2017-09-18, 23:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Att köra utan lanternor är definitivt olagligt och det är lika självklart på sjön som på land, för att man måste synas. På ubåtar är det också tillåtet med gult roterande/blinkande ljus, eftersom de kan vara mycket svåra att se även om de har vanliga navigationsljus.
Visst fan, mörkret hade jag glömt nu. Ja solen gick ju ner 20.55 och sen blev det kolmörkt ca 21.15. Jag har för mig att jag kollade men sen har andra påstått att det blev inte kolmörkt förrän ca 21.30. Jag är en landkrabba så har inte så bra koll på det här med nautisk solnedgång. Men det finns säkert tabeller där man kan se när det var kolmörkt vid tillfället.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-18 kl. 23:39.
Citera
2017-09-18, 23:40
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I samma stycke som du citerar så stod det ju också:

"We cannot offer you a ride". Hur hög IQ krävs det för att förstå den satsen?

Nej, det står inte i det stycket jag citerar. Det står inte ens i den artikeln jag citerar, nämligen artikeln i New York Post. Vilket till och med en IQ-befriad borde kunna inse, om man bara läser mitt citat...

Däremot står det du tar upp på en av crowdfunding-sajterna. Och det står där av precis den anledningen som jag nämnde redan från början, nämligen att de inte får ta betalande passagerare, vilket är vad det handlar om på en crowdfunding sajt.

Det är som jag sa från början, helt felaktig information i NYP artikeln. Kanske erbjöd PM turer inledningsvis, innan han blev varse att det är olagligt. Han verkar ju trots allt inte särskilt påläst om någonting. Han tar ju aldrig reda på något mer än absolut nödvändigt för att kunna göra det han ska, och lag och ordning verkar han inte bry sig så mycket om...
Citera
2017-09-18, 23:44
Medlem
Citat:
Nej, det står inte i det stycket jag citerar. Det står inte ens i den artikeln jag citerar, nämligen artikeln i New York Post. Vilket till och med en IQ-befriad borde kunna inse, om man bara läser mitt citat...

Däremot står det du tar upp på en av crowdfunding-sajterna. Och det står där av precis den anledningen som jag nämnde redan från början, nämligen att de inte får ta betalande passagerare, vilket är vad det handlar om på en crowdfunding sajt.

Det är som jag sa från början, helt felaktig information i NYP artikeln. Kanske erbjöd PM turer inledningsvis, innan han blev varse att det är olagligt. Han verkar ju trots allt inte särskilt påläst om någonting. Han tar ju aldrig reda på något mer än absolut nödvändigt för att kunna göra det han ska, och lag och ordning verkar han inte bry sig så mycket om...
Minst sagt

Jag är övertygad om att du har rätt gällande den lagen. Nåt annat verkar bara konstigt.
Citera
2017-09-18, 23:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Alltså, de bärgade ju ubåten från botten. Och "hela räddningstjänsten" tyckte inte ut då, nej. Det gjordes istället med ett bärgningsfartyg.

Du kanske inte förstod att bärgningen var just en bärgning och inte en räddningsaktion.
Vid en räddningsaktion är det folk ombord, tidspress, svåra förhållanden och många överväganden.
Det kräver enormt mycket större insatts än bara bärgningen av den vattenfyllda plåtbåten.

Om PM är ute och dyker med en bristfälligt utrustad farkost som krockar med ett annat fartyg kan u-båten likt Kursk bli kvar på botten. Även vid ett djup på 10-15-20 m krävs det jättestora insatser snabbt för att få upp överlevande, kanske skadade personer innan luften i en skadad u-båt tar slut.
Även PM har rätt att räddas - även om han byggt skrothögen.
Senast redigerad av Solglittret 2017-09-19 kl. 00:15.
Citera
2017-09-18, 23:51
Medlem
Citat:
Du förstår alltså inte vad ett citat är?

Det är din gullunge Madsen som påstås ha uttryckt ovanstående, fråga honom.

Men det torde ju inte krävas allt för hög IQ för att tänka sig att det är i flera omgångar

he could accommodate groups of up to 200 people for two-hour tours. But only a few people at a time could squeeze in the claustrophobic interior, with its curved, light green walls.
Citera
2017-09-18, 23:51
Medlem
Citat:
Detta verkar dock vara annorlunda i Danmark. Det krävs mer där för att poliser ska få börja gå in i folks datorer, vilket förmodligen har med Danmarks annorlunda syn på individens frihet att göra.

