2017-09-16, 19:28
Avslutad
Frederico Chiesa har en fin framtid, fin teknik och bollkänsla. Snabb är han också. Har imponerat i Fiorentina nu i inledningen och jag tror att han får en plats i landslaget om några år.
Citera
2017-09-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Frederico Chiesa har en fin framtid, fin teknik och bollkänsla. Snabb är han också. Har imponerat i Fiorentina nu i inledningen och jag tror att han får en plats i landslaget om några år.
Chiesa har en fin framtid. Han har talangen och vet vad som krävs. Många hävdar att hans talang är större än Bernadeschis.

Perugia vann övertygande mot Parma, och Han gjorde det första målet. Nordkoreanen fyllde 19 år i veckan och har nu gjort fem mål i Serie B på fyra matcher. Jävligt imponerande.

Man kan såklart ifrågasätta åldern, eftersom man inte bör lita på Nordkorea. Och jag är ingen stjärna att bedöma ålder efter några foton, särskilt inte på asiater som enligt mig är extra svåra. Men det verkar inte vara helt orimligt att han nyss fyllt 19 år:

https://www.thesukan.com/wp/wp-content/uploads/2017/04/han-cagliari.jpg

På tal om ung talang så ledde Zemans Pescara med 0-2 med mindre än en kvart kvar. Men Salernitana reducerade och den evigt unga talangen Minala kvitterade på övertid. Pescara har endast fem poäng efter fyra matcher, men Pettinari har gjort sju mål och leder skytteligan.

Perugia, Frosinone och Carpi leder tabellen på 10 poäng.
Senast redigerad av Brille68 2017-09-16 kl. 20:12.
Citera
2017-09-16, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Chiesa har en fin framtid. Han har talangen och vet vad som krävs. Många hävdar att hans talang är större än Bernadeschis.
.

Själv är jag inte såld på Bernadeschi. Tycker han slarvar bort en del lägen och är ej helt säker i sina beslut på planen av det jag har sett. Han har fin bollteknik och bollkänsla absolut men han känns överhypad, tror han tar en väg såsom Montolivo. En Spelare med stor potential men det stannar där.
Chiesa är bara 19 men han spelar med självförtroende och tar för sig på planen.
Citera
2017-09-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Själv är jag inte såld på Bernadeschi. Tycker han slarvar bort en del lägen och är ej helt säker i sina beslut på planen av det jag har sett. Han har fin bollteknik och bollkänsla absolut men han känns överhypad, tror han tar en väg såsom Montolivo. En Spelare med stor potential men det stannar där.
Chiesa är bara 19 men han spelar med självförtroende och tar för sig på planen.
En fin jämförelse. Montolivo har gjort 66 matcher i gli Azzurri samt 360 matcher i Serie A där han varit kapten i Fiorentina och Milan. En flott karriär som hade kunnat vara ännu bättre om lagen han spelat i valt att satsa.

Men inte bland de riktigt stora.

Jag är inte tillräckligt insatt i hur stor Bernadeschi kan bli. Men det är inget stort misslyckande att bli en ny Montolivo. Bara att han inte riktigt lyckades ta sig till världsnivån. Men det är det per definition inte många som kan göra…

Men det jag sett av Chiesa gillar jag.
Citera
2017-09-16, 22:47
Medlem
Tre väntade segrar för Inter, Fiorentina och Roma. Spontant kan jag känna sympati med Crotone som återigen gjorde en bra match där Handanovic förmodligen var Inters bästa spelare. Inter har dock full pott efter fyra matcher.

Men hur usla är Hellas? De fortsätter att förlora med stora siffror… Visst har de en del skadade spelare och mött tufft motstånd, men vafan det är Serie A.
Citera
2017-09-16, 23:36
Medlem
Tyst minut under denna omgång i Serie A. Sju döda i översvämningen i Livorno…

Det som kan lyftas fram är att Livornos ultras varit mycket delaktiga i det tunga arbetet som krävs för att rädda personer och klara av situationen. Samt att många andra klubbar har hört av sig och bidragit.

Rent sportsligt har klubben haft det svårt under sista tiden, men nu har de visat att de är en viktig del av samhället.

Livorno har gamla anor men är en relativt ny stad i Italien. Ett av de allra främsta monumenten är Quattro Mori:
http://www.controradio.it/wp-content/uploads/archivio/2014/07/mori.jpg

Kampen mot de aggressiva muslimerna är ett tema som finns över hela det civiliserade medelhavet.

