Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-17, 17:35
  #13
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
staten och företagen ska inte få en enda krona av mig i onödan.
Det är ju den här "hålla i pengarna"-reaktionen som är den logiska om man tycker som du gör.

Till skillnad från vanligtvis när det är samma människor som gör upprop, gnäller och skriker om företags "fula" knep i sin marknadsföring som OCKSÅ kastar iväg hela sin lön direkt som om det inte fanns någon morgondag.
Citera
2017-09-17, 20:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Precis. Jag misstänkte det var syftet annars hade jag inte postat i tråden överhuvudtaget.

Men det lär ju bara leda till fortsatt mer av det vi har idag. Fortsatt låg inflation, låga räntor, bomarknaden tutar på, fortsatt byggande, fortsatt bra/ljummen konjunktur, osv. osv.
Intressant. Förstår dock inte hur det hänger ihop, men jag är å andra sidan inte skolad inom ekonomi.

Anledningen till att jag bor i hyresrätt i min lilla håla är att försvåra för lyxmigranter att bosätta sig här. Om jag istället köper en bostadsrätt, vilket skulle kunna minska min månadsavgift, så finns det en ledig hyresrätt. Genom att besitta en hyresrätt så tänker jag mig att jag tar upp en bostad. Iofs så köper ju kommunerna bostadsrätter så det spelar ändå ingen roll i slutändan antar jag.

Men om fler och fler håller i pengarna så drabbar det företagen, vilket i sin tur drabbar arbetarna, vilka håller i pengarna, vilket drabbar fler företag och startar en nedåtgående spiral för ekonomin.

Förhoppningsvis drabbar arbetslösheten många av de enkla jobb som är tänkta att skapas och arbetslösheten bland utomeuropeiska invandrare ökar till en nivå som även de goda kommer att inse inte är hållbar.

Själv sitter jag hyfsat säkert genom mitt yrke och ska bara hålla ut tills jag har pengar att flytta österut.

Räntan är ju redan så låg att det inte finns så mycket att sänka. Borde det inte gå åt helvete då?
Citera
2017-09-17, 21:01
  #15
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Intressant. Förstår dock inte hur det hänger ihop, men jag är å andra sidan inte skolad inom ekonomi.

Den snabba förklaringen är att när folk shoppar så driver detta priserna. När folk shoppar väldigt mycket så driver det priserna ännu mer. Speciellt drivs priserna om folk shoppar så mycket att det uppstår flaskhalsar eller brist på produkter. När företag går bra är det också lättare för anställda höja sina löner. osv. Dvs inflation = högre räntor.

Det omvända sker om folk inte shoppar. Då uppstår ett överskott på produkter, prispress, reor. Dvs deflation = sjunkade räntor.

Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Men om fler och fler håller i pengarna så drabbar det företagen, vilket i sin tur drabbar arbetarna, vilka håller i pengarna, vilket drabbar fler företag och startar en nedåtgående spiral för ekonomin.

Ja precis. Istället för att fråga chefen om höjd lön så får den anställda sparken. Det driver ju inte direkt någon inflation. Fler arbetslösa, löner står stilla eller sänks = deflation = sjunkande räntor.

Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Räntan är ju redan så låg att det inte finns så mycket att sänka. Borde det inte gå åt helvete då?

Räntan kan vara låg hur länge som helst. Vad är det för bra med hög ränta?

Räntan har legat under 0.4% i japan i 20 år. Den kan säkert ligga där i 20 år till. Japan är idag ett rikt samhälle, finns väl inget att klaga på där.
Citera
2017-09-17, 21:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Eller så kan man löpande skriva in vad man köper i ett Excel-ark. Då blir det lättar att få en överblick och göra något med den data man samlat.

Garantin på kvittona kan vara ganska bra att ha ändå
Men det ena utesluter inte det andra
Citera
2017-09-18, 08:04
  #17
Medlem
rostigamazons avatar
Hur dåligt vi än får, så förväntar sig politikerna att vi ska konsumera mycket, givetvis kommer människor konsumera mindre om vi samtidigt får det sämre, det är den här biten, som politikerna inte tycks förstå, man måste se helheten för att kunna förstå hur en bra och effektiv ekonomi fungerar.
Citera
2017-09-18, 08:22
  #18
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Precis du har förstått vad det går ut på, och sen ska vi komma ihåg att vi köper en massa onödiga saker som sen bara ligger. Jag tror att man handlar mer smart med åren, när man är yngre är man rätt naiv ibland.

Om man varit hemma hos både en yngre och äldre person vet man hur dåligt det där stämmer.

En yngre person har en säng, ett bord, en soffa, laptop, tv och möjligen ett tv-spel.

En äldre person har kommit till det stadiet att de kännt sig tvugna att köpa ett helt nytt skåp bara för att få plats med de där miniatyrtrollen från bussresan till norge i sommras.
Citera
2017-09-18, 11:58
  #19
Medlem
rostigamazons avatar
Alla har vi någon gått i reklam-fällan, men man lär sig med tiden.
Citera
2017-09-18, 13:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Om man varit hemma hos både en yngre och äldre person vet man hur dåligt det där stämmer.

En yngre person har en säng, ett bord, en soffa, laptop, tv och möjligen ett tv-spel.

En äldre person har kommit till det stadiet att de kännt sig tvugna att köpa ett helt nytt skåp bara för att få plats med de där miniatyrtrollen från bussresan till norge i sommras.

Kommer nog stämma in bra på mig både som ung och gammal
Citera
2017-09-18, 13:22
  #21
Medlem
Ratozs avatar
Det bästa sättet att minska sitt kapitalistiska och miljömässiga avtryck är att byta till mindre bostad och sedan gå ner i arbetstid. Ju mindre man jobbar ju mindre kan både man själv och andra köpa.
Citera
2017-09-19, 17:37
  #22
Medlem
rostigamazons avatar
Först blir vi lurade så vi får lägre lön, sen ska vi luras att köpa en massa onödiga saker, dags att vakna.
Citera
2017-09-20, 00:29
  #23
Medlem
nins avatar
Siktar på ha en sparkvot på någonstans mellan 70-75% nästa år (och några år framöver). Så onödig konsumtion kommer per automatik minskas.
Citera
2017-09-21, 11:57
  #24
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Siktar på ha en sparkvot på någonstans mellan 70-75% nästa år (och några år framöver). Så onödig konsumtion kommer per automatik minskas.

Bra, bygg upp en bra ekonomi, sen blir allt lättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback