2017-09-20, 17:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Jag har bara så svårt att se likheten mellan centrifugen och gravitationen, där centrifugen är en uppenbar kraft man kan se, känna och uppleva medans gravitationen "bara är där"

Du kan utan problem se, uppleva och känna gravitation. Det du felaktigt tror är densitet är en nedåtriktad kraft som vi har valt att döpa till gravitation.

Utan gravitation skulle stenar inte falla till marken och din tyngd hade varit 0 kg.
Citera
2017-09-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nej jag känner mig inte alls hotad, jag har vedertagen kunskap på min sida. Att "öppna sitt sinne" och börja undersöka om jorden är platt är bara dumt. Finns inga bevis alls på att jorden skulle vara platt, bara en massa korkade påhitt som "förklarar". Att tänka utanför ramarna är inte fel men att bara godta några youtubares klipp som "bevis" för platt jord är direkt efterblivet.

Det räcker att gå ut och studera naturen så ser man att jorden är rund. Plattjordarnas förklaringar, eller rättare sagt bortförklaringar till de observationer man gör är direkt löjliga.

Jag är medveten om att alla bevis pekar på att jorden är rund, därför tror alla det. Och eftersom det inte finns några bevis på att jorden skulle vara platt är det ingen som tror att den är platt.

Men uppenbarligen finns det saker som tyder på detta eftersom det ändå finns en diskussion. Och tanken med tråden är väl att vi som tror det ska kunna diskutera och dela med oss av åsikter. Men som vanligt blir alla dessa trådar en debatt istället om jorden är rund eller platt. Och jag kan inte förstå vart ni får energin över till att sitta och försöka motbevisa och nedvärdera oss i denna tråd?

Jag försöker bara säga att om jag vill tvivla på att jorden verkligen är rund, hur ska jag bära mig åt för att försöka bevisa detta påstående?
Hur ska jag kunna hitta bevis när hela historien är uppbyggd på att jorden är rund.

Jag är varken någon veteskapsman eller har iq över de normala, och det tror jag inte ni har heller. Dock är de betydligt lättare för er att hävda att jorden är rund än vad jag har att jorden är platt.
Citera
2017-09-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Man kan uppleva gravitationen mycket påtagligt om man t ex skulle ramla. Den blir inte mindre påtaglig bara för att den inte är till 100% förklarad på atomnivå.

Jag förstår nog inte hela innebörden av gravitationen, jag tror ändå att jag hade stått kvar på jorden utan denna kraft och om jag hade snubblat hade jag fortfarande ramlat mot marken, logiskt. Men får försöka fördjupa mig mera i den.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Kraft som kraft, alla krafter mäts i Newton. Såväl tyngdkraft som centrifugalkraft. Häll lite vatten i en cirkulär burk. Sätt snurr på burken och ju fortare burken spinner desto mer vatten klättrar upp på väggen i burken när centrifugalkraften blir större än tyngdkraften.

Absolut, tillsätter man en annan kraft kan man få vatten att bete sig annorlunda än vad jag kallar det när man stänger av maskinen som snurrar burken, alltså "vilande vatten". Jag har svårt att se sambandet mellan verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du kan utan problem se, uppleva och känna gravitation. Det du felaktigt tror är densitet är en nedåtriktad kraft som vi har valt att döpa till gravitation.

Utan gravitation skulle stenar inte falla till marken och din tyngd hade varit 0 kg.

Som sagt, det är det jag har svårt att förstå gällande gravitationen. Det låter som att man skulle befinna sig i ett vaccum utan gravitationen vilket vi inte gör. Men jag får läsa på lite, tyvärr kommer man bara komma fram till exakt vad ni skriver just för att det är såkallad "fakta".
Citera
2017-09-20, 17:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag försöker bara säga att om jag vill tvivla på att jorden verkligen är rund, hur ska jag bära mig åt för att försöka bevisa detta påstående?

Du får helt enkelt börja med att skapa en vetenskaplig teori om hur det hela hänger ihop.

Du måste t.ex ge en förklaring om hur och varför saker faller till marken, förklaringen måste vara falsifierbar och framför allt ska den inte redan vara falsifierad.

