Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-27, 19:33
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Ja, men trots att Magnesium inte är gjort det, så kan du hävda placeboeffekt? Även om man märker att man har mindre ångest?

Då är ju alla kostråd, som att det är bra att äta fisk, fullständigt meningslösa?

Trots att magnesium inte är gjort vad?
Vi vet precis hur mycket magnesium människan behöver, vi vet också att med en normal diet får man i sig fullgod mängd.

Placeboeffekten är mycket kraftfull och kan självklart dämpa ångest, så jag förstår fortfarande inte var du vill komma.
Citera
2015-05-27, 19:48
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Oerhört märklig känsla.

Tog 100 procent RDI av Magnesium Citrat och det kändes som att någonting bara "dog" inom mig, på ett bra sätt. Oerhört avslappnad, nästan Zen-liknande. Det tog 30 minuter.

Hade nog rätt rejäl brist.

Exakt samma för mig, så nu blir det en dagligen innan sängdags. Jag har också blivit av med kryp i benen på köpet. Får även minskad ångest, som var den egentliga anledningen till att jag testade.

Inte förvånad eftersom tydligen både stress och alkohol förbrukar Magnesium.
Citera
2015-05-27, 22:48
  #423
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Trots att magnesium inte är gjort vad?
Vi vet precis hur mycket magnesium människan behöver, vi vet också att med en normal diet får man i sig fullgod mängd.

Placeboeffekten är mycket kraftfull och kan självklart dämpa ångest, så jag förstår fortfarande inte var du vill komma.

Njae; olika människor behöver olika mycket. Dessutom är det olika rekommendationer i olika länder.

Jag anser att du har fel och därför diskuterar jag med dig.
Citera
2015-05-28, 11:48
  #424
Medlem
Har skrivit i trådan innan, men, magnesiumtillskott är bra skit.


Äter 750 mg från kosttillskott vilket gör jag landar på 1000-1300 mg per dag, med övrig kost inräknad.

Kalciumintaget är runt 1500-1700 mg, alltså nästan 1:1 ratio. Tror de flesta svenskar ligger typ 1:10 mag:kalcium ratio...


Åt ett tag 1g magnesium +övrig kost, blev för mycket - diarré, huvudvärk och dåsig. Backade 1 tablett (á 250 mg) och tror det är perfekta dosen för mig.



Hade problem med kramper (ffa på nätterna, vaderna), bortdomnade händer, sömnproblem.

Vet inte riktigt om jag känner av att jag blir lugn och avslappnad vid intag; brukar ta mina 750 mg med min kvällsmat; äter en rejäl måltid ca 2 timmar innan sänggående. Brukar bli totaldäckad efter det. Har alltid trott det var pga matkoma, kanske är från magnesiumet också, då.
Citera
2015-05-29, 18:25
  #425
Medlem
jag får bara psykologiska effekter om jag tar det på tom mage
Citera
2015-06-14, 22:30
  #426
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Exakt samma för mig, så nu blir det en dagligen innan sängdags. Jag har också blivit av med kryp i benen på köpet. Får även minskad ångest, som var den egentliga anledningen till att jag testade.

Inte förvånad eftersom tydligen både stress och alkohol förbrukar Magnesium.

Det blir helt "tyst" i mitt huvud en timme efter att jag tagit Magnesium.

Däremot är det här med effekter på mage och tarm lite klurigt, så grundtanken är att alltid ta så lite Magnesium-tillskott man bara kan.
Citera
2015-07-30, 18:01
  #427
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Jag har haft problem med ångest i snart 3 år, fick det när jag började på högskolan och har sedan dess haft problem dagligen. För ca 10 dagar sen började jag ta två kapslar av magnesiumcitrat per dag, min avföring är lite lösare men jag mår överlag MYCKET bättre, igår hade jag nästan 12 timmar utan ångest förutom ca 15 minuter vid middagen då större mängder mat ger lite ångest.

