2017-09-16, 18:08
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Men måste verkligen deformationszonerna sitta allra allra längst ut och vara gjorda av lackerade PET-flaskor och frigolit och kosta 20.000 att byta? - dom pallar ju inte ens en klackspark!
En gummilist klistrad utanpå skulle säkert spara många försäkringsskador....

Självklart måste personsäkerhet komma i första hand, men lite känns det här som ett avsiktligt skapat problem.

På sjuttitalet tror jag att det vara lagkrav på vissa håll att "kofångaren" skulle klara en påkörning rakt framifrån/bakifrån i 24km/h
Minns att vissa av AMC´s modeller hade återfjädrande kofångare med en slags stötdämpare invändigt.

Du verkar inte riktigt ha koll.
Deformationszonerna är gjorda av höghållfast stål och består av balkar och stag i ett noga uträknat fackverk för att effektivt kunna ta upp kraften vid en kollision. Man det skulle inte vara snyggt eller speciellt aerodynamiskt rätt att lämna konstruktionen så och därför kvävs något slags materiel som fyller den uppgiften och då blev det plast som är billigt, lätt och formbart. Rent teoretiskt skulle man säkert kunna göra en integrerad skyddande båge längst fram men då finns risken att man skadar fotgängare vid en påkörning och sånt finns det regler för. Det är helt enkelt bättre för alla (utom bilägaren) om plasten ryker.
Det hen ska göra i stället är att undvika att knuffa i andra bilar. Problem solved.
Citera
2017-09-16, 18:33
Medlem
Paddan1000s avatar
Min pappas Volvo V70 blev påkörd på motorvägen bakifrån för några år sedan. Påkörande bilens front blev helt deformerad, medan vår Volvo inte fick en skråma utöver att bakre plastkofångaren lossnade på ena sidan, men det vara bara att trycka fast den igen.

Att slippa rost i trösklar av plast är också alldeles underbart.

Hade de sålt formgjutna bilar helt av plast hade jag direkt köpt en sådan. Den skulle hålla för evigt, så länge man håller den borta från UV-ljus.
Citera
2017-09-16, 18:36
Medlem
Sunimods avatar
Även hur dessa "stötfångare" ser ut på bilar med lastlucka bak. Lackerade ända fram till inlastningen vilket riskerar att skrapas när man lägger in/tar ut väskor, matkassar mm.

Sedan känsliga för dörruppslag av idioter som inte kan hålla i sina dörrar vilket ger fula märken. Dörrarna har ofta ett par hack i öppningsvägen, vore väl på tiden att dörrarna har inbyggd avståndsgivare till angränsande föremål och hindrar dörren från att ge emot. Alltså öppnar steglöst och hindrar från att gå mot andra bilar, väggar mm.
Citera
2017-09-16, 19:34
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat från mig:
Citat:
Amazonen hade väl inte ens bälten förutom i framsätena?

"Mer teknik ger sämre bilar." Motivera! Visst finns det mer som kan krångla men säkerheten håller du väl med om att den blir bättre?

Men hursom... Amazonen är så badass.

Citat:
Ursprungligen postat av avc
Säkerheten blir snarare sämre eftersom det finns massa lurendrejerielektronik som förhindrar förarna att lära sig köra bil ordentligt. Mellanklassbilar väger dessutom uppemot två ton idag så de är klart mer utmanande när de väl börjar trassla.

Ja det finns en debatt kring det där. Antisladd osv kan möjligt göra att det faktiskt sker fler olyckor pga att förarna har blivit sämre på att hantera småsladdar och sånt. MEN jag har dålig koll på sånt här, du verkar mer säker. Så om det finns, fram med källorna och statistiken.
Citera
2017-09-16, 19:45
Avstängd
Raches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Minsta lilla parkeringsknuff och det kostar tusentals kronor
Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!

