2017-09-17, 13:12
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Nej det har jag inte missat. Domstol måste också godkänna detta. Advokat kan yrka på det men oftast är det åklagaren i målet där erkännande givits som önskar bekännelsemål. De flesta mål i DK är så kallade bekännelsemål.

Från försvarets sida är dessa mål önskvärda just pga att häktningen blir kort och uppmärksamheten inte är stor då huvudförhandling uteblir + att man kan med tur få strafflindring vid erkännande.

Åklagaren/domaren har sina skäl men självklart är ju en given orsak kostnader. Bekännelsemål är billiga mål där varken jury, nämdemän eller fler juristdomare behövs. En huvudförhandling kostar.
Ok, ja det är bra att du har koll för sånt här finns ju inte i Sverige. Men om vi bortser från griftefrid så yrkar ju försvaret på frikännande för olycka och åklagaren yrkar på mord. Så just nu ser det ju svårt ut att detta skulle bli ett bekännelsemål iaf.
Citera
2017-09-17, 13:12
Medlem
Citat:
I din spekulation har ju lögnen om att KW inte var utsänd av KW skapat så pass stor ilska att han tagit till handgemäng. Som vapendragare i detta "frihetstänkande" åker gammelskjuts du på en krönikör av GW som kom i ett mycket tidigt stadium.

Min poäng är att vi skall hålla oss till vad PM hävdar/erkänner men då drog du till med att du ville vara en frihetstänkare och gå emot FB-tänket och skapa andra scenarium så det är alltså ditt frihetstänkande jag bemöter och säger: Dråp direkt.

Och min poäng är att ifall en hustrumisshandlare hävdar att blåtiran berodde på att hustrun hade halkat och slagit nyllet på toalettdörrhandtaget då behöver inte JAG spekulera sida efter sida angående vilken sorts dörrhandtag som kan förorsaka just den sortens skador som hustrun lider av. Jag KAN tänka mig även andra alternativa förklaringar. Jag är inte bunden att tro på vad MGM hävdar.

Det KAN också vara så att Madsen ilsknade till redan under intervjun, ansåg att KW inte var seriös/tillräckligt respektfull/ville skriva om trams istället för hans raketer och ubåtar och blev därför hämndlysten oc h planerade mordet/tortyren/våldtäkten. Han kanske samlade ihop ändamålsenliga verktyg och med sågen i handen bjöd KW ombord väl medveten om att det skulle bli hennes sista resa. Kanske var det Madsen som ansåg att en svartvitblommig kjol skulle passa bra till hans ändamål..
Citera
2017-09-17, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Skulle detta kunna tyda på att PM vägrar samarbeta med advokaten om han inte får tala fritt?
Eller att han är så duperande att advokaten går med på det?

Advokaterna menar att hon är orutinerad men jag gissar att han även är tämligen påstridig och manipulativ. Känner han henne sedan tidigare möjligen.

Madsens agerande påminner rätt mycket om Johanna Möller och hennes beteende.
Citera
2017-09-17, 13:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tänkte ett varv till, att Bengtsson figurerar i Wired gav ju ytterligare dimension i saken.

Felet med världen är att dom dumma är så tvärsäkra på allting, och dom kloka så fulla av tvivel.
Jag kunde ju tänka mig ett annat osexuellt motiv tidigare där PM inte ville dyka med ubåten men KW insisterade och typ då sa "Jag kan väl för helvete inte göra ett reportage om en ubåt som inte kan dyka!". Här vägde jag då in att PM har varit typ arbetsledare för tre ubåtsbyggen och han är väl självutnämnd ubåtsexpert kan man anta. Men det motivet gick ju bort när det framkom att ubåten hade dykt vid Middelgrundsfort.

Men att slå ihjäl KW för att hon ljög om att artikeln redan var såld känns rätt tunt alltså. Och varför skulle det komma fram just under dyket? Eller har han kontrollerat sin ilska hela dagen för att sen packa ner fogsvansen lagom till ubåtsturen? Nja, jag är tveksam till att falskt reportage räcker/funkar som motiv.
Citera
2017-09-17, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ok, ja det är bra att du har koll för sånt här finns ju inte i Sverige. Men om vi bortser från griftefrid så yrkar ju försvaret på frikännande för olycka och åklagaren yrkar på mord. Så just nu ser det ju svårt ut att detta skulle bli ett bekännelsemål iaf.

