2017-09-17, 23:28
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast man "klär ju inte ut" någon till något. Snarare så att man gör barnkläder till könsneutrala.
Liksom inte så att pojkar föds med en biologisk krav om att kläs i ljusblått eller byxor, eller hur?

och begreppet genus ä knappast jämförbart med det du rabblade upp.
är det inte tröttsamt vara på den där tramsnivån hela tiden?

Feminism vill inte alls detaljstyra människors liv, tvärtom! Det feminism gjort i stort är att öppna upp båda könens möjligheter i sina liv. och feminism vill itne kvotea öveallt, bara där det är en "gubbpropp".

feminism ah otroligt mycket med liberalism att göra, de kom ungefär i samma veva och har löpt parallellt med varandra och det handlar om samma sak, frihet.

Sen kallar jag alla som uttrycker rasisitska åsikter för rasister och alla som uttrycker kvinnohat för kvinnohatare. Är i min fulla rätt. Sluta försök detaljstyra mig tack.

Nej, färger i sig är ju ointressant. Genus är en tolkning av skillnader mellan kön, sådana kan man ju göra. Vetenskapen är dock färgblind, och kan inte se hela spektrat av information. Det automattolkar skillnader utifrån axiom om tabula rasa. Hade genusvetenskapen bara arbetat med att försöka hitta skillnader (vilket det finns några som gör) så hade man ju kunnat se det som en vetenskaplig kraft; blir ju lite svårt för mig vad för nytta dagisbarn har den abstrakta kunskapen dock. Nej, genusvetenskap i förskola är hjärntvätt och inget annat.

Feminism vill inte styra? Vad för dumhet är det? Jag uppmanar alla att läsa igenom din posthistorik för att se vilken lögn det är. Allt ska kvoteras som kan tolkas till kvinnors fördel. Inte vill ni kvotera in kvinnor till fängelse (lika långa straff), hemlöshet eller sopåkerier? Ni vill kvotera in kvinnor till utbildningar, har aldrig sett någon manlig inkvotering till sådan.

Du får kalla vem som helst för vad som helst, förvänta dig dock inte en givande diskussion om du gör det. Förvänta dig inte heller att övertyga någon om att du har rätt för det.

Att kalla sig liberal och feminist i dagens Sverige tyder på att man inte har en aning om vad dessa ord står för. Historiskt har man kunnat vara det. Kvotering kan aldrig vara liberalt. Liberalism handlar om valfrihet och individualism, att ta bort förbud. Socialliberalism är kanske det du tänker på, det är inte liberalism utan en avart på samma sätt som dagens feminism är från den ursprungliga. Där accepterar man att begränsa valfrihet för att människor är för korkade för sitt eget bästa. Till dess försvar har det dock ofta handlat om frågor som t ex narkotika, men ibland också andra ingrepp i friheten. Om man nu anser sig vara i grunden socialliberal måste ju dock ett sådant ingrepp ha tydliga fördelar för samhället (som då stärks och kan understödja teoretiskt mer frihet). Det blir en fråga om proportioner där gråskalorna med större risk (notera risk här) för korrumption och egenintresse, populism och lathet, förtryck och orättvisa. Kvotering i könsfrågor är inte en sådan prioritet där detta är värt risken. Övertala mig gärna med dina bästa argument. Jag lyssnar, men jag tror att din ingång är klassiskt marxistisk, du ser en utopi och folket skall läggas på din prokrustesbädd.
Senast redigerad av Jeremiadlantent 2017-09-17 kl. 23:31.
Citera
2017-09-18, 00:14
Medlem
Konsekvens. Logik. Fakta.
Citera
2017-09-18, 00:20
Medlem
Citat:
Fast man "klär ju inte ut" någon till något. Snarare så att man gör barnkläder till könsneutrala.
Liksom inte så att pojkar föds med en biologisk krav om att kläs i ljusblått eller byxor, eller hur?

och begreppet genus ä knappast jämförbart med det du rabblade upp.
är det inte tröttsamt vara på den där tramsnivån hela tiden?

Feminism vill inte alls detaljstyra människors liv, tvärtom! Det feminism gjort i stort är att öppna upp båda könens möjligheter i sina liv. och feminism vill itne kvotea öveallt, bara där det är en "gubbpropp".

feminism ah otroligt mycket med liberalism att göra, de kom ungefär i samma veva och har löpt parallellt med varandra och det handlar om samma sak, frihet.

