2017-09-20, 15:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Förklarar man att haven hålls kvar med hjälp av gravitationen, vilket i sin tur betyder att vattnet "kurvar" sig runt jorden så glömmer man samtidigt bort att vatten aldrig "böjer" sig. Vatten planar alltid ut till en plan yta.

Nej så är det självklart inte. Vatten är flytande och har definitivt ingen inneboende kunskap om vad som är plant.

Vatten, liksom andra vätskor, formar sig utifrån de krafter de utsätts för. Ett väldigt enkelt exempel på detta är centrifugen: I en roterande centrifug utsätts vattnet för en utåtriktad kraft som gör att det inte är en plan yta.
Citera
2017-09-20, 15:29
Medlem
Citat:
Jag menade inte ordagrant att det står en glob i varje lärarsal. Jag såg också planscher men fick aldrig höra att människan trott jorden skulle varit platt? Varför får jag inte chansen att välja vad jag vill tro, varför presenteras inte fakta åt båda hållen?

Och varför länkar du inte dessa bilder och filmer? Jag vill inte se Nasas datagjorda bilder där usa ett år är dubbelt så stort som ett annat år.

Därför att det inte finns någon fakta om platt jord.

2014 sköt SpaceX upp HD-kameror till ISS som har livestreamat sedan dess. Kan med fördel beskådas på Bonnuniversitets hemsida: http://columbuseye.uni-bonn.de/live/ .

Nasas helbild på jorden från 2015: https://www.nasa.gov/image-feature/nasa-captures-epic-earth-image
Citera
2017-09-20, 15:31
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att SattelitTV skulle sändas via torn kan debunkas mycket enkelt genom att titta på hur parabolerna är riktade. Paraboler långt söderut är riktade rakt upp i himlen. Där finns inga torn som kan sända någon TV. Skulle man rikta in sig mot markbaserade antenner så skulle ju riktningen man får vrida parabolen åt dessutom ändras bara man flyttar några kilometer vilket inte är fallet. Påstår man att jorden kan vara platt är det inte så konstigt att folk tycker att du är konstig eftersom jorden inte kan vara platt eftersom ingenting skulle stämma. Att avstånden stämmer på en jordglob bevisar tydligt att jorden inte är platt. Påstår man att ingenting kommer igenom atmosfären trotts att det bevisligen finns sattelitTV så är det klart att man blir dumförklarad.
Hur fejkar man en raketuppskjutning? Brukar synas och höras på mils avstånd när man skickar upp en raket. Att man kan rikta in en parabol som man riktar in på vissa kordinater och få in TV räcker för att veta att satelitterna finns där uppe. Hur tror du att parabolerna får in TV. Hade det sänts från master eller ballonger så hade kordinaterna man behövt rikta parabolen mot ändrats mycket snabbare när man förflyttar sig från en plats till en annan än vad dom gör idag. Hur bygger man förresten upp GPS-master över hela Stilla Havet? Master som inget sett? Hur får man dom osynliga och om man får dem osynliga, hur undviker man i så fall att båtar kolliderar med dem?

Så du har inga bevis och inga experiment för att backa upp ditt trams i vanlig ordning? Din tro är jag nämligen helt ointresserad av, både tv och gps fungerade långt innan rymdskojarna påstod sig ha skickat upp satelliter så hela ditt resonemang är bara felaktigt och konstigt och logik och röd tråd har du verkligen aldrig. Saker kan inte vara för att du tror, helt utan bevis bara tror du, ni är som vilka religiösa galningar som helst verkligen.

https://www.google.se/search?q=satellite+tv+space&source=lnms&tbm=isch&s a=X&ved=0ahUKEwiKqJvO77PWAhUTSJoKHbHbAqYQ_AUICigB& biw=1920&bih=974

10 mille resultat, du kan ju hojta till när du ser en satellit som är riktig och inte tecknad.
Citera
2017-09-20, 15:36
Medlem
madtops avatar
Citat:
På en platt gjord är allt detta markbaserat, med ledningar i haven, torn med antenner mm.

Fast det falsifieras ju väldigt enkelt av att
- parabolerna är riktade mot rymden
- signalen har färdats 72000 km
Citera
2017-09-20, 15:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Så du har inga bevis och inga experiment för att backa upp ditt trams i vanlig ordning? Din tro är jag nämligen helt ointresserad av, både tv och gps fungerade långt innan rymdskojarna påstod sig ha skickat upp satelliter så hela ditt resonemang är bara felaktigt och konstigt och logik och röd tråd har du verkligen aldrig. Saker kan inte vara för att du tror, helt utan bevis bara tror du, ni är som vilka religiösa galningar som helst verkligen.

https://www.google.se/search?q=satellite+tv+space&source=lnms&tbm=isch&s a=X&ved=0ahUKEwiKqJvO77PWAhUTSJoKHbHbAqYQ_AUICigB& biw=1920&bih=974

10 mille resultat, du kan ju hojta till när du ser en satellit som är riktig och inte tecknad.
Det är du som tramsar. GPS fanns definitivt inte före satelliterna. Att påstå detta är ren trams. Inte SatellitTV heller. Att marksänd TV existerade tidigare är en annan sak. Dom satelliter som sänder SatellitTV ligger på geostationär bana på 35 790 km höjd. Det betydligt längre än Stockholm-Sydney. Välkommen att försöka se en satellit med blotta ögat på det avståndet.
Citera
2017-09-20, 15:45
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Nej transatlantiska Tv-sändningar fungerade inte innan Telestar sköts upp 1962 och GPS fungerar inte utan satelliter. Seglare och sjömän kunde navigera med Decca-systemet, men det fungerade bara vid kusten där masterna fanns och var långt i från så precist som GPS som funkar överallt.

