2017-09-18, 15:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hundar har visat var Kim Walls kvarlevor kan finnas.

Köpenhamnspolisen har lyckats fastställa hela rutten som Peter Madsens ubåt seglade på sin sista resa. Nu har de kört hela turen med några svenska specialtränade hundar ombord, hundarna har på flera ställen markerat mot vattnet. Nu planerar polisen att skicka ner dykare för att undersöka de utmärkta platserna. Det skriver tv2.dk i dag.

http://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-hundar-har-visat-var-kim-walls-kvarlevor-kan-finnas/

Man undrar ju varför de inte lånade in "våra" hundar tidigare, de fick ju erbjudandet från svensk polis alldeles i början.

Intressant också att Expressen har bestämt sig för att detta var Nautilus' "sista resa". Behöver det inte alls ha varit, ju.
Citera
2017-09-18, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man undrar ju varför de inte lånade in "våra" hundar tidigare, de fick ju erbjudandet från svensk polis alldeles i början.

Intressant också att Expressen har bestämt sig för att detta var Nautilus' "sista resa". Behöver det inte alls ha varit, ju.

Det kanske är lättare att använda sig av hundarna nu när man har kartlagt rutten och vet var man ska leta?
Citera
2017-09-18, 15:25
Medlem
Citat:

"Hundarna, en labrador och en schäferhund är specialtränade i att känna igen molekyler från döda människor i vattnet. Ända ner till ett djup på 30 meter."

Kommer att vara intressant att se hur många andra döda människor som hittas under dessa dykningar.
Citera
2017-09-18, 15:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Hundarna, en labrador och en schäferhund är specialtränade i att känna igen molekyler från döda människor i vattnet. Ända ner till ett djup på 30 meter."

Kommer att vara intressant att se hur många andra döda människor som hittas under dessa dykningar.
En annan sak jag funderar på, tar man inte dessa hundar promenader i skogen lite här och där?
Det borde ju dyka upp ett gäng lik då.

Sett såna här hundar i aktion och en i dokumentär, det är extremt imponerande att de kan känna av lik/likdelar på såna djup.

Det viktigaste tror jag är att hitta huvud, och att det är ett huvudtrauma där.
Finns det någon recap någonstans på vad som är vad om fallet?
Då jag inte läst om detta på ett litet tag, så har säkert missat en hel del.
Citera
2017-09-18, 15:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Expressens journalister har aldrig utmärkt sig för att skriva korrekt svenska.
Många personer vet inte skillnad på "sista" och "senaste".
Citera
2017-09-18, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Det kanske är lättare att använda sig av hundarna nu när man har kartlagt rutten och vet var man ska leta?

Och ändå måste det vara ruskigt svårt att hitta några delar utan en himla massa tur - som man hade med torson..

"På grund av strömmar, väder och vind kan man dock inte veta exakt utgångspunkt på havsbotten för hundarnas markering."

Helt otroligt att tänka hur mycket den här utredningen redan har kostat och rättegången har inte ens börjat än.
Citera
2017-09-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En annan sak jag funderar på, tar man inte dessa hundar promenader i skogen lite här och där?
Det borde ju dyka upp ett gäng lik då.

Sett såna här hundar i aktion och en i dokumentär, det är extremt imponerande att de kan känna av lik/likdelar på såna djup.

Det viktigaste tror jag är att hitta huvud, och att det är ett huvudtrauma där.
Finns det någon recap någonstans på vad som är vad om fallet?
Då jag inte läst om detta på ett litet tag, så har säkert missat en hel del.

Intressant att tänka på hur dessa hundar tränas. Placerar man likdelar lite här och var på havsbotten som hundarna sedan förväntas markera?
Citera
2017-09-18, 15:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Intressant att tänka på hur dessa hundar tränas. Placerar man likdelar lite här och var på havsbotten som hundarna sedan förväntas markera?
Hehe, tänkte samma.
Men det är väl personer som skänkt sin kropp till forskning.
Och sen placerar man ut dessa här och där antar jag, men först börjar man nog på land.
Men intressant är det.

