2017-09-17, 23:36
Medlem
Aldrig sett så många objekt ute på Hemnet (Stockholm). Någon med statistik på detta?

Hemnet har ett verktyg men kräver "journalistkonto": https://press.hemnet.se/verktyg

Någon FB-are med en blogg som kan fixa?
2017-09-18, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Blir det inte ett bekymmer för dom att flytta ut på gatan sen?
För mig skulle det vara ett stort bekymmer att sälja mitt hus och inte ha någonstans att flytta.
De flyttar givetvis inte ut på gatan utan bor ju kvar i sitt nuvarande boende om de inte får det pris de önskar.
2017-09-18, 06:58
Medlem
sebno1s avatar
Kollar vi byggjättarna som är störst på den svenska bostadsmarknaden så verkar det inte heller vara så stor tilltro på marknaden om vi skall kolla på hur aktierna går:

-PEAB: En av de tre storhökarna som är stora med bostadsbyggande i hela Sverige har det "kämpigt" med en aktie som har sjunkit med -19,4% senaste 3 månaderna. Har tyvärr väldigt dålig sökfunktion på sin hemsida och vill mest visa övergripande hur det ser ut med nyproduktion och PEAB har många lediga lägenheter med inflyttningsdatum nära i tiden.

-Skanska: Får tyvärr inte deras bostadssida att fungera i dagsläget men ett stort mångsidigt byggbolag som har en aktie som har backat med -14,4% dom 3 senaste månaderna! Hur mycket av projekten utomlands som ligger bakom vet jag ej.

-NCC: också ett stort mångsidigt byggbolag som även dom har sjunkit mycket dom 3 senaste månaderna närmare bestämt -16%.

Tänkte nu gå över till aktörer som är lättare att mäta gällande själva bostadsmarknaden i Sverige

-JM: En av de största aktörerna som nästan bara finns på den svenska marknaden och som är störst i Stockholm har en aktie som sjunkit med -21% senaste 3 månaderna.

Har många lägenheter till försäljning med inflytt 4e kvartalet 2017 som är osålda, mest intressant är väl dom två stycken 2or i Älvsjö med inflytt omgående som inte har sålts, går man sedan in på Hemnet så finns även 20 st 2or osålda av sådana personer som tänkt att spekulera.

-Bonava (NCC): En av de stora aktörena på den svenska marknaden men dom bygger även på den glödheta tyska marknaden ändå kan vi se att Bonavas aktie har sjunkit med 12,5% senaste 3 månaderna.

Har inte sådär supermycket ute på marknaden men kollar vi nyproduktionen i Gröndal strand (10 min från populära Södermalm) inflyttning första kvartalet 2018 med totalt 93 lägenheter så har Bonava 11 lägenheter kvar som man inte har lyckats sälja ännu, på Hemnet finns yttligare 10 bostäder som spekulanter inte har lyckats sälja på ritning ännu och det är snart dags för inflyttning.

-Besqab: strax under dom stora har vi Besqab som bygger i Stockholm och Uppsala, nu är ju Uppsala överbyggt men dom har även problem att sälja slut sina bostäder i Stockholm, även i vad jag tycker är en schysst förort som Bagarmossen och i ett hus endast med 1 ROK så är det inte slutsålt. Dessa är "studion Bagarmossen" med inflyttning i detta nu där Besqab fortfarande har 4 stycken lediga lägenheter och 2 stycken som är reserverade på hemmet finns yttligare 2 stycken lägenheter som spekulanter inte har lyckats sälja. Aktien har backat -20,4% senaste 3 månaderna.

-Oscar Properties: som till 95% håller på med nyproduktion i Stockholm med även lite nischade lägenheter som är lite mer exklusiva har backat över -18% senaste tre månaderna, hade lägenheter till försäljning där inflyttning var från och med februari 2017 där sista lägenheten gick i förra veckan. Resten av projekten har fortfarande lägenheter kvar ifall någon vill göra ett "klipp" på den glödheta bostadsmarknaden.

-Tobin Properties: rätt nya på marknaden men som har massa projekt på gång i Stockholm t.ex. Täby och Nacka, har backat med över -27% senaste månaderna skulle inte det vara tillräckligt så har dom backat med över -40% i år då dom lanserades på börsen.
Här kan ni själva gå in och se hur beståndet ser ut just nu vilket är lite intressant:
http://www.tobinproperties.se

Enligt Booli har nyproducerade lägenheter till försäljning ökat med 44% dom åtta första månaderna i år jämfört med förra året och det ska bli intressant att se om försäljningen kommer igång för jag själv tycker det ser rätt dystert ut nu.

