2017-09-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Du är ju kvinna. Är det så för dig? Att du är tvingad till "kvinnosysslor"? Är det så du upplever kvinnorna i din omgivning? För jag blir nyfiken när jag hör alla dessa feminister prata om hur förtryckta andra kvinnor är, men det handlar aldrig om de själva?

Eftersom jag dessutom inte ser detta mönster i min omgivning så undrar jag vem det är man kämpar för? För det kan väl inte vara så att vi kvinnor väljer själv? För vi är ju så svaga individer som inte kan stå upp för oss själva?

Suck ja jag är kvinna och en rätt berest sådan, så ja jag har sett kvinnor i Asien, kvinnor i östeuropa kivnnor i sydeuopa, kvinnor i nordafrika, kvinnor lite varstans och ja, jag har noterat ett visst "tvång" faktiskt i vad dessa ska ha lov att få ägna sin tid åt. Men du har kanske missat detta? och tror att hela världens kvinnor lever som vi gör i Sverige?
Citera
2017-09-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Makt ger dig fördelar, då är du självklart ovasett kön intresserad av just makt och att inneha den själv.

Men det ger dig också nackdelar- du måste slåss med andra för att få behålla makten, du förväntas ta risker, och upplevs du missbruka den kan du bli plågsamt mördad tsm med din familj.

Att helt enkelt gifta sig med en man med makt har varit ett säkrare drag, och vi ser det i kvinnors tendens att jaga kända män och idoler istället för att skaffa en svag man och ha makten över både ekonomi och hushåll.

Männen i dom sistserna får istället chansen att skaffa oändligt mycket fler ungar än en kvinna i samma sits, och fler än andra män.

Citat:
Finns inget där som hindrar honor från att jaga, försvara sina revir/ ungar med våld om så behövs,

Finns inga sfärer som är vigda till honor eller hannar i det "vilda" annat än det som hör till den direkta reproduktionen.

Du verkar ha svårt att förstå att den direkta reproduktionen är fokus hos de flesta arter. Innan kondomer blev det liksom barn när man låg med varandra. 9månader med unge i magen och med fysiska faror i världen skapade könsroller. Barndödligheten var hög, så man gick genom graviditet fler ggr än nu om man ville ha barn som växte upp.
För att stammen eller flocken skulle överleva ville man inte riskera kvinnoliv heller.

Senare samhällen greppade också detta- därför ser du inte kvinnor i militären historiskt, och endast sällsynt i frontlinjen ens i modern tid där endast en promille av befolkningen faktiskt strider.
Citera
2017-09-17, 17:46
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Suck ja jag är kvinna och en rätt berest sådan, så ja jag har sett kvinnor i Asien, kvinnor i östeuropa kivnnor i sydeuopa, kvinnor i nordafrika, kvinnor lite varstans och ja, jag har noterat ett visst "tvång" faktiskt i vad dessa ska ha lov att få ägna sin tid åt. Men du har kanske missat detta? och tror att hela världens kvinnor lever som vi gör i Sverige?
Jag är ganska berest själv faktiskt. Inte många hörnor av jordklotet jag inte hälsat på så jag vet exakt hur mycket kvinnoförtryck det finns.

Men du skapade denna tråd och pratade om Sverige och om politiska förslag. Man kan inte blanda världen och Sverige.

Vi kan diskutera antingen det ena eller det andra men att prata i generella termer och jämföra går inte. Så du får gärna svara på frågan utgå från Sverige faktiskt. För det är det vi kan påverka och jag hävdar att vi inte behöver feminismen i Sverige och att vi redan är jämställda genom frihet att välja.

Du vill ju gärna inskränka den friheten in the name of "feminism".
Citera
2017-09-17, 17:58
Medlem
Citat:
Jag är ganska berest själv faktiskt. Inte många hörnor av jordklotet jag inte hälsat på så jag vet exakt hur mycket kvinnoförtryck det finns.

