2017-09-16, 15:57
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fast ett förslag att dra dörrplåten ända upp till taket sagt i samband med indignation över att dörrsidorna blivit högre på många bilar är lättläst och borde förstås av alla att det är ironi.

Ja när du säger det så så verkar det självklart. Men i trådstarten var det mängder med andra halvtokiga saker som sades.

Uppenbarligen så förstods det inte av alla. Ironi är trixigt i så här på internet. Sluttjatat om denna bagatell nu.
Citera
2017-09-16, 16:01
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Fast återigen efterlyser jag ett skydd för bilen vid småskador på typ en parkering. Hur svårt skall det vara att förstå?

Gör som en bekant: han parkerar gärna långt borta på parkeringen där det är glest eller inga bilar alls. På så vis får han aldrig ett dörruppslag eller andra skador som beror på folk som vunnit körkortet på bingo. Men han får traska en bit ibland.
Gjordes parkeringarna större hade vi inte det här problemet.
Kunde dessutom folk köra som man ska och inte chansa eller knappa på mobilen under körning så blev det ännu bättre.
Återigen: bilar ska inte behöva designas för att inte folk kan köra dem som tänkt, då ligger felet i andra änden. Eller menar du att man ska sätta på gigantiska soft-kuddar runt bilarna så att man kan buffas och knuffas överallt utan att det blir skador?
Bilarnas finish ÄR dyra att reparera, bara startavgiften för den enklaste lackering kostar flera tusen och då är det skit samma vad bilarnas front eller bak är gjord av.
Citera
2017-09-16, 16:06
Medlem
har en gammal 740 och det är faktiskt den som ALLTID startar oavsett om det är 30+ ute eller 30-, var rätt kul att komma glidande i den förra vintern när kollegorna steg av bussen för att deras clio och megan inte ville starta i 30-. fast dom tog det med ro då dom brukade göra så.

gamla bilar var maskinellt pålitligare för att det var mindre sensorer och skit som stökade till allting. säkerheten däremot är rätt kass, bilen är extremt stryktålig men i gengäld fladdrar eventuella förare och passagerare runt i bilen som dockor vid krock.

känner 2 pers som gjort som jag och köpt sig en varsin 240-940 för att slippa allt skit som kommer med nya bilar, givare och sensorer och ras på kamkedjor(wtf) och turbos.

en annan kompis håller på att lessna på sin sketna opel som ger massor av konstiga varningar om växel lådan och motor styrsystemet och han har gjort det mesta och hittar inget fel. verkstäderna är så dyra så han vill inte åka dit...än.
Citera
2017-09-16, 16:16
Medlem
fghjkls avatar
Problemet jag ser i Sverige är att alla är så jävla mån om sina bilars utseende.
dörrupslag, repor som inte gått ner i plåten, buliga stötfångare etc. är standard även på nya dyra bilar (typ m5or o liknande) utomlands.
Tänk er vilka extrema kostnader bolagen lägger på t.ex. en ny stötfångare för att det är en kosmetsik reva i den gamla, eller omlackering av två dörrar + byte av en skärm pga en "nycklad" sida. allt det här drabbar bilägare kollektivt genom försäkringspremie.

Fine om du har en lambo, eller är diplomat och åker ny rolls, men din jävla kia sorento klarar sig med lite skönhetsfel. Speciellt när dagens bilar i princip håller max fem år efter garantitiden.
Citera
2017-09-16, 16:34
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Just Amazonen är inget bra exempel på det jag menade. Även den hade idiotsmå rutor. Detta löstes 1967 när 140 kom. Bra sikt som fan åt alla håll utan kameror och skit
Fast nu gällde i huvudsak min tråd om dom idiotiska så kallade stötfångarna. Fattar inte varför det skall vara så här löjligt. Jag menar ingen gillar att betala dyra premier. Varför accepterade försäkringsbolagen detta elände från början

Tack för infon om bilar.

Vad är problemet för försäkringsbolagen att höja premien? Mer pengar in och mer pengar ut. Fattar verkligen inte va problemet är. De förlorar ju inga pengar?
Citera
2017-09-16, 16:34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
bmw är väl på väg eller har lagt av med bakhjulsdrivet, för mig att dom flesta har lagt av med det, men hittar tyvärr ingen källa på´t.

ja en 740 är rolig, för där spelar förarens roll in mer än bilens roll, idag kan även noobs "köra" bra, det kunde dom inte förr för då låg dom i diket.

finns inget mer underbart än att ta en kurva i en perfekt slide med en bakhjulsdriven bil med mycket kraft.

