2017-09-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Sånt brukar man ju se! Martin Trenneborg (bunkerläkaren) ser trevlig ut och därmed oskyldig... hoppas han släpps tidigare🤔🤔

Det var inget mordfall. I påföljden ingick även han tappade sin yrkeslegitimation (läkare) för evigt. Nu studerar han visst något nytt, förmodligen inom annat område. Landstingsanställd igen blir han nog inte igen.
Citera
2017-09-17, 14:04
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var inget mordfall. I påföljden ingick även han tappade sin yrkeslegitimation (läkare) för evigt. Nu studerar han visst något nytt, förmodligen inom annat område. Landstingsanställd igen blir han nog inte igen.

Nej jag var spydig mot en annan i tråden som tror man kan se på Madsen att han inte mördat KM. Försöker undvika hennes kommentarer men ibland ser man det ändå 😬
Citera
2017-09-17, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag satt precis här och spånade om att försvaret mycket väl skulle kunna göra upp om vållande. Men PM har ju inte ens erkänt vållande väl? Han vill väl bli frikänd för ren olycka utan oaktsamhet?! Vållande i Danmark har ju en straffskala upp till åtta år så det tror jag inte han erkänner rakt av. Om däremot åklagaren vill göra upp om vållande i ett bekännelsmål så tror jag nog att PM skulle överväga det iaf. PM diktar då ihop en historia som passar bra in på vållande och åklagaren godkänner den. Blir ju nåt liknande strafflindringsavtal isf om man jämför med vad han riskerar för mord ju.

Kan ju tillägga att jag inte tror att åklagaren kommer att släppa mord i detta fallet någonsin.

Nej han har nog inte erkänt vållande. Tror jag. Jag tror som dig att PM skulle gå med på vållande och griftefrid men tror inte heller åklagarsidan i första hand vill gå dit.

Åklagaren i detta fall känns intetsägande, helt omöjligt att få en uppfattning om honom. Googlat lite på honom men det gav inget resultat på att han skulle vara en slagkraftig man. Jens Möller däremot känns robust, driven och målvetmeten. Och det är på den sistnämde jag inte tror att åklagarsidan går med på vållande och griftefrid i ett erkännandemål. Men som jag villigt erkänner har jag inget annat att bygga det på än på Jens Möller. Känns som Möller kan äta upp åklagaren till frukost vilken dag i veckan som helst.

Sen är det ju förstås upp till domstol att avgöra men erkänner Madsen vållande så blir förutsättningarna en anig bättre.
Citera
2017-09-17, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
. Och varför skulle det komma fram just under dyket? Eller har han kontrollerat sin ilska hela dagen för att sen packa ner fogsvansen lagom till ubåtsturen? Nja, jag är tveksam till att falskt reportage räcker/funkar som motiv.

Precis som någon här skrev, att det korrekta förhållandet med Wired kröp fram i slutet av intervjun, när han eventuellt ställde frågor om när artikeln skulle publiceras.
Citera
2017-09-17, 14:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Nja - hans läkarlegitimation drogs in ja. Men han kan alltid ansöka om att få den tillbaka. Kanske inte så sannorlikt att det händer första taget - men han kan återfå den i framtiden, det är inte uteslutet enligt domen.
Barnflickan i Knutby Sara Sv*nsson, som faktiskt dömdes för mord, jobbar idag som undersköterska.
Så riktigt svåra brott verkar - märkligt nog - inte alltid utesluta ex sjukvårdsjobb.
Senast redigerad av Solglittret 2017-09-17 kl. 14:58.
Citera
2017-09-17, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Grejen med det här fallet är ju att INGET är troligt, men eftersom vi vet att hon är död så måste något av alla dessa otroliga scenarios vara sant.

Någon som vet varför Bengtson kallar sig "von Bengtson" förresten. Det kan man ju inte heta. I Sverige är det inte tillåtet att ta namn med "von" eller "af" p.g.a. de betecknar adelskap.

Det är nog bara du och ett fåtal andra som utifrån den fakta som är offentlig inte kan dra slutsatser om vad som troligen har hänt. Oftast använder man sig ju av statistik när man gör sina bedömningar och det är helt enkelt oerhört ovanligt att folk/kvinnor blir styckmördade pga att något så banalt som att KW skulle "ljugit om att hon var anställd av Wired" retat upp en man. Han ska inte ha gett sig på folk fysiskt för såna detaljer förr, så det är helt enkelt väldigt otroligt att det skulle vara ett motiv. Däremot kryllar världshistorien av sexualbrott mot yngre kvinnor, så ja...mot bakgrund av PM:s sexintressen. erfarenheter av sex i ubåten och personlighet kan man visst se vad som är troligt och inte i det här fallet. Hade han varit verkligt psykotisk däremot, ja, då hade motivet kunnat vara vad fan som helst baserat på röster i huvudet osv.
Senast redigerad av Florman 2017-09-17 kl. 15:02.
Citera
2017-09-17, 15:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Precis som någon här skrev, att det korrekta förhållandet med Wired kröp fram i slutet av intervjun, när han eventuellt ställde frågor om när artikeln skulle publiceras.