I maj i år gick många experter ut med att det var köpläge i den svenska byggsektorn men om jag ska vara ärlig så tror jag nedgången kommer fortsätta en lång tid framöver, att kolla hur aktierna går är ju även värdemätare på hur marknaden ser på hur byggsektorn ser ut inom den närmsta tiden och man kan ju lugnt säga att det ser dystert ut. Det skall bli intressant att se kommande kvartalsrapporter.
Senast redigerad av sebno1 2017-09-18 kl. 07:11.
2017-09-18, 07:23
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Kollar vi byggjättarna som är störst på den svenska bostadsmarknaden så verkar det inte heller vara så stor tilltro på marknaden om vi skall kolla på hur aktierna går:

-PEAB: En av de tre storhökarna som är stora med bostadsbyggande i hela Sverige har det "kämpigt" med en aktie som har sjunkit med -19,4% senaste 3 månaderna. Har tyvärr väldigt dålig sökfunktion på sin hemsida och vill mest visa övergripande hur det ser ut med nyproduktion och PEAB har många lediga lägenheter med inflyttningsdatum nära i tiden.

-Skanska: Får tyvärr inte deras bostadssida att fungera i dagsläget men ett stort mångsidigt byggbolag som har en aktie som har backat med -14,4% dom 3 senaste månaderna! Hur mycket av projekten utomlands som ligger bakom vet jag ej.

-NCC: också ett stort mångsidigt byggbolag som även dom har sjunkit mycket dom 3 senaste månaderna närmare bestämt -16%.

Tänkte nu gå över till aktörer som är lättare att mäta gällande själva bostadsmarknaden i Sverige

-JM: En av de största aktörerna som nästan bara finns på den svenska marknaden och som är störst i Stockholm har en aktie som sjunkit med -21% senaste 3 månaderna.

Har många lägenheter till försäljning med inflytt 4e kvartalet 2017 som är osålda, mest intressant är väl dom två stycken 2or i Älvsjö med inflytt omgående som inte har sålts, går man sedan in på Hemnet så finns även 20 st 2or osålda av sådana personer som tänkt att spekulera.

-Bonava (NCC): En av de stora aktörena på den svenska marknaden men dom bygger även på den glödheta tyska marknaden ändå kan vi se att Bonavas aktie har sjunkit med 12,5% senaste 3 månaderna.

Har inte sådär supermycket ute på marknaden men kollar vi nyproduktionen i Gröndal strand (10 min från populära Södermalm) inflyttning första kvartalet 2018 med totalt 93 lägenheter så har Bonava 11 lägenheter kvar som man inte har lyckats sälja ännu, på Hemnet finns yttligare 10 bostäder som spekulanter inte har lyckats sälja på ritning ännu och det är snart dags för inflyttning.

-Besqab: strax under dom stora har vi Besqab som bygger i Stockholm och Uppsala, nu är ju Uppsala överbyggt men dom har även problem att sälja slut sina bostäder i Stockholm, även i vad jag tycker är en schysst förort som Bagarmossen och i ett hus endast med 1 ROK så är det inte slutsålt. Dessa är "studion Bagarmossen" med inflyttning i detta nu där Besqab fortfarande har 4 stycken lediga lägenheter och 2 stycken som är reserverade på hemmet finns yttligare 2 stycken lägenheter som spekulanter inte har lyckats sälja. Aktien har backat -20,4% senaste 3 månaderna.

-Oscar Properties: som till 95% håller på med nyproduktion i Stockholm med även lite nischade lägenheter som är lite mer exklusiva har backat över -18% senaste tre månaderna, hade lägenheter till försäljning där inflyttning var från och med februari 2017 där sista lägenheten gick i förra veckan. Resten av projekten har fortfarande lägenheter kvar ifall någon vill göra ett "klipp" på den glödheta bostadsmarknaden.

-Tobin Properties: rätt nya på marknaden men som har massa projekt på gång i Stockholm t.ex. Täby och Nacka, har backat med över -27% senaste månaderna skulle inte det vara tillräckligt så har dom backat med över -40% i år då dom lanserades på börsen.
Här kan ni själva gå in och se hur beståndet ser ut just nu vilket är lite intressant:
http://www.tobinproperties.se

Enligt Booli har nyproducerade lägenheter till försäljning ökat med 44% dom åtta första månaderna i år jämfört med förra året och det ska bli intressant att se om försäljningen kommer igång för jag själv tycker det ser rätt dystert ut nu.

