2017-09-17, 18:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag tror också på GW's teori om att ett gräl uppstått eller att PM blivit otroligt provocerad av något KW sagt/gjort, och att PM inte kunde kontrollera sin ilska och hade ihjäl henne. I min värld är det både mer rimligt och sannolikt än att det skulle vara ett planerat mord på en person han enbart haft kort, professionell kontakt med. Även om han har ett avvikande sexliv. MEN. Här kommer det igen. Det är SÅ orimligt att det skulle vara på grund av att hon har ljugit. 1. Det kräver att hon ska ha ljugit om Wired (vad jag, vilket du vet, inte tror) och 2. det kräver att PM ska ha blivit så ilsk på grund av nedgraderringen av det han investerat sin tid i från en garanterad publikation till en möjlig publikation. Vilket jag inte tror är särskilt sannolikt då det inte kränker hans ego tillräckligt. Det är ju inte så att uteslutande superreportrar från världens största mediakanaler har fått stiga ombord på hans ubåt, utan som någon annan i tråden skrev har kreti och pleti varit inbjudna.

Fast han var ju väldigt stressad vid det här tillfället också. Han hade inte tagit flera timmar av sin tid just då till något som kanske, kanske inte kunde bli en publicerad artikel.
Citera
2017-09-17, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu menade jag då i första hand att hon ville få ett knäck helt enkelt, ett jobb. För pengarna, och för statusen att in något i en ansedd tidskrift. Det är ju något att få på sitt CV.

Om vi ska gå på "bli kär i en kändis"-spåret, så är det ju jättevanligt att kvinnor blir det. Det kan du väl inte ha missat? Män som visat sig i TV får drivor av beundrarbrev från kvinnor, som gått igång och fått för sig att de på något mystiskt, överjordiskt sätt har en förbindelse med mannen på TV-rutan. Och då inte alls bara sådana megakändisar som du räknar upp, utan även sådana som Bosse Larsson, Arne Weise, Ernst K., Claes Elfsberg...

Och ja även kvinnor i förhållanden, det utesluter ingenting. Det är många som är gifta med en man som får duga för alla praktiska ändamål, men som i fantasin är tillsammans med någon annan, som de har alla kärlekskänslorna för...

Vad i mitt inlägg är det du vill bemöta med det första stycket? Det är rätt oklart. Våghalsig med sitt rykte? Vad skulle en extra merit på CV:t tjäna till när viktiga människor i "förtroendebranschen" får reda på att hon ljuger om uppdrag? Jag tycker inte att det är ett rimligt resonemang.

Jag tror inte att det är "jättevanligt". Vad jag däremot vet är att människor vanligen överskattar sannolikheten för osannolika händelser, och underskattar sannolikheten för sannolika händelser. Jag tror att denna kognitiva bias beträffar även dig när du resonerar här kring hur vanligt kändiskåthet är bland kvinnor. Är dessutom rätt less på ditt killgissande, sluta beskriva dina egna orimliga resonemang och funderingar som om de vore vedertagna sanningar. Är det så svårt att skriva ut "jag tror" "jag tänker" "det skulle kunna vara så att.." osv?
Citera
2017-09-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Er De*dre K*ng elskerinnens navn eller er det et Drag-navn ?

Hun er så anonym på nettet.

Antagligen hennes namn. Vet inte ens om det finns belägg för att hon skulle vara Drag Queen? Hittills har väl bara spekulerats i att hon är transsexuell?
Citera
2017-09-17, 19:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Vad jag sett av GW så baserar han sig väldigt ofta om inte alltid på statistik plus gammal erfarenhet, han har ju knappast icke officiell insyn i alla utredningar han uttalar sig om.

Detta ger då att GW rent statistiskt borde ha mer rätt än fel i sina uttalanden.
Inte riktigt så enkelt i praktiken men lite åt det hållet.

Ja, det är ju så kriminologer (och polisens gärningsmannaprofilerare) arbetar. De går på statistik. De använder inte kristallkula. Sa jag det..?
Citera
2017-09-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123....
Verkar märkligt detta.
Advokater skall verka så att rättvisa skipa, men av artikeln att döma verka resonemanget gå så att man inte ska ge polisen onödig hjälp i utredningen?
Finna inga så "O-rättskaffens" människor som advokater. -"Det finns inget så prestigefyllt som när man lyckas få en skyldig frikänd".. Ett citat från en advokat jag ej minns namnet på men det säger lite om kårens rättskänsla....
De ska verka för klientens bästa. Ms advokat borde rått honom hålla käften. Nu skadade han sig själv genom att vitt och brett berätta om sina lögner och trassla in sig. Bra för rättvisan men dåligt för klienten.
Citera
2017-09-17, 19:08
Medlem
Citat:
Fast han var ju väldigt stressad vid det här tillfället också. Han hade inte tagit flera timmar av sin tid just då till något som kanske, kanske inte kunde bli en publicerad artikel.

