Citat:
Ursprungligen postat av
harrowdownhill
Hört talas om order estimation?
https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_problem
Ingen vet hur mycket av magnesiumsprayen som absorberas av huden (har sökt igenom forskningsdatabaser), så vi kan inte göra mycket annat än att räkna på grova uppskattningar. Det är möjligt att båda metoder (spray och bad) är helt verkningslösa.
Du kanske kan googla rimlighetsbedömning samtidigt. Det är uppenbart att det inte är ytan som är den avgörande faktorn när du badar, utan i så fall tiden. Dvs upptag per tid du befinner dig i badet.
Jag ska försöka förklara med ett exempel. Tänk dig att du har den köpta lösningen i en sprayflaska, och havsvatten i en annan. Om du sprayar ett lager av den köpta lösningen jämfört med ett lager havsvatten så kan man tänka som du. Men tänk dig att du efter 1min sprayar ett lager till med havsvatten, och upprepar det i 20min, eller rentutav gör något så galet som att slänga dig i ett hav av havsvatten och ligger kvar där (finns faktiskt folk som gör sånt, kolla Youtube!). Då förstår du att ytan inte är det som spelar störst roll när huden exponeras mot obegränsade mängder av lösningen, utan det är snarare upptag per tid. Det är rimligen stor skillnad på att bara doppa sig jämfört med att bada 30min t.ex