2017-09-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vad är det för rappakalja du skriver? Att jorden är rund har folk känt till sedan antikens dagar och idag är det ett faktum med hur många bevis som helst. Dessa rena dumheter som platt jord saknar all form av bevisning. Det är endast ett mode för att känna sig annorlunda som en liten sekt i denna värld.

Rymdfärder är ett faktum ända sedan stormakterna skapade sina ballistiska missiler på 50-talet. Farkoster i omlopp runt den runda jorden finns här och nu som GPS, TV-satelliter och en stor fet rymdstation kallad ISS som kan ses från jorden med kikare.

Förhoppningsvis är du bara ett i raden av troll.

Jag vet, och förstår att man kan inte berätta för någon att jorden kan vara platt. Man måste nånstans själv tänka tanken om, och finna en anledning till att tänka tanken.

Är man helt inprogrammerad på att jorden alltid varit rund så kommer man alltid tänka så, skulle jorden vara platt och vi får veta detta skulle såna som du bara, "jaha, vad spelar jordens form för roll egentligen" intresset är noll och jag förstår varken vad du gör i en sån här tråd eller varför ni hela tiden kallas oss idioter eller troll så fort man tänker utanför ramarna.

Hur hotar det dig, att jag skulle tro att jorden kan vara platt?

Tittar man på någon dokumentär förklaras mycket av det som du bara verkar ha en lösning på, det är lätt att argumentera för sin sak om det är det enda man känner till.
Citera
2017-09-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlk00
Jag vet, och förstår att man kan inte berätta för någon att jorden kan vara platt. Man måste nånstans själv tänka tanken om, och finna en anledning till att tänka tanken.

Är man helt inprogrammerad på att jorden alltid varit rund så kommer man alltid tänka så, skulle jorden vara platt och vi får veta detta skulle såna som du bara, "jaha, vad spelar jordens form för roll egentligen" intresset är noll och jag förstår varken vad du gör i en sån här tråd eller varför ni hela tiden kallas oss idioter eller troll så fort man tänker utanför ramarna.

Tittar man på någon dokumentär förklaras mycket av det som du bara verkar ha en lösning på, det är lätt att argumentera för sin sak om det är det enda man känner till.
Jag vet, och förstår att man kan inte berätta för någon att Romarriket aldrig har existerat. Man måste nånstans själv tänka tanken om, och finna en anledning till att tänka tanken.

Är man helt inprogrammerad på att Romarriket har existerat så kommer man alltid tänka så, skulle Romarriket inte ha existerat och vi får veta detta skulle såna som du bara, "jaha, vad spelar Romarrikets existens för roll egentligen" intresset är noll och jag förstår varken vad du gör i en sån här tråd eller varför ni hela tiden kallas oss idioter eller troll så fort man tänker utanför ramarna.

Hur hotar det dig, att jag skulle tro att Romarriket inte har existerat?
Så här dumt låter det faktiskt. Nej, något direkt hot mot mig är det väl inte, annat än i längden om sånt här kunskapsförakt växer i styrka. På ett intellektuellt plan är det dock oerhört provocerande.
Senast redigerad av PlantaGenista 2017-09-20 kl. 13:47.
Citera
2017-09-20, 13:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Man kan tänka utanför ramarna men man bör ha en vettig förklaring också om du vill att någon skall tro dig. Hur förklarar du att SattelitTV fungerar om du menar att ingenting kan ta sig utanför atmosfären?
Citera
2017-09-20, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Jag vet, och förstår att man kan inte berätta för någon att Romarriket aldrig har existerat. Man måste nånstans själv tänka tanken om, och finna en anledning till att tänka tanken.

Är man helt inprogrammerad på att Romarriket har existerat så kommer man alltid tänka så, skulle Romarriket inte ha existerat och vi får veta detta skulle såna som du bara, "jaha, vad spelar Romarrikets existens för roll egentligen" intresset är noll och jag förstår varken vad du gör i en sån här tråd eller varför ni hela tiden kallas oss idioter eller troll så fort man tänker utanför ramarna.

Hur hotar det dig, att jag skulle tro att Romarriket inte har existerat?
Så här dumt låter det faktiskt. Nej, något direkt hot mot mig är det väl inte, annat än i längden om sånt här kunskapsförakt växer i styrka. På ett intellektuellt plan är det dock oerhört provocerande.

Förstår dig, jag tycker fortfarande det låter dumt själv. Men jag har kommit nånstans till att jorden kan lika gärna vara rund som platt.

Att intresset växer märks tydligt, beror det då på att fler människor är ointelligenta eller att fler människor väljer att tro på en platt jord för att det inte alls är så knäppt som det låter om man ger det tid att sätta sig in i?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Man kan tänka utanför ramarna men man bör ha en vettig förklaring också om du vill att någon skall tro dig. Hur förklarar du att SattelitTV fungerar om du menar att ingenting kan ta sig utanför atmosfären?

