2017-05-24, 20:57
Medlem
Eftersom det är så många svar så har jag inte läst igenom alla.
Blev helt nyligen rekommenderad detta då jag har väldigt mycket stress i kroppen efter utsättning av sömntabletter.
Tyvärr så hade det ingen som helst effekt, det enda var att magen brakade ihop, och det blev "ett antal" toalettbesök under den dagen. Så det var det enda som hände för mig.
Har läst inlägg på andra ställen ang. toxiciteten. Svaren är lite olika, men man bör nog hålla sig till någorlunda doser,
så att det inte drar iväg alltför långt.
Citera
2017-05-24, 21:10
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Eftersom det är så många svar så har jag inte läst igenom alla.
Blev helt nyligen rekommenderad detta då jag har väldigt mycket stress i kroppen efter utsättning av sömntabletter.
Tyvärr så hade det ingen som helst effekt, det enda var att magen brakade ihop, och det blev "ett antal" toalettbesök under den dagen. Så det var det enda som hände för mig.
Har läst inlägg på andra ställen ang. toxiciteten. Svaren är lite olika, men man bör nog hålla sig till någorlunda doser,
så att det inte drar iväg alltför långt.
Man kan nästan inte överdosera magnesium, det som kan hända är att man får fel balans på kalcium och fosfor i förhållande till magnesium, samt ont i magen då som sagt, fast detta beror också på vilken typ av magnesium man tar. Viss form av magnesium tas upp bättre av kroppen och ger inga magproblem.

Kan rekommendera följande sida för mer information om de olika typerna:
http://martinajohansson.se/kop-ratt-magnesium/
Citera
2017-05-25, 16:14
Medlem
Passifloras avatar
Citat:
Magnesiumklorid
Används i sprayform eller på annat sätt flytande form, har hög absorptionsförmåga och är bra för att avgifta celler och vävnader. Stödjer njurfunktionen och boostar ämnesomsättningen.
Källa: http://kurera.se/sa-koper-du-ratt-sorts-magnesium/

Halsokraft.se
Så i den här butiken hittade jag Magnesium Badsalt 750g - för 149 kr (vi räknar inte in frakten).
i beskrivningen står det bland annat: "Dessa flingor består av ca 47% magnesiumklorid. "
Innehåll: Vatten, magnesiumklorid

http://halsokraft.XXX/sv-se/produkte...salt-750g.aspx
(byt ut .XXX mot .SE, vägrar länkar till en sån scam.)

Granngårdens webbsida:
25 kilo för 99 kr.

Magnesiumkloridet är en 47 % aktiv substans som används för dammbindning och frusna underlag. Passar utmärkt för grusvägar, risbanor, ridhus och liknande. Behöver ej vattnas efter spridning.
http://www.granngarden.se/Sortiment/...5-kg/p/1011198

Det borde väl vara exakt samma produkt, eller?
Citera
2017-05-28, 19:51
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora
Det borde väl vara exakt samma produkt, eller?
Kan vara samma, men antar att det man har på huden genomgått någon form av certifiering att det är ok att använda på huden eller liknande. Är väl vanligt att det finns olika ämnen som man kan tänka sig är samma sak men ändå har olika användningsområden/förpackningar/priser, t.ex. vägsalt kanske man inte köper en 25 kg-säck för att använda i matlagningen hemma. Gissar att kilopriset är betydligt bättre om du köper en säck hos Lantmännen än en 100 g-förpackning på ICA.
Citera
2017-08-09, 12:51
Medlem
Vobblers avatar
Köpte två burkar av märket "Holistic" igår, fy fan vilken bra produkt. Det är tre olika former: citrat, malat och laktat. Jag vet inte om det kombinationen som gör den så bra, men det är den magnesiumprodukt som har gett mig bäst effekt. Jag tog tre kapslar innan läggdags och det var som att ta 10 mg stesolid.
Fy fan vilket lugn! Jag misstänker att det formen malat som gör susen. Testa vettja.
Senast redigerad av Vobbler 2017-08-09 kl. 12:59.
Citera
2017-08-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Köpte två burkar av märket "Holistic" igår, fy fan vilken bra produkt. Det är tre olika former: citrat, malat och laktat. Jag vet inte om det kombinationen som gör den så bra, men det är den magnesiumprodukt som har gett mig bäst effekt. Jag tog tre kapslar innan läggdags och det var som att ta 10 mg stesolid.
Fy fan vilket lugn! Jag misstänker att det formen malat som gör susen. Testa vettja.