Sen hur svårt är det inte att söka på öppet vatten, vet ju när man tom fiskar i vikar där man har referenspunkter.
Så är det näst in till omöjligt att hitta tillbaka.
Men visst idag så kanske kör de väl GPS styrning, då går ju det söka områden som är nya hela tiden.
Det borde räcka att man missar med en meter och vinden ligger fel, så borde inte hund få vittring ens.

Jag hoppas på huvud om man hittar en del av just Kim.
För familj främst, och även att man antagligen hittar dödsorsaken där.
Citera
2017-09-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det var orimligt att förvänta sig detta under ubåtsturen.

Jag lägger mig i lite grann nu, och återkommer med mer senare.

Först, är det ganska tråkigt och segt med denna pajkastning, där två sidor försöker få tolkningsföreträde. Sannolikt har ingen tillräckligt på fötterna, för att kunna helt säkert sluta sig till, och bevisa för de andra, hur det var.

Kim är död, och sannolikt styckad av PM efter sin död ( det kan finnas andra möjligheter också...). Frågan om hur mycket hon kunde förutse den händelsen är väl ganska given; det kunde hon inte, för då hade hon aldrig hoppat ombord ensam med PM, det var hennes beslut. Nästa fråga, den som det grälas om, hur mycket BORDE hon kunna förutse, den är mycket svårare.

De flesta människor har säkert varit med om situationer, där det kanske funnits ett litet, litet tvivel, om utgången av ett beslut, och så har faktiskt det lilla, lilla osannolika hänt! I de flesta fall är det inte fatala resultat av besluten och utgången, och man kan i efterhand kanske värdera om sitt beslut, det blev inte bra.

Ingen ska ta detta som att jag på något sätt klandrar KW, på något sätt, men vill bara påminna om att vår hjärna tar 1000-tals, kanske miljontals beslut, varje dag. De flesta går på rutin, några enstaka andra är kanske lite mer komplexa.

Beslut grundas på tidigare erfarenheter och kunskaper, och det är omöjligt för oss att avgöra hur just KW tänkte i denna situation. Självklart värderar olika personer olika situationer, baserat på kunskap och erfarenhet, ingen protest på det, tänker jag.

Vi på forumet, som bara kan läsa in oss på de två personerna, har liten chans att pricka deras momentana "mindset's" i situationen, det är enklare med facit i hand. Då blir det spekulationer om tillstånden och kunskaperna och erfarenheterna. Att det dessutom också skulle kunna ha skett en ren olycka, är inte uteslutet, speciellt inte på farkosttypen, även om sannolikheten är ganska låg, så KAN det faktiskt också vara så.......

Mitt inlägg är ett försök att få båda "sidor" att inse, att våra hjärnor är mycket komplicerade och styrs på ett sätt, som vetenskapen ännu inte är närheten av att förklara, helt ut. Vissa beslut, de enklare, finns enighet om, men i mer komplexa sammanhang, är parametrarna många, och hur dom prioriteras, är högst individuellt ( det gäller givetvis både PM och KW i situationen, då hon dog, och efterföljande "aktivitet från PM).
Citera
2017-09-18, 15:54
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Fast han kanske vill hålla långa monologer utanför ämnet så att säga.. Kommer inte till punkt, svarar på en fråga som inte har ställts osv. Om han avbryts eller förbjuds att prata utanför ämnet då kanske han surnar till och vägrar att svara på en enda fråga. Eventuellt börjar kasta på prylar.. ;-I)
Det får vi hoppas. Att han tappar sin mask.
Citera
2017-09-18, 15:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z.O.G
Snarare har hon levt i en skyddad verkstad och rest på pappas pengar och skrivit naiva resereportage.

Exakt.

Citat:
Jag förstår inte hur KW hade tänkt skriva ett fördjupat personporträtt av Madsen om hon inte ens hade läst Djursings bok om honom.

