2017-09-17, 20:45
Medlem
Grandiosos avatar
Ja, det var ju sannerligen otippat om det nu verkligen skulle stämma att den misstänkte
är skyldig. Var själv närmast bombsäker på öststatsfolk. Med tanke på det, enligt uppgift,
extremt brutala tillvägagångssättet. Unikt för svenska förhållanden till och med skulle det vara.

Svårt dock att tänka sig att en ensam person ska ha kunnat utfört allt det här. Rimligen bör väl
någon mera vara inblandad kan man tycka. Själv har jag tidigare trott på minst 3 GM.

Åklagaren tror i alla fall på att man har tillräckligt på den misstänkte för att en häktning
imorgon ska kunna bli en realitet. Och fortsatt efterlyser man tips från allmänheten.
Från igår:

Citat:
– Prognosen är att vi har tillräckligt för att häkta mannen. Nu fortsätter förhören. Vi har hittills hållit 800 förhör när det gäller arbetet med det här dubbelmordet och vi har fått in mycket tips från allmänheten. Det är mycket som har varit många tips som varit relevanta och vi efterlyser fortfarande tips från allmänheten om någon kan ha sett eller hört något som kan ha med mordet att göra. Det kan röra sig om att man kan ha berättat något för en kompis. Man kanske inte tycker att det är en stor grej, men låt polisen avgöra det. Det kan handla om den lilla pusselbiten som krävs för att få bilden att klarna, säger Eva Nemeck Nordh.

https://www.jnytt.se/article/misstankt-mordare-gripen/
Citera
2017-09-17, 21:06
Medlem
why123s avatar
Att MGM har narkotikaproblem och/eller har uppvisat aggressiva sidor finns det belägg för det? Eller är det bara väldigt lösa rykten utan någon större substans ? Var det allmänt känt i Mullsjö att denne nördige typ knarkade?

Även om så är fallet att paret har pengabekymmer var han tvungen att skaffa pengarna på det svåraste och mest brutala sättet som fanns?

Vi har kollat upp var MGM har arbetat, kan han eller flickvännen varit elev på folkhögskolan? Kan Tord eller Anki tidigare arbetat med någon av de misstänkta eller deras föräldrar?

Visste hela bygden (med omnejd) att paret hade vunnit pengar?
Citera
2017-09-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeonmars
När uppstod ryktet om vinsten? Var det efter morden
eller fanns det ett rykte om att paret L hade mycket pengar före dess?
Finns ingen säker källa på att de vann. Det är ett rykte men kan vara sant.
Kanske fanns mördaren i närheten och hörde när Lekander fått veta att han vunnit.
Jag utgick ifrån att ryktet om en vinst -stämmer.
Galet av mördaren att tro att vinst -pengarna -sattes in på bankomatkortet.
Hur tänker denne mördare ?
Konstigt att den där raggarbilen inte går att finna-
mördaren har lånat den och kört till och från mordplatsen - lånat den i två dagar.
Den som äger raggar-bilen är han också delaktig i brottet ?
- varför kan han inte höra av sig till polisen och förklara att hans bil var utlånad
och till vem-var den utlånad.
Citera
2017-09-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Att MGM har narkotikaproblem och/eller har uppvisat aggressiva sidor finns det belägg för det? Eller är det bara väldigt lösa rykten utan någon större substans ? Var det allmänt känt i Mullsjö att denne nördige typ knarkade?

Även om så är fallet att paret har pengabekymmer var han tvungen att skaffa pengarna på det svåraste och mest brutala sättet som fanns?

Vi har kollat upp var MGM har arbetat, kan han eller flickvännen varit elev på folkhögskolan? Kan Tord eller Anki tidigare arbetat med någon av de misstänkta eller deras föräldrar?

Visste hela bygden (med omnejd) att paret hade vunnit pengar?

Är det bekräftat att de vunnit pengar?

Om det stämmer att den person som nämnts i tråden av flera, verkligen har hämtats av polis för förhör i fallet behöver det ju inte vara som huvudmisstänkt.
Citera
2017-09-17, 21:32
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
...
Enligt vad som framkommit från inlägg i tråden (ibland via PM) från de som påstår sig veta vem det är, finns det inget som tyder på det. Inte att han skulle vara en känd knarkare eller så. Ok, att någon sa han var nördig i småskolan, men tecknen på att han - om rätt man sitter - kan vara galen är desto fler.
Citera
2017-09-17, 21:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Fick just PM (mitt andra, om någon undrar) som månne bekräftar vad jag just skrev. En som vill vara anonym, för vad det nu är värt. Det vill vi väl alla Ett utdrag:
Citat:
ville tipsa om att EG i sommras försökte sälja en machete och 2 jaktknivar på en lokal facebookloppis.
Citera
2017-09-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonkeyboy
Har läst tråden....
Är ingen kriminalexpert.
Men har funderat lite och tänkt lite logiskt.
Huset ligger lite avsides och i en grupp av hus. Detta gör att man måste nästan ha lite geografiskt kunskap att hitta dit. Vilket gör att öststatarspåret är lite borta. Liksom en random öststatstjuv person gör inget rånmord på måfå. Överraskade vid inbrottet??? Nä liksom det känns lite mer planerat än
Knarkare som gjort rånmordet. Nä de är lite för desoreinterade och för oorganiserade för detta brott och detta brott kräver nog rätt mycket planering innan om jag sklulle tippa. Flyktväg också vidare.
Eftersom värdesaker har försvunnit och ev kassaskåp så måste det ha varit någon typ av större bil.
Grannar måste ju sett eller märkt något annorlunda (man kan inte släppa en fis i mantorp innan det är högst uppe på byskvallret) Att de var bundna är också en orsak att det är planerat innan. Knarkare har inte den framförhållningen att ha med sig bindningsmaterial. Öststatsligor skulle valt mer avsides hus. Rånmördare tar inte random hus och binder och slår ihjäl offren.