Jag har varit i Livorno ganska många gånger, inte minst eftersom det är en hamnstad som har förbindelse med den vackra ön…

Sardiniens klassiska flagga:
http://gabob.altervista.org/blog/wp-content/uploads/2014/10/2000px-Bandera_nacionalista_sarda.svg_.png

Den har sedan anpassats till att ansiktena är mot Rom och att ögonbindlarna blivit några märkliga svettband, som om det skulle mildra att det är fyra avhuggna muslimska piraters huvuden?

Cagliaris Emblem har omfamnat den nya flaggan:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/a/a8/Cagliari_Calcio_1920.png

Eftersom jag har lite personlig erfarenhet på den vackra ön kan jag konstatera att de inte har något emot afrikaner. I ”min” lilla by var det tidigare en afrikansk präst som högaaktades av alla, trots att kyrkan i sig självt ansågs vara misstänkt.

Däremot tar man ingen skit från muslimer som vill komma och dominera. De kan absolut inte få utrymme till det beteende som de har t ex i Sverige. Dock är mängden afrikaner i städerna ett problem. Upp mot bergen finns de inte alls.
Senast redigerad av Brille68 2017-09-16 kl. 23:40.
Citera
2017-09-17, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
En fin jämförelse. Montolivo har gjort 66 matcher i gli Azzurri samt 360 matcher i Serie A där han varit kapten i Fiorentina och Milan. En flott karriär som hade kunnat vara ännu bättre om lagen han spelat i valt att satsa.

Men inte bland de riktigt stora.

Jag är inte tillräckligt insatt i hur stor Bernadeschi kan bli. Men det är inget stort misslyckande att bli en ny Montolivo. Bara att han inte riktigt lyckades ta sig till världsnivån. Men det är det per definition inte många som kan göra…

Men det jag sett av Chiesa gillar jag.

Du har rätt i att Montolivo haft en bra karriär, det är få förunnat att vara lagkapten i Milan exempelvis. Grejen är att det mer eller mindre stod i stjärnorna att han var Italiens nästa storstjärna, den efterlängtade mittfältsgeneralen som skulle leda ett Italien till nya framgångar. På den fronten föll det platt och han kunde blivit så mycket mer.

Intressant är ju att han fick bära kaptensbindeln tillfälligt redan under sin första säsong(!) i Milan och permanent redan säsongen efter. Han förtjänade bindeln för sitt defensiva spel men förvånansvärt att han fick bindeln så tidigt ändå.
Tror nog att hans fina potential var det som fick honom att bli lagkapten så tidigt i Milan, att man hoppades in i det sista att det verkligen skulle lossna för honom då man vet att han har kapaciteten att bära det ansvar som bindeln för med sig.

Han besitter fina defensiva kvaliteér absolut, registapositionen är nog hans bästa roll. Intressant är att han spelade mer i en offensiv position i Italien istället där han fick lita mer på sin bollteknik och skott än hans blick för spelet och passningar(vilket är hans styrka). Han har själv sagt att han föredrar att spela framför backlinjen där han får diktera spelet. Möjligtvis så har man spelat honom fel i landslaget och han kunde ha nått högre internationellt om han fått spela mer i den rollen. Han är dock väldigt skadebenägen och blandar och ger en del på planen, även från registapositionen.

Vi var många som bländades av hans spel som ung och jag tror förväntningarna på honom fick mig att nästan se honom som en "dålig" spelare till slut vilket ju absolut inte stämmer.

Svårt att sia om Bernardeschi men har sett en del matcher, mestadels i Fiorentina av förklarliga skäl och han verkar gå lite samma väg. Skillnaden är väl att Bernardeschi inte är defensivt lagt överhuvudtaget. Ser inte honom som en spelfördelare direkt. Spelmässigt kanske man inte kan jämföra dem men karriärmässigt lutar det åt samma öde. Det känns som att pressen blir för mycket för Bernardeschi att hantera, jag hoppas han bevisar mig fel.
Senast redigerad av J-dilla 2017-09-17 kl. 15:09.
Citera
2017-09-17, 18:25
Medlem
sebastian_s avatar
Det här Milan fungerar inte alls. Donnarumma har typ 50% räddningsprocent, Bonucci blir bortfintad minst en gång per match, Calabria är ej tillräckligt bra. På mittfältet var det rörigt och konstigt med 6 spelare stundtals, både Bonaventura och Suso var ovanligt dåliga. På anfallet gör Kalinic det mycket bra men borde man inte spela med två anfallare och låta Silva spela? Det här Milan är klasser sämre än Roma och Lazio som väl är de närmaste konkurenterna om fjärdeplatsen.
Citera
2017-09-17, 19:29
Medlem
Fantantonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det här Milan fungerar inte alls. Donnarumma har typ 50% räddningsprocent, Bonucci blir bortfintad minst en gång per match, Calabria är ej tillräckligt bra. På mittfältet var det rörigt och konstigt med 6 spelare stundtals, både Bonaventura och Suso var ovanligt dåliga. På anfallet gör Kalinic det mycket bra men borde man inte spela med två anfallare och låta Silva spela? Det här Milan är klasser sämre än Roma och Lazio som väl är de närmaste konkurenterna om fjärdeplatsen.

