Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Att vatten är plant i en 30 cm bred balja säger ingenting om hur det beter sig i en ocean. Experimentet med vatten i en balja och två såpbubblor bevisar ingenting. Solens bana över jorden på Gleasons mapp säger inte mycket heller eftersom vi vet att jorden inte kan se ut så med tanke på hur förvrängd den södra hemisfären är på den kartan. Om nu jorden skulle vara platt så varför då måla upp exemplet på en karta som förvrängt pga projektion? Är jorden platt så behövs ingen projektion alls för att göra en platt karta utan det borde gå att få en helt oprojicerad platt karta där avstånden stämmer. Att avstånden stämmer perfekt på en jordglob men ingen lyckats avbilda en platt karta som stämmer beror på att jorden är rund. Hade jordens varit platt så skulle man aldrig kunnat göra en jordglob där alla avstånd stämmer.
Vattnet i en stor ocean planar inte ut till en totalt plan yta eftersom gravitationen alltid är riktad in mot jordens medelpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
RostigHink
Vattnet anpassar sig efter gravitationsfältets riktning. Eftersom jorden är ett klot så pekar fältet mot jordens mitt överallt på ytan, därför böjer sig vattenytan lydigt med gravitationen. Så att varren "planar ut" är ren okunskap sprid av idioter på Youtube.
Klippet du länkade är rent trams.
Så du menar att vattnet är "böjt" och håller sig runt jorden med hjälp av gravitation istället för att tro att jorden är platt och vattnet "levlar" ut överallt. Det enda som får min åsikt att låta dum i det här fallet är att din åsikt är det enda som presenterats och som folk känner till, tyvärr.
Globmodellen är ju baserad på den platta jorden då globfenomenet endast är runt 500 år gammalt. Innan dess trodde man att jorden var platt för att det var de rimligaste. Man skulle väl aldrig få för sig att tro att jorden är rund och snurrar runt i universum om inte någon hade sagt det till dig. Men nu är det ju "bevisat" att den är rund.
Eller så märkte människan att den inte alls var rund efter första försöket att ta sig till rymden men valde att mörka det istället, av olika anledningar.
Hursomhelst så tror jag inte att vi lyckats ta oss igenom "atmosfären" eller vad man nu vill kalla det. Är nog grunden till att jag tvivlar på globmodellen också. Ljuger dom om månlandningen kan dom lika gärna ljuga om jordens form, men de hör inte till denna tråd.