2017-09-17, 12:26
Medlem
Nu kritiserar andra försvarsadvokater försvarets strategi att låta PW prata fritt.

"– Sett med försvars-strategiska glasögon så förundras jag av det här målet. Jag skulle inte rekommendera min klient att uttala sig i tid och otid med polisen och i rätten."

"...vänta med att ge en förklaring till försvararen har det samlade underlaget från polisen. Efter det kan klienten ge en samlad förklaring, säger stjärnadvokaten Mette Grith Stage"

"men om man slår hål på hans förklaring, kan han dömas på indicier, säger Henrik Dupont Jørgensen till BT."

Många här har redan uppfattad det.
Senast redigerad av Remark 2017-09-17 kl. 12:30.
Citera
2017-09-17, 12:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Handlar inte om vad som är mest sannolikt eller sant. Det är PMs version advokat åklagare förundersökningsledare och domstol har att förhålla sig till. Din variant på "fritänkarhistoria" hade direkt satt PM bakom lås och bom. Bekännelsemål hade varit aktuellt i din version och i just sådana mål går det kvick då endast påföljden tas upp enskilt med advokat PM och en domare eftersom ansvarsdelen redan är erkänd av PM. I din version erkänner ju PM "jag slog henne gul och blå för hon inte var utsänd av wierd". Dråp omedelbart inom dansk rätt för som sagt var redan det finns bara en uppsåtsbrott i DK.

PM är lite klipskare än dig och kör luckversionen
Jag blev lite intresserad av det här med bekännelsemål för det låter inte riktigt rättssäkert att det ska gå till så. Men du har delvis rätt, man kan avgöra alla mål som bekännelsemål i Danmark, även mord alltså. Dock finns där ett krav som du verkar ha missat och det är att åklagaren måste också vara med på noterna annars så blir det ett vanligt mål. Åklagaren yrkar ju på mord såhär långt i detta fallet och då är det också mord som PM måste erkänna för att det ska kunna bli ett bekännelsemål av det.

Citat:
I tilståelsessager kan sagen behandles ved domstolene uden, at der fremstilles et anklageskrift. For at man kan behandle sagen som en tilståelsessag kræves også, at selve tilståelsens rigtighed underbygges ved de oplysninger, der i øvrigt foreligger. Det er også en del af anklagemyndighedens ansvar, da de skal sikre, at skyldige ikke bliver dømt, og da man ikke kan være sikker på, at sigtede er skyldig, selvom denne tilstår. Sigtedes tilståelse alene er således ikke tilstrækkeligt til, at sigtede kan blive dømt. Både sigtede og anklager skal samtykke, og der må heller ikke være spørgsmål om at anvende særlige foranstaltninger, som eksempelvis behandling og institutionsanbringelse. Hvis der er det, skal der deltage nævninge under rettens behandling. I tilståelsessager er det kun selve strafudmålingen, der bliver behandlet indgående, eftersom skyldsspørgsmålet jo giver sig selv.
https://www.minilex.dk/a/hvorn%C3%A5r-er-en-sag-en-tilst%C3%A5elsessag
Citera
2017-09-17, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Undrar om vi någonsin får veta hela sanningen eller om han kommer fortsätta storyn om luckan och att han dumpat kroppen i helt skick. Någon som vet hur hans fru tänker om hela historien?

Det tror inte jag. Han har ingen anledning att någonsin "öppna sig" och berätta hur tokig han EGENTLIGEN är.. Vad skulle han vinna på det?

Det som rör sig i skallen på frugan kan man bara undra över. Dels att hon gifte sig med honom av alla människor.. (varför varför?). Dels att hon gick med på ett "öppet förhållande" utan att tänka sig för vad det skulle kunna innebära. Och sen till råga på detta att mannen visade det sig vara tokigare än vad hon kunde tänka sig i sina värsta mardrömmar.

Hon kan väl skatta sin lyckliga stjärna att det inte var hon som blev styckad ombord efter ett litet gräl över antalet älskarinnor..
Citera
2017-09-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ja, och sen tog han av henne trosorna.

Precis. Hon var ju ändå död/halvdöd. Så vad skulle det spela för någon roll - liksom..
Citera
2017-09-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu kritiserar andra försvarsadvokater försvarets strategi att låta PW prata fritt.

"– Sett med försvars-strategiska glasögon så förundras jag av det här målet. Jag skulle inte rekommendera min klient att uttala sig i tid och otid med polisen och i rätten."

"...vänta med att ge en förklaring till försvararen har det samlade underlaget från polisen. Efter det kan klienten ge en samlad förklaring, säger stjärnadvokaten Mette Grith Stage"

"men om man slår hål på hans förklaring, kan han dömas på indicier, säger Henrik Dupont Jørgensen till BT."

Många här har redan uppfattad det.

Skulle detta kunna tyda på att PM vägrar samarbeta med advokaten om han inte får tala fritt?
Eller att han är så duperande att advokaten går med på det?
Citera
2017-09-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Handlar inte om vad som är mest sannolikt eller sant. Det är PMs version advokat åklagare förundersökningsledare och domstol har att förhålla sig till. Din variant på "fritänkarhistoria" hade direkt satt PM bakom lås och bom. Bekännelsemål hade varit aktuellt i din version och i just sådana mål går det kvick då endast påföljden tas upp enskilt med advokat PM och en domare eftersom ansvarsdelen redan är erkänd av PM. I din version erkänner ju PM "jag slog henne gul och blå för hon inte var utsänd av wierd". Dråp omedelbart inom dansk rätt för som sagt var redan det finns bara en uppsåtsbrott i DK.