Skulle vara intressant att höra hur du upplever det om några veckor. Jag får ungefär samma känsla som dig när jag tar magnesium, men det känns nästan som att det blir en tillvänjning i kroppen och effekten avtar, samt att jag blir mer spänd än innan om jag slutar ta magnesium efter ett tags bruk.
Citera
2017-08-09, 13:51
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Skulle vara intressant att höra hur du upplever det om några veckor. Jag får ungefär samma känsla som dig när jag tar magnesium, men det känns nästan som att det blir en tillvänjning i kroppen och effekten avtar, samt att jag blir mer spänd än innan om jag slutar ta magnesium efter ett tags bruk.

Jag vet precis vad du menar. Kroppen vänjer sig fort om man kör samma sort. Det är därför näringsterapeuterna alltid vill att man alternerar olika former efter ett par veckor, oavsett om det är zink, magnesium eller någon annan mineral. En populär form är magnesiumcitrat, men den funkar bara några dagar för mig. Därför tror jag mer på en kombo.
Citera
2017-08-11, 15:14
Medlem
jag tog sammanlagt 1,250 gram magnesiumcitrat igår. Hände inte speciellt mycket. Ska man inte få diarre när man tar så mycket?
Citera
2017-08-11, 16:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
jag tog sammanlagt 1,250 gram magnesiumcitrat igår. Hände inte speciellt mycket. Ska man inte få diarre när man tar så mycket?
Du menar mg hoppas jag? Annars är 1,25 kg ganska mycket . Folk reagerar väl olika på det, vissa får inte biverkningar. Rekommenderar dock inte att ta så mycket under en längre period. Hur kom det sig att du satte i dig så mycket?
Citera
2017-08-12, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Du menar mg hoppas jag? Annars är 1,25 kg ganska mycket . Folk reagerar väl olika på det, vissa får inte biverkningar. Rekommenderar dock inte att ta så mycket under en längre period. Hur kom det sig att du satte i dig så mycket?

1250 mg, eller 1,25 gram.. Var enormt bakis och tänkte att det skulle hjälpa mot huvudvärken. Det gjorde det också.
Citera
2017-09-15, 12:36
Medlem
harrowdownhills avatar
Har ofta upplevt att jag sover mycket bättre efter ett dopp i havet. Har inte reflekterat över att det kan ha att göra med magnesium förrns nu. Räknade lite på det. Havsvatten innehåller ungefär 1.3 mg magnesium per milliliter, medans kommersiell magnesiumspray innehåller 100mg/ml. Antag att man sprayar ut motsvarande ett A4 ark på kroppen, det är 6 dm^2. Hela kroppens yta är ca 180 dm^2. Magnesiumtransporten in i kroppen borde skala med koncentrationen*ytan. Det innebär att förhållandet mellan sprayens effektivitet jämfört med badet blir 100*6/(1.3*180)=2.6 gånger mer effektiv. Så kanske havsbad kan ses som ett billigt men mindre effektivt alternativ?
Citera
2017-09-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Har ofta upplevt att jag sover mycket bättre efter ett dopp i havet. Har inte reflekterat över att det kan ha att göra med magnesium förrns nu. Räknade lite på det. Havsvatten innehåller ungefär 1.3 mg magnesium per milliliter, medans kommersiell magnesiumspray innehåller 100mg/ml. Antag att man sprayar ut motsvarande ett A4 ark på kroppen, det är 6 dm^2. Hela kroppens yta är ca 180 dm^2. Magnesiumtransporten in i kroppen borde skala med koncentrationen*ytan. Det innebär att förhållandet mellan sprayens effektivitet jämfört med badet blir 100*6/(1.3*180)=2.6 gånger mer effektiv. Så kanske havsbad kan ses som ett billigt men mindre effektivt alternativ?

Nu vet jag inget om hur upptaget från de salter som finns i havet ser ut, men dina uträkningar förefaller helt orimliga och irrelevanta. Att bada i något är så klart helt olikt att spraya på ett lager. Om du sprayar så får du en begränsad mängd på huden, medans om du badar i något så exponeras du för en obegränsad mängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in