Men du skapade denna tråd och pratade om Sverige och om politiska förslag. Man kan inte blanda världen och Sverige.

Vi kan diskutera antingen det ena eller det andra men att prata i generella termer och jämföra går inte. Så du får gärna svara på frågan utgå från Sverige faktiskt. För det är det vi kan påverka och jag hävdar att vi inte behöver feminismen i Sverige och att vi redan är jämställda genom frihet att välja.

Du vill ju gärna inskränka den friheten in the name of "feminism".

Jag har frågat antifeminister vad de har för idéer kring hur samhället ska läggas upp.

Jag gör det iofs på ett svenskt forum och på svenska, men det måste ju inte betyda att jag därför enbart vill begränsa mig till svenska förhållanden.
Feminismen begränsar sig inte till Sverige, då lär väl inte antifeminismen göra det heller?

och dessutom jag har i vanlig ordning fastnat i massa diskussioner som rör feminism i stort och i de diskussionerna pratat om global feminism.
Senast redigerad av Merapi 2017-09-17 kl. 18:01.
Citera
2017-09-17, 18:02
Moderator
pewpews avatar
Citat:
jag har frågat antifeminister vad de har för idéer kring hur samhällen ska läggas upp.
Jag gör det iofs på ett svenskt forum och på svenska, men det måste ju inte betyda att jag därför enbart vill begränsa mig till svenska förhållanden.
Feminismen begränsar sig inte till Sverige, då lär väl inte antifeminismen göra det heller?
Så du vill inte diskutera det utifrån ett svenskt perspektiv menar du?

Märkligt när du ställer följande frågor i ditt ursprungsinlägg:

-Vilka förändringar vill ni göra i det svenska samhället idag? Och här efterfrågar jag handfasta, reella förslag.
-Hur vill ni att ett framtida Sverige ska se ut gällande kön/ genus? Ska vi ha roller för vardera kön? och hur ska dessa i sånt fall se ut?

Och du undviker att svara på min fråga. Igen.
Citera
2017-09-17, 18:04
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
jag har frågat antifeminister vad de har för idéer kring hur samhällen ska läggas upp.
Det är korrekt, bara för att du gör det på svenska på ett svenskt forum måste inte betyda att du enbart vill begränsa dig till svenska förhållanden.

Att du startar en tråd så här gör det däremot:

Citat:
Dags förklara sig herrar (och gärna också damer) antifeminister.

-Vilka förändringar vill ni göra i det svenska samhället idag? Och här efterfrågar jag handfasta, reella förslag.
-Hur vill ni att ett framtida Sverige ska se ut gällande kön/ genus? Ska vi ha roller för vardera kön? och hur ska dessa i sånt fall se ut?

Jag nöjer mig med dessa 2 frågor..
Uttömmande svar vore trevligt.
Trams och skit undanbedes.

Trams och skit undanbedes.
Citera
2017-09-17, 18:09
Medlem
Nu övergeneraliserar jag kanske, men jag tycker att Pär Ström har en bra lista över hur samhället borde styras. Han kallar sig för jämställdist, vilket jag tycker låter bättre än feminism då det inte betonar kön på något sätt.
Citera
2017-09-17, 18:15
Medlem
[quote=GRAA|61810015]
Citat:
Men det ger dig också nackdelar- du måste slåss med andra för att få behålla makten, du förväntas ta risker, och upplevs du missbruka den kan du bli plågsamt mördad tsm med din familj.

Att helt enkelt gifta sig med en man med makt har varit ett säkrare drag, och vi ser det i kvinnors tendens att jaga kända män och idoler istället för att skaffa en svag man och ha makten över både ekonomi och hushåll.

Männen i dom sistserna får istället chansen att skaffa oändligt mycket fler ungar än en kvinna i samma sits, och fler än andra män.
Nja rätt sällan man måste "slåss" för att få makt eller bibehålla den. Svenskar har inte behövt slåss om makten över Sverige på över 200 år ex, längre faktiskt eftersom sista kriget inte handlade om herravälde över Sverige.