PM är lite klipskare än dig och kör luckversionen

Hur så? Var någonstans har jag skrivit att han har erkänt?

Jag har spekulerat om hur "olyckan" kunde se ut. Inte vad Madsen hävdar/erkänner.
Citera
2017-09-17, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
GW menade ju att var så det hade gått till, att de hade kommit ihop sig om någonting, han hade klippt till henne, hon hade gett igen och då hade han strypt henne, typ. GW har ofta rätt. Och i så fall är detta med att hon lurade till sig intervjun ett skäl så gott som något för M att bli skitförbannad.

Ja, detta kan mycket väl vara motivet man menar sig hittat, simple as that. Hårt straff att bli avrättad för att man slirat lite på sanningen.
Citera
2017-09-17, 12:41
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Det som rör sig i skallen på frugan kan man bara undra över. Dels att hon gifte sig med honom av alla människor.. (varför varför?). Dels att hon gick med på ett "öppet förhållande" utan att tänka sig för vad det skulle kunna innebära. Och sen till råga på detta att mannen visade det sig vara tokigare än vad hon kunde tänka sig i sina värsta mardrömmar.

Hon kan väl skatta sin lyckliga stjärna att det inte var hon som blev styckad ombord efter ett litet gräl över antalet älskarinnor..

Har också tänkt mycket på frun. Hur mycket förstod hon om hur farlig PM är? Var hon rädd? Visade han de sidorna eller var han helt annorlunda hemma? Hade de ett öppet förhållande för att det var PM:s krav eller ville hon det själv?

Hon gör helt rätt i att ligga väldigt lågt och jag tror aldrig vi får svar på ovanstående frågor. Heller.
Citera
2017-09-17, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag blev lite intresserad av det här med bekännelsemål för det låter inte riktigt rättssäkert att det ska gå till så. Men du har delvis rätt, man kan avgöra alla mål som bekännelsemål i Danmark, även mord alltså. Dock finns där ett krav som du verkar ha missat och det är att åklagaren måste också vara med på noterna annars så blir det ett vanligt mål. Åklagaren yrkar ju på mord såhär långt i detta fallet och då är det också mord som PM måste erkänna för att det ska kunna bli ett bekännelsemål av det.

https://www.minilex.dk/a/hvorn%C3%A5r-er-en-sag-en-tilst%C3%A5elsessag

Nej det har jag inte missat. Domstol måste också godkänna detta. Advokat kan yrka på det men oftast är det åklagaren i målet där erkännande givits som önskar bekännelsemål. De flesta mål i DK är så kallade bekännelsemål.

Från försvarets sida är dessa mål önskvärda just pga att häktningen blir kort och uppmärksamheten inte är stor då huvudförhandling uteblir + att man kan med tur få strafflindring vid erkännande.

Åklagaren/domaren har sina skäl men självklart är ju en given orsak kostnader. Bekännelsemål är billiga mål där varken jury, nämdemän eller fler juristdomare behövs. En huvudförhandling kostar.
Citera
2017-09-17, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tyckte du sa att det där var bara ett sidospår!

Tänkte ett varv till, att Bengtsson figurerar i Wired gav ju ytterligare dimension i saken.

Felet med världen är att dom dumma är så tvärsäkra på allting, och dom kloka så fulla av tvivel.
Citera
2017-09-17, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur så? Var någonstans har jag skrivit att han har erkänt?

Jag har spekulerat om hur "olyckan" kunde se ut. Inte vad Madsen hävdar/erkänner.

I din spekulation har ju lögnen om att KW inte var utsänd av KW skapat så pass stor ilska att han tagit till handgemäng. Som vapendragare i detta "frihetstänkande" åker gammelskjuts du på en krönikör av GW som kom i ett mycket tidigt stadium.

Min poäng är att vi skall hålla oss till vad PM hävdar/erkänner men då drog du till med att du ville vara en frihetstänkare och gå emot FB-tänket och skapa andra scenarium så det är alltså ditt frihetstänkande jag bemöter och säger: Dråp direkt.
Citera
2017-09-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .CYG.
Detta är bara ytterligare ett av alla otroliga sidospår.
Han sa när han blev räddad att han inte kollar upp journalister som vill intervjua honom.
Skulle PM då surat ihop och slagit till KW så hon dött, alternativt knuffat KW?
Helt osannolikt!

OM han ändå reagerade så, inte fan faller det någon skugga på KW.

Du får stå för dina egna tolkningar och låta bli att kleta dem på oss andra.

Jag har inte skrivit att det skulle ”falla en skugga” över KW. Det är du som tolkar det så.

Madsens reaktioner på många andra saker är ”helt osannolika”. Konstigt att just i detta fall sen plötsligt förutsätts det att han skulle reagera som vem som helst av oss andra..

Varför skulle Madsen inte kunna reagera kraftigt/ilsket/argt ifall han kände sig lurad? Han har väl kastat saker för mindre..

Det kan finnas många olika alternativa förklaring till varför han betonade/nämnde att han inte kollar upp journalister när de kontaktar honom.

Kanske för att INTE väcka tanken att han hade blivit lurad?
Kanske tvärtom för att indirekt förklara ”varför” han kunde tänkas ha blivit arg? Ungefär som en ”ursäkt”.
Kanske för att betona hur lite han ”kände” den här tjejen ombord - oavsett om det verkligheten var tvärtom.

Leif GW spekulerar också om en dispyt ombord, men du blir ilsken över något så "osannolikt"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in