Sen kallar jag alla som uttrycker rasisitska åsikter för rasister och alla som uttrycker kvinnohat för kvinnohatare. Är i min fulla rätt. Sluta försök detaljstyra mig tack.
Ni gör ju knappast kläder könsneutrala genom att stämpla en pojke som "queer" eller "trans" om han har på sig tjejbyxor.
Ni har inte bestämt er om ni vill ha eller äta kakan, om könet ej sitter i kläderna så går det ej heller vara "queer" bara för man som kille tar på sig klänning, ej heller blir killen mer till kvinna, hur trans denne än är.
Ni tycks också leva i villfarelsen att en transperson som är biologiskt man klär sig bättre i smink och kvinnokläder än en man som bara har på sig det rent allmänt för att denne t ex kanske är glamrockare eller något.
Om jag ska följa ditt råd att könet ej sitter i kläderna så kan jag liksom inte riktigt ta transpersoner som ej har genomgått könskorigering men har på sig vissa plagg för att markera sin köndidentitet på allvar, för könsidentiteten sitter ju ändå inte i kläderna.
Citera
2017-09-18, 05:59
Moderator
pewpews avatar
Citat:
det läser jag ut av statistiken och i viss mån av biologi om du så önskar.
Finns ingen biologi hos just kvinnor som gör att just kvinnor ska tvätta, diska, damma, laga pannkakor, vara hemma med sjukt barn ex. Mäns gener, hjärnor och fysik klarar detta utmärkt.
Ok, så det handlar inte om fakta utan det är ett antagande som du gör helt enkelt.

Citat:
och nej, jag tycker var och en ska få välja om de vill ha barn eller inte, men kunna välja om man ska ta hand om sitt barn, som man valt att få bli förälder till, eller inte tycker jag alltså inte man borde kunna få. Viss skillnad.
Vad har ta hand om sitt barn med att göra hurvida du tar ut föräldraledighet att göra? Igen, du gör ett antagande att så är fallet.
Citat:
Skaffar man barn så tycker jag man ska ställa in sig på att dela ansvaret för detta barn med sin partner. Och barn förtjänar lika mycket kontakt med båda föräldrarna och båda föräldrarna förtjäna samma avlastning
Absolut. Men det har inte inte med föräldraledigheten att göra. Du bara tror det.

Citat:
och om nu föräldrar inte klarar lösa den uppgiften ( vilket de bevisligen inte kan eftersom oerhört många män inte tar någon föräldraledighet alls) så får samhället hoppa in och lösa det. Det gjorde vi via pappamånader och nu har vi väntat i få se nu? snart 50 år? och vi är fortfarande på 25%.
Det ökar väl med 1% vart 10 e år kanske...?
Så hela ditt önskemål om att lagstadga föräldraledigheten bygger på antaganden. Inte fakta.

Fakta är att:
Kvinnor tar ut mer än män och att kvinnor gör mer hushållsarbete. Men det finns inget som säger varför.

Låt oss säga för skojs skull att det handlar om ett fritt val. Att kvinnor faktiskt VÄLJER att ta störst ansvar för hemmet för de vill det. Ska vi ändå gå in och styra? Är det viktigt att saker är 50/50? Isåfall varför?

Du svarar dessutom fortfarande inte på min fråga:

Upplever du att kvinnor i Sverige idag inte har rätt att välja själv?, är du styrd av din partner?
Citera
2017-09-18, 06:37
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Ni gör ju knappast kläder könsneutrala genom att stämpla en pojke som "queer" eller "trans" om han har på sig tjejbyxor.
Ni har inte bestämt er om ni vill ha eller äta kakan, om könet ej sitter i kläderna så går det ej heller vara "queer" bara för man som kille tar på sig klänning, ej heller blir killen mer till kvinna, hur trans denne än är.
Ni tycks också leva i villfarelsen att en transperson som är biologiskt man klär sig bättre i smink och kvinnokläder än en man som bara har på sig det rent allmänt för att denne t ex kanske är glamrockare eller något.
Om jag ska följa ditt råd att könet ej sitter i kläderna så kan jag liksom inte riktigt ta transpersoner som ej har genomgått könskorigering men har på sig vissa plagg för att markera sin köndidentitet på allvar, för könsidentiteten sitter ju ändå inte i kläderna.

Bra poäng. Överhuvudtaget tycks det som om feminister inte riktigt har tänkt igenom det här med trans och avvikande könsidentiteter. Målsättningen är att kön ska tonas ner och i förlängningen helt sakna betydelse. Förutom för den som är trans. Då är plötsligt kön och könsroller de absolut viktigaste egenskaperna för att definiera personen ifråga. En konsekvent feminism borde se detta som djupt problematiskt. I stället lyfter man upp transpersoner på en piedestal och ser deras kamp som extremt rättfärdig. Gissningsvis pga att man ser dem som de ulimata normkritikerna när det gäller kön. Fast sanningen är förmodligen det motsatta. Ingen annan grupp i samhället låter "kön" definiera dem som människa i större utsträckning än transpersoner.