Jag struntar i om någon tror mig, jag är inte här för att bevisa någonting och jag har som sagt ingen större kunskap att bevisa för dig varken en rund eller platt jord.

På en rund gjord användes satteliter för gps och tv, som det för övrigt ska finnas tusentals av men ingen av dom klarar av att ta en ordentlig bild på jorden, eller varför inte en 24h live film eftersom det ändå är 2017. Finns det inget intresse av det eller duger dom bara till gps och tv? Varför har vi inte åkt tillbaka till ex månen sen -72 eller när det nu var?

På en platt gjord är allt detta markbaserat, med ledningar i haven, torn med antenner mm.

Varför är en jordglob det första du ser i skolan? Varför får man aldrig höra att människor en gång trodde jorden var platt? Varför dumförklaras människor direkt så fort man nämner att jorden kan vara platt?

Men jag kan fortfarande inte bevisa nånting och det är inte min avsikt heller. Jag försöker bara få människor att söka inom ämnet själva, bilda dig en egen uppfattning, sen vad du kommer fram till kunde jag inte bry mig mindre om. Detta gäller allting.
Senast redigerad av tlk00 2017-09-20 kl. 14:11.
Citera
2017-09-20, 14:08
Medlem
Citat:
På en glob försvinner jorden under horisonten, på en platt jord försvinner solen ur vårat perspektiv och framställs som att den går nedåt medans den försvinner längre bort.
Hur kan solen hela tiden under solnedgången ha samma skenbara storlek på himlen om den försvinner allt längre bort? (Och länka nu inte till en dåraktig video på Youtube, den har vi sett till leda. Förklara med egna ord.)

Medan du funderar på det så får du här ytterligare ett par frågor som obevekligen uppkommer om jorden är platt:
- Hur lång är en färd utmed den linje som på jordgloben är ekvatorn? (Ledning: Avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil enligt definition, en cirkels omkrets är 2 pi gånger radien, och 2 pi är ungefär 6,283.)
- Går raka, närmaste vägen mellan Sydney och Santiago över nordpolen?
Citera
2017-09-20, 14:27
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:

Bevisa du först att satelliterna finns där uppe så vi kan börja någonstans, du kan inte påstå saker och sen helt utelämna bevisbördan för ditt påstående. Så bevisa i ett visuellt experiment som vi kan återskapa att tv satelliter snurrar runt där uppe så kan vi börja sen.

https://www.youtube.com/watch?v=-HP8cnLn3DU
NASA mission operation manager confirms Hubble Space Telescope does not exist!

https://www.youtube.com/watch?v=1eEI7uKgSgA
PHONE CALL Q&A WITH NASA DEPUTY PROGRAM MANAGER FOR HUBBLE SPACE TELESCOPE

https://www.youtube.com/watch?v=vyR42I2RKEg
FLAT EARTH 747: SOFIA - The Real NASA Hubble Space Telescope

Fast man kanske bara fejkar sånt som är riktigt berömt och mycket längre bort? Satelliterna du pratar om som vi aldrig sett varken launch eller bilder på skulle man naturligtvis aldrig fejka?
Citera
2017-09-20, 14:29
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Förstår dig, jag tycker fortfarande det låter dumt själv. Men jag har kommit nånstans till att jorden kan lika gärna vara rund som platt.

Att intresset växer märks tydligt, beror det då på att fler människor är ointelligenta eller att fler människor väljer att tro på en platt jord för att det inte alls är så knäppt som det låter om man ger det tid att sätta sig in i?

Jag struntar i om någon tror mig, jag är inte här för att bevisa någonting och jag har som sagt ingen större kunskap att bevisa för dig varken en rund eller platt jord.

På en rund gjord användes satteliter för gps och tv, som det för övrigt ska finnas tusentals av men ingen av dom klarar av att ta en ordentlig bild på jorden, eller varför inte en 24h live film eftersom det ändå är 2017. Finns det inget intresse av det eller duger dom bara till gps och tv? Varför har vi inte åkt tillbaka till ex månen sen -72 eller när det nu var?

På en platt gjord är allt detta markbaserat, med ledningar i haven, torn med antenner mm.

Varför är en jordglob det första du ser i skolan? Varför får man aldrig höra att människor en gång trodde jorden var platt? Varför dumförklaras människor direkt så fort man nämner att jorden kan vara platt?