Att gifta sig med makt ha varit kvinnors ENDA möjlighet till makt oftast historiskt sett. Det betyder dock inte att detta är ett bra upplägg eller rättvist av samhället att ordna det så att kvinnor inte kunde eller kan få makt på annat sätt eller hur?

Att gifta sig var också kvinnors enda möjlighet till försörjning genom historien, inte heller speciellt smart av samhället, utan mest bra för män som på så sätt garanterades en kvinna.

Avsevärt smartare för ett samhälle utnyttja hela sin befolknings potential av att utmärka sig och inte bara ex. män från en viss klass.

Citat:
Du verkar ha svårt att förstå att den direkta reproduktionen är fokus hos de flesta arter. Innan kondomer blev det liksom barn när man låg med varandra. 9månader med unge i magen och med fysiska faror i världen skapade könsroller. Barndödligheten var hög, så man gick genom graviditet fler ggr än nu om man ville ha barn som växte upp.
För att stammen eller flocken skulle överleva ville man inte riskera kvinnoliv heller.

Senare samhällen greppade också detta- därför ser du inte kvinnor i militären historiskt, och endast sällsynt i frontlinjen ens i modern tid där endast en promille av befolkningen faktiskt strider.

nej det blev bara barn när man hade reproduktivt sex...du kan ha sex på massa olika sätt utan att bli med barn. Tom apor känner till detta, Bonobos har ofta icke reproduktivt sex. Och kvinnor kan ha sex utan att riskera barn, eftersom kvinnor inte är fertila som män 24/7 nästan hela livet.

Inte heller är det ett smack farligt för gravida kvinnor ex. sitta i ett parlament, eller ges självbestämmande över sina egna pengar/ resuser eller vem de ska gifta sig med. ok?

makt är liksom inte enbart våld eller "militärt"..eller eb "manlig sfär"
Makt är till grunden rätt att bestämma över sitt liv ex, eller ges möjligheter till inflytande.
Senast redigerad av Merapi 2017-09-17 kl. 18:24.
Citera
2017-09-17, 18:22
Medlem
Citat:
Så du vill inte diskutera det utifrån ett svenskt perspektiv menar du?

Märkligt när du ställer följande frågor i ditt ursprungsinlägg:

Och du undviker att svara på min fråga. Igen.

Jorå det kan jag göra. om detta är premissena och det bestäms till detta.

men du svarade på mitt:

"Men jag vidhåller det är ett problem om arbetsuppdelningen är så könsbestämd att den ger sånna avtryck på gruppnivå som den gör just nu. Och att nackdelarna och fördelarna alltid hamnar på ett och samma köns planhalva."

Och detta står jag för både globalt och inom Sverige.

Att föräldraledigheten endast till 25% tas av fäderna, och i tillägg till detta vab, deltid, dubbelabete, taskiga löner etc ligger främst på kvinnor i Sverige, så är detta ett problem som drabbar gruppen kvinnor OCH fler individuella kvinnor än individuella män, i form av pensioner som inte går att leva på, inkomster som inte går att leva på, större sjukfrånvaro, större psykiskt lidande, större stress etc.

och då bör vi ju som samhälle självklart söka göra något åt saken.
Citera
2017-09-17, 18:26
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Jorå det kan jag göra. om detta är premissena och det bestäms till detta.

men du svarade på mitt:

"Men jag vidhåller det är ett problem om arbetsuppdelningen är så könsbestämd att den ger sånna avtryck på gruppnivå som den gör just nu. Och att nackdelarna och fördelarna alltid hamnar på ett och samma köns planhalva."

Och detta står jag för både globalt och inom Sverige.