Vidare förstår jag inte hur man kan fungera som journalist < 45år om man fortfarande vid 30års åldern ska betraktas som naiv och godtrogen. Många andra i den åldern har redan chefspositioner, familjer och ansvar över andras liv.

Hjärnan är färdigutvecklad vid ca 25år. Hon hade pluggat och ”sett världen”. Hon fascinerades av den undre världen – tydligen utan att tänka på hur man levde i den och vilken sorts människor som drogs till den.

Det är ungefär som att fascineras av de kriminella utan att fatta att personer man skriver om inte följer samma lagar som vi andra och skiter i normer och vanliga värderingar.

Om man har den attityden att man tror gott om alla människor – även de knepiga och svåra och de som lever på gränsen – då kan man nog inte fungera som journalist.

”Inte sällan har vänskapsrelationerna slutat i vredesmod.”

Antingen har hon inte läst boken och då är hon en dålig journalist. Innan man börjar på en artikel så läser man ju allt som redan är skrivet i ämnet. I alla fall om det man ska skriva är ett omfattande och djuplodande reportage, och inte bara ett omtugg av det som alla redan vet med lite tillägg av "det var jätteläskigt när vi dök, jag kände det i öronen! Och så såg jag sjögräs!"

Citat:
Det finns inga som helst konstigheter i att Wall har intresserat sig för Madsen. Wall har inte heller varit det minsta ovarsam när hon åkte med Madsen i ubåten. Det är - tack och lov - inte ett riskbeteende att en kvinna umgås ensam med en man. Inte ens en man som lever i ett öppet förhållande eller är intresserad av SM-sex.

Dessutom var avfärden i båten bevittnad av flera personer, Wall hade även informerat minst en person var hon var och när hon skulle komma hem.

Med facit i hand var det naturligtvis ett ödesdigert beslut, men det är ett extremt ovanligt och udda brott.

Jo det är det. Det är väldigt farligt. Du får läsa på lite om våldtäkter och sexualbrott i allmänhet, tror jag. Jag råkar då veta, att på mornarna efter helgnätter (i synnerhet, men även annars) så fylls våldtäktsmottagningarna på våra stora sjukhus upp med tjejer och kvinnor som säger saker som "jag skulle bara sova över hos min killkompis", "jag följde bara med på en efterfest", "den här killen jag träffade på krogen skulle bara följa med mig hem och hjäpa mig att installera ett program på min dator. Han verkade så trevlig".

Citat:
Herregud vad tröttsamt med haltande jämförelser. Det VAR ju ingen svarttaxi, och det VAR inte mitt i natten. Empirin sade att man kom helskinnad hem från turer i ubåten med Madsen.

Madsen hade inte heller någon historia av grov våldsbrottslighet. Man kan anta att han var nykter och verkade 'normal'.

Det var inget extremt risktagande att umgås med Madsen eller att åka med på ubåten. Wall fattade helt rimliga beslut här, men hade fruktansvärd otur.

I min erfarenhet från min ungdom så var det EN sak som män väldigt ofta ville göra, helt oavsett hur trevliga och normala de verkade, eller i vilken kapacitet man blivit introducerad för dem. Du är inte kvinna, va? Sedan är det en annan sak att de flesta tog ett nej (men inte alla). Om man dessutom redan vet att en man är mer intresserad av det sexuella och dess avarter än medel-Larsen, så finns det ännu större anledning att inte bli ensam med honom någonstans där man varken kan larma eller fly. Det var DUMT, och sluta påstå något annat! Vi måste lära våra döttrar att ta vara på sig, för männen lär inte ändra på sig. (Nu tror jag själv att det här var en olycka då, men det spelar ingen roll för hennes riskbedömning.)

Citat:
Så å ena sidan var Kim en vanlig ung tjej med vanliga erfarenheter. Men sen å andra sidan var Kim en osedvanligt duktig och hyllad yrkesmänniska som hade bl.a. gjort ovanliga saker som ex intervjuat Idi Amins son..

