2017-09-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ge då ett exempel på beräkningar som visar att densitet har en riktning.

Om man verkligen studerat så har man gjort mer än läst i böcker. Man har gjort experiment som bekräftar det som står i böckerna. Elektricitet, magnetism, gravitation. Allt har verifierats experimentellt. Så ge ett exempel på en vetenskaplig osanning som du fått lära dig i skolan och som verifierats som osant med experiment.

Du förstår att det du säger, vare sig för eller emot, innebär att du är varken för eller emot att solen går ner under horisonten? Vi kan observera hur solen går ner under horisonten varje dag vilket är en omöjlighet om jorden är platt. Så din logik är ren och skär idioti.
Man kan inte anklaga plattskallar för att inte tänka. De är bara inget bra på det...

Varför skulle densitet behöva en riktning när vi inte lever i en vaccum? Stenen faller nedåt mot jorden för att den är tyngre än luft, sen ligger den där tills du plockar upp den utan att nån gravitation stör. Jag förstår bara inte hur man kan förklara att vatten och husen på andra sidan jorden står kvar tack vare en kraft som kallas gravitation.

Jag kan inte bevisa det, jag saknar den kunskapen. Jag är inte här för att argumentera den saken, jag är säker på att du är mera påläst om gravitation än mig.

På en glob försvinner jorden under horisonten, på en platt jord försvinner solen ur vårat perspektiv och framställs som att den går nedåt medans den försvinner längre bort.
Senast redigerad av tlk00 2017-09-20 kl. 10:27.
Citera
2017-09-20, 10:44
Medlem
Zwoop77s avatar
Kan ni inte diskutera gravitation i något vetenskapsforum? Här vill vi att de som tror att jorden är platt ska förklara och bevisa hur kanten ser ut och var den finns. Och varför alla makthavare på jorden vill lura i oss att jorden är rund. Bevisa kanten först, diskutera detaljer sedan. Okej?
Citera
2017-09-20, 10:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Varför skulle densitet behöva en riktning när vi inte lever i en vaccum? Stenen faller nedåt mot jorden för att den är tyngre än luft, sen ligger den där tills du plockar upp den utan att nån gravitation stör. Jag förstår bara inte hur man kan förklara att vatten och husen på andra sidan jorden står kvar tack vare en kraft som kallas gravitation.

Jag kan inte bevisa det, jag saknar den kunskapen. Jag är inte här för att argumentera den saken, jag är säker på att du är mera påläst om gravitation än mig.

På en glob försvinner jorden under horisonten, på en platt jord försvinner solen ur vårat perspektiv och framställs som att den går nedåt medans den försvinner längre bort.
Gravitationen drar saker in mot jordens medelpunkt så det är inte konstigare att saker faller ner på marken i Sydney än i Stockholm. Utan gravitation (0G) så spelar det ingen roll om klumpen du släpper är gjord av kork eller av bly för i 0G är tyngden alltod 0 oavsett vilken massa klumpen har så eran densitetskraft är långt mera knasig än gravitation. Finns ju inget upp eller ner ute i rymden så Sydney är ju faktiskt inte mer upp och ner än Stockholm egentligen. Det är ju bara för att vi vanligtvis avbildar jordens med nordpolen upp och sydpolen ner men detta är bara för att vi valt att avbilda jorden så men egentligen är inte nordpolen upp och sydpolen ner utan ner är alltid in mot jordens medelpunkt och upp är ut från jordens medelpunkt.
Någonting som försvinner pga perspektivet blir mindre och mindre tills dess att bara en liten prick återstår och detta händer inte då solen går ner.
Citera
2017-09-20, 10:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Därför att om densitet inte har en riktning så kan saker och ting ramla åt vilket håll som helst beroende på variationerna i det omgivande lufttrycket. Men stenen väger lika mycket oavsett väder och vind och rör sig aldrig om det inte påverkas av en kraft. För du förstår väl att lufttrycket varierar kraftigt?
Gravitationen är riktad mot jordens centrum. Allt som befinner sig på jordytan påverkas av den kraften. Och då kraften bara har en riktning, vart skulle vattnet på andra sidan jorden annars ta vägen?

Citat:
På en platt jord försvinner solen ur vårat perspektiv och framställs som att den går nedåt medans den försvinner längre bort.