Jag har med egna ögon sett ISS, så här ser det ut med ett par bra kikare http://38.media.tumblr.com/81a5b33f123dcc87ee4535feb4486f3e/tumblr_inline_ne21qetldu1rxan1s.jpg

Vad är det om det inte är ISS?
Citera
2017-09-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej så är det självklart inte. Vatten är flytande och har definitivt ingen inneboende kunskap om vad som är plant.

Vatten, liksom andra vätskor, formar sig utifrån de krafter de utsätts för. Ett väldigt enkelt exempel på detta är centrifugen: I en roterande centrifug utsätts vattnet för en utåtriktad kraft som gör att det inte är en plan yta.

Jag har bara så svårt att se likheten mellan centrifugen och gravitationen, där centrifugen är en uppenbar kraft man kan se, känna och uppleva medans gravitationen "bara är där"
Citera
2017-09-20, 15:56
Medlem
Zwoop77s avatar
Har det någon gång hänt att en konspiratör har blivit överbevisad och ändrat åsikt? Typ...
- Okej... du har rätt om satelliterna och gravitationen. Jorden kan inte vara platt. Den måste vara rund. Jag har haft fel om en platt jord hela tiden, och har nu ändrat åsikt i frågan.
Citera
2017-09-20, 16:12
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Bevisa du först att satelliterna finns där uppe så vi kan börja någonstans, du kan inte påstå saker och sen helt utelämna bevisbördan för ditt påstående. Så bevisa i ett visuellt experiment som vi kan återskapa att tv satelliter snurrar runt där uppe så kan vi börja sen.

https://www.youtube.com/watch?v=-HP8cnLn3DU
NASA mission operation manager confirms Hubble Space Telescope does not exist!

https://www.youtube.com/watch?v=1eEI7uKgSgA
PHONE CALL Q&A WITH NASA DEPUTY PROGRAM MANAGER FOR HUBBLE SPACE TELESCOPE

https://www.youtube.com/watch?v=vyR42I2RKEg
FLAT EARTH 747: SOFIA - The Real NASA Hubble Space Telescope

Fast man kanske bara fejkar sånt som är riktigt berömt och mycket längre bort? Satelliterna du pratar om som vi aldrig sett varken launch eller bilder på skulle man naturligtvis aldrig fejka?
Du ber oss bevisa vad som redan är allmän kunskap? Tror du vi tänker anstränga oss för att repetera redan känd kunskap? Så dumma är vi inte. Du får gärna tro att jorden är platt men jag tänker käfta emot för att irrläran och pseudovetenskapen inte ska sprida sig ännu mer. Att folk inbillar sig att jorden är platt ser jag som masshysteri i kombination med låg kvalitet på skolorna.

Dina klipp ger jag inte en femöring för.
Citera
2017-09-20, 16:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har bara så svårt att se likheten mellan centrifugen och gravitationen, där centrifugen är en uppenbar kraft man kan se, känna och uppleva medans gravitationen "bara är där"
Man kan uppleva gravitationen mycket påtagligt om man t ex skulle ramla. Den blir inte mindre påtaglig bara för att den inte är till 100% förklarad på atomnivå.
Citera
2017-09-20, 16:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Kraft som kraft, alla krafter mäts i Newton. Såväl tyngdkraft som centrifugalkraft. Häll lite vatten i en cirkulär burk. Sätt snurr på burken och ju fortare burken spinner desto mer vatten klättrar upp på väggen i burken när centrifugalkraften blir större än tyngdkraften.
Citera
2017-09-20, 16:48
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag vet, och förstår att man kan inte berätta för någon att jorden kan vara platt. Man måste nånstans själv tänka tanken om, och finna en anledning till att tänka tanken.

Är man helt inprogrammerad på att jorden alltid varit rund så kommer man alltid tänka så, skulle jorden vara platt och vi får veta detta skulle såna som du bara, "jaha, vad spelar jordens form för roll egentligen" intresset är noll och jag förstår varken vad du gör i en sån här tråd eller varför ni hela tiden kallas oss idioter eller troll så fort man tänker utanför ramarna.

Hur hotar det dig, att jag skulle tro att jorden kan vara platt?

Tittar man på någon dokumentär förklaras mycket av det som du bara verkar ha en lösning på, det är lätt att argumentera för sin sak om det är det enda man känner till.
Nej jag känner mig inte alls hotad, jag har vedertagen kunskap på min sida. Att "öppna sitt sinne" och börja undersöka om jorden är platt är bara dumt. Finns inga bevis alls på att jorden skulle vara platt, bara en massa korkade påhitt som "förklarar". Att tänka utanför ramarna är inte fel men att bara godta några youtubares klipp som "bevis" för platt jord är direkt efterblivet.

Det räcker att gå ut och studera naturen så ser man att jorden är rund. Plattjordarnas förklaringar, eller rättare sagt bortförklaringar till de observationer man gör är direkt löjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in