2017-09-17, 20:48
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu vet jag inget om hur upptaget från de salter som finns i havet ser ut, men dina uträkningar förefaller helt orimliga och irrelevanta. Att bada i något är så klart helt olikt att spraya på ett lager. Om du sprayar så får du en begränsad mängd på huden, medans om du badar i något så exponeras du för en obegränsad mängd.
Hört talas om order estimation? https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem
Ingen vet hur mycket av magnesiumsprayen som absorberas av huden (har sökt igenom forskningsdatabaser), så vi kan inte göra mycket annat än att räkna på grova uppskattningar. Det är möjligt att båda metoder (spray och bad) är helt verkningslösa.
Citera
2017-09-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Hört talas om order estimation? https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem
Ingen vet hur mycket av magnesiumsprayen som absorberas av huden (har sökt igenom forskningsdatabaser), så vi kan inte göra mycket annat än att räkna på grova uppskattningar. Det är möjligt att båda metoder (spray och bad) är helt verkningslösa.

Du kanske kan googla rimlighetsbedömning samtidigt. Det är uppenbart att det inte är ytan som är den avgörande faktorn när du badar, utan i så fall tiden. Dvs upptag per tid du befinner dig i badet.

Jag ska försöka förklara med ett exempel. Tänk dig att du har den köpta lösningen i en sprayflaska, och havsvatten i en annan. Om du sprayar ett lager av den köpta lösningen jämfört med ett lager havsvatten så kan man tänka som du. Men tänk dig att du efter 1min sprayar ett lager till med havsvatten, och upprepar det i 20min, eller rentutav gör något så galet som att slänga dig i ett hav av havsvatten och ligger kvar där (finns faktiskt folk som gör sånt, kolla Youtube!). Då förstår du att ytan inte är det som spelar störst roll när huden exponeras mot obegränsade mängder av lösningen, utan det är snarare upptag per tid. Det är rimligen stor skillnad på att bara doppa sig jämfört med att bada 30min t.ex
Senast redigerad av Dogmatix 2017-09-17 kl. 21:29.
Citera
2017-09-17, 22:18
Medlem
harrowdownhills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du kanske kan googla rimlighetsbedömning samtidigt. Det är uppenbart att det inte är ytan som är den avgörande faktorn när du badar, utan i så fall tiden. Dvs upptag per tid du befinner dig i badet.

Jag ska försöka förklara med ett exempel. Tänk dig att du har den köpta lösningen i en sprayflaska, och havsvatten i en annan. Om du sprayar ett lager av den köpta lösningen jämfört med ett lager havsvatten så kan man tänka som du. Men tänk dig att du efter 1min sprayar ett lager till med havsvatten, och upprepar det i 20min, eller rentutav gör något så galet som att slänga dig i ett hav av havsvatten och ligger kvar där (finns faktiskt folk som gör sånt, kolla Youtube!). Då förstår du att ytan inte är det som spelar störst roll när huden exponeras mot obegränsade mängder av lösningen, utan det är snarare upptag per tid. Det är rimligen stor skillnad på att bara doppa sig jämfört med att bada 30min t.ex
Jag ville egentligen enbart ha sagt följande: det är teoretiskt möjligt att havsbad bidrar till magnesiumförråden fylls på, och effekten kan mycket väl vara i samma storleksordning som "sprayen". Dina påpekanden, i sig delvis korrekta, motsäger inte den slutsatsen.
Citera
2017-10-25, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrowdownhill
Har ofta upplevt att jag sover mycket bättre efter ett dopp i havet. Har inte reflekterat över att det kan ha att göra med magnesium förrns nu. Räknade lite på det. Havsvatten innehåller ungefär 1.3 mg magnesium per milliliter, medans kommersiell magnesiumspray innehåller 100mg/ml. Antag att man sprayar ut motsvarande ett A4 ark på kroppen, det är 6 dm^2. Hela kroppens yta är ca 180 dm^2. Magnesiumtransporten in i kroppen borde skala med koncentrationen*ytan. Det innebär att förhållandet mellan sprayens effektivitet jämfört med badet blir 100*6/(1.3*180)=2.6 gånger mer effektiv. Så kanske havsbad kan ses som ett billigt men mindre effektivt alternativ?

