Citat:
Ursprungligen postat av
pantywanker
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Minsta lilla parkeringsknuff och det kostar tusentals kronor

Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!
Tyvärr ett resultat av dagens överplottriga allt. Ett sorgligt resultat av "fixing what ain't broken". Sett till bilar har man sedan 90-talet slopat fokus på helheten där detaljerna gjort intrycket, och ser istället precis varenda detalj som en egen helhet vilket ger ett rörigt, fult, disproportionerligt och framför allt osammanhängande intryck.
Detta gäller inte bara bilar, dock. Allt från musik till layouten på webben har det gått utför sedan mitten av förra decenniet. Vi lever i en otroligt handikappad era. Tror dock många köper nya bilar för de tror det blir billigare, de är idiotsäkra, de får leasa etc. Jag har drömbilar från i princip varje etablerat bilmärke på marknaden, varav inte en enda nyproducerad idag (vilket är förståeligt när till och med Ferrari är löjligt överdesignade)
Citat:
Ursprungligen postat av
pantywanker
En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Skippa dom helt och dra plåten ända upp till taket vet jag!
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet

Detta kan jag på sätt och vis förstå då taksänkning ansetts snyggt länge. Men åter ett skolexempel i banal fulhet är göra detta och sedan inte logiskt flytta dörrhandtagen uppåt, utan istället nedåt
under midjelinjen. Tror denna efterblivenhet började runt Audi A4 B8 eller liknande (som jag sagt tidigare, BMW skulle rita karosserna och Audi detaljerna, då hade nog resultatet blivit schysst).
Citat:
Ursprungligen postat av
TheRickiestRick
När allt annat som blir sämre/farligare så höjer de ju istället premien. Varför skulle inte det duga för dem i detta fallet menar du?
Man kanske tänker att nyare bilar inte kan krocka eftersom de är idiotsäkra?
Citat:
Ursprungligen postat av
TheRickiestRick
Amazonen hade väl inte ens bälten förutom i framsätena?
"Mer teknik ger sämre bilar." Motivera! Visst finns det mer som kan krångla men säkerheten håller du väl med om att den blir bättre?
Men hursom... Amazonen är så badass.

Säkerheten blir snarare sämre eftersom det finns massa lurendrejerielektronik som förhindrar förarna att lära sig köra bil ordentligt. Mellanklassbilar väger dessutom uppemot två ton idag så de är klart mer utmanande när de väl börjar trassla.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baalzamon
Jag har nyligen köpt en bil från 2012 och jag blir frustrerad av all teknik. Känns som det är ett handikappfordon man kör, det finns "hjälpmedel" för allt. Jag klarar själv att blända av backspegeln, starta i backe, höra när det är dags att växla, backa och se om däcken har lufttryck. Innan hade jag en volvo 245 och att jag sålde den ångrar jag djupt nu. Nya bilen drar mindre soppa och är mera krocksäker men i allt övrigt var gamla bilen bättre.
Just nu försöker jag bestämma vad för gammal bil jag skall skaffa, jag skall återgå till veteraner igen. 240 eller amazon kanske. Eller en 50-tals jänkare med modern dieselsexa. Det blir i alla fall ingen mer bmw nyare än åttiotalet.
Att de tagit bort oljestickan är en annan grej. Snacka om girighet deluxe, inget som helst miljöansvar mot konsumtionssamhället där inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
rostigamazon
Jag menar ju mer teknik dom tycks använda, ju konstigare ser bilarna ut, och alla ser typ likadanna ut, förut kunde man gissa sig till bilmärket, det kan man knappt idag.
Eller hur! Har haft bilintresse sedan vaggan och tog miste på en Opel för en BMW senast igår. Att sedan typ 95% av alla bilar som säljs är antingen ljusgrå, mörkgrå, dimgrå, grötgrå, betongfundamentsgrå eller gammal kärring-grå säger väldigt mycket om anti-kreativiteten hos den grå massan av iDiotkonsumenter som bara köper nytt och följer strömmen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stegbil
Absolut.
Däremot klarar många nya bilar en smäll i 100 vilket äldre bilae absolut inte gör.
Frågan är ju när man vill att dom ska hålla?
Spara några tusen kronor eller klara livhanken när det verkligen behövs.
Jag vet vad jag väljer i alla fall.
100 km/h? Are you for real bro? 70 km/h är ofta
tillräckligt för att det skall vara godnatt. Sedan kan man ju fråga sig varför man egentligen köper en bil; för att köra eller för att krocka?
Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Anledningen att antisladd är bra är att det går att ligga närmare gränserna utan att riskera lika mycket, man måste fortfarande vara lika kompetent för att göra det bra.
Antisladd är djävulens påfund, speciellt på bakhjulsdrivna bilar. Det var en sak på 90-talet, då den fyllde en funktion när man ville åka vanligt och man kunde koppla ur den vid lek. Idag räcker det att bakvagnen släpper så hoppar den in iallafall. Vem i helvete vill ha sådan handikappad skit, som smälter ner bromsskivorna bara för man vill leka lite? Dagens bilar är så jävla PK, snart är det väl omöjligt att köra bil överhuvudtaget.