2017-09-18, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ska vi tolka detta som att du påstår att kvinnors valfrihet begränsar deras valfrihet? Det är i så fall ett fullkomligt absurt påstående. Åtminstone för den som anser att vuxna kvinnor är (och bör betraktas som) autonoma individer på samma villkor som män.

Nej du kan tolka det som att de normer vi fortsatt har och som gör att män väljer att inte ta ut föräldraledighet och kvinnor väljer att ta sina mäns delar utöver sin egen del också skapar olika problem för båda könen.

Citat:
Jag blir inte riktigt klok på dina resonemang. Är kvinnor verkligen så usla på att förstå vad som är bäst för dem att de behöver överlåta besluten till någon annan? Dessutom till feminister som till övervägande del består av... kvinnor.

Du/ni är fixerade vid kvinnors val...nu är detta exakt lika mycket mäns val, så varför frågar du inte är män så usla......etc.?

Citat:
Vad baserar du dina misstankar om att kvinnor skulle fatta beslut som går emot deras egna önskemål på? Tror du verkligen att det är mer sannolikt att förklaringen till ojämnt uttag av föräldraförsäkring är din teori om att kvinnor pressas till att göra det, och inte något annat, exempelvis biologiska eller familjeekonomiska förklaringar.

Normer. Kvinnor känner ett större ansvar för barn båda hos sig själva och som förväntningar från andra och samhället. medan du förmodligen har det motsatta för män.

Det är inte familjeekonomi, det har man kollat..även i de fall där familjen skulle tjäna ekonomiskt på att mannen tog ut merparten så gör man inte detta.
och ursäkta men biologi tror jag inte ett skit på. Kvinnor är biologiskt skapade att föda och amma sina barn och känna moderskärlek, men män är också biologiskt skapade för att känna faderskärlek, och minst lika duktiga på att byta blöjor, värma välling, leka i lekparken, trilla barnvagn etc.

Citat:
Tror du verkligen att det är helt otänkbart att kvinnor generellt sett har en starkare medfödd dragning till att ta hand om barn?

Tror du verkligen det är helt otänkbart att män faktiskt också har denna medfödda förmåga ta hand om sina barn?

Citat:
Om jag förstått dig rätt tror du inte att det finns några större medfödda skillnader i beteende mellan män och kvinnor. Kvinnor vill oftast inte ens skaffa barn utan vill oftast satsa allt på karriären. Men så kommer mannen in i bilden och näst intill tvingar på kvinnan en massa barn. Barn som han dessutom tvingar henne att stanna hemma och försörja. Som tur var finns feminismen som jobbar för att ställa detta till rätta och justera allting så att det blir 50/50. Jag tycker att det låter väldigt märkligt - och det rimmar väldigt illa med vad jag ser runt om mig.

Jag tror barn är något som båda könen vill ha (eller inte vill ha). Och jag tror vi båda har en medfödd talang för att känna föräldrakärlek och klara visa omsorg för telningar.
Och jag tror också detta är en uppgift man växer in i. jag tror både kvinnor och män är lika osäkra i början men har samma förmåga. Det handlar i stort om att man bestämmer sig för att ta detta ansvar eller inte. Och bestämmer man sig för inte...så tycker jag faktiskt inte man ska skaffa några barn.

Citat:
En annan fundering angående maktstrukturer i samhället: Om det vore sant att samhället styrs av män, för män och med ansatsen att förbättra mäns villkor på bekostnad av kvinnor - hur förklarar du då faktumet att kvinnor äger hundraprocentig kontroll av reproduktionen? Då detta är ett stort problem för många män hade man ju kunnat förvänta sig att ett sant patriarkat (enl feministisk definition) hade sett till att män åtminstone skulle ha haft lika stor kontroll över detta som kvinnor. Så varför har inte män tillgång till juridisk abort, eller automatisk DNA-test för att fastställa faderskap? Varför har mannen ingenting att säga till om i hela processen, annat än valet att använda kondom eller ej? Ett sant patriarkat skulle väl ge männen (minst) lika stor kontroll över reproduktionen som kvinnor?

Kvinnor äger inte 100% kontroll över reproduktionen. Om du inte vill ha barn så skyddar du dig, skyddar du dig så inga barn. Och händer det en olycka, så antingen har du tur och hon väljer abort eller också kan du avsäga dig allt praktiskt ansvar. Så nej, du har allt något att säga till om.