I maj i år gick många experter ut med att det var köpläge i den svenska byggsektorn men om jag ska vara ärlig så tror jag nedgången kommer fortsätta en lång tid framöver, att kolla hur aktierna går är ju även värdemätare på hur marknaden ser på hur byggsektorn ser ut inom den närmsta tiden och man kan ju lugnt säga att det ser dystert ut. Det skall bli intressant att se kommande kvartalsrapporter.

Det mesta tyder på att väldigt många planerade byggstarter nu kommer att skjutas på framtiden.
När jag siar i kristallkulan ser jag rekordfå byggstarter 2018 och efterföljande larmrapporter från boverket om bostadsbristen.
2017-09-18, 07:27
Medlem
sebno1s avatar
Mäklare: Miljonklippen försvunna på nya borätter
https://www.svd.se/maklare-miljonklippen-forsvunna-pa-nya-boratter
Citat:
Bostadsklipparnas tid är förbi. De senaste åren har det gått att tjäna miljoner på att teckna sig för nyproducerade lägenheter och sedan sälja dem före inflyttning. Men nu är fenomenet så gott som dött, enligt mäklare...
...– En vinst blir det väl, men de har förväntningarna på att den ska bli högre. Till slut får vi tillsammans inse att de inte infrias. En del säljare har insett läget redan innan de kommer hit och säger "hjälp mig nu, jag måste få sålt", säger Per Olofson

Har även märkt av samma sak och inte bara nyproduktion utan jag har sett flera lägenheter som låg ute i våras som har kommit ut igen nu efter sommaren men som ändå inte kommer igång, tror redan att det är på neråtgående och att det ökade lite i augusti tror jag har att göra med att det är dom speciella objekten som man har lyckats sälja vilket har gjort att statistiken ser bättre ut än i verkligheten. Även i populära närförorter går det segt just nu.
2017-09-18, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Aldrig sett så många objekt ute på Hemnet (Stockholm). Någon med statistik på detta?

Hemnet har ett verktyg men kräver "journalistkonto": https://press.hemnet.se/verktyg

Någon FB-are med en blogg som kan fixa?
Här kan du se avslut per vecka på Booli.

http://www.penates.se/stockholms-lan-bostadsratter/

Men det finns ingen data på utlagda objekt.
2017-09-18, 08:12
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
att det ökade lite i augusti
I augusti ska man flytta till sitt nya jobb, barnen börjar plugga på ny ort, osv. Det är en, väldigt väldigt speciell period för bostadsmarknaden (slutet av juli till slutet av augusti). Det krävs i princip att säljarna står på kö för att det inte ska bli dyrare priser.

Mest speciellt blir det förstås i landet planekonomisk inavel, där de "snabbare" alternativen ska tillhandahållas via... en lång kö.

Rekordutbud skulle förövrigt förklara varför vi verkar ha okej antal avslut trots en till synes svag marknad. Men vi får se om ett par månader.
Senast redigerad av Trillske 2017-09-18 kl. 08:15.
2017-09-18, 08:17
Medlem
Ändå sjukt att man nu kan sitta och välja och vraka på fina nyproduktionslägenheter när det har varit väldigt svårt att få tag på boenden så länge och budgivningarna har varit sinnes.

Okej att det blir ett saftigt lån, man ska klara amorteringskraven, nybildade brf:er, kanske tveksam kvalité.

Men om man är 2 stycken med lite sparat och skapliga inkomster så känns det som köparens marknad nu.

Bomarknaden kommer säkert falla men om man tänkt bo kvar i 15-20 år borde det räta upp sig.

Edit: det ironiska är att det kan bli så att det är dom som har stått utanför bostadsmarknaden som kan gå in och köpa då dom inte har nåt annat boende dom måste sälja forst
Senast redigerad av dc3102 2017-09-18 kl. 08:20.
2017-09-18, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Knappast. Däremot noterar de nog din oförmåga att ta emot information, och din förmåga att skriva innehållslösa inlägg.

Det som hände i Holland var just att produktionen inte hann med. De få som ville bräcka grannarna med spektakulära tulpaner betalade upp priset, ända tills de inte tyckte det var så viktig längre. Och produktionen kunde rampas upp.

Vid den sk IT-bubblan investerade kapitalisterna i företag. Men vinsterna dröjde, varvid börskurserna föll. De flesta (utom du) inser att bostadspriser inte har med kapitalisters investeringar i förhoppningsbolag att göra.