Densitet är inte en hållbar vetenskaplig förklaring, det är bara trams av skäl vi redan har förklarat.
Citera
2017-09-20, 17:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag förstår nog inte hela innebörden av gravitationen, jag tror ändå att jag hade stått kvar på jorden utan denna kraft och om jag hade snubblat hade jag fortfarande ramlat mot marken, logiskt. Men får försöka fördjupa mig mera i den.

Absolut, tillsätter man en annan kraft kan man få vatten att bete sig annorlunda än vad jag kallar det när man stänger av maskinen som snurrar burken, alltså "vilande vatten". Jag har svårt att se sambandet mellan verkligheten.

Som sagt, det är det jag har svårt att förstå gällande gravitationen. Det låter som att man skulle befinna sig i ett vaccum utan gravitationen vilket vi inte gör. Men jag får läsa på lite, tyvärr kommer man bara komma fram till exakt vad ni skriver just för att det är såkallad "fakta".
Vad menar du hade fått dig att stå kvar på jorden om jorden inte haft någon dragningskraft? Då hade du varit tyngdlös och svävat omkring. Du skulle dessutom ganska snabbt fått svårt att andas då även luften ganska snart skulle sväva ut i rymden.
Citera
2017-09-20, 17:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Som sagt, det är det jag har svårt att förstå gällande gravitationen.

Ja men det är ju faktiskt ditt problem. Du kanske ska börja med att plugga lite fysik?

Citat:
Det låter som att man skulle befinna sig i ett vaccum utan gravitationen vilket vi inte gör. Men jag får läsa på lite, tyvärr kommer man bara komma fram till exakt vad ni skriver just för att det är såkallad "fakta".

Ja utan gravitation skulle du inte befinna dig i en atmosfär.
Och ja, de vetenskapliga teorierna, inklusive gravitation och att jorden är en sfär är fakta. Annars hade de inte varit vetenskapliga teorier.
Citera
2017-09-20, 17:57
Medlem
Citat:
Du får helt enkelt börja med att skapa en vetenskaplig teori om hur det hela hänger ihop.

Du måste t.ex ge en förklaring om hur och varför saker faller till marken, förklaringen måste vara falsifierbar och framför allt ska den inte redan vara falsifierad.

Densitet är inte en hållbar vetenskaplig förklaring, det är bara trams av skäl vi redan har förklarat.

Jag förstår inte varför jag ska behöva bevisa mig, när jag skriver i en tråd om en konspiration och vill dela med mig och läsa olika åsikter. Enda funktionen ni gör är att ta upp all plats i tråden med att vi ska bevisa oss för er hela tiden, vad får du ut av det?

Och enligt mig finns det bevis på Youtube, förklarar någon nånting som ett alternativ till gravitationen och det låter rimligt så är det för mig samma sak som att någon Newton kom på tyngdlagen för massa år sen.

Men eftersom Youtube inte är tillräckligt trovärdigt förutom om det är ett klipp om gravitationen förstår jag inte hur ni ska kunna tveka på gravitationen och börja tänka på ett annat alternativ, och det är sorligt att man är såpass låst i tanken att bara ett alternativ finns. Då blir jorden automatiskt rund och kommer alltid vara rund för dig.

Citat:
Vad menar du hade fått dig att stå kvar på jorden om jorden inte haft någon dragningskraft? Då hade du varit tyngdlös och svävat omkring. Du skulle dessutom ganska snabbt fått svårt att andas då även luften ganska snart skulle sväva ut i rymden.

Jag tror inte det. Jag står kvar på jorden för att jag väger x antal kg. Medans en balong flyger iväg.

Hur känner kraften av hur mycket ett föremål väger? Vi kan ju omöjligt prata om samma kraft för att en bil ska stå kvar på jorden, medans ett löv sakta faller till marken.

Jag är inte säker men på en platt jord pratas det om ett slutet system, du kan alltså inte lämna jorden för att komma ut i "rymden"

Citat:
Ja men det är ju faktiskt ditt problem. Du kanske ska börja med att plugga lite fysik?

Ja utan gravitation skulle du inte befinna dig i en atmosfär.
Och ja, de vetenskapliga teorierna, inklusive gravitation och att jorden är en sfär är fakta. Annars hade de inte varit vetenskapliga teorier.

