2017-09-18, 11:52
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja det är ett problem när ex. män som grupp väljer att skjuta över största delen av sitt ansvar för sina egna barn på andra.
Problemet är att du och andra feminister gör er till uttolkare av andra människors viljor .
Det heliga målet på 50 % uttag är viktigare än andra människors valfrihet .

Sådan ideologisk fanatism har provats i det forna Sovjet , det gick inte så bra.....

Citat:
Och du vet förstås bättre än svensk statistik och data?
Visa mig svensk statistik och data som säger att det aktuella uttaget av föräldraförsäkring skett mot kvinnornas egen vilja , tills dess är det ditt tyckande du uttrycker och inte fakta .

Citat:
Vad ska ge föräldrar/ män rätten att välja bort sina barn?
Vad sägs om den fria viljan ?
När två vuxna människor tillsammans kommit överens om hur de ska sköta föräldraledigheten ska inte staten lägga sig i deras val , allt annat är kommunism

Citat:
Nej jag förespråkar att denna försäkring ska vara individuell, det handlar om föräldrars rätt och möjlighet vara med sina egna barn under en kontinuerlig tid som ger dem möjlighet till anknytning.
Det är alldeles för viktigt för barn om inte annat att man ska kunna ge bort det.
Så du tycker att barnens uppfostran är alldeles för viktig för att föräldrarna ska få ha något att säga till om rörande den ?
Ännu en sovjetkommunistisk tankegång från dig ....

Citat:
Och det är fortsatt företag som ansätter folk inte staten. Om dessa företag väljer att fortsätta diskriminera kvinnor så får de ju skylla sig själva.

OK , så företag får själva bestämma vilka de anställer men om de anställer de personer har bäst meriter istället för de personer som staten i sin allsmäktighet utvalt så ska företagen straffas , är det korrekt uppfattat ????
Citera
2017-09-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
Du blir anställd av staten och vissa krav följer med anställningen på utbildning och fysik du blir vidare utbildad

Lycka till med att få igenom den idén. Man vill inte ens betala kvinnor för tjänster som ligger någorlunda nära ett riktigt jobb. Så som lärare eller sköterska.
Dessa jobb är hittepå.
Citera
2017-09-18, 12:02
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Lycka till med att få igenom den idén. Man vill inte ens betala kvinnor för tjänster som ligger någorlunda nära ett riktigt jobb. Så som lärare eller sköterska.
Dessa jobb är hittepå.
Nu är ja nationell och inte någon sosse eller liberal så blir på riktigt
Citera
2017-09-18, 12:05
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Det hade löst lite av problemet med kvinnors lägre inkomster...men! det hade inte löst problemet med fäders sämre möjligheter få enskild vårdnad.
här ska de inte vara någon enskild vårdnad för varken man eller kvinna kärnfamiljen endast
Citera
2017-09-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
Nu är ja nationell och inte någon sosse eller liberal så blir på riktigt

Vi får se om fler blir nationella i framtiden eller om kvinnans natur lyckas att rädda det liberala Sveriges framtid.
Citera
2017-09-18, 12:12
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Men snälla...hur många ggr måste jag tröska detta?

Det är ett stort problem för många kvinnors ekonomi, för vissa tom så allvarligt att de skadar deras oberoende. och därmed valfrihet.

Ska vi tolka detta som att du påstår att kvinnors valfrihet begränsar deras valfrihet? Det är i så fall ett fullkomligt absurt påstående. Åtminstone för den som anser att vuxna kvinnor är (och bör betraktas som) autonoma individer på samma villkor som män.

Jag blir inte riktigt klok på dina resonemang. Är kvinnor verkligen så usla på att förstå vad som är bäst för dem att de behöver överlåta besluten till någon annan? Dessutom till feminister som till övervägande del består av... kvinnor.

Vad baserar du dina misstankar om att kvinnor skulle fatta beslut som går emot deras egna önskemål på? Tror du verkligen att det är mer sannolikt att förklaringen till ojämnt uttag av föräldraförsäkring är din teori om att kvinnor pressas till att göra det, och inte något annat, exempelvis biologiska eller familjeekonomiska förklaringar.

Tror du verkligen att det är helt otänkbart att kvinnor generellt sett har en starkare medfödd dragning till att ta hand om barn?