Som du ser förstår du inte ens vad som diskuteras. Din fråga: "Vad menar du egentligen med att bankernas oansvariga utlåning inte mötts av ökande produktion?" är så goddag yxskaft som det bara går att komma.
Ta och läs vad jag skrivit istället för att yra. Och försök bemöta det om du kan.

Rörelsemarginalen visar just vad de tjänar. Och det är ytterst ynkligt.

Men det var nu inte frågan. Utan frågan är varför ni bubbelpratare inte kastat er in och byggt bostäder. Enligt er bubbelföreställning så har ni kunna tjäna grova pengar på det.
Vad är skälet till att ni inte gjort det.

Här visar du åter att du inte förstått vad som diskuteras. Har inte diskuterats om banker fäster något avseende vid produktionskostnad. Det har du fantiserat ihop.

Du lyckades än en gång skriva ett inlägg utan innehåll. Vidare visade du att du inte förstått vad som diskuterats. Och har fantiserat om både det ena och det andra som inte har med frågan att göra.
Jag tror inte du är representativ för bubbelpratarna. De flesta bara måste ha bättre koll än vad du har.
De förstår nog min fråga. Därav att det är tysta.
Frågan är ett grundskott i bubbelföreställningen.

Ja du har förklarat för Flashback att Tulpanbubblan inte var en bubbla. Inte IT-bubblan heller tydligen. Alla tackar för klargörandet. Du har alltså noll koll.

Byggbolagens (de fyra stora) avkastningskrav på nybyggnation har typiskt legat på över 20% Hur i hela friden har man kunnat missa det. Vad gör det med priserna tror du?

I Alphas värld existerar inga bubblor. Det är produktionen som inte hinner med. ja ja.

Som jag sagt tidigare. Dina ekonomiska teorier bygger på diagram o kurvor från makroekonomi för nybörjare som visar en abstrakt bild av verkligheten. Det är meningen. Dom visar en ytterst förenklad bild av verkligheten för att framhäva en ytterst specifik, begränsad del av denna verklighet. Det gäller alla typer av samband, tillgång/efterfrågan, ränta/konsumtion etc. Ingen vettig människa använder dessa primitiva förklaringsmodeller i en diskussion om nåt så komplext som bostadsmarknaden i en modern ekonomi. Dina inlägg visar gång på gång att du diskuterar långt över din förmåga.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-09-18 kl. 08:29.
2017-09-18, 08:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Bomarknaden kommer säkert falla men om man tänkt bo kvar i 15-20 år borde det räta upp sig.
Det marknaden kanske börjar visa är väl dock inte helt orimligt: de flesta har ingen lust att trycka in sig i 50kvm omgiven av betong när vi pratar 15-20 år.

Det liksom en boendeform som passar ypperligt för två saker:
1) Korta (flexibla) kontrakt för människor med flexibilitet
2) Storskaligt ägande och uthyrning till personerna i 1)

"Bostadskarriären" har inte varit en hållbar struktur i något land någonsin; det är rätt befängt att tro att det ska nå stabilitet i just Sverige.
2017-09-18, 08:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
I augusti ska man flytta till sitt nya jobb, barnen börjar plugga på ny ort, osv. Det är en, väldigt väldigt speciell period för bostadsmarknaden (slutet av juli till slutet av augusti). Det krävs i princip att säljarna står på kö för att det inte ska bli dyrare priser.

Mest speciellt blir det förstås i landet planekonomisk inavel, där de "snabbare" alternativen ska tillhandahållas via... en lång kö.

Rekordutbud skulle förövrigt förklara varför vi verkar ha okej antal avslut trots en till synes svag marknad. Men vi får se om ett par månader.

Menar du verkligen att folk köper ny bostad i augusti pga att de behöver flytta i augusti av dessa anledningar? Det brukar i regel ta ett antal månader från köp tills att man flyttar in.
2017-09-18, 08:34
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Menar du verkligen att folk köper ny bostad i augusti pga att de behöver flytta i augusti av dessa anledningar? Det brukar i regel ta ett antal månader från köp tills att man flyttar in.
Mm men sen flänger de runt i andrahand eller accepterar enorma penglingsavstånd tills de får flytta in. Det är ju liksom rätt standard. Alla har väl alltid någon på kontoret som "får flytta in snart", än mer så i studievärlden.

Mer ordnade människor kanske fixar detta på våren, men det är att tro lite för mycket om gemene man.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in