Men jag kan fortfarande inte bevisa nånting och det är inte min avsikt heller. Jag försöker bara få människor att söka inom ämnet själva, bilda dig en egen uppfattning, sen vad du kommer fram till kunde jag inte bry mig mindre om. Detta gäller allting.
Att SattelitTV skulle sändas via torn kan debunkas mycket enkelt genom att titta på hur parabolerna är riktade. Paraboler långt söderut är riktade rakt upp i himlen. Där finns inga torn som kan sända någon TV. Skulle man rikta in sig mot markbaserade antenner så skulle ju riktningen man får vrida parabolen åt dessutom ändras bara man flyttar några kilometer vilket inte är fallet. Påstår man att jorden kan vara platt är det inte så konstigt att folk tycker att du är konstig eftersom jorden inte kan vara platt eftersom ingenting skulle stämma. Att avstånden stämmer på en jordglob bevisar tydligt att jorden inte är platt. Påstår man att ingenting kommer igenom atmosfären trotts att det bevisligen finns sattelitTV så är det klart att man blir dumförklarad.
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Bevisa du först att satelliterna finns där uppe så vi kan börja någonstans, du kan inte påstå saker och sen helt utelämna bevisbördan för ditt påstående. Så bevisa i ett visuellt experiment som vi kan återskapa att tv satelliter snurrar runt där uppe så kan vi börja sen.

https://www.youtube.com/watch?v=-HP8cnLn3DU
NASA mission operation manager confirms Hubble Space Telescope does not exist!

https://www.youtube.com/watch?v=1eEI7uKgSgA
PHONE CALL Q&A WITH NASA DEPUTY PROGRAM MANAGER FOR HUBBLE SPACE TELESCOPE

https://www.youtube.com/watch?v=vyR42I2RKEg
FLAT EARTH 747: SOFIA - The Real NASA Hubble Space Telescope

Fast man kanske bara fejkar sånt som är riktigt berömt och mycket längre bort? Satelliterna du pratar om som vi aldrig sett varken launch eller bilder på skulle man naturligtvis aldrig fejka?
Hur fejkar man en raketuppskjutning? Brukar synas och höras på mils avstånd när man skickar upp en raket. Att man kan rikta in en parabol som man riktar in på vissa kordinater och få in TV räcker för att veta att satelitterna finns där uppe. Hur tror du att parabolerna får in TV. Hade det sänts från master eller ballonger så hade kordinaterna man behövt rikta parabolen mot ändrats mycket snabbare när man förflyttar sig från en plats till en annan än vad dom gör idag. Hur bygger man förresten upp GPS-master över hela Stilla Havet? Master som inget sett? Hur får man dom osynliga och om man får dem osynliga, hur undviker man i så fall att båtar kolliderar med dem?
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-20 kl. 14:43.
Citera
2017-09-20, 14:58
Medlem
Citat:

Det finns "ordentliga" bilder på jorden. Det finns 24h livestreaming. Varför skulle en jordglob vara det första man ser? Jag minns ingen sådan från skolan, bara planscher. Och det är en extremt vanlig vanföreställning att folk skulle ha trott på en platt jord, en vanföreställning som ofta upprepas av lärare som inte vet bättre.
Citera
2017-09-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Det finns "ordentliga" bilder på jorden. Det finns 24h livestreaming. Varför skulle en jordglob vara det första man ser? Jag minns ingen sådan från skolan, bara planscher. Och det är en extremt vanlig vanföreställning att folk skulle ha trott på en platt jord, en vanföreställning som ofta upprepas av lärare som inte vet bättre.

Jag menade inte ordagrant att det står en glob i varje lärarsal. Jag såg också planscher men fick aldrig höra att människan trott jorden skulle varit platt? Varför får jag inte chansen att välja vad jag vill tro, varför presenteras inte fakta åt båda hållen?

Och varför länkar du inte dessa bilder och filmer? Jag vill inte se Nasas datagjorda bilder där usa ett år är dubbelt så stort som ett annat år.
Citera
2017-09-20, 15:14
Medlem
Citat:
Hur fejkar man en raketuppskjutning? Brukar synas och höras på mils avstånd när man skickar upp en raket.

Man skjuter upp en raket, som för övrigt aldrig går rakt upp. Som sedan landar i havet eller annan avsides plats.
Citera
2017-09-20, 15:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför skulle densitet behöva en riktning när vi inte lever i en vaccum? Stenen faller nedåt mot jorden för att den är tyngre än luft, sen ligger den där tills du plockar upp den utan att nån gravitation stör.

Du behöver en riktning för att stenen ska veta vad som är ned.

Och återigen: Tyngd är något som uppstår i ett gravitationsfält. Utan gravitation finns definitionsmässigt ingen tyngd. Vet inte riktigt vad du menar med "tyngd" i din värld men du kan inte ta ett etablerat begrepp och göra om det efter egen tycke och smak. Om du använder begreppet tyngd så har du implicit accepterat gravitation.

Citat:
Jag förstår bara inte hur man kan förklara att vatten och husen på andra sidan jorden står kvar tack vare en kraft som kallas gravitation.

Men det är vi många som kan förklara.
Samtidigt är det ingen som kan förklara hur saker står kvar på en platt jord.
Citera
2017-09-20, 15:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Man skjuter upp en raket, som för övrigt aldrig går rakt upp. Som sedan landar i havet eller annan avsides plats.
Hur undviker man att detta upptäcks? Kan ju finnas någon med segelbåt och kamera som råkar se raketen då den slår ner.
Oavsett så kan du inte tapetsera hela Atlanten eller Stilla Havet med GPS-master utan att dessa syns så GPS kan inte sändas från något annat än satelliter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in