Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
En fin jämförelse. Montolivo har gjort 66 matcher i gli Azzurri samt 360 matcher i Serie A där han varit kapten i Fiorentina och Milan. En flott karriär som hade kunnat vara ännu bättre om lagen han spelat i valt att satsa.
Men inte bland de riktigt stora.
Jag är inte tillräckligt insatt i hur stor Bernadeschi kan bli. Men det är inget stort misslyckande att bli en ny Montolivo. Bara att han inte riktigt lyckades ta sig till världsnivån. Men det är det per definition inte många som kan göra…
Men det jag sett av Chiesa gillar jag.

Du har rätt i att Montolivo haft en bra karriär, det är få förunnat att vara lagkapten i Milan exempelvis. Grejen är att det mer eller mindre stod i stjärnorna att han var Italiens nästa storstjärna, den efterlängtade mittfältsgeneralen som skulle leda ett Italien till nya framgångar. På den fronten föll det platt och han kunde blivit så mycket mer.
Intressant är ju att han fick bära kaptensbindeln tillfälligt redan under sin första säsong(!) i Milan och permanent redan säsongen efter. Han förtjänade bindeln för sitt defensiva spel men förvånansvärt att han fick bindeln så tidigt ändå.
Tror nog att hans fina potential var det som fick honom att bli lagkapten så tidigt i Milan, att man hoppades in i det sista att det verkligen skulle lossna för honom då man vet att han har kapaciteten att bära det ansvar som bindeln för med sig.
Han besitter fina defensiva kvaliteér absolut, registapositionen är nog hans bästa roll. Intressant är att han spelade mer i en offensiv position i Italien istället där han fick lita mer på sin bollteknik och skott än hans blick för spelet och passningar(vilket är hans styrka). Han har själv sagt att han föredrar att spela framför backlinjen där han får diktera spelet. Möjligtvis så har man spelat honom fel i landslaget och han kunde ha nått högre internationellt om han fått spela mer i den rollen. Han är dock väldigt skadebenägen och blandar och ger en del på planen, även från registapositionen.
Vi var många som bländades av hans spel som ung och jag tror förväntningarna på honom fick mig att nästan se honom som en "dålig" spelare till slut vilket ju absolut inte stämmer.
Svårt att sia om Bernardeschi men har sett en del matcher, mestadels i Fiorentina av förklarliga skäl och han verkar gå lite samma väg. Skillnaden är väl att Bernardeschi inte är defensivt lagt överhuvudtaget. Ser inte honom som en spelfördelare direkt. Spelmässigt kanske man inte kan jämföra dem men karriärmässigt lutar det åt samma öde. Det känns som att pressen blir för mycket för Bernardeschi att hantera, jag hoppas han bevisar mig fel.