Sedan kan man för all del invända att de inte gör det som en konsekvens av egna val. Men en rimlig feministisk ståndpunkt hade varit att påpeka att man inte är mindre man för att man väljer att leva sitt liv enligt klassiska kvinnliga könsroller, eller mindre kvinna för att man väljer att leva sitt liv efter manliga könsroller. Man skulle problematisera behovet av att först operera om dessa individer och sedan proppa dem fulla med hormoner under resten av sina liv för att upprätthålla någon slags fasad. (I stället för att betrakta detta som någon slags frihetsrevolution).

Sidospår förvisso...
Citera
2017-09-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball

Fast är ju inget dagis som börjar stämpla sina ungar för bög/ queer/ transa etc. pga klädval
Just det som är poängen. Den sortens stämpeldyna sitter ju mer på "er" sida.

På HBTQ-sidan så är det nog individen själv som avgör vad hen är, inte andra.
Citera
2017-09-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Ok, så det handlar inte om fakta utan det är ett antagande som du gör helt enkelt.

Fast du har ju ingen statistik som bevisar existensen av normer Pew pew,
Du har statistik som påvisar existensen av ett beteende och mönster mellan könen.
Sen får du ju fundera vad det bero på. I detta fallet finns det ju knappast något annat svar än just normer. eller hur?

Citat:
Vad har ta hand om sitt barn med att göra hurvida du tar ut föräldraledighet att göra? Igen, du gör ett antagande att så är fallet.
Absolut. Men det har inte inte med föräldraledigheten att göra. Du bara tror det.

Ursäkta men jo...föräldraledigheten är 1,5 år. Sen har du som sagt vab och deltid. Och kvinnor dominerar på alla 3.

Citat:
Så hela ditt önskemål om att lagstadga föräldraledigheten bygger på antaganden. Inte fakta.

Fakta är att:
Kvinnor tar ut mer än män och att kvinnor gör mer hushållsarbete. Men det finns inget som säger varför.

Låt oss säga för skojs skull att det handlar om ett fritt val. Att kvinnor faktiskt VÄLJER att ta störst ansvar för hemmet för de vill det. Ska vi ändå gå in och styra? Är det viktigt att saker är 50/50? Isåfall varför?

Du svarar dessutom fortfarande inte på min fråga:

Upplever du att kvinnor i Sverige idag inte har rätt att välja själv?, är du styrd av din partner?

OK, så? vad är ditt svar på att kvinnor gör dessa saker mer än män, om det nu inte är normer....shoot, idel öra.

För jag menar vad är: "För att de vill det" ???

Vad har just jag med detta att göra? Är min situation på något sätt liksom ett medianvärde i din värld?

Jag tror många kvinnor i dagens Sverige inte har ett val ja, speciellt så ex. kvinnor från länder med strikta könsollsmönster.
Jag tror också många av de svenska kvinnorna känner större press än sina män att ta ansvaret för hem och barn.
Senast redigerad av Merapi 2017-09-18 kl. 09:56.
Citera
2017-09-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Nej, färger i sig är ju ointressant. Genus är en tolkning av skillnader mellan kön, sådana kan man ju göra. Vetenskapen är dock färgblind, och kan inte se hela spektrat av information. Det automattolkar skillnader utifrån axiom om tabula rasa. Hade genusvetenskapen bara arbetat med att försöka hitta skillnader (vilket det finns några som gör) så hade man ju kunnat se det som en vetenskaplig kraft; blir ju lite svårt för mig vad för nytta dagisbarn har den abstrakta kunskapen dock. Nej, genusvetenskap i förskola är hjärntvätt och inget annat.

Nej genus är ingen "tolkning", genus är totalt påhitt oftast. Rätt ofta har det dessutom varit precis tvärtom i historien. Män gick i klänning och bar rosa. Kvinnor bar ljusblått.

Citat:
Feminism vill inte styra? Vad för dumhet är det? Jag uppmanar alla att läsa igenom din posthistorik för att se vilken lögn det är. Allt ska kvoteras som kan tolkas till kvinnors fördel. Inte vill ni kvotera in kvinnor till fängelse (lika långa straff), hemlöshet eller sopåkerier? Ni vill kvotera in kvinnor till utbildningar, har aldrig sett någon manlig inkvotering till sådan.