återigen, säkerhet...
kör du över din förmåga, ja då kommer du skadas, men med dagens bilar så blir allting så säkert att även dom sämsta generna överlever, synd, adrenalin ska pumpas emellanåt även i en så tråkig sak som en vardags bil.

satavfel eidt:
BMW bygger i dagsläget en (1) modell med framhjulsdrift, resterande är bakhjulsdrivna. Alla MB större än B-klass är bakhjulsdrivna. Alfa Giulia (ny modell) är bakhjulsdriven, Subaru BRZ /Toyota GT86 likaså, mfl.

Volvo 740 är ett understyrt jävla as att köra, plogar som en traktor när vägen svänger, man måste dra loss bakhjulen för att den ska svänga överhuvudtaget ... Tycker man det är skoj så, visst.
Jag anser att en bil som svänger in och inte lutar som ett skepp i storm i kurvorna är roligare. Och då finns det mycket framhjulsdrivet att välja på, även utan antisladd osv.

Anledningen att antisladd är bra är att det går att ligga närmare gränserna utan att riskera lika mycket, man måste fortfarande vara lika kompetent för att göra det bra.
Citera
2017-09-16, 17:12
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Gör som en bekant: han parkerar gärna långt borta på parkeringen där det är glest eller inga bilar alls. På så vis får han aldrig ett dörruppslag eller andra skador som beror på folk som vunnit körkortet på bingo. Men han får traska en bit ibland.
Gjordes parkeringarna större hade vi inte det här problemet.
Kunde dessutom folk köra som man ska och inte chansa eller knappa på mobilen under körning så blev det ännu bättre.
Återigen: bilar ska inte behöva designas för att inte folk kan köra dem som tänkt, då ligger felet i andra änden. Eller menar du att man ska sätta på gigantiska soft-kuddar runt bilarna så att man kan buffas och knuffas överallt utan att det blir skador?
Bilarnas finish ÄR dyra att reparera, bara startavgiften för den enklaste lackering kostar flera tusen och då är det skit samma vad bilarnas front eller bak är gjord av.
Tja, du kan ju försöka parkera längst bort på en parkering i Stockholm eller annan storstad
Citera
2017-09-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du har helt rätt!
Det verkar som att konstruktörerna tycker att stötfångarna blev onödiga när (jag tror att det var Volvo) deformationszonerna introducerades.
Problemet eller vitsen med stötfångarna av plast är just som du nämner att de inte tål en parkeringsskada. Måste en skadad stötfångare bytas ut -detta ger en merförsäljning.

Dagens ungar sitter fastspända i bilbarnstolar som gör att de har ansiktet i vuxenhöjd. Min äldste som nu sitter på bälteskudde, har vuxit ur fyra olika stolar.
Stöt fångare är inte gjorda för att skydda bilen.. dom är gjorda för att skydda fotgängare vid påkörning..Därför är dom gjorda i matrial som absorberar kraften.
förr i tiden var dom gjorda av stenhård plåt.
Citera
2017-09-16, 17:29
Medlem
pillenottens avatar
Men måste verkligen deformationszonerna sitta allra allra längst ut och vara gjorda av lackerade PET-flaskor och frigolit och kosta 20.000 att byta? - dom pallar ju inte ens en klackspark!
En gummilist klistrad utanpå skulle säkert spara många försäkringsskador....

Självklart måste personsäkerhet komma i första hand, men lite känns det här som ett avsiktligt skapat problem.

På sjuttitalet tror jag att det vara lagkrav på vissa håll att "kofångaren" skulle klara en påkörning rakt framifrån/bakifrån i 24km/h
Minns att vissa av AMC´s modeller hade återfjädrande kofångare med en slags stötdämpare invändigt.
Citera
2017-09-16, 17:45
Medlem
FarangDingDongs avatar
Håller med TS. Dagens konstruktörer och designers är ute och cyklar (eventuellt bokstavligt). Efterfrågade vid senaste besöket i nybilshallen självklara utrustningsdetaljer såsom ventilationsrutor, dropplister, helsoffa fram samt rattväxel. De ställde sig frågande. (OBS jag kan möjligen vara ironisk)
Citera
2017-09-16, 17:46
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
På sjuttitalet tror jag att det vara lagkrav på vissa håll att "kofångaren" skulle klara en påkörning rakt framifrån/bakifrån i 24km/h
Är du galen, 24 km/h?
Volvos kofångare som kom 1974 klarade, i enlighet med amerikanska krav, 7 km/h.
Fan, jag skulle aldrig ha sålt min 242L -76.
Citera
2017-09-16, 18:04
Medlem
avcs avatar
Citat:
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Minsta lilla parkeringsknuff och det kostar tusentals kronor
Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!
Tyvärr ett resultat av dagens överplottriga allt. Ett sorgligt resultat av "fixing what ain't broken". Sett till bilar har man sedan 90-talet slopat fokus på helheten där detaljerna gjort intrycket, och ser istället precis varenda detalj som en egen helhet vilket ger ett rörigt, fult, disproportionerligt och framför allt osammanhängande intryck.