Jag håller med dig fullt ut. Anledningen varför jag drog upp just bekännelsedråp var av den anledning att jag tror att det är dit försvaret vill gå. Advokaten fick PM att erkänna griftefrid timmarna innan häktningsförhandling nummer två. Alltså han inser att sin handling är straffbar och erkänner han det så finns möjligheten till bekännelsemål. Hade han inte erkänt det är den chansen borta.

Vi måste komma till åtal innan vi vet vad det blir för mål för i häktningsförhandlingen kan inte målet behandlas som ett bekännelsemål men jag får känslan att det är dit försvaret vill. Dom kan ju inte ge upp bara för att åklagaren hävdar mord. PM vill ju ha vållande och griftefrid, åklagaren mord.

Domaren i detta fall har visat att hon inte enbart lyssnar till åklagaren i första häktningsförhandlingen ville åklagaren ha dråp PM vållande. Domaren gick på Madsens berättelse om olycka och vållande blev det.. Nu är en torso hittad vilket inte var det bästa för PM varpå domaren var av en annan åsikt i förhandling nummer 2.

Tror själv absolut inte det blir ett bekännelsemål utan ett jurymål.
Citera
2017-09-17, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Har också tänkt mycket på frun. Hur mycket förstod hon om hur farlig PM är? Var hon rädd? Visade han de sidorna eller var han helt annorlunda hemma? Hade de ett öppet förhållande för att det var PM:s krav eller ville hon det själv?

Hon gör helt rätt i att ligga väldigt lågt och jag tror aldrig vi får svar på ovanstående frågor. Heller.

Eftersom det är hon som har klagat över antalet älskarinnor vore det logiskt att det också var hon som gick med på PM:s krav – och inte tvärtom (jag har dessutom svårt att se framför mig att PM skulle gå med på några som helst ”krav” av någon.. ;-)

Hon kanske tänkte som så att de båda två kunde ha någon/några one night stands utan att det skulle leda till en skilsmässa? Hon tänkte inte på den här ständiga strömmen över strånande kvinnor som ville älska med hennes man på havets botten.. ;-)

Det kanske också var så att med henne var Madsen ”lagom farlig”. De kanske lekte rollspel och de kanske båda två övade våld under kontrollerade former?

Det är också en helt annan sak att fantisera ihop olika scenarier och mha dem hetsa upp varandra – istället för att förverkliga dessa drömmar.

Helt klart är att hon var medveten om hans temperamentsutbrott och att han försökte jobba på saken. Ibland lyckades han någorlunda. Det var utveckling på g..

Könsrollsmässigt är det typiskt att en man ska räddas av en (yngre) kvinna och att en kvinna accepterar sin roll som livräddare åt en svåranpassningsbar lättantändlig man. Kanske för att hon då känner sig viktigt för honom? Kanske för att hon inte uppskattar sig själv tillräckligt för att våga kräva något bättre?
Citera
2017-09-17, 13:37
Medlem
Citat:
Jag håller med dig fullt ut. Anledningen varför jag drog upp just bekännelsedråp var av den anledning att jag tror att det är dit försvaret vill gå. Advokaten fick PM att erkänna griftefrid timmarna innan häktningsförhandling nummer två. Alltså han inser att sin handling är straffbar och erkänner han det så finns möjligheten till bekännelsemål. Hade han inte erkänt det är den chansen borta.

Vi måste komma till åtal innan vi vet vad det blir för mål för i häktningsförhandlingen kan inte målet behandlas som ett bekännelsemål men jag får känslan att det är dit försvaret vill. Dom kan ju inte ge upp bara för att åklagaren hävdar mord. PM vill ju ha vållande och griftefrid, åklagaren mord.

Domaren i detta fall har visat att hon inte enbart lyssnar till åklagaren i första häktningsförhandlingen ville åklagaren ha dråp PM vållande. Domaren gick på Madsens berättelse om olycka och vållande blev det.. Nu är en torso hittad vilket inte var det bästa för PM varpå domaren var av en annan åsikt i förhandling nummer 2.

LGW menar att i likartade mål är det förväntade att klienten erkänner gradvis då han bli överbevisad, inte annars. Tror att det är vad vi får se här också.
Citera
2017-09-17, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och min poäng är att ifall en hustrumisshandlare hävdar att blåtiran berodde på att hustrun hade halkat och slagit nyllet på toalettdörrhandtaget då behöver inte JAG spekulera sida efter sida angående vilken sorts dörrhandtag som kan förorsaka just den sortens skador som hustrun lider av. Jag KAN tänka mig även andra alternativa förklaringar. Jag är inte bunden att tro på vad MGM hävdar.