Vad som också är tydligt är att jag har mer "reserver" som gör att när jag känner ångest blir det inte direkt superjobbigt utan är mer en övergående liten knuff där jag inser att jag har lite obehag inte alls som när ångesten vanligtvis suger tag i minsta lilla sak och gör den 5-10 ggr värre.


Det kan absolut vara placebo, men jag har svårt att tänka mig att det är enda anledningen.

Vi får se om en månad så återkommer jag i tråden.

Vilket märke äter du?
Citera
2015-07-30, 20:28
  #428
Medlem
szabos avatar
Magnesiumet hjälpte mig något enormt september till januari/februari nästa år. Sedan har det bara gått neråt, jag har provat dubbla dosen men inget hände. Var tillbaka in i depressionen och ångesten. Har fortsatt ta magnesium men slutade ta det nu för två veckor sen då det känns så onödigt.

I alla fall, det kan absolut vara värt att prova på magnesium om man aldrig har gjort det. Hade visserligen problem med maten förut så kanske hade jag magnesiumbrist och så liksom... Hjälpte magnesiumet mig. Vet dock ej varför det slutade fungera... Oh well.
Citera
2015-08-02, 21:35
  #429
Medlem
Har faktiskt extremt svårt att tro, att personer klarar komma upp i rekommenderade dosen magnesium från enbart kost.

Att komma upp i 1:1 eller iaf 2:1 ratio mellan kalcium : magnesium utan tillskott lär också vara ovanligt. Iaf för vanliga svenssons - så jävla mycket mejeriprodukter (kalcium).

Jag trycker fortfarande i mig 750mg magnesium från kosttillskott och får i mig runt 200-500mg från kosten. Alltså snittar en bit över 1g per dag. Jag har dock börjat ta mina tabletter precis innan sänggående för jag tycker jag sover tyngre längre då. Innan intog jag dem vid 20.00 ihop med mat, nu blir det vid 23-00.00 tiden.


EDIT: glömde varför jag kollade in i tråden; någon som har tips på prisvärt magnesium (med magnesiumcitrat? är det som man 'ska ha'?)?

Körde http://www.mmsports.se/Kosttillskott...Magnesium.html men det är slutsålt och deras andra produkt (wellness) är mycket dyrare. :E
__________________
Senast redigerad av Vixo 2015-08-02 kl. 21:37.
Citera
2015-08-04, 20:28
  #430
Medlem
Jag har testat några dagar med magnesium och kan instämma med att jag upplever en stark lugnande och ångestdämpande effekt. Jag har problem med ångest, sover dåligt, drömmer aldrig och känner mig inte utvilad när jag vaknar.

Med magnesium kryper det ut en avslappning i musklerna och jag ligger inte och spänner mig. Jag kom på mig själv med hur tung och avslappnad min andning var när jag la mig för att sova, samt att jag dagen efter kom ihåg drömmar och jag kände mig utvilad.

Placebo? Det kan jag så klart inte svara på, men jag har testat några mediciner för mina problem med förhoppningar innan utan att få placebo. Magnesium hade jag däremot inte jättehöga förhoppningar kring. Nu kommer jag säkert få påhopp, men för insomning hjälper magnesium mig nästan lika mycket som benzo.

Vad finns det för forskning kring effekterna av hög dosering magnesium? Ska man prata klartext så är det en överdosering av en tungmetall och man däckar. Långtidseffekter? Risk för kroniska sjukdomar eller tillstånd?
Citera
2015-08-04, 20:32
  #431
Medlem
BrittaFittovs avatar
Sedan jag har börjat ta 200mg magnesiumglycinat innan sångåendet känns det som att sömnkvaliteten har förbättrats.
Citera
2015-08-13, 19:11
  #432
Medlem
Vindpinads avatar
Vilken form av magnesium tas lättast upp av kroppen? Det finns oxid, nitrat och glycenat vad jag vet om.

Har ni tips på bra magnesiumtillskott?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback