2017-09-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Jag ser fram emot att luckan inte kunde stängas i den fart att den kunde döda KW.

Det kan du göra, ett bättre negativt resultat av rekonstruktion är nog manuellt uppfirande av 55-60 kg kropp, 4 meter i trångt rör.....

Luckan, med eller utan motvikter/fjädrar, har diskuterats massivt tidigare, och där kan nog PM komma undan. Kom ihåg, att han sagt att han varnat KW för luckan i häktingsförhandlingen, varför?

Jag skulle inte bli förvånad, av två möjliga orsaker; en, att den är underdimensionerad vad gäller balansering av dess tyngd, en annan att den var borttagen för att omkonstrueras. I båda fallen, finns skäl för att varna, den är tung i nedfällt läge, vilket automatiskt innebär att den har fart i stängningsögonblicket, om ingen mänsklig kraft dämpar..... PM har koll på detta, och har valt just luckan som "olycksorsak", och, rätt eller fel, han borde veta om han valt en sannolik olyckspunkt på båten, eller inte!!
Citera
2017-09-16, 21:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Att försvaret hoppas på en rekonstruktion är ju givet. Det skulle nämligen betyda att bevis för styckning ombord ej finns.
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Å ena sidan räcker det inte att tro att man har bevis - måste vara nog för att kunna övertyga domstolen.

Men varför nöja sig med att ha bevis för styckning? Givetvis vill polis och åklagare försöka se om de kan få till bra bevis för mord eller grovt vållande till annans död, genom att visa att PM:s historia inte kan stämma. Rekonstruktion känns ju som ett ypperligt verktyg i just detta fall.
Det är väl inte framför allt styckningen som ska rekonstrueras.
Rekonstruktionen lär i första hand handla om ifall det är möjligt att tappa luckan på det sätt som PM påstår så att KW får den i huvudet, utan att de båda ska ägna sig åt akrobatiska övningar i tornet.
Citera
2017-09-16, 22:02
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är väl inte framför allt styckningen som ska rekonstrueras.
Rekonstruktionen lär i första hand handla om ifall det är möjligt att tappa luckan på det sätt som PM påstår så att KW får den i huvudet, utan att de båda ska ägna sig åt akrobatiska övningar i tornet.
framförallt kan en rekonstruktion få M ur fattningen när han ska demonstrera sina lögner och han inser att de inte håller
Citera
2017-09-16, 22:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
"der Krieg bzw. die Kriege" betyder, "kriget respektive krigen", i detta sammanhang "kriget, eller krigen"

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, hennes motiv kan ha varit att få till en bättre artikel, det vet vi inte. Men hon borde ha varit mer vaksam, eftersom det inte hör till vanligheten att en ensam frilansjournalist får ta upp så mycket tid, får en sådan specialbehandling av en upptagen kändis. (Man brukar få ungefär en timme, och vill man ha en specialvisning av någonting som tar flera timmar så får man boka en guidad tur med flera journalister.) Då bör nog varningsklockorna ringa - när det är en person av det motsatta könet alltså.

Nej, det betyder Kriget med stort K. Alltså andra världskriget. Det är det kriget som de flesta krigsfixerade snöat in på, även i Sverige. Det är vanligt att de byter genus i det fallet också, när ordet får en specialmening. Detta är jag ganska säker på men vi skulle kunna fråga någon expert på tyska på språkforum, det får du göra i så fall.

De flesta kvinnor skulle tänka till ett par gånger innan man kliver ner i en isolerad plåtburk med en främmande karl som man aldrig träffat tidigare, speciellt som han manövrerar plåtburken och bestämmer om och när man blir utsläppt. Antingen fick hon inga tydliga obehagliga vibbar av situationen eller så hade hon inget emot dem.
Båtturen var nog lite "grädde på moset" till intervjuv och hade fungerat precis lika bra om pojkvännen eller någon av vännerna följt med. Kanske till och med bättre för då hade fler kunnat beskriva sina intryck av PM och Nautilus.
Det är lite märkligt att KW gjorde turen helt ensam med PM när det fanns vänner på kajen.

När det gäller tyskan betyder "der Krieg" kriget och innebär i stort sett alltid en hänvisning till andra världskriget. "Die Kriege" är krig i plural, krigen, och avser ofta bägge världskrigen om man talar om Tysklands inblandning. (ja jag har bott där i många år).
Citera
2017-09-16, 22:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

När det gäller tyskan betyder "der Krieg" kriget och innebär i stort sett alltid en hänvisning till andra världskriget. "Die Kriege" är krig i plural, krigen, och avser ofta bägge världskrigen om man talar om Tysklands inblandning. (ja jag har bott där i många år).

I stand corrected
Citera
2017-09-16, 22:16
Medlem
Det ser ut att vara trångt i tornet.
https://c1.staticflickr.com/4/3181/2784118079_8387883e85_b.jpg
https://c4.staticflickr.com/4/3187/2797704320_152a80b428_z.jpg?zz=1

https://www.flickr.com/photos/hobonerd/sets/72157604823470166/page1
Citera
2017-09-16, 22:20
Medlem
Citat:
De flesta kvinnor skulle tänka till ett par gånger innan man kliver ner i en isolerad plåtburk med en främmande karl som man aldrig träffat tidigare, speciellt som han manövrerar plåtburken och bestämmer om och när man blir utsläppt. Antingen fick hon inga tydliga obehagliga vibbar av situationen eller så hade hon inget emot dem.
Båtturen var nog lite "grädde på moset" till intervjuv och hade fungerat precis lika bra om pojkvännen eller någon av vännerna följt med. Kanske till och med bättre för då hade fler kunnat beskriva sina intryck av PM och Nautilus.
Det är lite märkligt att KW gjorde turen helt ensam med PM när det fanns vänner på kajen.

Nu får du snart "Picasso2" på nacken, hon är på jakt, tro mig.....hon tycker INTE att kvinnor ska behöva tänka, och än mindre skuldbeläggas!!!! Nu har jag sagt för mycket, och kommer att få en rejäl omgång...

Att du och jag är fundersamma på den underliga turen, är i de flestas ögon makabert och svekfullt, mot offret, bered dig på kritik....
Senast redigerad av Whyback 2017-09-16 kl. 22:25.
Citera
2017-09-16, 22:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nu får du snart "Picasso2" på nacken, hon är på jakt, tro mig.....hon tycker INTE att kvinnor ska behöva tänka, och än mindre skuldbeläggas!!!! Nu har jag sagt för mycket, och kommer att få en rejäl omgång...

Att du och jag är fundersamma på den underliga turen, är i de flestas ögon makabert och svekfullt, mot offret, bered dig på kritik....

Folk över hela världen är fundersamma på den underliga turen. Det är bara svenska vänstergenusfeminister som inte vill se hur underligt det var.

Citat:
Ursprungligen postat av Reparador
Det ser ut att vara trångt i tornet.
https://c1.staticflickr.com/4/3181/2784118079_8387883e85_b.jpg
https://c4.staticflickr.com/4/3187/2797704320_152a80b428_z.jpg?zz=1

https://www.flickr.com/photos/hobonerd/sets/72157604823470166/page1

Ett bra ställe om man på ett naturligt sätt vill börja komma nära någon fysiskt... särskilt om man har hjälp av den vackra och romantiska solnedgången....
Citera
2017-09-16, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Folk över hela världen är fundersamma på den underliga turen. Det är bara svenska vänstergenusfeminister som inte vill se hur underligt det var.

Ett bra ställe om man på ett naturligt sätt vill börja komma nära någon fysiskt... särskilt om man har hjälp av den vackra och romantiska solnedgången....

Då får man klassa FB som vänsterfeministiskt näste, de flesta verkar bara helt programmerade på en "enkel" lösning, att PM, visserligen en trulig särling, skulle planera ett mord på en "random" journalist!!!!??? Det stämmer mycket illa, med mitt sätt att se på omvärlden, men är i minoritet här, uppenbarligen.......

OBS!!! Jag säger inte att PM mycket väl kan ha gått över gränsen med KW, gjort bort sig rejält, men det är inte alls säkert att det är så, är min mycket enkla analys av läget, som i nuläget är vidöppet, utan polisens fynd och konklusioner...
Citera
2017-09-16, 22:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Att du och jag är fundersamma på det underliga turen, är i de flestas ögon makabert och svekfullt, mot offret, bered dig på kritik....

Jag får väl parera den där målarens anfall...