Hans stubin var kanske kort och hjärnan brann till när han blev förbannad över att ha kastat bort flera timmar på någon intervjuv som kanske aldrig skulle gagna honom. Han kanske ilsket smällde igen någon lucka bakom sig och KW skadades. Han skulle hävda att det var en olyckshändelse.

Skulle han vara helt slut som "Raket-Madsen" efteråt?? Skulle verkligen varenda sponsor och medhjälpare dra sig ur och alla hans projekt vara över? Är detta verkligen så självklart att PM därför känner sig tvungen att komma ur det hela med en sjöbegravning och blånekade om att han satt iland henne. Det är en väldigt stor risk han tar när han ljuger - är det värt att ta den risken - eftersom allt annars helt säkert ändå skulle varit förstört?

Det låter lite långsökt att han tar lögn och sjöbegravningsrisken hellre än att berätta hur det gått till. Han borde kunnat tagit sig igenom de problem som skulle uppstått om KW förolyckats av en olycka ombord. Det är en enorm risk han tar när han sjöbegraver henne och ljuger.
Såvida inte det gått till på något annat sätt och han har betydligt större del i hennes död.
Citera
2017-09-17, 15:24
Medlem
Att hon åkte ut ensam med honom är inte konstigt alls, intervjun var klar och hon skulle bara ut på en liten snabb tripp för att få lite bilder och känna hur det kändes. Att åka ut ensam med en man när massor av människor kände till det är inte konstigt alls, det är inte som att han skulle kunna skylla ifrån sig på nån annan om det hände något (oh, wait). Hon ville väl inte ha med en massa andra människor som skulle distrahera.
Kläderna är inte heller konstiga, ett par rejäla strumpbyxor och en kjol är tvärtom praktiska och lätta att röra sig i, mycket bättre för rörelsefriheten än t.ex. jeans. Dessutom skulle hon väl sammanstråla med pojkvän och vänner senare och ville vara klädd för krogen.

Och själva dödsögonblicket kan jag tänka mig gick till som en kombination av olycksteorin och mord; han kanske verkligen tappade luckan på henne, hon fick en kraftigt blödande huvudskada och föll ner i ubåten. Madsen inser i panik att detta innebär slutet för Raket-Madsen och vill ha henne ur vägen, så han stryper henne. Sedan gör han sig av med kroppen i delar för att det ska bli svårare att hitta henne och framförallt att avgöra dödsorsak.
Citera
2017-09-17, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Det får GW tro, jag tror det inte.

På vilket vis kan du få till att han erkänner griftefrid i hätningsframställan nummer två då han redan i den första erkände att han slängt KW överbord men nekar fortsättningsvis att han styckat kroppen.

Tror att du måste läsa dansk rätt istället för GW.

PMs erkännande till griftefrid är av juridisk sort. Har inget med överbevisning att göra, han vägrar kännas vid styckningen fastän torson hittats med PMs attiraljer på.

Han erkände att endast han konstaterade att Kim var död, inte kunde räddas till liv och tillkallade inte hjälp och läkare till platsen.Han beslutade själv att utföra en "sjöbegravning" därmed gjorde han sig skyldig till griftefrid. Det skulle han inte komma ifrån. Advokaten rådde nog honom att erkänna det.
Citera
2017-09-17, 15:44
Bannlyst
Citat:
Han erkände att endast han konstaterade att Kim var död, inte kunde räddas till liv och tillkallade inte hjälp och läkare till platsen.Han beslutade själv att utföra en "sjöbegravning" därmed gjorde han sig skyldig till griftefrid. Det skulle han inte komma ifrån. Advokaten rådde nog honom att erkänna det.

Precis. Vilket är en helt annan sak än att erkänna för att bevisningen hunnit ifatt hans historia i och med att torson dök upp. Han vidhåller att han kastat i henne hel.

Ett juridiskt val som genom processens gång ger honom bättre förutsättningar och flera juridiska valmöjligheter.
Citera
2017-09-17, 15:54
Medlem
Peter Madsens advokat vækker undren: Giver politiet gode kort på hånden

https://www.b.dk/nationalt/peter-madsens-advokat-vaekker-undren-giver-politiet-gode-kort-paa-haanden
Citera
2017-09-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Precis. Vilket är en helt annan sak än att erkänna för att bevisningen hunnit ifatt hans historia i och med att torson dök upp. Han vidhåller att han kastat i henne hel.

Ett juridiskt val som genom processens gång ger honom bättre förutsättningar och flera juridiska valmöjligheter.

Inför andra förhandlingen hade torson flutit upp och blod hittats i ubåten. Det visste Madsen.

Tror på indiciemål.
Senast redigerad av Remark 2017-09-17 kl. 15:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in