Har testat magnesiumspray/olja från att ha gått från kapslar med hög biotillgänglighet. Kan säga med säkerhet att inget av magnesium tas upp genom huden. Det är totalt jävla verkningslöst och jag fick tillbaka mina symptom på brist efter några veckor. Körde regelbundet varje dag över hela kroppen med oljan dessutom.
Man blir avslappnad av alla bad enligt mig om det så är i en pool eller i havet.
Citera
2017-12-08, 22:49
Medlem
Farmakologis avatar
Så vilket märke och modell på magnesiumet bör jag inköpa ?

Går ut på en lina här och säger att ICAs och Apotekets Magnesium supplement inte är dom bästa utan det finns bättre, rätt eller fel?

Isåfall vart köper jag den som är riktiogt bra?
Citera
2018-01-14, 23:30
Medlem
Lite nyfiken vad folk kör för magnesium här. Har ni hittat någon favorit? Någon som testat högdoserad mg malat?
Citera
2018-01-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmakologi
Så vilket märke och modell på magnesiumet bör jag inköpa ?

Går ut på en lina här och säger att ICAs och Apotekets Magnesium supplement inte är dom bästa utan det finns bättre, rätt eller fel?

Isåfall vart köper jag den som är riktiogt bra?

Man får läsa på förpackningen. Generellt är det magnesiumoxid som tas upp dåligt i kroppen och snarare ger laxerande. Det stämmer nog att det är större chans att det är magnesiumoxid i det du köper på Ica, men även i vissa produkter på apoteket. Som sagt, läs på förpackningen snarare än att dömma efter vilken butik du är i.
Citera
2018-01-16, 07:59
Medlem
Jag gick till läkare för min ångest och han skrev ut någon form av psykofarmaka men jag minns inte vilken. Ville inte hoppa på psykofarmaka-tåget innan jag provat alla alternativ, men nu hade jag i alla fall receptet så att jag kunde hämta om inget annat funkade.
Bytte kost till vegankost, då blev det lite bättre.
Tog bort vita sockret. Då blev det markant bättre men jag hade fortfarande svårt att somna, tryck för bröstet och hjärtrusningar då och då. Började med magnesiumtilskott och PANG så var trycket för bröstet borta, ingen hjärtklappning eller generell stress vid läggdags. Dessa symptom var så fysiskt intensiva för mig, och jag har haft dom i över 10 år så har svårt att tro att det är placebo.
Jag tror inte att magnesium hjälper alla med ångest, bara de vars underskott av magnesium har lett till ångestsymptomen.
Citera
2018-01-16, 08:09
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Lite nyfiken vad folk kör för magnesium här. Har ni hittat någon favorit? Någon som testat högdoserad mg malat?
Dessa är min favorit hittills: https://www.apotea.se/elexir-magnesi...-120-tabletter
Citera
2018-01-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Dessa är min favorit hittills: https://www.apotea.se/elexir-magnesi...-120-tabletter

Okej Verkar bra bortsett från magnesiumoxid. Det kan ju ställa till magen om man har otur. Senare studier har faktiskt visat att oxider tas upp ganska bra ändå.

Jag testade magnesium diasporal för en vecka sedan och min mage ballade ur totalt.
Extrema kramper och uppblåst.
Vet inte om det är citrat i högdos jag inte tål eller bikarbonaten i.
Citera
2018-01-26, 23:42
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Okej Verkar bra bortsett från magnesiumoxid. Det kan ju ställa till magen om man har otur. Senare studier har faktiskt visat att oxider tas upp ganska bra ändå.

Jag testade magnesium diasporal för en vecka sedan och min mage ballade ur totalt.
Extrema kramper och uppblåst.
Vet inte om det är citrat i högdos jag inte tål eller bikarbonaten i.
Jag har inte märkt några problem med oxid faktiskt, kanske är individuellt.
Citera
2018-01-27, 04:13
Medlem
GoFuckADucks avatar
ZMA från Body Science funkar riktigt bra tycker jag. Bra blandning av Magnesium, Zink och Vitamin B6.
https://www.mmsports.se/Kosttillskot...ience-ZMA.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in