Hur i helvete står du ut med att hela tiden försöka komma på förmildrande omständigheter för en väldigt uppenbar mördare?

Att det kanske inte går att bevisa med mer än indicier är en annan sak.
Citera
2017-09-17, 19:09
Medlem
Citat:

Vad var han så väldigt stressad över enligt dig?

Raketuppskjutningen som skulle ske var för hans del framskjuten till senare tidpunkt redan sedan tidigare. Skulle det vara visningen av ubåten dagen efter? Kim skulle enligt plan bli hämtad på land efter 2 timmar av sin pojkvän dvs 21.00.

Så vad var han så väldigt stressad av menar du?
Citera
2017-09-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ja, det är ju så kriminologer (och polisens gärningsmannaprofilerare) arbetar. De går på statistik. De använder inte kristallkula. Sa jag det..?

I dina inlägg mer eller mindre deklarerar du GWs ord som väldigt tunga.
Att dra slutsatser om vad som är mest troligt klara vi här i tråden lika bra som GW.
Citera
2017-09-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Syftet är nog att delta i en disskusion som för oss alla här.
Vi tycker inte lika - det är därför vi kan diskutera och därför som det är intressant att hänga här. Det finns trådar där alla som är kvar bara dunkar varandra i ryggen med exakt samma åsikter - dessa trådar är det till slut få som läser.

Bland provocerar någon - Merwinna? - just för att få igång debatten och visa på andra vinklar av saken. Det är ofta rätt kreativt speciellt som i just Merwinnas fall hen hänvisar till mängder av länkar.
Man får faktiskt tycka olika om PM och så länga han inte är dömd vet vi alla rätt lite. Att av pietetskäl inte få diskutera offret KWs mått och steg före sin död är knappast särskilt vettigt eller kreativt. Mer än en polisutredning har misslyckats just av sådan missriktad hänsyn till offer och anhöriga - behandlingen av Palmes hustru är väl det mest kända exemplet.

Jag håller med på att allt får ha sina åsikter men det är viss skillnad på att argumentera och propagera.
Allt Merwinna skriver verkar gå ut på att svartmåla offret och samtidigt tala om hur otroligt intelligent, omtänksam och ödmjuk förövaren är. Ja, jag skriver förövaren för ingen tror väl på allvar att någon annan är inblandad? "Jag begravde henne hel" Bullskit!
Citera
2017-09-17, 19:38
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Nu säger jag det här för sista gången: M sa själv till polisen i Dragör att "hon sa att hon kom från Wired men jag kollade inte upp det".

För övrigt kan man inte heller hålla på och sälja in artiklar till ANDRA tidningar (om den första man tänkt sig inte vill ha den) utan att ha intervjupersonernas godkännande. "Det bidde visst inte Wired den här gången, men det står om dig i Kalle Anka nu." Så en sådan plan B är inte vettig heller, det kan finnas många olika anledningar till att en person inte vill bli sedd i en viss tidning. (Det var inte du Cellplast som skrev detta om att hon kunde ha sålt den till någon annan tidning i stället om Wired inte ville ha den, så det var lugnt enligt den personen, jag skriver det bara här i anslutning till ämnet.)
Om en journalist blir mördad för att en artikel skulle kunna hamna i fel tidning så är det nog inte journalisten som borde lära sig bättre uppförande utan mördaren som borde ha haft mer självbehärskning.
Citera
2017-09-17, 19:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Hon var ju en våghalsig typ. Hon kan ha chansat. Chansen ökade ju betydligt att hon skulle få träffa en känd och upptagen man, om hon påstod att hon var utsänd från en tidskrift som han helt säkert skulle vilja figurera i. Än om hon skulle ha sagt att hon inte hade något uppdrag, utan bara hoppades kunna sälja materialet i efterhand.
Kan du inte sluta med att beskriva mördar-Madsen som något eftertraktat och KW som ett litet våp.
De flesta av oss uppfattar dem på motsatt sätt: han är en galning och hon en kompetent och framgångsrik kvinna.
Citera
2017-09-17, 19:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Har ingen källa, men han skulle väl inte vara så anlitad om han ständigt hade fel, eller? Det finns ju fler med samma kompetens. Jag har inte fört statistik, men jag har NOTERAT att han brukar ha rätt. Han säger själv att han bara har haft fel två gånger, den ena gången preciserar han inte men den andra gången var Arbogafallet. Han trodde ju först (eller rättare sagt efter att både styvpappan och den biologiska pappan visat sig ha alibin) att det var Emma själv som dödat sina barn och sedan tillfogat sig skadorna.
GW har rätt ganska ofta därför att han utgår från statistik och det stämmer in på standardfall.
Kvinnor som mördas har t ex oftast mördats av sin partner eller expartner.
När en kvinna har mördats säger GW: det är troligtvis hennes man eller fd som har gjort det.
Det är klart att det ofta blir rätt då, allt enligt statistiken.

I de fall som avviker från det normala brukar han inte alls ha rätt särskilt ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in