Javisst, plugga ett antal år till någonting jag i grunden tvekar på känns inte så lockande. Jag har trott på vetenskapliga teorier i snart 30 år, nu börjar jag tvivla på dom.
Citera
2017-09-20, 18:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag förstår inte varför jag ska behöva bevisa mig, när jag skriver i en tråd om en konspiration och vill dela med mig och läsa olika åsikter. Enda funktionen ni gör är att ta upp all plats i tråden med att vi ska bevisa oss för er hela tiden, vad får du ut av det?

Och enligt mig finns det bevis på Youtube, förklarar någon nånting som ett alternativ till gravitationen och det låter rimligt så är det för mig samma sak som att någon Newton kom på tyngdlagen för massa år sen.

Men eftersom Youtube inte är tillräckligt trovärdigt förutom om det är ett klipp om gravitationen förstår jag inte hur ni ska kunna tveka på gravitationen och börja tänka på ett annat alternativ, och det är sorligt att man är såpass låst i tanken att bara ett alternativ finns. Då blir jorden automatiskt rund och kommer alltid vara rund för dig.

Jag tror inte det. Jag står kvar på jorden för att jag väger x antal kg. Medans en balong flyger iväg.

Hur känner kraften av hur mycket ett föremål väger? Vi kan ju omöjligt prata om samma kraft för att en bil ska stå kvar på jorden, medans ett löv sakta faller till marken.

Jag är inte säker men på en platt jord pratas det om ett slutet system, du kan alltså inte lämna jorden för att komma ut i "rymden"

Javisst, plugga ett antal år till någonting jag i grunden tvekar på känns inte så lockande. Jag har trott på vetenskapliga teorier i snart 30 år, nu börjar jag tvivla på dom.
Fanns ingen gravitation så skulle du inte stå kvar på jorden ens om du vägde fjorton ton. Är det 0 G är du tyngdlös. Att ett löv faller långsammare beror mycket på luftmotståndet. I vakuum faller löv lika snabbt som blykulor.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-20 kl. 18:20.
Citera
2017-09-20, 18:37
Medlem
Citat:
Fanns ingen gravitation så skulle du inte stå kvar på jorden ens om du vägde fjorton ton. Är det 0 G är du tyngdlös. Att ett löv faller långsammare beror mycket på luftmotståndet. I vakuum faller löv lika snabbt som blykulor.

Varför?

Absolut påverkas ett löv mera av luftmotstånd än en sten. Men vad har gravitationen med det att göra?
Citera
2017-09-20, 18:42
Medlem
madtops avatar
Citat:

Antal kilo är ett mått på mängd materia och är en skalär (saknar riktning), x antal kilon är att jämföra med x antal äpplen.

Hur kan mängd materia hålla dig kvar på jorden och hur vet "mängd materia" åt vilken håll jorden är?

Citat:
Hur känner kraften av hur mycket ett föremål väger?
Kraften är proportionell mot massan. En vikt på 100kg utsätts för en 10ggr så stor kraft som en vikt på 10kg.

Citat:
Vi kan ju omöjligt prata om samma kraft för att en bil ska stå kvar på jorden, medans ett löv sakta faller till marken.
Jo det är samma kraft. Kraften på lövet är dock cirka en miljon gånger mindre eftersom lövet har en miljon gånger mindre massa.
Citera
2017-09-20, 18:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför?

Absolut påverkas ett löv mera av luftmotstånd än en sten. Men vad har gravitationen med det att göra?

Därför att utan gravitation är tyngden noll, såväl lövet som stenen utsätts för noll krafter. Och att utsättas för noll krafter är samma sak som att sväva omkring.
Citera
2017-09-20, 18:48
Medlem
Citat:
Antal kilo är ett mått på mängd materia och är en skalär (saknar riktning), x antal kilon är att jämföra med x antal äpplen.

Hur kan mängd materia hålla dig kvar på jorden och hur vet "mängd materia" åt vilken håll jorden är?

Kraften är proportionell mot massan. En vikt på 100kg utsätts för en 10ggr så stor kraft som en vikt på 10kg.

Jo det är samma kraft. Kraften på lövet är dock cirka en miljon gånger mindre eftersom lövet har en miljon gånger mindre massa.

Problemet blir ju när du utgår från att jorden är rund medans jag utgår från att jorden är platt. Skulle gravitationen behövas på en platt jord?

Nu har du säkert aldrig försökt förstå dig på en platt jord, men om du försöker. Skulle gravitationen vara betydelsefull då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in