Sen har vi kört juridisk abort ända in i kaklet i ex. trådar redan...
Juridisk abort står mellan en fader och hans barn. Kvinnan har inget med den "aborten" att göra, eller hur? Hon gör SITT val, Hon står för SIN del av underhållet. Hon har alltså fullgjort SITT ansvar och SINA skyldigheter i saken. Och frågan blir då, ska en far ha rätt fucka upp den ekonomiska tryggheten för en ny oskyldig medborgare som inte kan bestämma ett skit i saken, eller bör han som vuxen man, som frivilligt haft slarvigt sex, åtminstone avkrävas underhållsbidrag?
eller ska staten ( alla andra) hoppa in och ta alla dessa mäns ansvar? Män som för övrigt, med juridisk aborträtt, kommer sakna all form av incitament för att skydda sig vid sex överhuvudtaget.

Juridisk aborträtt för män och vi skulle får en massa komplikationer och enormt konstiga situationer och oreda överallt.
Citera
2017-09-18, 19:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej du kan tolka det som att de normer vi fortsatt har och som gör att män väljer att inte ta ut föräldraledighet och kvinnor väljer att ta sina mäns delar utöver sin egen del också skapar olika problem för båda könen.
Översatt: Folk gör inte som feministerna vill att de ska göra, det måste man ändra på!
Citera
2017-09-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Försök inte, det är det ni som gör.
Det är inte vi antifeminister som uppmuntrar pojkar att kapa snoppen och injicera hormoner för att denne gillar rosa eller att leka med My Little ponny.
Det var ju du som ansåg att Yohio inte kan vara helt CIS, utan att han är "queer", detta skrev du i en annan konversation, så hur ska du ha det?
Försök inte själv...

Att ana de tär helt ok med HBTQ är inte samma som att går runt ochs stämpla folk som det ena eller det andra.

Den som stämplar är den som är helt upptagen med vad folk har på sig. Och nej varken HBTQ-folk eller feminister brukar i regel bli helt hysteriska om en pojke/man går i kjol, eller leker med barbie...detta tenderar ju andra grupper i samhället får stora skälvan av däremot.

Just att denna fråga ens kommer upp är ju exempel därom.

har jag skrivit om Yohio? Tror du blandar ihop mig med någon annan. Ingen åsikt om honom överhuvudtaget. en kille som gillar japan och är söt som en docka, klart han ska utnyttja sitt utseende för att slå i japan "docklandet" över alla.
Citera
2017-09-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomush
De är kul att se att vi bland kan komma överens merapi
Kvinnor som kan tänkas få detta som jobb kommer att vara unga och då behöver dom en riktig lön och pension och framför allt vidare utbildning i klass med högskolan för när dom sedan av eget val vill börja jobba så ska dom ha de lättare att göra så.
Dom ska även sätta på gym för att orka mä barn och skola
De ska finnas husmors tester och utbildning i detta
Mannen ska involveras som passar familjen

Detta är för kärnfamiljen endast och är tänkt att öka vit barns födelsetal
Inte överens...

Män och kvinnor som vill ta jobbet ta hand om sina barn ska ha samma ersättning i sånt fall.

men! nu tror jag nog att denna uträkning kommer visa att de blir sjujävla dyr historia.
Citera
2017-09-18, 19:29
Medlem
Doomushs avatar
Citat:
Inte överens...

Män och kvinnor som vill ta jobbet ta hand om sina barn ska ha samma ersättning i sånt fall.

men! nu tror jag nog att denna uträkning kommer visa att de blir sjujävla dyr historia.
samhället vinner långt mera men bra barn som har haft en bra uppfostran
minimal
kriminalitet
droger
våld
ansvar
högutbildat folk
listan kan göras lång så ja ser de som skit pengar

vill du ta ett vanligt jobb så är de upp till de som vill anställa dej att betala din lön
Citera
2017-09-18, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Ja man får acceptera att vi alla är olika. Att man har svårare med vissa saker och enklare med andra.

Så länge inte det finns lagar som hindrar dig på grund av kön och du har möjlighet att göra vad du vill, så ser jag inga problem.

Du har alltså inget svar på alla det där "andra sätten" som fanns att fixa detta?

Citat:
Nä, helt riktigt. Ta hand om barn är inte ett inkomstbringande jobb. Skaffa barn är heller inget tvång utan även det ett val. Så kvinnor kan ju låta bli att skaffa barn om de vill? Eller tvingar männen oss att föröka oss?
Precis! Den friheten har man som kvinna med! Eller?

Män kan ju snarare låta bli skaffa barn.. är ju männen som VÄLJER att inte ta ut sin del av tiden och ansvaret med sina barn. Kvinnorna tar ju både sin del och stora delar av pappans del.

Citat:
Och ja, bäst för barnet är närkontakt med båda. Att inte ta ut föräldraledighet är inte lika med motsatsen, när ska du förstå det?

