2017-09-17, 22:11
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
För mig är det inte bekräftat att de vunnit pengar, men det har hängt med så länge så det borde dementerats om det inte var sant. Men jag vet absolut inte och skulle jag vunnit skulle inte jag berättat det på bygden. Nej, men med tanke på det åklagaren sagt och att det är häktningsförhandling i morgon så är han ju misstänkt. Det går inte att häkta honom för att förhoppningsvis få upplysningar om någon annan GM, det är alltför långsökt.

Jo, men vi måste ju ändå på något vis hitta en koppling. Om MGM är galen varför blev han det så långt hemifrån (om du förstår vad jag menar) för att sedan återgå till vardagen utan att passera psyk.
Dessutom så skickligt att det tar månader innan polisen för ögonen på denna galne, nördige 23-åring..

Om vi tänker på killen som dödade kvinnan och mannen uppe i Norrland (?) så hade han ju betett sig märkligt, pratat om det och var fast inom några dagar, eller?

Vilken man & kvinna i Norrland menar du? Var & när hände det?

Jag undrar också hur det kommer sig att han blev galen hos paret Lekander ?

Antingen är man galen & psykiskt sjuk när man gör något liknande eller så är man galen & har medicinska skador i hjärnan eller så är man galen för att man missbrukat någon substans eller så är man bara allmänt primitiv & galen på grund av det.

Galet är det & det ligger inte i den moderna människans natur att göra liknande handlingar som tur är.

Galen är gärningsmannen alltid på något sätt sedan vad han har för "själ" eller "motiv" det blir ju intressant att se. Hatar slumpen.

Någon koppling borde finnas. Jag har svårt att tro att han bara drog iväg hemifrån frun & barnen & random hittade en karl & kvinna att mörda & att han slumpmässigt bara råkades ha silvertape med sig. Hur ofta far småbarnsföräldrar omkring med silvertape i väskan? Nä småbarnsföräldrar har nappar & mat i väskan.

Kan han ha fantiserat om att mörda någon? Det har man ju läst om att det finns människor som fantiserar så starkt om något och det blir tvångstankar som måste genomföras. Isf har han stalkat paret & borde ha iakttagits.

Eller hatade han dom av någon anledning?

Behövde han pengar? Nä det finns lättare sätt att få fått i pengar rycka en handväska tex.

Sorgligt att en ung människa kan må så galet & planera sånt utan att omvärlden reagerar. Sorgligt att paret fick sätta livet till.

Jag har en känsla av att denna gärningsman har gjort grymma saker förr.
Senast redigerad av greta-forveten 2017-09-17 kl. 22:36.
Citera
2017-09-17, 22:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Finns väl hyfsat gott om sådana svaanar i trakten? Tror de flesta står utanför inkomsterna från möbeltillverkningen.

Ok
Citera
2017-09-17, 22:16
Medlem
Tryckkokarens avatar
Nytt PM från en ny användare.

Citat:
Hej! Är mullsjöbo och ville
tipsa om att EG i sommras försökte sälja en machete och 2 jaktknivar på en lokal facebookloppis.
Citera
2017-09-17, 22:17
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Vilken man & kvinna i Norrland menar du? Var & när hände det?

(FB) Dubbelmord på Kjell List och Vanja Nilsson vid Råbosjön Hudiksvall kommun 2016-12-22

Det var detta jag tänkte på! Dubbelmordet på Kjell List och Vanja Nilsson. Det var ju rätt smart att skriva ut namnen, det framkom ju inte av rubriken..
Senast redigerad av why123 2017-09-17 kl. 22:20. Anledning: .
Citera
2017-09-17, 22:19
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jo, men vi måste ju ändå på något vis hitta en koppling. Om MGM är galen varför blev han det så långt hemifrån (om du förstår vad jag menar) för att sedan återgå till vardagen utan att passera psyk.
Dessutom så skickligt att det tar månader innan polisen för ögonen på denna galne, nördige 23-åring..

Om vi tänker på killen som dödade kvinnan och mannen uppe i Norrland (?) så hade han ju betett sig märkligt, pratat om det och var fast inom några dagar, eller?
Ja, galenskap kan ju ta sig lite olika uttryck.
Men om förhör med närstående visar att han betett sig märkligt, på alla möjliga sätt och vid olika tillfällen, så kan det göra att "misstankarna stärkts". Det behöver inte vara så att han pratat om sitt (sina?) brott. De kan vara helt ovetande och totalt knäckta över vad han är anklagad för. Men de kan samtidigt också avge vittnesmål, om att de inte betvivlar det.
Motiv, koppling till BO osv, klarnar nog vad det lider. Om de har rätt snubbe och han är ensam GM.
Citera
2017-09-17, 22:22
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Mamman kanske inte ensam hantera situationen men det finns gott om familj/släkt/vänner. Det yngsta barnet är ett par månader bara. Soc tar inte så små barn utan rejäla anledningar.

