Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Du får helt enkelt börja med att skapa en vetenskaplig teori om hur det hela hänger ihop.
Du måste t.ex ge en förklaring om hur och varför saker faller till marken, förklaringen måste vara falsifierbar och framför allt ska den inte redan vara falsifierad.
Densitet är inte en hållbar vetenskaplig förklaring, det är bara trams av skäl vi redan har förklarat.
Jag förstår inte varför jag ska behöva bevisa mig, när jag skriver i en tråd om en konspiration och vill dela med mig och läsa olika åsikter. Enda funktionen ni gör är att ta upp all plats i tråden med att vi ska bevisa oss för er hela tiden, vad får du ut av det?
Och enligt mig finns det bevis på Youtube, förklarar någon nånting som ett alternativ till gravitationen och det låter rimligt så är det för mig samma sak som att någon Newton kom på tyngdlagen för massa år sen.
Men eftersom Youtube inte är tillräckligt trovärdigt förutom om det är ett klipp om gravitationen förstår jag inte hur ni ska kunna tveka på gravitationen och börja tänka på ett annat alternativ, och det är sorligt att man är såpass låst i tanken att bara ett alternativ finns. Då blir jorden automatiskt rund och kommer alltid vara rund för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Vad menar du hade fått dig att stå kvar på jorden om jorden inte haft någon dragningskraft? Då hade du varit tyngdlös och svävat omkring. Du skulle dessutom ganska snabbt fått svårt att andas då även luften ganska snart skulle sväva ut i rymden.
Jag tror inte det. Jag står kvar på jorden för att jag väger x antal kg. Medans en balong flyger iväg.
Hur känner kraften av hur mycket ett föremål väger? Vi kan ju omöjligt prata om samma kraft för att en bil ska stå kvar på jorden, medans ett löv sakta faller till marken.
Jag är inte säker men på en platt jord pratas det om ett slutet system, du kan alltså inte lämna jorden för att komma ut i "rymden"
Citat:
Ursprungligen postat av
madtop
Ja men det är ju faktiskt ditt problem. Du kanske ska börja med att plugga lite fysik?
Ja utan gravitation skulle du inte befinna dig i en atmosfär.
Och ja, de vetenskapliga teorierna, inklusive gravitation och att jorden är en sfär är fakta. Annars hade de inte varit vetenskapliga teorier.
Javisst, plugga ett antal år till någonting jag i grunden tvekar på känns inte så lockande. Jag har trott på vetenskapliga teorier i snart 30 år, nu börjar jag tvivla på dom.