Om jag förstått dig rätt tror du inte att det finns några större medfödda skillnader i beteende mellan män och kvinnor. Kvinnor vill oftast inte ens skaffa barn utan vill oftast satsa allt på karriären. Men så kommer mannen in i bilden och näst intill tvingar på kvinnan en massa barn. Barn som han dessutom tvingar henne att stanna hemma och försörja. Som tur var finns feminismen som jobbar för att ställa detta till rätta och justera allting så att det blir 50/50. Jag tycker att det låter väldigt märkligt - och det rimmar väldigt illa med vad jag ser runt om mig.

En annan fundering angående maktstrukturer i samhället: Om det vore sant att samhället styrs av män, för män och med ansatsen att förbättra mäns villkor på bekostnad av kvinnor - hur förklarar du då faktumet att kvinnor äger hundraprocentig kontroll av reproduktionen? Då detta är ett stort problem för många män hade man ju kunnat förvänta sig att ett sant patriarkat (enl feministisk definition) hade sett till att män åtminstone skulle ha haft lika stor kontroll över detta som kvinnor. Så varför har inte män tillgång till juridisk abort, eller automatisk DNA-test för att fastställa faderskap? Varför har mannen ingenting att säga till om i hela processen, annat än valet att använda kondom eller ej? Ett sant patriarkat skulle väl ge männen (minst) lika stor kontroll över reproduktionen som kvinnor?
Citera
2017-09-18, 12:16
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
De tär också ett alternativ....

någon kan ex. sätta sig och räkna ut hur mycket omsorgen om ett barn i form av föräldraledighet , vab, deltid etc etc. egentligen kostar i form av förlorad inkomst m.m.

Sen kan vi börja betala föräldrar deras arbete med att förse ett framtida Sverige med abetskraft.

Det hade löst lite av problemet med kvinnors lägre inkomster.
De är kul att se att vi bland kan komma överens merapi
Kvinnor som kan tänkas få detta som jobb kommer att vara unga och då behöver dom en riktig lön och pension och framför allt vidare utbildning i klass med högskolan för när dom sedan av eget val vill börja jobba så ska dom ha de lättare att göra så.
Dom ska även sätta på gym för att orka mä barn och skola
De ska finnas husmors tester och utbildning i detta
Mannen ska involveras som passar familjen

Detta är för kärnfamiljen endast och är tänkt att öka vit barns födelsetal
Citera
2017-09-18, 14:05
Medlem
Citat:
Fast är ju inget dagis som börjar stämpla sina ungar för bög/ queer/ transa etc. pga klädval
Just det som är poängen. Den sortens stämpeldyna sitter ju mer på "er" sida.

På HBTQ-sidan så är det nog individen själv som avgör vad hen är, inte andra.
Försök inte, det är det ni som gör.
Det är inte vi antifeminister som uppmuntrar pojkar att kapa snoppen och injicera hormoner för att denne gillar rosa eller att leka med My Little ponny.
Det var ju du som ansåg att Yohio inte kan vara helt CIS, utan att han är "queer", detta skrev du i en annan konversation, så hur ska du ha det?
Citera
2017-09-18, 16:31
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ta hand om barn är alltså inget arbete....inte ett skit "lönsamt" för något som helst...fint då vet vi.
utan kostar bara i from av förlorad livsinkomst och karriärmöjligheter och denna kostnad ska kvinnor fortsätta ta merparten av ...för de är "vuxna" men det är tydligen inte män. men fint då vet vi.
Att ta hand om sina egna barn är inget lönearbete , lär dig leva med detta faktum .

Att du och dina gelikar omyndigförklarar vuxna människor när ni säger att de inte begriper sitt eget bästa då de väljer att anpassa föräldraförsäkringen efter sina egna livspussel istället för feministiska doktriner kommer du troligen aldrig att uppnå mognaden för att förstå.....

Citat:
Bäst för barnet är närkontakt med båda föräldrarna, när båda finns och inte utgör någon fara för barnet. Vill man inte ha denna närkontakt eller lägga tid och omsorg på sitt barn, då har man full frihet att inte skaffa barn.
Bäst för barnet är att båda föräldrarna , när båda finns och inte utgör någon fara för barnet ,själva utformar hur de ska lägga sin tid och omsorg på sina barn .

Vill man inte låta föräldrarna ostörda ha denna närkontakt , tid och omsorg för sina barn har man full frihet att hålla sin uppfattning för sig själv .