Feminism är en politisk ideologi bland andra, den har självklart önskningar om att styra.
Vad trodde du?
Jag eller feminismen har ingenstans dock sagt att "allt ska kvoteras" det är ditt trams.
Tanken att man ska kvotera till fängelser och hemlöshet, är ju så låg tramsnivå på så jag saknar ord. Hu hade du tänkt dig det skulle gå till rent praktiskt?

Vi har väldigt länge fram till 2010 haft kvotering för män på universiteten.
Du kanske borde uppdatera dig lite?

Citat:
Du får kalla vem som helst för vad som helst, förvänta dig dock inte en givande diskussion om du gör det. Förvänta dig inte heller att övertyga någon om att du har rätt för det.

Att kalla sig liberal och feminist i dagens Sverige tyder på att man inte har en aning om vad dessa ord står för. Historiskt har man kunnat vara det. Kvotering kan aldrig vara liberalt. Liberalism handlar om valfrihet och individualism, att ta bort förbud. Socialliberalism är kanske det du tänker på, det är inte liberalism utan en avart på samma sätt som dagens feminism är från den ursprungliga. Där accepterar man att begränsa valfrihet för att människor är för korkade för sitt eget bästa. Till dess försvar har det dock ofta handlat om frågor som t ex narkotika, men ibland också andra ingrepp i friheten. Om man nu anser sig vara i grunden socialliberal måste ju dock ett sådant ingrepp ha tydliga fördelar för samhället (som då stärks och kan understödja teoretiskt mer frihet). Det blir en fråga om proportioner där gråskalorna med större risk (notera risk här) för korrumption och egenintresse, populism och lathet, förtryck och orättvisa. Kvotering i könsfrågor är inte en sådan prioritet där detta är värt risken. Övertala mig gärna med dina bästa argument. Jag lyssnar, men jag tror att din ingång är klassiskt marxistisk, du ser en utopi och folket skall läggas på din prokrustesbädd.

En av liberalismens fäder hette John Stuart Mill, läs om honom så förstå du kanske hur liberalismen och feminismen sitter ihop. Idéerna om individens frihet förstår du gällde och gäller inte bara män.
Citera
2017-09-18, 09:59
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Fast du har ju ingen statistik som bevisar existensen av normer Pew pew,
Du har statistik som påvisar existensen av ett beteende och mönster mellan könen.
Sen får du ju fundera vad det bero på. I detta fallet finns det ju knappast något annat svar än just normer. eller hur?
Och vad är problemet med beteende och mönster? Så länge det är självvalt?

Citat:
Ursäkta men jo...föräldraledigheten är 1,5 år. Sen har du som sagt vab och deltid. Och kvinnor dominerar på alla 3.
Ursäkta men nej. 2 veckor har jag tagit ut i föräldrapenning. Resten min man. Ändå har jag haft precis lika mycket tid med lilleman som honom. Du glömmer bort det jag nämnde tidigare. Folk jobbar inte alltid 8-5. Det finns nattjobb, flextid. Helgarbete etc etc.....

Citat:
OK, så? vad är ditt svar på att kvinnor gör dessa saker mer än män, om det nu inte är normer....shoot, idel öra.

För jag menar vad är: "För att de vill det" ???
Vad menar du? Vad ger dig rätten ifrågasätta eller bestämma över vad människor vill? Och varför är det inget giltligt argument menar du?

Jag hittar ingen annan förklaring. Jag gör vad jag vill och det som jag och min man kommer överens om som passar vår familj bäst. Jag är inte tvingad, jag känner ingen press från samhället så vad är då problemet?

Citat:
Vad har just jag med detta att göra? Är min situation på något sätt liksom ett medianvärde i din värld?
Om man vill börja inskränka på människors rätt att själv bestämma över sitt liv så får man ju ha bra argument till varför. Därför undrar jag om detta är något du ser på nära håll själv? Eller vilka kvinnor är det du pratar om som behöver din hjälp att skydda dem?

Citat:
Jag tror många kvinnor i dagens Sverige inte har ett val ja, speciellt så ex. kvinnor från länder med strikta könsollsmönster.
Absolut. Men detta är ett kulturproblem för nyinvandrade och där behövs specifika åtgärder. Du kan ju prova tvinga dessa män ta ut föräldraledighet... Denna problematik är mycket mer djupt rotad och den ska väl vi övriga 95% av medborgare inte behöva betala priset för.

