2017-09-16, 05:13
Medlem
pantywankers avatar
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Minsta lilla parkeringsknuff och det kostar tusentals kronor
Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!

En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Skippa dom helt och dra plåten ända upp till taket vet jag!
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet
Citera
2017-09-16, 07:14
Medlem
Mackan52s avatar
Dra plåten ända upp till taket?

Hur ska du då se sidospeglarna och vad som händer vid sidan om dig?
Citera
2017-09-16, 07:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!
Du har helt rätt!
Det verkar som att konstruktörerna tycker att stötfångarna blev onödiga när (jag tror att det var Volvo) deformationszonerna introducerades.
Problemet eller vitsen med stötfångarna av plast är just som du nämner att de inte tål en parkeringsskada. Måste en skadad stötfångare bytas ut -detta ger en merförsäljning.
Citat:
En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet
Dagens ungar sitter fastspända i bilbarnstolar som gör att de har ansiktet i vuxenhöjd. Min äldste som nu sitter på bälteskudde, har vuxit ur fyra olika stolar.
Citera
2017-09-16, 07:45
Medlem
TheRickiestRicks avatar
När allt annat som blir sämre/farligare så höjer de ju istället premien. Varför skulle inte det duga för dem i detta fallet menar du?
Senast redigerad av TheRickiestRick 2017-09-16 kl. 07:47.
Citera
2017-09-16, 08:27
Medlem
rostigamazons avatar
Var bättre bilar förut, det verkar ju mer teknik dom använder, desto sämre blir bilarna. Tacka vet jag Amazon det var en riktig bil, man kunde köra in något, då skyddade kofångaren bilen.
Citera
2017-09-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Dra plåten ända upp till taket?

Hur ska du då se sidospeglarna och vad som händer vid sidan om dig?
Herrn kanske förstår innebörden av ironi?
Citera
2017-09-16, 08:34
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Var bättre bilar förut, det verkar ju mer teknik dom använder, desto sämre blir bilarna. Tacka vet jag Amazon det var en riktig bil, man kunde köra in något, då skyddade kofångaren bilen.

Amazonen hade väl inte ens bälten förutom i framsätena?

"Mer teknik ger sämre bilar." Motivera! Visst finns det mer som kan krångla men säkerheten håller du väl med om att den blir bättre?

Men hursom... Amazonen är så badass.
Citera
2017-09-16, 08:37
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armbarmaster
Herrn kanske förstår innebörden av ironi?

Lär dig att vara ironisk när det finns utrymme för det. Något mer i din TS som var ironi? (så vi vet vad som inte ska tas på allvar i en allvarlig trådstart alltså.)
Citera
2017-09-16, 08:39
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har nyligen köpt en bil från 2012 och jag blir frustrerad av all teknik. Känns som det är ett handikappfordon man kör, det finns "hjälpmedel" för allt. Jag klarar själv att blända av backspegeln, starta i backe, höra när det är dags att växla, backa och se om däcken har lufttryck. Innan hade jag en volvo 245 och att jag sålde den ångrar jag djupt nu. Nya bilen drar mindre soppa och är mera krocksäker men i allt övrigt var gamla bilen bättre.

Just nu försöker jag bestämma vad för gammal bil jag skall skaffa, jag skall återgå till veteraner igen. 240 eller amazon kanske. Eller en 50-tals jänkare med modern dieselsexa. Det blir i alla fall ingen mer bmw nyare än åttiotalet.
Citera
2017-09-16, 08:45
Moderator
Citat:

Just vad det gäller kofångare så har väl de inte blivit direkt sämre sen karossformade plastkofångare introducerades för ca 35 år sedan (fanns ju plast tidigare med men de var ju mer raka i formen)?
Om man stör sig på känsliga kofångare så är det väl egentligen bara SAAB och Volvo som en kort period på 70-talet byggt bilar med tåliga sådana, innan och efter det har de varit mer prydnad än nytta. Om du tror att det är billigare och enklare att laga en krokig stålplåtskofångare än en plastdito så har du tyvärr fel. Den förstnämnda rostar dessutom och blir ful. För att inte tala om hur mycket svårare det är att hålla rent osv.

Hög midja är ju precis som du skriver, mode, som har funnits förr, försvunnit och kommit tillbaka. Den är väl på lite tillbakagång just nu med. Men jag upplever det inte som att ett barn i stol eller på kudde har svårt att se ut ur en modern bil heller. Problemet är oftare att ungen inte har nåt som helst intresse av den omgivande naturen, vill hellre glo på en padda eller telefon än att titta på den för oss vuxna storslagna naturen.

Kort sagt, jag tycker inte det är sämre. Annorlunda, inte nödvändigtvis bättre på alla punkter, men totalt sett bättre.
Citera
2017-09-16, 08:48
Medlem
Baalzamons avatar
Hög midja är en sak men de enorma A- och B-stolparna stör sikten mera. Men de är ju fyllda med krockgardiner och annat så det finns ju en anledning.
Citera
2017-09-16, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Lär dig att vara ironisk när det finns utrymme för det. Något mer i din TS som var ironi? (så vi vet vad som inte ska tas på allvar i en allvarlig trådstart alltså.)
Lär dig läsa. Jag är inte TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in