Då skulle den aldrig försvinna, alltid vara synlig och det skulle vara konstant dag på den platta jorden. Är det det? Du argumenterar fortfarande i för och emot. Nu är du för och emot om vi har natt och dag på planeten jorden. Vilket argument tror du vinner?
Citera
2017-09-20, 10:56
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
Kan ni inte diskutera gravitation i något vetenskapsforum? Här vill vi att de som tror att jorden är platt ska förklara och bevisa hur kanten ser ut och var den finns. Och varför alla makthavare på jorden vill lura i oss att jorden är rund. Bevisa kanten först, diskutera detaljer sedan. Okej?

Nej. Plattjordarna måste bevisa att gravitationen inte finns för gravitation gör en platt jord omöjlig. Det är enda anledningen till att de tramsar om den fiktiva "densitetskraften".
Citera
2017-09-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Därför att om densitet inte har en riktning så kan saker och ting ramla åt vilket håll som helst beroende på variationerna i det omgivande lufttrycket. Men stenen väger lika mycket oavsett väder och vind och rör sig aldrig om det inte påverkas av en kraft. För du förstår väl att lufttrycket varierar kraftigt?
Gravitationen är riktad mot jordens centrum. Allt som befinner sig på jordytan påverkas av den kraften. Och då kraften bara har en riktning, vart skulle vattnet på andra sidan jorden annars ta vägen?

Då skulle den aldrig försvinna, alltid vara synlig och det skulle vara konstant dag på den platta jorden. Är det det? Du argumenterar fortfarande i för och emot. Nu är du för och emot om vi har natt och dag på planeten jorden. Vilket argument tror du vinner?

Förklarar man att haven hålls kvar med hjälp av gravitationen, vilket i sin tur betyder att vattnet "kurvar" sig runt jorden så glömmer man samtidigt bort att vatten aldrig "böjer" sig. Vatten planar alltid ut till en plan yta.

Vet man inte vad motsatsen i den plana modellen är förstår jag att det kan vara svårt att se.

https://youtu.be/gseNeL_Rung
Citera
2017-09-20, 11:45
Medlem
infoinfos avatar
Jag tror det blir för mycket att ta in för många. Försök att ta bort allt ni lärt er för en stund innan ni funderar.
Citera
2017-09-20, 12:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Förklarar man att haven hålls kvar med hjälp av gravitationen, vilket i sin tur betyder att vattnet "kurvar" sig runt jorden så glömmer man samtidigt bort att vatten aldrig "böjer" sig. Vatten planar alltid ut till en plan yta.

Vet man inte vad motsatsen i den plana modellen är förstår jag att det kan vara svårt att se.

Att vatten är plant i en 30 cm bred balja säger ingenting om hur det beter sig i en ocean. Experimentet med vatten i en balja och två såpbubblor bevisar ingenting. Solens bana över jorden på Gleasons mapp säger inte mycket heller eftersom vi vet att jorden inte kan se ut så med tanke på hur förvrängd den södra hemisfären är på den kartan. Om nu jorden skulle vara platt så varför då måla upp exemplet på en karta som förvrängt pga projektion? Är jorden platt så behövs ingen projektion alls för att göra en platt karta utan det borde gå att få en helt oprojicerad platt karta där avstånden stämmer. Att avstånden stämmer perfekt på en jordglob men ingen lyckats avbilda en platt karta som stämmer beror på att jorden är rund. Hade jordens varit platt så skulle man aldrig kunnat göra en jordglob där alla avstånd stämmer.
Vattnet i en stor ocean planar inte ut till en totalt plan yta eftersom gravitationen alltid är riktad in mot jordens medelpunkt.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-20 kl. 12:23.
Citera
2017-09-20, 12:23
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Vattnet anpassar sig efter gravitationsfältets riktning. Eftersom jorden är ett klot så pekar fältet mot jordens mitt överallt på ytan, därför böjer sig vattenytan lydigt med gravitationen. Så att varren "planar ut" är ren okunskap sprid av idioter på Youtube.

Klippet du länkade är rent trams.
Citera
2017-09-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att vatten är plant i en 30 cm bred balja säger ingenting om hur det beter sig i en ocean. Experimentet med vatten i en balja och två såpbubblor bevisar ingenting. Solens bana över jorden på Gleasons mapp säger inte mycket heller eftersom vi vet att jorden inte kan se ut så med tanke på hur förvrängd den södra hemisfären är på den kartan. Om nu jorden skulle vara platt så varför då måla upp exemplet på en karta som förvrängt pga projektion? Är jorden platt så behövs ingen projektion alls för att göra en platt karta utan det borde gå att få en helt oprojicerad platt karta där avstånden stämmer. Att avstånden stämmer perfekt på en jordglob men ingen lyckats avbilda en platt karta som stämmer beror på att jorden är rund. Hade jordens varit platt så skulle man aldrig kunnat göra en jordglob där alla avstånd stämmer.
Vattnet i en stor ocean planar inte ut till en totalt plan yta eftersom gravitationen alltid är riktad in mot jordens medelpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vattnet anpassar sig efter gravitationsfältets riktning. Eftersom jorden är ett klot så pekar fältet mot jordens mitt överallt på ytan, därför böjer sig vattenytan lydigt med gravitationen. Så att varren "planar ut" är ren okunskap sprid av idioter på Youtube.