Man skulle kunna tänka sig att Kim innan den intervjun hade gjort lite research på Idi Amin och insett att sonen troligtvis inte hade haft en helt vanlig uppväxt och därmed kunde förväntas vara lite annorlunda än Kims barndomsvänner..
Lite misstänksamhet skulle säkert inte skada vid det läget oavsett om sonen inte hade för planer att mörda Kim på plats.

Jag vet inte heller när du anser en människa vara ”vuxen”. Om gränsen går vid ca 45år då blir det inte många yrkesår kvar per person..

Själv undrar jag hur KW enligt dig skulle kunna beskriva en psykopat eller narcissist ifall hon själv inte har en aning om hur den här sortens personlighetsstörda människor fungerar.

Jag har stött på detta många gånger hos i synnerhet medelklasstjejer (mer sällan medelklasskillar, och det KAN vara lumpen som gör en skillnad där, jag vet faktiskt inte) med en trygg uppväxt. De tror sig vara insvepta i en kappa av kärlek och trygghet som ska skydda dem överallt. De räknar med att alla ska räkna med deras vilja, att folk ska sluta med vad de gör (vare sig det är tråkningar eller smekningar) bara de säger ifrån. Det kan gå länge, men en dag möter de sin överman - någon som inte bryr sig om normala regler, någon som inte respekterar dem som de tror.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-18 kl. 16:34.
Citera
2017-09-18, 15:55
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag lägger mig i lite grann nu, och återkommer med mer senare.

Först, är det ganska tråkigt och segt med denna pajkastning, där två sidor försöker få tolkningsföreträde. Sannolikt har ingen tillräckligt på fötterna, för att kunna helt säkert sluta sig till, och bevisa för de andra, hur det var.

Kim är död, och sannolikt styckad av PM efter sin död ( det kan finnas andra möjligheter också...). Frågan om hur mycket hon kunde förutse den händelsen är väl ganska given; det kunde hon inte, för då hade hon aldrig hoppat ombord ensam med PM, det var hennes beslut. Nästa fråga, den som det grälas om, hur mycket BORDE hon kunna förutse, den är mycket svårare.

De flesta människor har säkert varit med om situationer, där det kanske funnits ett litet, litet tvivel, om utgången av ett beslut, och så har faktiskt det lilla, lilla osannolika hänt! I de flesta fall är det inte fatala resultat av besluten och utgången, och man kan i efterhand kanske värdera om sitt beslut, det blev inte bra.

Ingen ska ta detta som att jag på något sätt klandrar KW, på något sätt, men vill bara påminna om att vår hjärna tar 1000-tals, kanske miljontals beslut, varje dag. De flesta går på rutin, några enstaka andra är kanske lite mer komplexa.

Beslut grundas på tidigare erfarenheter och kunskaper, och det är omöjligt för oss att avgöra hur just KW tänkte i denna situation. Självklart värderar olika personer olika situationer, baserat på kunskap och erfarenhet, ingen protest på det, tänker jag.

Vi på forumet, som bara kan läsa in oss på de två personerna, har liten chans att pricka deras momentana "mindset's" i situationen, det är enklare med facit i hand. Då blir det spekulationer om tillstånden och kunskaperna och erfarenheterna. Att det dessutom också skulle kunna ha skett en ren olycka, är inte uteslutet, speciellt inte på farkosttypen, även om sannolikheten är ganska låg, så KAN det faktiskt också vara så.......

Mitt inlägg är ett försök att få båda "sidor" att inse, att våra hjärnor är mycket komplicerade och styrs på ett sätt, som vetenskapen ännu inte är närheten av att förklara, helt ut. Vissa beslut, de enklare, finns enighet om, men i mer komplexa sammanhang, är parametrarna många, och hur dom prioriteras, är högst individuellt ( det gäller givetvis både PM och KW i situationen, då hon dog, och efterföljande "aktivitet från PM).
Tack för att du klargjorde detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in