En liten krönika från SVD om detta delikata ämne :
https://www.svd.se/wold-mot-vetenskapsman
Citera
2017-09-18, 17:53
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Nej genus är ingen "tolkning", genus är totalt påhitt oftast. Rätt ofta har det dessutom varit precis tvärtom i historien. Män gick i klänning och bar rosa. Kvinnor bar ljusblått.

Feminism är en politisk ideologi bland andra, den har självklart önskningar om att styra.
Vad trodde du?
Jag eller feminismen har ingenstans dock sagt att "allt ska kvoteras" det är ditt trams.
Tanken att man ska kvotera till fängelser och hemlöshet, är ju så låg tramsnivå på så jag saknar ord. Hu hade du tänkt dig det skulle gå till rent praktiskt?

Vi har väldigt länge fram till 2010 haft kvotering för män på universiteten.
Du kanske borde uppdatera dig lite?

En av liberalismens fäder hette John Stuart Mill, läs om honom så förstå du kanske hur liberalismen och feminismen sitter ihop. Idéerna om individens frihet förstår du gällde och gäller inte bara män.

Ingenstans pratar jag om färg. Du lägger det i min mun som något enkelt argument att kontra. Lågt.
Genus är i mycket hög grad en tolkning. Vad menar du annars att det är. Till och med riktig vetenskap handlar om tolkningar, om än med bättre evidensläge bakom sig.

Jag skrev som exempel i den text du citerar: "lika långa fängelsestraff". Ett för hemlös skulle kunna vara mindre stöd till skyddsboenden som bara tar sig an hemlösa kvinnor. Jag säger inte att vi måste driva igenom detta, jag har ingen politisk önskan till det såsom i detta nu. Jag säger att det går, och det är ingenting feminister i Sverige bryr sig om och inte heller något som genusvetenskapen bryr sig om. Varför denna obryddhet? Det kan du fundera på.

Vilken kvotering pratar du om?

Jag har tidigare citerat John Stuart Mill till dig. Det är lika lämpligt fortfarande. John Stuart Mill vänder sig i graven när du försöker säga att din ideologi idag stödjer sig på honom. Hans syn på frihet tills dess den gjorde skada på andra har en helt annan proportionalitet än det ni försöker uppnå med era tvång. Jag frågade sist, vad är ditt argument för att kvotering skulle vara liberalt, eller för att det skulle ge mer frihet? Är det rättvisa att alla får det exakt likadant eller är det att man ges samma möjligheter? Tycker du det sista är du inte liberal, punkt slut. Frågan står öppen, motivera!
Citera
2017-09-18, 17:57
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
verkligen? vilka andra forskare menar du håller inte med Agnes Wold resultat av denna studie?
namnge dessa tack.

Och var skulle Wold "tro": att kvinnor mer eller mindre är hjärntvättade och inte kan göra egna val??
Citera detta tack.

Studien tar upp diskriminering av kvinnor på forskarnivå, det handla alltå knapapst om kivnnos "egna val"...

Jordan B Peterson, professor i psykologi har en hel del att säga om sådana här saker. Du har också Gad Saad, evolutionsbiolog, Christina Hoff Summers och flera andra. Lyssna gärna på dom.

Hon pratar om det här ‪ https://modernforaldraforsakring.se/nyheter/intervju-med-agnes-wold/‬

Hon vill skuldbelägga kvinnor för att dom tar ut mer föräldraförsäkring.

Men om du frågar svenska folket om vad dom vill så vill 75% sköta det helt själv.
Citera
2017-09-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ska vi tolka detta som att du påstår att kvinnors valfrihet begränsar deras valfrihet? Det är i så fall ett fullkomligt absurt påstående. Åtminstone för den som anser att vuxna kvinnor är (och bör betraktas som) autonoma individer på samma villkor som män.

Jag blir inte riktigt klok på dina resonemang. Är kvinnor verkligen så usla på att förstå vad som är bäst för dem att de behöver överlåta besluten till någon annan? Dessutom till feminister som till övervägande del består av... kvinnor.

Självklart handlar det inte om de upplysta kvinnorna (feminister) utan bara om gemene korkade kvinna som inte vet sitt eget bästa. Tur att vi inte har någon brist på narcissister som kan ta "rätt" beslut åt dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in