Visst är det bra att polisen får leta igenom hela madsens hårddisk och diverse alias på nätet?
Citera
2017-09-18, 23:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag håller med dig.
Att köra runt med denna svartmålade mörklagda 18m långa plåtfarkost i jättetrafikerade Öresund - och då och då leka ett levande grund när man dyker, borde inte varit tillåtet. Livsfarligt inte bara för de som var ombord på u-båten utan också för alla andra farkoster.
Och om något händer ombord och plåtburken ska bärgas från botten, ska hela räddningstjänsten rycka ut då eftersom PM har velat leka?

Jag kan inte danska tillståndsregler för privata u-båtar utantill (och är väldigt nöjd med det) men någon annan kanske vet om man får köra omkring med vad man vill hur djupt man vill eller om det är svårt att få tillstånd.
Ja det vimlade av alla möjliga olika farkoster i Öresund vid tillfället. KW insåg ju helt enkelt inte vad hon gav sig in på av flera olika orsaker. Men även om man går igenom alla risker med den här ubåtsturen så är det ju ändå långt mycket större risk att ubåten skulle klyvas i två delar av ett fartyg än att bli halshuggen av kapten. Lätt att vara efterklok men hon borde ändå inte gjort den här turen av sjösäkerhetsskäl.
Citera
2017-09-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det vimlade av alla möjliga olika farkoster i Öresund vid tillfället. KW insåg ju helt enkelt inte vad hon gav sig in på av flera olika orsaker. Men även om man går igenom alla risker med den här ubåtsturen så är det ju ändå långt mycket större risk att ubåten skulle klyvas i två delar av ett fartyg än att bli halshuggen av kapten. Lätt att vara efterklok men hon borde ändå inte gjort den här turen av sjösäkerhetsskäl.

Men största orsaken till den bristande sjösäkerheten är ju den galna kaptenen. Han saknar ett gott omdöme.

Det är ju därför man måste välja sitt sällskap och inte umgås med kriminella eller galningar. (Särskilt inte kriminella galningar..)
Citera
2017-09-19, 00:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du kan tycka vad du vill, och jag också.

Men det förändrar inte vad som är bevisat och inte.

Av de tre saker som nämndes, är bara en bevisad (allmänt känt). Det är fakta, till skillnad från dina åsikter.
Det är ingen åsikt, det är fakta tills PM redogjort för hur en tredje person lyckats stycka liket och åter dumpa delarna.

Du kan inte påstå vilka orimligheter som helst om objektiva fakta motsäger det du påstår. I det här fallet så har inte PM hävdat ännu att en tredje person var ombord. Tills det sker är hans påstående redan motbevisat av omständigheterna.

Tid och möjlighet för en annan styckare än PM ombord på ubåten finns inte.
Citera
2017-09-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men största orsaken till den bristande sjösäkerheten är ju den galna kaptenen. Han saknar ett gott omdöme.

Det är ju därför man måste välja sitt sällskap och inte umgås med kriminella eller galningar. (Särskilt inte kriminella galningar..)

Än bättre vore väl att han slutade med att med sig passagerare på ubåten.
Citera
2017-09-19, 00:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Har DU varit i närheten av en obduktionssal? Jag kan upplysa dig om att stämningen där är avslappnad, ibland rentav uppsluppen. Du VILL inte veta allting!

Ja, det är ju det jag säger. En fet, hårig karl hade nog kunnat titta i stjärnorna efter den privatlektionen. Men jag tror inte att han mördade henne för det.
Hade han " bara" klubbat ihjäl henne kunde han ha skyllt på en olycka. Han kunde dessutom ha sänkt ubåten nära land med liket kvar i ubåten.
Var det en ren olycka så fanns det ingen anledning att göra annat än att larma sjöräddning.

Jag har svårt att se att det inte skett något mer skamligt som PM vill dölja med styckning och dumpning av kroppen.

Varför annars göra sig sådant besvär för en olycka?
Citera
2017-09-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Än bättre vore väl att han slutade med att med sig passagerare på ubåten.

Men varför ska den som är ”normal” underkasta sig en galnings omdöme istället för att använda sitt eget?
Varför skulle Kim hoppas på att Madsen slutade med att ta med sig passagerare för sådana här farliga turer istället för att själv välja att inte åka med?

Varför ska man alltid hoppas att den som är sjuk i huvudet/kriminell/saknar gott omdöme ska utvecklas/ändra sig istället för att de som är friska ska tänka själva och agera därefter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in