Då är min teori denna.
Personerna som har gjort detta är bekanta med brottsoffrena på något sätt. De har träffats innan. (affärer eller föreningsliv eller random möte)Gärningsmän har kunskap om värdesaker/kontanter finns hemma. De har även kunskap om geografiska området. De har även planerat brottet under en tid. De är nog väldigt spaka eftersom att det har gått överstyr och trycker någonstans. Planen var nog mer att råna för att pengar fanns där enligt byskvaller. Gärningsmän har nog inget större brottregister utan allting har princip gått åt helvete på grund av övervåldet har används.

Lösning kommer nog när delar av godset avyttras eller när någon av dom inte orkar längre.
Gärningsmännen är nog fler än två ... typ tre stycken skulle jag gissa... Två som håller på med brottsoffrena och den tredje är utkik/letare efter värdesakerna.

Vilka är dessa personer???
typ 20 til 30 år
bor i anknytning till mantorp eller har anknyting till mantorp på något sätt
Jag skulle tippa på arbetslösa eller deltidsarbetare
De har dålig eller ingen ekonomi
De har varit vänner sen länge

Jag kanske titta på för många deckare... men det är min teori

Bra teori. Nu väntar jag bara på vad som blev bytet.
Avgörande för om det är psykisk sjukdom eller pengamotiv.

Tidigt i tråden talades det om ett barn som dött i en trafikolycka orsakad av kvinnan A Lekander. Och något slags samband med Berga gård, ett vårdboende för psykiskt funktionshindrade.
Kan ju vara ren bullshit men det kan finnas en tidigare historia som kopplar MGM med makarna.
Citera
2017-09-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expressbussen
På arlas hemsida står falbygdens mejeri med, vad jag kan se är verksamheten igång

https://www.arla.se/om-arla/koncernen/mejerier/falbygdens-ost/

Men om det nu är Falköping, eller Jönköping, spelar ingen roll, MGMs kontakt med BO1s bror är då mindre trolig, eftersom BO1s bror jobbade på Arla Linköping. Om man nu inte haft gemensamt julbord eller nåt... eller att brodern är anledningen till att MGM fick sluta på Arla....nä... nä det låter tveksamt, eventuellt då om de haft några gemensamma funktioner Linköping/Jönköping/Falköping.

Ok, kan inte bedöma om det är OT; visst Falbygdens ost finns absolut i Falköping. Såg också att Arla stod uppe till höger på hemsidan. Jag fick för mig att MGM jobbat på Arla Foods.
Citera
2017-09-17, 21:47
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Enligt vad som framkommit från inlägg i tråden (ibland via PM) från de som påstår sig veta vem det är, finns det inget som tyder på det. Inte att han skulle vara en känd knarkare eller så. Ok, att någon sa han var nördig i småskolan, men tecknen på att han - om rätt man sitter - kan vara galen är desto fler.

Tala om helgardering som vanligt , OM rätt man (*****) sitter , KAN (*****) vara "galen" .
De här PM:en om (*****) som vidarebefordrats av "vissa" personer
kan man säkert ta med en nypa salt och inte rätta sig efter helt och hållet .
Citera
2017-09-17, 21:48
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeonmars
Är det bekräftat att de vunnit pengar?

Om det stämmer att den person som nämnts i tråden av flera, verkligen har hämtats av polis för förhör i fallet behöver det ju inte vara som huvudmisstänkt.

För mig är det inte bekräftat att de vunnit pengar, men det har hängt med så länge så det borde dementerats om det inte var sant. Men jag vet absolut inte och skulle jag vunnit skulle inte jag berättat det på bygden. Nej, men med tanke på det åklagaren sagt och att det är häktningsförhandling i morgon så är han ju misstänkt. Det går inte att häkta honom för att förhoppningsvis få upplysningar om någon annan GM, det är alltför långsökt.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Jo, men vi måste ju ändå på något vis hitta en koppling. Om MGM är galen varför blev han det så långt hemifrån (om du förstår vad jag menar) för att sedan återgå till vardagen utan att passera psyk.
Dessutom så skickligt att det tar månader innan polisen för ögonen på denna galne, nördige 23-åring..

Om vi tänker på killen som dödade kvinnan och mannen uppe i Norrland (?) så hade han ju betett sig märkligt, pratat om det och var fast inom några dagar, eller?
Citera
2017-09-17, 21:57
Medlem
Man ser inte skogen för alla träd.
Undrar vad GW säger, vet någon om han har uttalat sig om mordet?
Citera
2017-09-17, 21:59
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Man ser inte skogen för alla träd.
Undrar vad GW säger, vet någon om han har uttalat sig om mordet?

Jadå, han uttalade sig någon dag efter. Detta skulle inte vara något problem för polisen. Detta skulle bli uppklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in