Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Nu får du snart "Picasso2" på nacken, hon är på jakt, tro mig.....hon tycker INTE att kvinnor ska behöva tänka, och än mindre skuldbeläggas!!!! Nu har jag sagt för mycket, och kommer att få en rejäl omgång...
Att du och jag är fundersamma på den underliga turen, är i de flestas ögon makabert och svekfullt, mot offret, bered dig på kritik....
Det var inte tänkt att vara någon lång tur, PM har gjort många liknande turer tidigare, den skulle ske nära Köpenhamn, ett flertal personer kände till turen, ubåten är inte särskilt rymlig o.s.v.
Visst kan man i efterhand fundera över lämpligheten i beslutet men ärligt talat finns det gott om journalister - såväl manliga som kvinnliga - som gör betydligt farligare saker, ensamma, varje dag.
Den "extrema" teorin skulle i så fall såvitt jag förstår diskussionerna vara att PM och KW medvetet valde att åka ut ensamma av s.a.s. helt gemensamma och privata skäl... Men, även OM det skulle vara så (vilket är väldigt osannolikt) kan man inte klandra KW för att hon i så fall dödats och styckats.
Såklart ska man väga för- och nackdelar mot varandra när man tar beslut. Men jag skulle vilja säga att "människor ska tänka", inte att "kvinnor ska tänka" - därför att det handlar om frågor som respekt, risk o.s.v. vilket inte är en könsfråga per se.
Givet KW's tidigare reportage, att PM gjort många turer med ubåten, att han inte var en okänd person (känd i media) o.s.v. är alla parametrar som talar för att det inte fanns anledning för KW att känna någon särskild oro för en tur i ubåten
oavsett syftet.