Fast då får du ha i åtanke att Milan har precis bytt formation och värvat in en hel startelva under sommaren. Det här kommer ta tid. Rent offensivt tycker jag det ser bra ut med potentialen att bli riktigt bra. Laget skapar chanser så fort man har bollen på offensiv planhalva.

Defensivt är det mer tveksamt, Bonucci blandar och ger i det defensiva, Romagnoli gör sina klassiska misstag (som han gjort ända sedan Samp tiden). Musacchio har såhär långt visat sig vara bättre än de sistnämnda. Väldigt svag för RR som gör det bra.

Detta kommer ta tid och Milan förtjänar tid efter den renoveringen som har gjorts. Största konkurrent är Roma då jag tror Lazio är lite för mycket av en bergochdalbana.

Fetaste frågetecknet är och förblir Montella. Har en helt bisarr "rotationspolitik" som förstörde det för honom i viola.
Senast redigerad av Fantantonio 2017-09-17 kl. 19:44.
Citera
2017-09-17, 19:38
Medlem
Fantantonios avatar
Fint mål av Baselli. Tycker det är en rugigt underskattad mittfältare, har alla egenskaper för ett större lag än Torino. Lite märkligt att han förlängde kontraktet i somras pojken är ju ändå född 92 och ses inte längre som en ung spelare.

På tal om Torino så är det ett mycket fint material som styrs av en mycket medioker tränare. Finns minst tiotals tränare som jag tror hade gjort dunder med det materialet.
Citera
2017-09-17, 20:04
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantantonio
Fast då får du ha i åtanke att Milan har precis bytt formation och värvat in en hel startelva under sommaren. Det här kommer ta tid. Rent offensivt tycker jag det ser bra ut med potentialen att bli riktigt bra. Laget skapar chanser så fort man har bollen på offensiv planhalva.

Defensivt är det mer tveksamt, Bonucci blandar och ger i det defensiva, Romagnoli gör sina klassiska misstag (som han gjort ända sedan Samp tiden). Musacchio har såhär långt visat sig vara bättre än de sistnämnda. Väldigt svag för RR som gör det bra.

Detta kommer ta tid och Milan förtjänar tid efter den renoveringen som har gjorts. Största konkurrent är Roma då jag tror Lazio är lite för mycket av en bergochdalbana.

Fetaste frågetecknet är och förblir Montella. Har en helt bisarr "rotationspolitik" som förstörde det för honom i viola.
Det är två stora problem. Det är ett jäkla hattande,snurrigt och Milan har inte tid. Jag tror det blir en ny formation nästa match med två anfallare från start istället.

De har spelat 4 matcher där bara 1 match kan sägas vara någon utmaning alls och i den matchen mot Lazio blev de överkörda. Jag ser inte det här laget om favorit borta mot lag som Sampdoria,Torino,Fiorentina och varken hemma eller borta mot Juventus,Inter,Napoli, Roma, Lazio. Att man skapar en del chanser hemma mot Udinese ger jag inte mycket för, mot Lazio hade man ingenting.
Citera
2017-09-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är två stora problem. Det är ett jäkla hattande,snurrigt och Milan har inte tid. Jag tror det blir en ny formation nästa match med två anfallare från start istället.

De har spelat 4 matcher där bara 1 match kan sägas vara någon utmaning alls och i den matchen mot Lazio blev de överkörda. Jag ser inte det här laget om favorit borta mot lag som Sampdoria,Torino,Fiorentina och varken hemma eller borta mot Juventus,Inter,Napoli, Roma, Lazio. Att man skapar en del chanser hemma mot Udinese ger jag inte mycket för, mot Lazio hade man ingenting.
Men Milan har sparkapital i form av rätt uppställning, som du såklart påpekar. Och det är en styrka att vara med i toppen av Serie A och lyckats i EL trots att spelet inte övertygat. När Montella använder rätt lag och därmed rätt uppställning så kommer spelet att falla på plats.

De kommer dock såklart inte att vara med i kampen om Lo Scudetto utan om fjärdeplatsen till CL...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in