Citat:
Ursprungligen postat av
pantywanker
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Minsta lilla parkeringsknuff och det kostar tusentals kronor
Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!
En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Skippa dom helt och dra plåten ända upp till taket vet jag!
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet

Just vad det gäller kofångare så har väl de inte blivit direkt sämre sen karossformade plastkofångare introducerades för ca 35 år sedan (fanns ju plast tidigare med men de var ju mer raka i formen)?
Om man stör sig på känsliga kofångare så är det väl egentligen bara SAAB och Volvo som en kort period på 70-talet byggt bilar med tåliga sådana, innan och efter det har de varit mer prydnad än nytta. Om du tror att det är billigare och enklare att laga en krokig stålplåtskofångare än en plastdito så har du tyvärr fel. Den förstnämnda rostar dessutom och blir ful. För att inte tala om hur mycket svårare det är att hålla rent osv.
Hög midja är ju precis som du skriver, mode, som har funnits förr, försvunnit och kommit tillbaka. Den är väl på lite tillbakagång just nu med. Men jag upplever det inte som att ett barn i stol eller på kudde har svårt att se ut ur en modern bil heller. Problemet är oftare att ungen inte har nåt som helst intresse av den omgivande naturen, vill hellre glo på en padda eller telefon än att titta på den för oss vuxna storslagna naturen.
Kort sagt, jag tycker inte det är sämre. Annorlunda, inte nödvändigtvis bättre på alla punkter, men totalt sett bättre.