Sanningen är att det i flera trådar är så tröttsamt att det alltid kommer någon med pekpinne och ska tala om hur förfärlig man är som ifrågasätter offrets gloria. Offret kan inte ha gjort något fel - för hon/han är ju ett offer.

Vi diskuterar ju faktiskt egentligen varken GM eller BO i första hand utan själva brottet.
Att då inte få diskutera de inblandades handlingar som ledde fram till brottet - för att det kan vara "elakt" mot någon, gör ju hela diskussionen meningslös. Munkavel på oss här, på polisen eller utredarna för att det är "fult" att hitta fel i offrets handlingar är absurt. Det handlar inte om skuldförskjutning från GM till BO - GM är alltid en GM och skyldig - utan om en beskrivning av händelseförloppet. Ett BO har faktiskt rätt att ha fattat dåliga beslut utan att för den skull behöva bli mördad. Och vi måste här få analysera och diskutera vad som ledde fram till brottet inklusive BOs eventuellt dåliga beslut.

Vare sig KW inte ville ha med sig någon mer på solnedgångstrippen med PM eller om det var han som förhindrade det - så är det intressant varför de åkte ut på tu man hand.
Citera
2017-09-16, 22:44
Medlem
Citat:

Det var inte tänkt att vara någon lång tur, PM har gjort många liknande turer tidigare, den skulle ske nära Köpenhamn, ett flertal personer kände till turen, ubåten är inte särskilt rymlig o.s.v.

Visst kan man i efterhand fundera över lämpligheten i beslutet men ärligt talat finns det gott om journalister - såväl manliga som kvinnliga - som gör betydligt farligare saker, ensamma, varje dag.

Den "extrema" teorin skulle i så fall såvitt jag förstår diskussionerna vara att PM och KW medvetet valde att åka ut ensamma av s.a.s. helt gemensamma och privata skäl... Men, även OM det skulle vara så (vilket är väldigt osannolikt) kan man inte klandra KW för att hon i så fall dödats och styckats.

Såklart ska man väga för- och nackdelar mot varandra när man tar beslut. Men jag skulle vilja säga att "människor ska tänka", inte att "kvinnor ska tänka" - därför att det handlar om frågor som respekt, risk o.s.v. vilket inte är en könsfråga per se.

Givet KW's tidigare reportage, att PM gjort många turer med ubåten, att han inte var en okänd person (känd i media) o.s.v. är alla parametrar som talar för att det inte fanns anledning för KW att känna någon särskild oro för en tur i ubåten oavsett syftet.
Citera
2017-09-16, 22:51
Medlem
Citat:

Jag får väl parera den där målarens anfall...

Sanningen är att det i flera trådar är så tröttsamt att det alltid kommer någon med pekpinne och ska tala om hur förfärlig man är som ifrågasätter offrets gloria. Offret kan inte ha gjort något fel - för hon/han är ju ett offer.

Vi diskuterar ju faktiskt egentligen varken GM eller BO i första hand utan själva brottet.
Att då inte få diskutera de inblandades handlingar som ledde fram till brottet - för att det kan vara "elakt" mot någon, gör ju hela diskussionen meningslös. Munkavel på oss här, på polisen eller utredarna för att det är "fult" att hitta fel i offrets handlingar är absurt. Det handlar inte om skuldförskjutning från GM till BO - GM är alltid en GM och skyldig - utan om en beskrivning av händelseförloppet. Ett BO har faktiskt rätt att ha fattat dåliga beslut utan att för den skull behöva bli mördad. Och vi måste här få analysera och diskutera vad som ledde fram till brottet inklusive BOs eventuellt dåliga beslut.

Vare sig KW inte ville ha med sig någon mer på solnedgångstrippen med PM eller om det var han som förhindrade det - så är det intressant varför de åkte ut på tu man hand.

Vi ska vara "PK", uppenbart, när man och kvinna möts, är MANNEN den stora boven.

Varken du eller jag argumenterar inte egentligen för något genus, utan försöker hålla liv i vad som egentligen hände ( det kommer nog bara en enda person veta...). Då är det inte onaturligt att nagelfara de två personernas ingång/"avtal" i som i detta fall, en båttur, i en extrem fritidsbåt.

Men det är svårt att få med personer med begränsad analysförmåga, dom ser något, och går på det, utan att titta sig runt ikring, och värdera.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in