Citat:
Jag tror också många av de svenska kvinnorna känner större press än sina män att ta just hem och barn.
Vem är det som pressar dig? Jag har inga i mitt liv som pressar mig till det.
Citera
2017-09-18, 10:13
Medlem
[quote=pewpew|61816157]
Citat:
Och vad är problemet med beteende och mönster? Så länge det är självvalt?

Men snälla...hur många ggr måste jag tröska detta?

Det är ett stort problem för många kvinnors ekonomi, för vissa tom så allvarligt att de skadar deras oberoende. och därmed valfrihet.

Citat:
Ursäkta men nej. 2 veckor har jag tagit ut i föräldrapenning. Resten min man. Ändå har jag haft precis lika mycket tid med lilleman som honom. Du glömmer bort det jag nämnde tidigare. Folk jobbar inte alltid 8-5. Det finns nattjobb, flextid. Helgarbete etc etc.....

Och du glömmer att DU och din familj är inte 10 miljoner svenskars.

Citat:
Vad menar du? Vad ger dig rätten ifrågasätta eller bestämma över vad människor vill? Och varför är det inget giltligt argument menar du?

Vad ger dig själv den rätten? Hur vet du att det är för "att kvinnor själva vill"?
Bedömer du även detta efter dig själv eller?

Citat:
Jag hittar ingen annan förklaring. Jag gör vad jag vill och det som jag och min man kommer överens om som passar vår familj bäst. Jag är inte tvingad, jag känner ingen press från samhället så vad är då problemet?

Nä just....DU känner ingen press då kan ju ingen annan göra det..
jösses säger jag bara.

Citat:
Om man vill börja inskränka på människors rätt att själv bestämma över sitt liv så får man ju ha bra argument till varför. Därför undrar jag om detta är något du ser på nära håll själv? Eller vilka kvinnor är det du pratar om som behöver din hjälp att skydda dem?

Jag ser inte delad föräldraleedighet som någon inskräkning. Utan tvärtom rätt logiskt beslut göra även denna försäkring individuell precis som alla andra.
Eller du vill kanske ha rätt föra över dina sjukdagar till en partner?
din pensionsätt? dina semesterdagar? Dina barns barnbidag?
Varför ska just rätten få ersättning för att kunna ta hand om sitt eget barn, vara överförbart?

Citat:
Absolut. Men detta är ett kulturproblem för nyinvandrade och där behövs specifika åtgärder. Du kan ju prova tvinga dessa män ta ut föräldraledighet... Denna problematik är mycket mer djupt rotad och den ska väl vi övriga 95% av medborgare inte behöva betala priset för.

Vem är det som pressar dig? Jag har inga i mitt liv som pressar mig till det.

DETTA gäller inte mig eller dig! det gäller en hel befolkning.
Citera
2017-09-18, 10:36
Moderator
pewpews avatar
Citat:

Det är ett stort problem för många kvinnors ekonomi, för vissa tom så allvarligt att de skadar deras oberoende. och därmed valfrihet.
Och hur många gånger ska jag förklara för dig att det finns andra alternativ för att rätta till detta!

Citat:
Vad ger dig själv den rätten? Hur vet du att det är för "att kvinnor själva vill"?
Bedömer du även detta efter dig själv eller?
Alla kvinnor jag frågar. Jag har inga i min omgivning som är tvingade. Har du?

Citat:
Nä just....DU känner ingen press då kan ju ingen annan göra det..
jösses säger jag bara.
Press är en del av vuxenlivet som man får lära sig ta. Det är inget tvång. Så länge du har laglig rätt att göra som du vill.

Citat:
Jag ser inte delad föräldraleedighet som någon inskräkning. Utan tvärtom rätt logiskt beslut göra även denna försäkring individuell precis som alla andra.
Eller du vill kanske ha rätt föra över dina sjukdagar till en partner?
din pensionsätt? dina semesterdagar? Dina barns barnbidag?
Varför ska just rätten få ersättning för att kunna ta hand om sitt eget barn, vara överförbart?
Ja jag anser att man ska kunna föra över pensionen till exempel. Dela intjänad pension mellan bioföräldrar jämt. Tills barnet fyller 18.
Citat:
Detta gäller hela befolkningen
Kan du komma med en enda kvinna som säger att de är förtryckta till detta av samhället? Eller vem pratar du om? Det är bara vilda spekulationer.
Senast redigerad av pewpew 2017-09-18 kl. 10:46.
Citera
2017-09-18, 10:38
Medlem
Citat:

Det är ett stort problem för många kvinnors ekonomi, för vissa tom så allvarligt att de skadar deras oberoende. och därmed

Kvinnors egna val är ett stort problem.
Merapi, 2017.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in