Klippet du länkade är rent trams.

Så du menar att vattnet är "böjt" och håller sig runt jorden med hjälp av gravitation istället för att tro att jorden är platt och vattnet "levlar" ut överallt. Det enda som får min åsikt att låta dum i det här fallet är att din åsikt är det enda som presenterats och som folk känner till, tyvärr.

Globmodellen är ju baserad på den platta jorden då globfenomenet endast är runt 500 år gammalt. Innan dess trodde man att jorden var platt för att det var de rimligaste. Man skulle väl aldrig få för sig att tro att jorden är rund och snurrar runt i universum om inte någon hade sagt det till dig. Men nu är det ju "bevisat" att den är rund.

Eller så märkte människan att den inte alls var rund efter första försöket att ta sig till rymden men valde att mörka det istället, av olika anledningar.

Hursomhelst så tror jag inte att vi lyckats ta oss igenom "atmosfären" eller vad man nu vill kalla det. Är nog grunden till att jag tvivlar på globmodellen också. Ljuger dom om månlandningen kan dom lika gärna ljuga om jordens form, men de hör inte till denna tråd.
Citera
2017-09-20, 13:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Så du menar att vattnet är "böjt" och håller sig runt jorden med hjälp av gravitation istället för att tro att jorden är platt och vattnet "levlar" ut överallt. Det enda som får min åsikt att låta dum i det här fallet är att din åsikt är det enda som presenterats och som folk känner till, tyvärr.

Globmodellen är ju baserad på den platta jorden då globfenomenet endast är runt 500 år gammalt. Innan dess trodde man att jorden var platt för att det var de rimligaste. Man skulle väl aldrig få för sig att tro att jorden är rund och snurrar runt i universum om inte någon hade sagt det till dig. Men nu är det ju "bevisat" att den är rund.

Eller så märkte människan att den inte alls var rund efter första försöket att ta sig till rymden men valde att mörka det istället, av olika anledningar.

Hursomhelst så tror jag inte att vi lyckats ta oss igenom "atmosfären" eller vad man nu vill kalla det. Är nog grunden till att jag tvivlar på globmodellen också. Ljuger dom om månlandningen kan dom lika gärna ljuga om jordens form, men de hör inte till denna tråd.
Vad är det för rappakalja du skriver? Att jorden är rund har folk känt till sedan antikens dagar och idag är det ett faktum med hur många bevis som helst. Dessa rena dumheter som platt jord saknar all form av bevisning. Det är endast ett mode för att känna sig annorlunda som en liten sekt i denna värld.

Rymdfärder är ett faktum ända sedan stormakterna skapade sina ballistiska missiler på 50-talet. Farkoster i omlopp runt den runda jorden finns här och nu som GPS, TV-satelliter och en stor fet rymdstation kallad ISS som kan ses från jorden med kikare.

Förhoppningsvis är du bara ett i raden av troll.
Citera
2017-09-20, 13:16
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Globmodellen är betydligt äldre än 500 år. Misstänker att du blandar ihop det hela med heliocentrismen dvs att jorden kretsar kring solen vilken är knappt 500 år gammal. Jordens runda form kände redan Aristoteles och Platon till och den kan ha varit känd ännu tidigare än så. I princip så fort människan gett sig ut på haven och upptäckt tidszonerna så borde man förstått att plattjordsmodellen inte kan fungera. Det faktum att avstånden stämmer på en jordglob men inte på någon platt karta vare sig Mercator, Gleason eller någon annan platt karta stämmer ju alla avstånd på. Är ju därför det ser ut som om man flyger i en båge då man flyger över Atlanten. Ritar du upp den rutt ett plan Arlanda-Los Angeles flyger på en jordglob så blir det närmaste vägen.
Undrar hur du tänker dig att SattelitTV och GPS fungerar om man inte skulle kunna ta sig igenom atmosfären?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in