Svanens mor jobbar på soc. Kolla Fb
Citera
2017-09-17, 22:25
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, galenskap kan ju ta sig lite olika uttryck.
Men om förhör med närstående visar att han betett sig märkligt, på alla möjliga sätt och vid olika tillfällen, så kan det göra att "misstankarna stärkts". Det behöver inte vara så att han pratat om sitt (sina?) brott. De kan vara helt ovetande och totalt knäckta över vad han är anklagad för. Men de kan samtidigt också avge vittnesmål, om att de inte betvivlar det.
Motiv, koppling till BO osv, klarnar nog vad det lider. Om de har rätt snubbe och han är ensam GM.

Jo, men detta är ju ett brott som beskrivs som oehört brutalt. Är det MGM, så misstänker jag att sambon inte kan vara ovetande. Hon måste ha märkt en väsentlig skillnad på honom och frågat. Jag tvivlar verkligen på att han har kunnat hålla masken, det är inte en yrkeskriminell vi pratar om
Citera
2017-09-17, 22:26
Medlem
Citat:
Jadå, han uttalade sig någon dag efter. Detta skulle inte vara något problem för polisen. Detta skulle bli uppklarat.

Just det, nu minns jag! Det var så längesedan så det hade jag glömt. Men undrar vad han säger nu...
Citera
2017-09-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nytt PM från en ny användare.

Är det nu på detta vis uppmanar jag dig att direkt kontakta polisen ang. detta. Alla tips är viktiga just nu. Snälla gör det!
Citera
2017-09-17, 22:39
Medlem
Det är ingenting annat än rena spekulationer och att EG skulle vara GM.
INTE bekräftat på något sätt. Killen är 23 år och ser ut som en jättebebis.

Likaså att fingrar kapats, huvud huggits av mm
"Kraftigt övervåld" JA- det har Polisen gått ut med.
Inget annat än svammel om detaljer från div löst folk.

Men visst verkar killen lite virrig.
https://mobile.twitter.com/aliceberntsson/status/461587985482272770

Lätt att trådsanningar uppstår.
Citera
2017-09-17, 22:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jo, men detta är ju ett brott som beskrivs som oehört brutalt. Är det MGM, så misstänker jag att sambon inte kan vara ovetande. Hon måste ha märkt en väsentlig skillnad på honom och frågat. Jag tvivlar verkligen på att han har kunnat hålla masken, det är inte en yrkeskriminell vi pratar om
Jodå, hon kan vara helt ovetande. Särskilt om det skulle vara en gammal oförrätt som han i sitt inneslutna skal ruvat på. Att han var försvunnen så att Missing people blev inkopplat härom året, och sedan bara dök upp igen, talar för att det rör sig om en person med hemligheter, om inte annat.

Är det just så som jag antyder ovan, att någon oförrätt långt bak i tiden är motivet, ökar chansen att han hållit det inom sig. Sedan, av hittills okända orsaker, har han plötsligt gått över vanvettets gräns.

Om han kommit hem mitt i natten, kanske frun låg och sov och inte märkte det öht.
Om hon var vaken och han kom hem förvirrad, eller bara mystiskt frånvarande, kan hennes erfarenhet av hans konstiga beteenden, depression och självmordstankar, inte föranlett någon koppling till dubbelmordet i första hand. Särskilt då det ännu inte blivit allmänt känt - eller ens upptäckt.

Som jag ser det måste det rent allmänt ha varit svårt att utan vidare misstänka någon i Mullsjö, för ett mord begånget tiotals mil därifrån.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-09-17 kl. 22:57.
Citera
2017-09-17, 23:00
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
(FB) Dubbelmord på Kjell List och Vanja Nilsson vid Råbosjön Hudiksvall kommun 2016-12-22

Det var detta jag tänkte på! Dubbelmordet på Kjell List och Vanja Nilsson. Det var ju rätt smart att skriva ut namnen, det framkom ju inte av rubriken..

Jag har inte grottat ner mig i det fallet men ska göra det nu. Undra vad man har för psykiatrisk sjukdomsbild när man fixar att planera ett så allvarligt brott ? En psykiatrisk sjukdomsbild måste ju mördaren haft när han lämnas över till psykiatrin. Hudiksvall är bara Norrland för människor som bor i 08 området. Norrland för mig är Sundsvall & uppåt. Därför kunde jag inte ringa in brottet. Ska läsa in mig på det intressant om det har liknelser med detta brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in