Detta gäller inte bara bilar, dock. Allt från musik till layouten på webben har det gått utför sedan mitten av förra decenniet. Vi lever i en otroligt handikappad era. Tror dock många köper nya bilar för de tror det blir billigare, de är idiotsäkra, de får leasa etc. Jag har drömbilar från i princip varje etablerat bilmärke på marknaden, varav inte en enda nyproducerad idag (vilket är förståeligt när till och med Ferrari är löjligt överdesignade)

Citat:
En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Skippa dom helt och dra plåten ända upp till taket vet jag!
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet
Detta kan jag på sätt och vis förstå då taksänkning ansetts snyggt länge. Men åter ett skolexempel i banal fulhet är göra detta och sedan inte logiskt flytta dörrhandtagen uppåt, utan istället nedåt under midjelinjen. Tror denna efterblivenhet började runt Audi A4 B8 eller liknande (som jag sagt tidigare, BMW skulle rita karosserna och Audi detaljerna, då hade nog resultatet blivit schysst).

Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
När allt annat som blir sämre/farligare så höjer de ju istället premien. Varför skulle inte det duga för dem i detta fallet menar du?
Man kanske tänker att nyare bilar inte kan krocka eftersom de är idiotsäkra?

Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Amazonen hade väl inte ens bälten förutom i framsätena?

"Mer teknik ger sämre bilar." Motivera! Visst finns det mer som kan krångla men säkerheten håller du väl med om att den blir bättre?

Men hursom... Amazonen är så badass.
Säkerheten blir snarare sämre eftersom det finns massa lurendrejerielektronik som förhindrar förarna att lära sig köra bil ordentligt. Mellanklassbilar väger dessutom uppemot två ton idag så de är klart mer utmanande när de väl börjar trassla.

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag har nyligen köpt en bil från 2012 och jag blir frustrerad av all teknik. Känns som det är ett handikappfordon man kör, det finns "hjälpmedel" för allt. Jag klarar själv att blända av backspegeln, starta i backe, höra när det är dags att växla, backa och se om däcken har lufttryck. Innan hade jag en volvo 245 och att jag sålde den ångrar jag djupt nu. Nya bilen drar mindre soppa och är mera krocksäker men i allt övrigt var gamla bilen bättre.

Just nu försöker jag bestämma vad för gammal bil jag skall skaffa, jag skall återgå till veteraner igen. 240 eller amazon kanske. Eller en 50-tals jänkare med modern dieselsexa. Det blir i alla fall ingen mer bmw nyare än åttiotalet.
Att de tagit bort oljestickan är en annan grej. Snacka om girighet deluxe, inget som helst miljöansvar mot konsumtionssamhället där inte.

Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Jag menar ju mer teknik dom tycks använda, ju konstigare ser bilarna ut, och alla ser typ likadanna ut, förut kunde man gissa sig till bilmärket, det kan man knappt idag.

Eller hur! Har haft bilintresse sedan vaggan och tog miste på en Opel för en BMW senast igår. Att sedan typ 95% av alla bilar som säljs är antingen ljusgrå, mörkgrå, dimgrå, grötgrå, betongfundamentsgrå eller gammal kärring-grå säger väldigt mycket om anti-kreativiteten hos den grå massan av iDiotkonsumenter som bara köper nytt och följer strömmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Absolut.
Däremot klarar många nya bilar en smäll i 100 vilket äldre bilae absolut inte gör.
Frågan är ju när man vill att dom ska hålla?
Spara några tusen kronor eller klara livhanken när det verkligen behövs.
Jag vet vad jag väljer i alla fall.
100 km/h? Are you for real bro? 70 km/h är ofta tillräckligt för att det skall vara godnatt. Sedan kan man ju fråga sig varför man egentligen köper en bil; för att köra eller för att krocka?

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Anledningen att antisladd är bra är att det går att ligga närmare gränserna utan att riskera lika mycket, man måste fortfarande vara lika kompetent för att göra det bra.
Antisladd är djävulens påfund, speciellt på bakhjulsdrivna bilar. Det var en sak på 90-talet, då den fyllde en funktion när man ville åka vanligt och man kunde koppla ur den vid lek. Idag räcker det att bakvagnen släpper så hoppar den in iallafall. Vem i helvete vill ha sådan handikappad skit, som smälter ner bromsskivorna bara för man vill leka lite? Dagens bilar är så jävla PK, snart är det väl omöjligt att köra bil överhuvudtaget.
Senast redigerad av avc 2017-09-16 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in