Nej men att få ersättning för att kunna gå hemma och vara närvarande maximalt ÄR ju just att garantera närkontakt. Någon halvtimme på morgonen och någon timme på kvällen och helger räcker ju liksom inte.
Citera
2017-09-18, 19:34
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Män kan ju snarare låta bli skaffa barn.. är ju männen som VÄLJER att inte ta ut sin del av tiden och ansvaret med sina barn. Kvinnorna tar ju både sin del och stora delar av pappans del.

Du har själv argumenterat att det är hennes kropp, hennes val. Män kan inte skaffa barn, bara kvinnor kan.
Citera
2017-09-18, 19:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Hur vet du det? Källa tack.

Verkar som att verkligheten inte stämmer med vad du påstår, som vanligt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskarna-nej-till-delad-foraldraledighet

75 procent vill att föräldrarna själva ska bestämma.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article10210093.ab

Småbarns-mammorna vill ha två tredjedelar av föräldraledigheten själva
Citera
2017-09-18, 20:03
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Du har själv argumenterat att det är hennes kropp, hennes val. Män kan inte skaffa barn, bara kvinnor kan.
Undrar hur hen (inte som vanligt) tänkte där. Vi män undviker skaffa barn via att inte våldta, hur ska vi annars skaffa barn?
Citera
2017-09-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Ska jag berätta för dig hur män skaffar barn?

1. Se till att en fertil kvinna kärar ner sig i dig.
2. Fråga snällt om hon vill ha ett litet barn med dig.
3. ha oskyddat sex
4. et voilà! du ha som man skaffat barn.
Citera
2017-09-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Ingenstans pratar jag om färg. Du lägger det i min mun som något enkelt argument att kontra. Lågt.
Genus är i mycket hög grad en tolkning. Vad menar du annars att det är. Till och med riktig vetenskap handlar om tolkningar, om än med bättre evidensläge bakom sig.

Jag skrev som exempel i den text du citerar: "lika långa fängelsestraff". Ett för hemlös skulle kunna vara mindre stöd till skyddsboenden som bara tar sig an hemlösa kvinnor. Jag säger inte att vi måste driva igenom detta, jag har ingen politisk önskan till det såsom i detta nu. Jag säger att det går, och det är ingenting feminister i Sverige bryr sig om och inte heller något som genusvetenskapen bryr sig om. Varför denna obryddhet? Det kan du fundera på.

Vilken kvotering pratar du om?

Jag har tidigare citerat John Stuart Mill till dig. Det är lika lämpligt fortfarande. John Stuart Mill vänder sig i graven när du försöker säga att din ideologi idag stödjer sig på honom. Hans syn på frihet tills dess den gjorde skada på andra har en helt annan proportionalitet än det ni försöker uppnå med era tvång. Jag frågade sist, vad är ditt argument för att kvotering skulle vara liberalt, eller för att det skulle ge mer frihet? Är det rättvisa att alla får det exakt likadant eller är det att man ges samma möjligheter? Tycker du det sista är du inte liberal, punkt slut. Frågan står öppen, motivera!
Du tog upp könstypiska kläder och det handlar mycket om färg...ljusblått eller rosa.
Där nog rosa är det mest tabubelagda...ljusblått på flickor väcker ju inte samma "fasa" som rosa på pojkar av någon konstig anledning.

Och nej en tolkning innebär att du har någon form av förebild som du går efter.
Genus är det socialt konstruerade könet, det är oftast helt hittepå/ konstruerat, och ingen "tolkning" av något. Get my point?

Det är också tämligen tröttsamt detta eviga försök att dra allt som ens diskuterar kön och socialkonstruktivism i den "ovetenskapliga" smutsen.
Anse du verkligen seriöst att könsroller näää!!! det finns inte. ALLT är biologi!
Kvinnor är födda med diskgener, de sitter bakom hypotemusan, snett till höger, och sköter allt som har med diskmedel, tempererat vatten och rotation av diskborste och ett medfött behov av renlighet...
detta saknar män heeeeelt! de kan inte ens droppa diskmedel i en balja...totalt fysiologiskt omöjlighet för snoppförsedd homo sapiens.

Genus är ett extremt väletablerat begrepp. Du har INGA sociologer, akademiker, vetenskapsmän som liksom går emot detta begrepp. Ok?

En hemlös man kan ofta sova rätt tryggt utomhus ( på sommaren)
en kvinna kan det betydligt mindre tryggt, alltid män någonstans som tycker att han har sexuella rättigheter som övergår kvinnors rätt till sin kropp.

John Stuart Mill är en av de tidigare feministerna. Går inte att ända på.
Citera
2017-09-18, 21:29
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
John Stuart Mill är en av de tidigare feministerna. Går inte att ända på.
Han var dock inte en feminazi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in