Att föräldraledigheten endast till 25% tas av fäderna, och i tillägg till detta vab, deltid, dubbelabete, taskiga löner etc ligger främst på kvinnor i Sverige, så är detta ett problem som drabbar gruppen kvinnor OCH fler individuella kvinnor än individuella män, i form av pensioner som inte går att leva på, inkomster som inte går att leva på, större sjukfrånvaro, större psykiskt lidande, större stress etc.

och då bör vi ju som samhälle självklart söka göra något åt saken.

För att klargöra. Jag pratar endast om Sverige, så får du inte det om bakfoten igen.

Du svarar fortfarande inte på min fråga. Upplever du att kvinnor i Sverige idag inte har rätt att välja själv?
Citera
2017-09-17, 18:32
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Jag har frågat antifeminister vad de har för idéer kring hur samhället ska läggas upp.

och dessutom jag har i vanlig ordning fastnat i massa diskussioner som rör feminism i stort och i de diskussionerna pratat om global feminism.

Men snälla, en reaktionär rörelse är en reaktion mot något. Antifeminism är inte en ideologi på samma sätt som att ateism inte är en religion. Det är helt enkelt en spridd skur av åsikter där det gemensamma är att man inte håller med feminism. Då feminism i olika delar av världen handlar om olika saker så behöver man ju specificera vilken gren man avvisar. Nästintill alla som menar att man inte stödjer feminismen menar den postmoderna feminismen som finns i delar av västvärlden där Sverige är ett exempel. Detta är påtalat gång på gång i denna och andra trådar. Att du då försöker bygga ihop en konspiratorisk global antifeministisk rörelse som folk i tråden förespråkar med tvångsäktenskap och omskärelse sätter ju effektivt punkt för debatten. Antingen är du väldigt binär i ditt tänkande eller så har du annan agenda att inte förstå detta.

När feminism idag talar om ett osynligt förtryckande patriarkat som ska regleras bort med kvotering och annan direkt moralisk intervention (skatter, hjärntvätt på barn, polarisering) så är det inte konstigt att de som inte ser det osynliga patriarkatet blir upprörda över detta. Det ses som ett fascistiskt samhällsbygge och det är baserat på lögner som byggs upp av korrumperade/maktfullkomliga genusvetare.

Det ligger inte på antifeministers ansvar att ha en gemensam idéplatform om hur samhället bör utvecklas, alla kommer ha egna idéer om detta. Ditt försök att göra alla som inte håller med feminister tills mansgrisar som vill skära i fittor är ledsamt och spär på polariseringen ännu mer. Snart är det enda som kan stärk upp samhällets gemenskaphet krig, det ser man om man inte är helt historielös.
Senast redigerad av Jeremiadlantent 2017-09-17 kl. 18:34.
Citera
2017-09-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nu övergeneraliserar jag kanske, men jag tycker att Pär Ström har en bra lista över hur samhället borde styras. Han kallar sig för jämställdist, vilket jag tycker låter bättre än feminism då det inte betonar kön på något sätt.
Bara det att i Pär Ström värld så är kvinnor och män i sverige jämställda redan. Det behövs alltså inget arbete för att åtgärda de obalanser vi ha kvar, ex i form av att 90% av alla regissörer är män
(min höftning) och av alla filmpengar så går x% mer av de statliga pengarna till klassiska "manliga manus" med män i huvudrollerna, män bakom kameran etc.
I det läget så gå Pär Ström i taket och skriker "förtryck av män"!!!! när man lägger ett förslag av att kvotera så ex. 30% av filmpengarna ( betalda av Svenskars skattemedel, 50% kvinnor för film som svenkar 50% kvinnor ska se och identifiera sig med) viks åt kvinnliga regissörer eller "kvinnliga manus" med kvinnor i huvudollerna..
Hela 30%!!!!!! till kvinnor!!!!!!!! Skandal!!

Pär Ström i kvadrat.

edit: mina ca siffor och inte belagda sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in