Det KAN också vara så att Madsen ilsknade till redan under intervjun, ansåg att KW inte var seriös/tillräckligt respektfull/ville skriva om trams istället för hans raketer och ubåtar och blev därför hämndlysten oc h planerade mordet/tortyren/våldtäkten. Han kanske samlade ihop ändamålsenliga verktyg och med sågen i handen bjöd KW ombord väl medveten om att det skulle bli hennes sista resa. Kanske var det Madsen som ansåg att en svartvitblommig kjol skulle passa bra till hans ändamål..

Så kan man också spekuler för att få kalla sig en frihetstänkare.

Lite bättre version som mera går i linje med verkligheten. Planerat säger åklagaren, sno säger i sin senaste frihetsversion: dito.

Snart är du med en traditionell FB-tänkare istället för en frihetstänkare.
Citera
2017-09-17, 13:41
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du är löjligt naiv om du tror att du kan se på en person om han är styckmördare eller inte.

Sånt brukar man ju se! Martin Trenneborg (bunkerläkaren) ser trevlig ut och därmed oskyldig... hoppas han släpps tidigare🤔🤔
Citera
2017-09-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du får stå för dina egna tolkningar och låta bli att kleta dem på oss andra.

Jag har inte skrivit att det skulle ”falla en skugga” över KW. Det är du som tolkar det så.

Madsens reaktioner på många andra saker är ”helt osannolika”. Konstigt att just i detta fall sen plötsligt förutsätts det att han skulle reagera som vem som helst av oss andra..

Varför skulle Madsen inte kunna reagera kraftigt/ilsket/argt ifall han kände sig lurad? Han har väl kastat saker för mindre..

Det kan finnas många olika alternativa förklaring till varför han betonade/nämnde att han inte kollar upp journalister när de kontaktar honom.

Kanske för att INTE väcka tanken att han hade blivit lurad?
Kanske tvärtom för att indirekt förklara ”varför” han kunde tänkas ha blivit arg? Ungefär som en ”ursäkt”.
Kanske för att betona hur lite han ”kände” den här tjejen ombord - oavsett om det verkligheten var tvärtom.

Leif GW spekulerar också om en dispyt ombord, men du blir ilsken över något så "osannolikt"..

Skuggan över KW var inte riktad mot dig, sorry!
Det var Merloosa med flera som anser det troligt.

Att PM skulle blivit så arg över en sak som hur artikeln mera precist skulle förmedlas anser jag vara ett sidospår med låg sannolikhet.

Sedan att han "inte kollar upp journalisten" är kanske vad PM vill få oss att tro.

Ska bli mycket intressant att se vad hans "affärshemligheter" i datorerna döljer 👌
Bara att hoppas på simpelt Windowslogin som skydd mot intrång, detta fixar IT-forensikerna på nolltid.
Senast redigerad av .CYG. 2017-09-17 kl. 13:58.
Citera
2017-09-17, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
LGW menar att i likartade mål är det förväntade att klienten erkänner gradvis då han bli överbevisad, inte annars. Tror att det är vad vi får se här också.

Det får GW tro, jag tror det inte.

På vilket vis kan du få till att han erkänner griftefrid i hätningsframställan nummer två då han redan i den första erkände att han slängt KW överbord men nekar fortsättningsvis att han styckat kroppen.

Tror att du måste läsa dansk rätt istället för GW.

PMs erkännande till griftefrid är av juridisk sort. Har inget med överbevisning att göra, han vägrar kännas vid styckningen fastän torson hittats med PMs attiraljer på.
Citera
2017-09-17, 13:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:

Jag satt precis här och spånade om att försvaret mycket väl skulle kunna göra upp om vållande. Men PM har ju inte ens erkänt vållande väl? Han vill väl bli frikänd för ren olycka utan oaktsamhet?! Vållande i Danmark har ju en straffskala upp till åtta år så det tror jag inte han erkänner rakt av. Om däremot åklagaren vill göra upp om vållande i ett bekännelsmål så tror jag nog att PM skulle överväga det iaf. PM diktar då ihop en historia som passar bra in på vållande och åklagaren godkänner den. Blir ju nåt liknande strafflindringsavtal isf om man jämför med vad han riskerar för mord ju.

Kan ju tillägga att jag inte tror att åklagaren kommer att släppa mord i detta fallet någonsin.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-17 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in