången förmodligen mest kommer att handla om.

Det andra, längre dyket, lämnar också spekulationer öppna, men många är nog inne på att PM använder den till styckning av den avlidna KW, och kanske lite sömn (!?). För min del, som inte tittat på sjökorten i detalj, borde det vara enkelt att fastställa ganska precis, var han (sannolikt) släppte torson i vattnet, baserat på var det hittades vid stranden.

De två observationerna, från radarövervakningen, dyken, borde vara de två enskilt viktigaste händelserna i färden, för att försöka reda ut händelseförloppet.

Om detta kanske var en redan given plattform för många som följer, kanske några andra kan ha nytta av den.

Nu blir det nog god natt till följare....
Citera
2017-09-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men lanternor vid gång i mörker är ett krav och likså uppsikt omkring fartyget. Inte heller får man stycka passagerare som råkat dö av en lucka i huvet, som borde varit säkrad så att den inte kunde falla i huvet på mån

Jovisst, som framgår av den länkade artikeln ska det finnas lanternor och dessa ska vara tända under gång i mörker. Vi minns det som sagts om den nedsläckta ubåten och lastfartyget i farleden ca midnatt. Luckincidenten är beskriven av PM och tydligen finns varianter på denna ur hans mun vilket kan bli besvärande för honom senare, i en rättegång. Att kroppen inte kunde bärgas intakt efter endast några dygn i havet är mycket besvärande för honom, eftersom han tvingats vidgå att han "begravt" KW till sjöss.

För att återvända till ubåten s.a.s. Det har rapporterats av bl.a. Extrabladet att dansk polis lyckats kartlägga hela rutten (tydligen utan att ubåten haft transponder) vilket är mycket intressant. PM har haft och får även framgent talrika möjligheter att berätta om allt som hände ombord och förutsättningarna att granska påståendena blir så mycket bättre när man känner till var fartyget har varit och när. Att man även har själva ubåten och dess innanmäte är om möjligt ännu viktigare.
http://ekstrabladet.dk/112/afsloerer-nye-detaljer-om-ubaadens-faerden/6822610
Citera
2017-09-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På tal om detta med att säkra luckan, så skrev den tyske ubåtskaptenen (jag kan hämta inlägget och översätta det om någon vill, orkar inte nu), att det finns en anledning till att man inte fäster upp luckor på ubåtar i öppet läge. Nämligen att man måste kunna stänga luckan blixtsnabbt, om det skulle komma ett fartyg och ramma ubåten. Om luckan är stängd så har de ombord en lite bättre överlevnadschans. Om någon måste upp först och krångla med mekanismen som håller luckan låst i öppet läge, så kan det ta dom där sekunderna som var skillnaden mellan liv och död för hela besättningen.

Det stämmer ju på de flesta "riktiga" ubåtar som marinen har, och kanske även på tyskens. Men, på PM's ubåt seglar ju PM nästan alltid utan besättning, och då är förmodligen alla på däck i övervattens läge, och gynnas knappast av att snabbt ta sig under däck och stänga luckan om de blir rammade, då är det nog bättre att ha flytvästen på för eget liv, och möjligen stänga luckan för båtens skull...
Citera
2017-09-21, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är det dags för en ny "säkerhetsnivå" i diskussionen ( jag tar inspiration av postkods-lotteriets "heta stolen", men där slutar lik-heterna...).

Två dyk är bekräftade, någon gång mellan 20.30 och 9-10 på morgonen efter, fredagen. Det andra dyket skedde på natten och var längre.

Kan vi enas om att "olyckan"/dödsfallet/mordet, eller vad som hände, skedde under det första dyket? Jag tror de flesta är med, säkert en 95-98% av följarna i tråden.

Om det är så, betyder det att KW och PM gått ner under däck, stängt luckan, och PM har släppt in vatten i tankarna, fartyget har sjunkit, eventuellt på sitt karaktäristiska, ojämnt i vågräta koordinater, d.v.s akter före fören, eller tvärt om.

De har varit nere en "kortare" stund, oklart hur kort i tid, och när de åter är i ytläge och klättrar upp till tornet, är KW redan död, eller skadas svårt av luckan vid utgången ( PM's version).

Frågan, att spekulera i, är isåfall vad hände under det ganska "korta" dyket? Gick det sämre att sjuka ner på stället, än det brukade, hur upplevde KW att vara under vatten ( hade hon varit det förut?), startade kanske PM sin sjuka "henne ska jag ha" ide, eller vad?

Detta är kärnan i hela den minst sagt udda händelsen, och det som rättegången förmodligen mest kommer att handla om.

Det andra, längre dyket, lämnar också spekulationer öppna, men många är nog inne på att PM använder den till styckning av den avlidna KW, och kanske lite sömn (!?). För min del, som inte tittat på sjökorten i detalj, borde det vara enkelt att fastställa ganska precis, var han (sannolikt) släppte torson i vattnet, baserat på var det hittades vid stranden.

De två observationerna, från radarövervakningen, dyken, borde vara de två enskilt viktigaste händelserna i färden, för att försöka reda ut händelseförloppet.

Om detta kanske var en redan given plattform för många som följer, kanske några andra kan ha nytta av den.

Nu blir det nog god natt till följare....

Eftersom polisen vill komma i kontakt med vittnen som kan ha sett ubåten från 21.30 så måste det väl enligt Sound VTS radar betyda att båten var uppe igen. Eller?
Citera
2017-09-21, 01:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det stämmer ju på de flesta "riktiga" ubåtar som marinen har, och kanske även på tyskens. Men, på PM's ubåt seglar ju PM nästan alltid utan besättning, och då är förmodligen alla på däck i övervattens läge, och gynnas knappast av att snabbt ta sig under däck och stänga luckan om de blir rammade, då är det nog bättre att ha flytvästen på för eget liv, och möjligen stänga luckan för båtens skull...

Var har du fått det ifrån, att han alltid styr båten ifrån tornet? Det gör han väl inte, han dyker ju ofta och det kan han definitivt inte göra om han står i tornet...
Citera
2017-09-21, 01:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Eftersom polisen vill komma i kontakt med vittnen som kan ha sett ubåten från 21.30 så måste det väl enligt Sound VTS radar betyda att båten var uppe igen. Eller?

Ja, det hade ju varit ett kortare dyk vid Middelgrundsfortet, det har polisen redan gått ut med.
Citera
2017-09-21, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det hade ju varit ett kortare dyk vid Middelgrundsfortet, det har polisen redan gått ut med.

Samt ett längre dyk i Köge bukt. Förmodligen då Kim styckades, det tog nog sin tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in