2017-09-20, 00:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Man behöver alltså inte, enligt dig, veta vad som drar stenen mot ytan eftersom det är uppenbart att det är gravitonen. Vad är gravitonen?
Man vet inte om det är gravitoner, supersträngar eller hur gravitationen skapas. Att det finns en kraft som drar stenen nedåt vet man däremot av det uppebara skälet att stenen inte skulle falla annars. Det behöver man inte hitta gravitoner eller supersträngar i en partikelaccelerator för att veta. Gravitation finns runt alla himlakroppar och är proportionerlig mot himlakroppens massa vilken den knappast skulle vara om det vara var stenen eller personens densitet.
Människorna för 1000 år sedan hade ingen aning om vad som orsakade åska men dom visste garanterat att åska existerade ändå även om dom inte visste att den var elektricitet.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-20 kl. 00:03.
Citera
2017-09-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Man vet inte om det är gravitoner, supersträngar eller hur gravitationen skapas. Att det finns en kraft som drar stenen nedåt vet man däremot av det uppebara skälet att stenen inte skulle falla annars. Det behöver man inte hitta gravitoner eller supersträngar i en partikelaccelerator för att veta. Gravitation finns runt alla himlakroppar och är proportionerlig mot himlakroppens massa vilken den knappast skulle vara om det vara var stenen eller personens densitet.
Människorna för 1000 år sedan hade ingen aning om vad som orsakade åska men dom visste garanterat att åska existerade.
Vi är överens. Go'natt!
Citera
2017-09-20, 00:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför inte börja med att förklara varför en sten faller till jorden på en rund jord?

Vetenskapen förklarar det med gravitation: Massor attraherar varandra.
Jorden och stenen dras mot varandra med en kraft som är proportionell mot massorna.
Ovan är empiriskt bevisat på tusentals olika sätt sedan hundratals år tillbaka. Och ingen har någonsin visat på några fel eller brister i den vetenskapliga teorin.

Så nu har vi för tusende gången förklarat varför stenar faller till marken på den riktiga jorden och det är din tur att förklara din alternativa verklighet:
Vad är din förklaring till att stenen faller nedåt?
Citera
2017-09-20, 03:04
Medlem
Citat:
Vad kul att du är ovanlig människa, ett privilegium att prata med en ovanlig människa. Tack! Varför inte börja med att förklara varför en sten faller till jorden på en rund jord?
Jag är i högsta grad vanlig i det här avseendet. Det är du som är "ovanlig". Du är dessutom "ovanlig" på det sättet att du inte förstod vanlig svenska. Nog om det.

Stenen faller - oavsett om jorden är rund eller platt till marken för att den påverkas av en nedåtriktad kraft. Annars skulle den inte börja röra sig neråt. Att en sådan kraft finns är alltså helt uppenbart.
Vanligen kallas den kraften för gravitation och denna gravitation har studerats vetenskapligt i århundraden. Vetenskapen har bland annat kommit fram till att den kraften finns mellan alla kroppar/föremål som har en massa. Och även till att den kraften leder till att alla tillräckligt stora himlakroppar blir klotformiga. Den får därför inte finnas om jorden ska kunna vara platt.
Men då uppstår genast frågan: Vad får stenen att falla till marken på den platta jorden, där det inte finns någon gravitation? Hur uppkommer den kraften och Hur får den sin riktning?
Senast redigerad av pewana 2017-09-20 kl. 03:20.
Citera
2017-09-20, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jag är i högsta grad vanlig i det här avseendet. Det är du som är "ovanlig". Du är dessutom "ovanlig" på det sättet att du inte förstod vanlig svenska. Nog om det.

Stenen faller - oavsett om jorden är rund eller platt till marken för att den påverkas av en nedåtriktad kraft. Annars skulle den inte börja röra sig neråt. Att en sådan kraft finns är alltså helt uppenbart.
Vanligen kallas den kraften för gravitation och denna gravitation har studerats vetenskapligt i århundraden. Vetenskapen har bland annat kommit fram till att den kraften finns mellan alla kroppar/föremål som har en massa. Och även till att den kraften leder till att alla tillräckligt stora himlakroppar blir klotformiga. Den får därför inte finnas om jorden ska kunna vara platt.
Men då uppstår genast frågan: Vad får stenen att falla till marken på den platta jorden, där det inte finns någon gravitation? Hur uppkommer den kraften och Hur får den sin riktning?

Densitet. En sten är tyngre än luft, då faller den mot marken. En ballong med helium stiger istället.

För mig är det betydligt rimligare än att behöva blanda in någon kraft som kallas gravitation som "förklaring" på detta enkla fenomen.
Citera
2017-09-20, 07:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Så enligt dig går gravitation inte är bevisa på jorden, hur bevisa den då om inte på jorden?
Inte alls, hur kan du läsa så illa (retorisk fråga)?
Cavendish-experimentet (som utförs på jorden) visar att gravitationen existerar.

Det var DITT exempel, med vattnet, dom kräver en större massa. Eftersom gravitationen påverkar massa, så spelar det ingen roll om experimentet utförs med cavendish stålkulor, vatten eller gas.
Citera
2017-09-20, 07:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Densitet. En sten är tyngre än luft, då faller den mot marken. En ballong med helium stiger istället.

