2017-09-20, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Allt det här om att han blev arg för något hon sagt är heeelt uteslutet.
Tycker du ja!
Citera
2017-09-20, 19:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Okej nu gick det fel med förra citeringen för att jag inte rättade ditt inlägg (ottoplommon).
Ja men ta då och fixa de söndriga citeringarna så att vi andra slipper se skiten. Händer ju titt som tätt i denna tråden ju.
Citera
2017-09-20, 19:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Nej, det har han inte sagt. Han har sagt att intervjun pågick fram till 17:00 på land!
Det var ju intressant. För om jag inte minns helt fel så är det tidigare än så (inte helt säker dock) som PM ses gå mot ubåten med en fogsvans. Vilket ju då skulle försvaga hypotesen om att intervjun var ett motiv menar jag.
Citera
2017-09-20, 19:55
Medlem
Citat:
Okej nu gick det fel med förra citeringen för att jag inte rättade ditt inlägg (ottoplommon).

Det blev fel när jag svarade dig också. Förlåt för att jag är tekninkt klantig samt uttrycker mig lite splittrat. Det är en annan skribent här OBS!Absolut EJ DU! som under längre tid försökt blaiming the victim att PM skulle blivit sur för att KW "ljugit om Wired för att komma ner i PM:s kalsonger". Därför kom detta med i hastigheten för att försöka ge en rättvisande bild av hur det kan gått till. Förlåt mig för detta. Tänkte mig inte för att det kunde tolkas som något du sagt. Vilket du alltså aldrig gjort.Förlåt än en gång.
Citera
2017-09-20, 19:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om du hade följt med i pressen dagligen sedan dag 1 så hade du inte missat det.
Köpenhamn/Malmö är en storstadsregion och väldigt tättbefolkat med milijoner människor.
PM använde sin båt för att forsla explosivt farligt gods.
Hur kan man bara tro att sjöfartsmyndigheter skulle blunda för det.
Tvärtom förstår du väl.
Han har tillstånd att framföra och använda den men OBS! endast på danskt vatten.
Det har framkommit otaliga gånger i tråden att enligt svenska regler så får man köra med vad fan man vill på sjön upp till en viss storlek. PMs ubåt är lång och tung men den är smal så det är fullt möjligt att han inte behöver nåt tillstånd/utbildning överhuvudtaget för att framföra den på sjön. Men reglerna borde skärpas till helt klart.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-20 kl. 20:02.
Citera
2017-09-20, 20:02
Medlem
Citat:

Nej. Vad jag har förstått pågick intervjun i övervattensläge men ett dyk i vidd Middlegrund-Flakfortet för att KW kanske skulle få uppleva känslan samt ta inspirerande foto till sitt försöksrepotage som hon hoppades att Wired skulle vara intresserade av. I så fall hade de nog gjort om turen med en riktig fotograf ombord vid ett senare tillfälle om Wired hade köpt det.

Inspirerande foto taget i ubåt liggande vid kaj: visar insidan av en plåtburk.
Inspirerande foto taget i ubåt i u-läge på hundra famnars djup: visar insidan av samma plåtburk.

Kanske förklarar varför KW inte ansåg sig behöva medföra någon fotograf...
Senast redigerad av Nakkvarr 2017-09-20 kl. 20:05.
Citera
2017-09-20, 20:02
Medlem
[quote=Remark|61839490]
Citat:

OK.

Klart att han var
Totalt underlägsen konkurrenten. Att tänka sig att Näsa skulle anställa Madsen är totalt otänkbart.
Von Bengtsson har jobbat både för NASA samt europeiska motsvarigheten EFA. Samt att han har gedigen utbildning. PM:s egen utbildning är ju väldigt selektiv. Han har nog varit enormt fokuserad på vad han är intresserad av. Resten har han ej ansett sig behöva. Så han är rätt beroende av andra som har den utbildning han själv saknar.
Citera
2017-09-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det har framkommit otaliga gånger i tråden att enligt svenska regler så får man köra med vad fan man vill på sjön upp till en viss storlek. PMs ubåt är lång och tung men den är smal så det är fullt möjligt att han inte behöver nåt tillstånd/utbildning överhuvudtaget för att framföra den på sjön. Men reglerna borde skärpas till helt klart.

Får man köra med kärvapenbestyckade ubåtar också i sundet? Vad jag vet och ser från fönstret måste utländska ubåtar framföras i övervattensläge genom sundet.
Citera
2017-09-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det må så vara, men här handlade det om dykbåten självt, att denna skulle inspekterats av myndigheter och godkänts, vilket du hävdar. Några källor som visar att det förekommit har aldrig presenterats.
googla med sökord så får du säkert upp samtliga artiklar som handlar om detta.
Citera
2017-09-20, 20:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Får man köra med kärvapenbestyckade ubåtar också i sundet? Vad jag vet och ser från fönstret måste utländska ubåtar framföras i övervattensläge genom sundet.
Jag är en landkrabba. Men för ett tag sen så var det en stor ubåt som gick genom Öresund och då framkom det att det finns specialregler som gäller för farleder där det inte är möjligt att enbart köra på internationellt vatten. Så även främmande krigsfartyg får köra igenom Öresund utan att Danmark och Sverige kan göra så mycket åt det. Angående kärnvapen så vet jag faktiskt inte men det tror jag nog att de får. Och ytläge i sundet måste nog alla ubåtar köra i för man kan ju nästan vada över men det kan nog finnas regler för det också tack vare att det inte finns nåt internationellt vatten.
Citera
2017-09-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Inspirerande foto taget i ubåt liggande vid kaj: visar insidan av en plåtburk.
Inspirerande foto taget i ubåt i u-läge på hundra famnars djup: visar insidan av samma plåtburk.

Kanske förklarar varför KW inte ansåg sig behöva medföra någon fotograf...

Jag tror nog att hon tog foto genom fönster på havsbotten. PM brukade ej dyka djupt bara ett par meter.
Han har faktiskt bara gjort 5 försöksdyk på djupt vatten. Varav det djupaste var 40 m. Det finns gott om foton från Nautilus som visar havsbotten. Eftersom det är ljust så kan det väl vara högst 5 m ner. .
Citera
2017-09-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag är en landkrabba. Men för ett tag sen så var det en stor ubåt som gick genom Öresund och då framkom det att det finns specialregler som gäller för farleder där det inte är möjligt att enbart köra på internationellt vatten. Så även främmande krigsfartyg får köra igenom Öresund utan att Danmark och Sverige kan göra så mycket åt det. Angående kärnvapen så vet jag faktiskt inte men det tror jag nog att de får. Och ytläge i sundet måste nog alla ubåtar köra i för man kan ju nästan vada över men det kan nog finnas regler för det också tack vare att det inte finns nåt internationellt vatten.

Det tror jag inte. Om man orkar googla så står det nog vilka bestämmelser som gäller. Djuphavsgraven i Öresund löper väl längst med hela sundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in