En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Skippa dom helt och dra plåten ända upp till taket vet jag!
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet

Kan ju upplysa dig om att nya bilar är gjorda för att tryckas ihop vid en krock för att skydda förare/passagerare. M.a.o så dämpar bilen smällen, istället för att ge dig en jävla smäll vid krock...
Tusenlappar spelar väl mindre roll när det handlar om liv? Sluta gnäll och läs på lite istället. Idiot.
Citera
2017-09-16, 20:11
Medlem
undra vad snittåldern är i denna tråden, känns som att den är 75+. Att påstå att bilarna var bättre på 70-80-talet är bara löjligt. Bilarna idag är betydligt mer driftssäkra än vad bilarna var på den tiden, fördelen är väl att man kunde reparera bilen med en tång och skruvmejsel. Skulle aldrig byta ut min bil mot en bil från den tiden, tänk att köra 60 mil med en sådan bil, fy fan säger jag bara.
När det gäller sikten bakåt och åt sidan finns det faktiskt backkameror som löser många av problemen. Välkommen till framtiden goda FB:are
Citera
2017-09-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Hade de sålt formgjutna bilar helt av plast hade jag direkt köpt en sådan. Den skulle hålla för evigt, så länge man håller den borta från UV-ljus.

Skall du endast köra om natten?
Citera
2017-09-16, 20:53
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rache
Kan ju upplysa dig om att nya bilar är gjorda för att tryckas ihop vid en krock för att skydda förare/passagerare. M.a.o så dämpar bilen smällen, istället för att ge dig en jävla smäll vid krock...
Tusenlappar spelar väl mindre roll när det handlar om liv? Sluta gnäll och läs på lite istället. Idiot.
Idiot kan du vara själv din jävla mupp
Jag säger inte att vi skall göra bilarna farligare.
Men om man klädde den så kallade stötfångaren med typ 5mm svart gummi längst ut så skulle en stor del av alla onödiga dyra försäkringskostnader försvinna. Men du är ju så rik så det stör dig ju inte på något vis eller hur
Citera
2017-09-16, 22:05
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Idiot kan du vara själv din jävla mupp
Jag säger inte att vi skall göra bilarna farligare.
Men om man klädde den så kallade stötfångaren med typ 5mm svart gummi längst ut så skulle en stor del av alla onödiga dyra försäkringskostnader försvinna. Men du är ju så rik så det stör dig ju inte på något vis eller hur

Smart ide. Tänk om det fanns någon sorts eftermarknadskit.
Citera
2017-09-16, 22:42
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Du verkar inte riktigt ha koll.
Deformationszonerna är gjorda av höghållfast stål och består av balkar och stag i ett noga uträknat fackverk för att effektivt kunna ta upp kraften vid en kollision. Man det skulle inte vara snyggt eller speciellt aerodynamiskt rätt att lämna konstruktionen så och därför kvävs något slags materiel som fyller den uppgiften och då blev det plast som är billigt, lätt och formbart. Rent teoretiskt skulle man säkert kunna göra en integrerad skyddande båge längst fram men då finns risken att man skadar fotgängare vid en påkörning och sånt finns det regler för. Det är helt enkelt bättre för alla (utom bilägaren) om plasten ryker.
Det hen ska göra i stället är att undvika att knuffa i andra bilar. Problem solved.
Synd att du inte fattar ironin i den här debatten - med ditt fjortis-PK-resonemang kan man sluta krocka också, för då behövs inga deformationszoner heller och slutar man köra på fotgängare kan bilarna ha både riktiga kofångare och kylarprydnader och allt är toppen igen!
Citera
2017-09-16, 22:47
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Är du galen, 24 km/h?
Volvos kofångare som kom 1974 klarade, i enlighet med amerikanska krav, 7 km/h.
Fan, jag skulle aldrig ha sålt min 242L -76.
- jo-det blev nog lite fel där - 7km låter betydligt rimligare!
Citera
2017-09-16, 23:17
Medlem
Antisladd på dagens bilar ät ju underbart, även om jag tycker det kul att bredkasa/sladda/drifta med bakhjulsdrift. Framkrafs (fwd) på en bil blir aldrig kul att leka med men på vintern är det behagligt, har man dessutom antisladd och funderar hur fort en kurva i blixthalka borde tas är det bara trycka plattan i mattan och förundras över hur fort den kan tas.
En annan bra uppfinning är ju autoparkering. i 9 fall av 10 hade jag själv tyckt att det var för trångt gällande parallelparkering. Bilen tycker att det räcker med 1 dm framför och bakom bilen för att komma in (den backar fram och tillbaka 48 ggr men in kommer den.
Ska bli kul att se om 40 år när någon hittar en gammal V90 eller en Tesla i en lada och ska försöka orginalrenovera den...
Tekniken går framåt, men vi kommer till den dagen när du har bråttom till jobbet å ska starta bilen så kommer fanskapet säga nej "downloading update failed, please call support"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in