För mig är det betydligt rimligare än att behöva blanda in någon kraft som kallas gravitation som "förklaring" på detta enkla fenomen.
Här har vi en till...

Det har förklarats om och om igen. Densitet är en skalär storhet som inte har en riktning. Gravitation är en vektor med riktning mot jordens mitt. Om inte gravitationen fanns skulle stenen och heliumballongen stå still där du släpper dem i luften, alldeles bortsett från att vi inte skulle ha någon luft utan gravitationen. Det faktum att stenen faller till marken och ballongen stiger kräver gravitation för att hända.
Citera
2017-09-20, 07:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Detta gäller inte om luften, stenen och heliumballongen befinner sig i ett slutet rum som är i fritt fall. Då flyter allt omkring som om allt hade samma densitet.
Citera
2017-09-20, 08:09
Medlem
madtops avatar
Citat:

Visst är en liter sten tyngre än en liter helium. Men problemet med ditt resonemang är att tyngd definieras såsom den kraft som verkar på kroppar i ett gravitationsfält. Ingen gravitation - ingen tyngd.

För att förflytta föremål behövs det en kraft och densitet är ingen kraft. Densitet saknar även riktning (stenen faller nedåt).

Så alldeles uppenbart faller inte saker nedåt för att de har densitet utan de faller nedåt därför att en kraft verkar på dem. Om du vill kan du få kalla kraften för något annat än gravitation men det tar inte bort det enkla faktum att det behövs en kraft.

Citat:

Beklagligt för dig. Men det säger tyvärr inte mycket mer än att du sov dig genom skolan.
Citera
2017-09-20, 08:23
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Och när stenen ligger på marken, vad orsakar kraften mellan stenen och marken? Vill densiteten att stenen och marken ska para sig eller något? Lägg en massa sten i en vagn. Står vagnen på en jämn yta så står den still. Men då luftens densitet aldrig är konstant så borde vagnen röra sig hela tiden. Varför gör den inte det? Och är det minsta lutning så börjar vagnen rulla. Skillnaden i luftens densitet millimetrar i höjd är så gott som omätbar. Hur vet densiteten att det finns en lutning? Varför rullar vagnen på exakt samma sätt i vakuum? Hur är din fiktiva densitetskraft enklare än det faktum att massa attraherar massa?
Citera
2017-09-20, 09:49
Medlem
Mycket svar på hur gravitationen "fungerar", men på en exempelvis platt jord utan gravitation måste man kunna räkna bort allt vad gravitation är och tänka på ett annat sätt än vad man lärt sig i skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Beklagligt för dig. Men det säger tyvärr inte mycket mer än att du sov dig genom skolan.

Jag är mera vaken nu än vad jag var då, absolut. Men bara för att du var så duktig och kunde lära dig och komma ihåg vad dom sa till dig i skolan, betyder inte att det dom sa till dig är sant.

Man måste nog börja tvivla på vad man blivit lärd innan man finner en anledning att tänka vidare, annars sitter man bara fast på samma plats. Och accepterar man "fakta" som just fakta så kommer man aldrig tänka förbi den faktan, i det här fallet gravitation.

Jag förespråkar varken eller, för mig är en platt eller rund jord lika overkligt. Men just tanken att jag kan acceptera båda fallen gör det lättare att tänka fritt och om flera kunde göra likadant hade vi en dag kanske fått ett svar på frågan.
Citera
2017-09-20, 10:01
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Mycket svar på hur gravitationen "fungerar", men på en exempelvis platt jord utan gravitation måste man kunna räkna bort allt vad gravitation är och tänka på ett annat sätt än vad man lärt sig i skolan.

Ge då ett exempel på beräkningar som visar att densitet har en riktning.

Citat:
Jag är mera vaken nu än vad jag var då, absolut. Men bara för att du var så duktig och kunde lära dig och komma ihåg vad dom sa till dig i skolan, betyder inte att det dom sa till dig är sant.

Man måste nog börja tvivla på vad man blivit lärd innan man finner en anledning att tänka vidare, annars sitter man bara fast på samma plats. Och accepterar man "fakta" som just fakta så kommer man aldrig tänka förbi den faktan, i det här fallet gravitation.

Om man verkligen studerat så har man gjort mer än läst i böcker. Man har gjort experiment som bekräftar det som står i böckerna. Elektricitet, magnetism, gravitation. Allt har verifierats experimentellt. Så ge ett exempel på en vetenskaplig osanning som du fått lära dig i skolan och som verifierats som osant med experiment.

Citat:
Jag förespråkar varken eller, för mig är en platt eller rund jord lika overkligt. Men just tanken att jag kan acceptera båda fallen gör det lättare att tänka fritt och om flera kunde göra likadant hade vi en dag kanske fått ett svar på frågan.

Du förstår att det du säger, vare sig för eller emot, innebär att du är varken för eller emot att solen går ner under horisonten? Vi kan observera hur solen går ner under horisonten varje dag vilket är en omöjlighet om jorden är platt. Så din logik är ren och skär idioti.
Man kan inte anklaga plattskallar för att inte tänka. De är bara inget bra på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in