Citat:
Ursprungligen postat av
Clay Allison
Det var orimligt att förvänta sig detta under ubåtsturen.
Jag lägger mig i lite grann nu, och återkommer med mer senare.
Först, är det ganska tråkigt och segt med denna pajkastning, där två sidor försöker få tolkningsföreträde. Sannolikt har ingen tillräckligt på fötterna, för att kunna helt säkert sluta sig till, och bevisa för de andra, hur det var.
Kim är död, och sannolikt styckad av PM efter sin död ( det kan finnas andra möjligheter också...). Frågan om hur mycket hon kunde förutse den händelsen är väl ganska given; det kunde hon inte, för då hade hon aldrig hoppat ombord ensam med PM, det var hennes beslut. Nästa fråga, den som det grälas om, hur mycket BORDE hon kunna förutse, den är mycket svårare.
De flesta människor har säkert varit med om situationer, där det kanske funnits ett litet, litet tvivel, om utgången av ett beslut, och så har faktiskt det lilla, lilla osannolika hänt! I de flesta fall är det inte fatala resultat av besluten och utgången, och man kan i efterhand kanske värdera om sitt beslut, det blev inte bra.
Ingen ska ta detta som att jag på något sätt klandrar KW, på något sätt, men vill bara påminna om att vår hjärna tar 1000-tals, kanske miljontals beslut, varje dag. De flesta går på rutin, några enstaka andra är kanske lite mer komplexa.
Beslut grundas på tidigare erfarenheter och kunskaper, och det är omöjligt för oss att avgöra hur just KW tänkte i denna situation. Självklart värderar olika personer olika situationer, baserat på kunskap och erfarenhet, ingen protest på det, tänker jag.
Vi på forumet, som bara kan läsa in oss på de två personerna, har liten chans att pricka deras momentana "mindset's" i situationen, det är enklare med facit i hand. Då blir det spekulationer om tillstånden och kunskaperna och erfarenheterna. Att det dessutom också skulle kunna ha skett en ren olycka, är inte uteslutet, speciellt inte på farkosttypen, även om sannolikheten är ganska låg, så KAN det faktiskt också vara så.......
Mitt inlägg är ett försök att få båda "sidor" att inse, att våra hjärnor är mycket komplicerade och styrs på ett sätt, som vetenskapen ännu inte är närheten av att förklara, helt ut. Vissa beslut, de enklare, finns enighet om, men i mer komplexa sammanhang, är parametrarna många, och hur dom prioriteras, är högst individuellt ( det gäller givetvis både PM och KW i situationen, då hon dog, och efterföljande "aktivitet från PM).