Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Aaah, så elementarpartiklar i ett reduktionistisk perspektiv omfattas inte av solipsism-spekulationen (om jag nu förstår dig rätt) ... men elementarpartiklarnas "egenskaper" gör.
Hur gör du denna distinktion?
Aaah, så elementarpartiklar i ett reduktionistisk perspektiv omfattas inte av solipsism-spekulationen (om jag nu förstår dig rätt) ... men elementarpartiklarnas "egenskaper" gör.
Hur gör du denna distinktion?
Citat:
Varför skall jag svara på den frågan? Jag har aldrig påstått att elementarpartiklarnas egenskaper inte skulle vara reella.Vad jag påstår är att de strukturer som vi tycker att elementarpartiklarna bildar inte framgår av partiklarnas egenskaper, utan de är subjektiva tolkningar som vi som observatörer gör av deras egenskaper.
Vi kan aldrig genom att studera alla elementarpartiklar i solsystemet komma fram till att Jorden snurrar kring Solen, men det har varken med solipsism eller reduktionism att göra utan är ett rent informationsteoretiskt problem.
Genom att studera partiklarna skulle vi möjligen komma fram till att Solen är ett gasmoln och att Jorden snurrar inuti Solen, för det är den mest naturliga tolkningen. Att vi som biologiska varelser på Jordens yta tycker att vår planet snurrar runt Solen beror på att våra evolutionärt utvecklade ögon felaktigt tolkar Solens självlysande varma kärna som en distinkt himlakropp som är mycket mindre än vad Solen egentligen är. Skulle det inte finnas något liv på Jorden så skulle inte heller den tolkningen finnas.